تلاش برای تقویت شبکه اقتصادی بخش خصوصی در خراسان رضوی

تلاش برای تقویت شبکه اقتصادی بخش خصوصی در خراسان رضوی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 06 آذر 1398

اعضای هیات نمایندگان اتاق مشهد در هفته جاری به دو شهرستان قوچان و نیشابور سفر و با فعالان اقتصادی و مدیران اجرایی آن ها دیدار کردند

تلاش برای تقویت شبکه اقتصادی بخش خصوصی در خراسان رضوی

اعضای هیات نمایندگان اتاق مشهد در هفته جاری و در ادامه سفرهای شهرستانی خود، به منظور آشنایی با مسائل و مشکلات بخش خصوصی در اقصی نقاط استانمان، به شهرستان های قوچان و نیشابور رفتند و دیدارهایی با فعالان اقتصادی، تشکل های شهرستانی و نمایندگان دستگاه های دولتی متولی این دو شهرستان داشتند.


به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «ناصر صادقی»، مسئول هماهنگی امور شهرستان‌های اتاق مشهد در نشستی با فرماندار قوچان و جمعی از مدیران و فعالان اقتصادی آن شهرستان، به تشریح انگیزه های این سفر پرداخت و گفت: یکی از مصوبات هیات نمایندگان اتاق مشهد، در دور نهم فعالیت آن، توجه بیشتر به ظرفیت شهرستان ها و توسعه گستره فعالیت های پارلمان بخش خصوصی در استان بود.
وی ادامه داد: البته باید اذعان کنیم که اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی-فرهنگی در خراسان رضوی به ابتکار استاندار این خطه، انگیزه و پویایی مضاعفی را در بخش های مختلف و به ویژه در جمع فعالان اقتصادی ایجاد کرده است، چنانکه در حال حاضر عمده معین های اقتصادی از بخش خصوصی انتخاب شده اند تا مسئولیت توسعۀ بخشی از این استان را بر عهده بگیرند. واسپاری این رسالت، گواه توجه به توانمندی های فعالان اقتصادی استانمان است.
صادقی در ادامه از نقش‌آفرینی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در عرصه های مختلف سخن گفت و توضیح داد: در سال های اخیر، این نهاد بخش خصوصی به دلیل مسئولیت هایی که برنامه های توسعه بر عهده آن گذاشته اند؛ توانسته نقشی موثرتر در عرصه اقتصاد کشور ایفا کند و حضور نماینده پارلمانی این اتاق در مجلس و ارائه دیدگاه های کارشناسانه و بیان آرای بخش خصوصی در موضوعات مختلف به قوای سه گانه، از جمله مصادیق این نقش آفرینی است.
وی تاکید کرد: نص قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار بر نظرخواهی از بخش خصوصی در روند تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها تاکید دارد و اتاق به عنوان بزرگترین نماد بخش خصوصی ایران، بیشترین اثرگذاری را در این حوزه دارد. به همین استناد نیز می توان گفت که اتاق دیگر فقط نهادی خصوصی برای تجار و بازرگانان نیست، بلکه عموم فعالان اقتصادی تحت حمایت این مجموعه قرار دارند.
مسئول هماهنگی امور شهرستان‌های اتاق مشهد خاطر نشان کرد: تلاش هیات نمایندگان اتاق مشهد در سفرهای شهرستانی خود، تقویت شبکه اقتصادی بخش خصوصی، برقراری ارتباط با فرمانداران، مدیران اجرایی، تشکل ها و واحدهای تولیدی خواهد بود. توامان دغدغه ها و مشکلات فعالان اقتصادی در شهرستان ها گردآوری شده و به ساختارهای متولی نظیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان منعکس می گردد تا از ظرفیت موجود در هر شهرستان و مرکز استان برای حل و فصل آن ها بهره گرفته شود.
محمدعلی چمنیان و غلامعلی رخصت، اعضای هیات نمایندگان اتاق مشهد نیز در این جلسه به بیان نکاتی در باب اهمیت تعامل فعالان اقتصادی استان با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی پرداختند و خواستار همکاری و همراهی هرچه بیشتر نهادهای حاکمیتی در قوچان برای کمک به بهبود فضای کسب و کار این شهرستان شدند.
اما سه عضو دیگر هیات نمایندگان اتاق مشهد نیز در هفته جاری به شهرستان نیشابور سفر کرده و دیدارهای مختلفی با فعالان اقتصادی، مدیران دستگاه های اجرایی و شماری از اعضای این اتاق در این شهرستان داشتند.


سيد حسين احمدي سليماني، عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد که اخیرا به عنوان رئیس هیأت اجرایی نمایندگی اتاق در نیشابور منصوب شده است، در این دیدارها به تشریح اهداف این سفرهای شهرستانی پرداخت و عنوان کرد: به اتکای آمار صدور و تمدید کارت های بازرگانی در نیشابور، این شهرستان باید به یکی از پایگاه های مهم اتاق مشهد تبدیل شود. البته که نیشابور دارای ظرفیت های گسترده و متنوعی در عرصه های اقتصادی و سرمایه گذاری است که باید مغتنم شمرده شوند و نقش این شهرستان در روند توسعه اقتصادی استان، مورد توجه قرار گیرد.
محمدحسین روشنک، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد نیز ضمن تبریک هفته «کارآفرینی» و «بسیج»، بیان کرد: تقارن این دو مناسبت، این نکته را به ما یادآوری می کند که پیوندی عمیق میان باورهای بسیجی با عملگرایی، تلاشگری، کار و تولید وجود دارد و همه این مفاهیم در کنار هم، منافع ملی را دنبال و تقویت می کنند.
وی با اشاره به نقش و جایگاه شهرستان نیشابور در عرصه اقتصاد استان، متذکر شد: توسعه متوازن این استان، در گرو توجه به ظرفیت های منطقه ای و شهرستانی آن است. تمرکزگرایی باید از رویکردهای اقتصادی کشورمان زدوده شود تا مسیر توسعه هموار گردد.
روشنک از افعالان اقتصادی نیشابور دعوت کرد تا از ظرفیت اتاق مشهد برای پیگیری مشکلات خود بهره بگیرند و بیان کرد: اعضای هیأت نمایندگان اتاق مشهد می کوشند تا زمینه را برای بهبود فضای کسب و کار و رونق فعالیت های تولیدی و اقتصادی فراهم کنند.
در این نشست، غلامعلی رخصت، رئیس کمیسیون صنعت اتاق مشهد نیز از اهمیت جایگاه نمایندگی اتاق استان در شهرستان نیشابور سخن گفت و بیان کرد: مشکلات فعالان اقتصادی این شهرستان در حوزه اعتبارات بانکی، مسائل ارزی و امور گمرکی را در مرکز شهرستان و در این کمیسیون، بررسی و پیگیری خواهیم کرد.
در این نشست الهی، دبیر انجمن مدیران صنایع نیشابور به نقش مهم تشکل ها در پیگیری مشکلات اشاره کرد و از اتاق خواست تا با توجه به استعدادهای شهرستان نیشابور به همبستگی بیشتر میان ارکان بخش خصوصی در این شهرستان همت کند.


خانم مؤمن نژاد، کارشناس و نماینده فرمانداری نیشابور نیز به جایگاه صنعت گردشگری در این شهرستان اشاره و بر ضرورت همخوانی شرایط اقلیمی، فرهنگی و تاریخی نیشابور با این صنعت تاکید نمود و گفت: به رغم ظرفیت موجود و تمایل سرمایه گذاران برای ورود به این عرصه، اداره میراث فرهنگی شهرستان در مسیر صدور مجوزها موانع مختلفی را ایجاد می کند که انگیزه را از فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران می گیرد.
وی ادامه داد: توسعه گردشگری می تواند اقتصاد این منطقه را دستخوش تحولات مثبتی کند. از اتاق مشهد درخواست داریم تا با انعکاس این موضوع و مطالبه گری در این حوزه، به رفع محدودیت ها کمک کند.
این گزارش حاکیست؛ در ادامه این نشست شمار دیگری از فعالان اقتصادی و صادرکنندگان نیشابور به بیان مشکلات خود در بخش نظام بانکی و چالش دریافت تسهیلات، مسائل مالیاتی و ... پرداختند که مقرر گردید بخشی از این مشکلات در قالب مکاتباتی به اتاق استان منعکس شده و مورد پیگیری قرار بگیرد.
علاوه بر این پیشنهاد شد تا نظر به جایگاه اقتصادی نیشابور، در هر کدام از کمیسیون های تخصصی-مشورتی اتاق مشهد، یک عضو از این شهرستان (با معرفی نمایندگی شهرستان نیشابور) حضور پیدا کند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی