همراهی غلامحسین شافعی با حسن روحانی در سفر به سه کشور جنوب شرقی آسیا

همراهی غلامحسین شافعی با حسن روحانی در سفر به سه کشور جنوب شرقی آسیا
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 14 مهر 1395

سفر رئیس‌جمهوری به سه کشور ویتنام، مالزی و تایلند

همراهی غلامحسین شافعی با حسن روحانی در سفر به سه کشور جنوب شرقی آسیا

حسن روحانی، صبح امروز عازم کشورهای جنوب شرق آسیا شد؛ در این سفر وزرای خارجه، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، رئیس بانک مرکزی، و رئیس پارلمان بخش خصوصی او را همراهی می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران

رئیس‌جمهوری عازم جنوب شرق آسیا شد؛ حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز (چهارشنبه) به دعوت رسمی رئیس‌جمهور ویتنام و با بدرقه معاون اول رئیس‌جمهوری و مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری، عازم هانوی پایتخت این کشور شد.

روحانی، رئیس‌جمهور ایران و "چان دای کوانگ" رئیس‌جمهوری و ویتنام، در نشستی مشترک با حضور مقامات بلندپایه دو کشور، راه‌های تقویت بیش‌ازپیش همکاری در عرصه‌های موردعلاقه دو طرف را موردبحث و تبادل‌نظر قرار می‌دهند.

مذاکره هیات های عالی‌رتبه و همچنین امضای چند سند همکاری میان دو کشور از دیگر برنامه‌های سفر دوروزه رئیس‌جمهوری به هانوی است. در این سفر، هیاتی از بخش خصوصی ایران، به همراه رئیس اتاق ایران هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهوری در ویتنام حضور دارند و در نشست مشترک راه‌های توسعه روابط اقتصادی با همتایان ویتنامی خود را بررسی می‌کنند. همچنین وزرای خارجه، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و رئیس بانک مرکزی، رئیس‌جمهوری را در این سفر همراهی می‌کنند.‌ بهبود روابط دوجانبه، ازجمله در عرصه‌های مختلف اقتصادی و همکاری‌های صنعتی و تکنولوژیکی هدف این سفر است.

از ویتنام به مالزی

مسیر بعدی روحانی پس از ویتنام، به کشورهای مالزی و تایلند سفر خواهد کرد. او در ادامه سفر به منطقه آسیای جنوب شرقی، روز جمعه و پس از پایان سفر رسمی به ویتنام، عازم کوالالامپور می‌شود.‌ در مدت اقامت در کوالالامپور، روحانی با مقام‌های ارشد مالزی در خصوص روابط دوجانبه، ازجمله در عرصه‌های مختلف اقتصادی و همکاری‌های صنعتی و تکنولوژیکی گفتگو خواهد داشت. دیدار با نخست‌وزیر مالزی، مذاکره هیات های عالی‌رتبه دو کشور و نشست با نخبگان مالزی ازجمله برنامه‌های پیش‌بینی‌شده دکتر روحانی در کوالالامپور است.

سخنرانی در مجمع گفت‌وگوی همکاری‌های آسیا
بعدازآن روحانی و هیات همراه برای شرکت در دومین اجلاس سران مجمع گفت‌وگوی همکاری‌های آسیا، ACD، که متشکل از ۳۴ کشور آسیایی است، راهی بانکوک پایتخت تایلند می‌شوند.‌ او ضمن سخنرانی در مجمع گفت‌وگوی همکاری‌های آسیا، مواضع کشورمان را تبیین و در حاشیه اجلاس نیز دیدارهایی با مقام‌های ارشد شماری از کشورها خواهد داشت.
این اجلاس باهدف رشد و توسعه در قاره آسیا، ۸ تا ۱۰ اکتبر (۱۷ تا ۱۹ مهرماه) در بانکوک برگزار می‌شود.‌
مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا سال ۲۰۰۲ در جهت تعامل نزدیک‌تر اتحادیه اقتصادی اروپا و آسیا، شورای همکاری کشورهای عرب خلیج‌فارس، انجمن ملل آسیای جنوب شرقی و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه. آن) تأسیس شد.‌ افزایش همکاری‌های اقتصادی و رشد و توسعه کشورهای آسیایی، همکاری‌های فرهنگی، گردشگری، کشاورزی، محیط‌زیست و حمل‌ونقل ازجمله اهداف این مجمع است.
حسن روحانی قبل از سفر به سه کشور جنوب شرق آسیا با تأکید بر اهمیت قاره آسیا در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، گفت: قرن بیست و یکم به تعبیری، قرن آسیا است و گسترش همکاری‌های آسیایی به‌ویژه در زمینه‌های فرهنگی، علمی، تکنولوژیکی و اقتصادی برای ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.»

او گسترش همگرایی و همکاری کشورهای آسیایی و قرار گرفتن آسیا به‌عنوان یک شریک مهم در برابر سایر قدرت‌های اقتصادی جهان را از اهداف اصلی مجمع گفت‌وگوی همکاری‌های آسیا، دانست و گفت: «این مجمع در سال‌های اخیر عمدتاً به دنبال اهدافی در  زمینه‌های آب، ارتباطات، امنیت غذایی، گردشگری، توسعه انسانی و توسعه پایدار متمرکز بوده و توسعه روابط در این حوزه‌ها به‌ویژه درزمینهٔ امنیت غذایی، آب و انرژی برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است.» روحانی خاطرنشان کرد: «ایران در عرصه‌های فرهنگی و گردشگری و علم و فناوری در قاره آسیا پیشتاز است و در سال جاری اجلاس وزیران گردشگری این مجمع  در تبریز برگزارشده و در آینده نیز کشور ما میزبان اجلاس‌های دیگری خواهد بود.»

رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به اهداف سفر به ویتنام هم اظهار داشت: «ویتنام از کشورهای مهم شرق آسیا بوده و در سال‌های اخیر تحولات مثبتی در عرصه‌های اقتصادی داشته است و روابط بسیار نزدیکی بین تهران و هانوی برقرار است و در این سفر به دنبال توسعه روابط تهران – هانوی در همه زمینه‌ها به‌ویژه صدور خدمات فنی و مهندسی به این کشور هستیم.»

روحانی همچنین درباره اهداف سفر به مالزی گفت: «مالزی از کشورهای مهم آسیایی و اسلامی است و از دیرباز روابط خوبی بین دو کشور برقرار بوده گرچه در سال‌های اخیر به دلایل مختلف روابط دو کشور به‌مانند سابق نبوده لذا در این سفر به دنبال بازسازی و گسترش سطح مناسبات و همکاری‌های دو کشور به‌ویژه در عرصه‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی و فناوری هستیم و در جریان این سفر همچنین مسائل مربوط به دنیای اسلام و منطقه موردبحث و تبادل‌نظر قرار خواهد گرفت.» نشست با فرهیختگان، علمای اسلام و ایرانیان در این سه کشور یکی از برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور است.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی