کمیسیون های تخصصی- مشورتی اتاق مشهد ارزیابی می شوند و امتیاز می‌گیرند

کمیسیون های تخصصی- مشورتی اتاق مشهد ارزیابی می شوند و امتیاز می‌گیرند
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 13 آبان 1398

کمیسیون های تخصصی- مشورتی اتاق مشهد ارزیابی می شوند و امتیاز می‌گیرند

 

نشست هماهنگی دبیران کمیسیون های تخصصی- مشورتی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، به منظور بررسی راهکارهای ارتقای توانمندی کمیسیون ها، تبیین الزامات و ضرورت های کیفی و کمی در روند برگزاری جلسات آن‌ها و ارزیابی وظایف و اقدامات این ساختارهای تخصصی، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی کبیر، دبیر اجرایی اتاق مشهد در این نشست با اشاره به اضافه شدن دو کمیسیون «مسئولیت های اجتماعی» و «انرژی» به جمع دیگر کمیسیون های اتاق بازرگانی خراسان رضوی، بیان کرد: این اقدام با هدف پیگیری اهداف کلان پارلمان بخش خصوصی و همچنین پاسخ به نیازها و ضرورت­های مورد توجه بخش خصوصی انجام شد. توامان کمیسیون «بهبود کسب و کار» از این جمع حذف گردید. در واقع تاکید هیات نمایندگان اتاق مشهد بر این بود که موضوع مهم «بهبود مستمر محیط کسب و کار» باید به دستور کار تمامی کمیسیون‌های اتاق مشهد تبدیل شود تا هر کدام از آن ها از منظر تخصصی خود به این موضوع ورود کرده و زمینه های رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری را در حوزه های تحت‌پوشش کمیسیون مربوطه، فراهم کنند.

وی یادآور شد: بعضا کمیسیون ها از جایگاه مشورتی خود خارج شده و در موضع اجرایی قرار می گیرند که این روند اشتباه است. این ساختارها برای ارائه خدمات مشورتی به بدنه اتاق تعریف شده و باید دیدگاه ها و آرای فعالان تخصصی هر حوزه را پیرامون موضوعات مختلف اخذ کنند پس ابعاد تخصصی و مشورتی کمیسیون ها باید مورد توجه و تاکید اعضای آن ها باشد.

دبیر اجرایی اتاق مشهد خواستار تسریع در شکل‌گیری و برگزاری کمیته های تخصصی تحت پوشش کمیسیون ها شد و عنوان کرد: ایجاد این کمیته ها، زمینه بررسی موضوعاتی را فراهم می‌کند که مجالی برای طرح آن ها در صحن کمیسیون نیست و نگاه کارشناسی و تخصصی مورد نظر برای کمیسیون را تامین می نماید. همچنین از آنجایی که شمار اعضای هر کمیسیون محدود به سقف 25نفر می شود، می توان از ساختار این کمیته ها استفاده کرده و شمار بیشتری از فعالان و صاحبنظران را به این جمع اضافه نمود.

کبیر به تشریح روند ارزیابی کمیسیون ها با هدف ایجاد پویایی و توامان تقویت دو مولفه «وظیفه‌گرایی» و «نتیجه‌گرایی» در کارکرد آن‌ها پرداخت و گفت: ساز و کار اولیه ارزیابی ها تدوین شده اما پذیرای نظرات اصلاحی و تکمیلی در این باب هستیم.

وی از دبیران کمیسیون ها خواست تا ارتباط خود را با بخش‌های مختلف نظیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، کمیته بند «ب» ماده 12، کمیسیون های هم‌تراز در اتاق ایران، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان و... تقویت کنند و متذکر شد: خراسان رضوی در روند پایش فصلی محیط کسب و کار، در رتبه شانزدهم قرار گرفته و از این منظر مقامات دولتی در استان، عزم خود را جزم نموده تا رویه هایی که به ایجاد موانع منجر می شوند را شناسایی نماید و مواردی که در استان قابل اصلاح است را پیگیری کنند پس لازم است تا کمیسیون‌های تخصصی اتاق نیز ضمن شناسایی رویه های مخل و گلوگاه های چالش ساز، در این خصوص همکاری های لازم را با مسئولان به عمل آورند.

تاکید دیگر کبیر، بر ضرورت مستندسازی متقن از اقدامات کمیسیون ها، رعایت نظم در برگزاری جلسات آن ها، پیگیری جدی موضوعات ارجاعی از سوی اتاق به این ساختارهای تخصصی و... بود.   

*ارزیابی کمیسیون ها با هدف ترسیم نقشه راهی برای آن ها

در ادامه جلسه تریبون در اختیار محمود امتی، مسئول نظارت راهبردی کمیسیون‌های اتاق مشهد قرار گرفت. وی گفت: بدنه اجرایی اتاق مشهد، دارای جایگاه بالایی در سطح اتاق های کشور است و این ظرفیت را مرهون نیروی فعال و توانمند آن می باشد. امیدواریم به مدد همین پتانسیل، شاهد پویایی هرچه بیشتر کمیسیون های اتاق در دوره حاضر باشیم.

وی نقبی به انگیزه‌های ارزیابی کمیسیون ها زد و بیان کرد: در انجام این ارزیابی ها، چند هدف را دنبال می کنیم، یکی از آن ها تقویت انگیزه اعضای کمیسیون ها و همچنین تعریف نقشه راهی برای این ساختارهای تخصصی است.

وی تاکید کرد: هدایت و راهبری امور کمیسیون ها بر ذمه دبیران آن ها می باشد. علاوه بر آن، مقرر است تا کمیسیون ها نقش بازوان مشورتی پارلمان بخش خصوصی را ایفا کنند. طبیعتا توجه به انضباط، مستندسازی، بهره گیری از ظرفیت نخبگان هر حوزه، کیفی‌سازی دستور کارها و... می تواند در تحقق این هدف موثر واقع شود.

امتی خاطر نشان کرد: تاکید ما بر آن است که کمیسیون ها از پرداختن به مباحث و موضوعات متعدد پرهیز کرده و به جای آن چند مبحث مشخص را در دستور کار قرار بدهند و آن ها را به ثمر برسانند. قاعدتا چنین نگرشی می تواند کارآمدی بیشتری ایجاد کند.

وی ادامه داد: تدوین بسته های اصلاحی و پیشنهادی کارآمد برای حل و فصل مشکلات و یا اصلاح‌گری در قوانین، تمرکز بر طرح موضوعات کارشناسی و مدیریت موثر جلسات با هدف کسب نتایج موثر از آن ها؛ از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه و تاکید هیات رئیسه کمیسیون ها باشد.

مسئول نظارت راهبردی کمیسیون‌های اتاق مشهد یادآور شد: کمیسیون ها باید ارتباط لازم را با همدیگر و همچنین با کمیسیون های مشابه خود در اتاق ایران داشته باشند تا از موازی کاری در پرداختن به بعضی موضوعات پرهیز شود و شرایطی ایجاد نشود که مواضع و تصمیمات کمیسیون ها، در تضاد با همدیگر قرار بگیرد. از این جهت، پیشنهاد ما برگزاری نشست های مشترک میان کمیسیون ها در خصوص موضوعات مشترک است.

*ساز و کار ارزیابی کمیسیون های اتاق مشهد

سیدمحمدرضا هاشمی، کارشناس دبیرخانه کمیسیون های اتاق مشهد نیز به تشریح روند ارزیابی کمیسیون ها پرداخت و توضیح داد: گام های اصلی ارزیابی این ساختارهای تخصصی شامل؛ تهیه پیشنهاد برنامه راهبردی و جامع کمیسیون ها، تعامل و اجرای مصوبات و برنامه های ارجاعی اتاق، توجه به اقدامات عملیاتی کمیسیون ها، بررسی نتایج و خروجی آن ها و همچنین دستاوردهای شاخص ساختارهای تخصصی مذکور است.

وی ادامه داد:  به همین استناد شناسایی و اولویت بندی حوزه فعالیت کمیسیون ها، تهیه و پیشنهاد برنامه راهبردی دوره نهم و همچنین رویکردهای سالانه، معرفی کمیته های تخصصی مرتبط، مستندسازی برنامه های انجام شده، اظهارنظر کارشناسی و تخصصی با کیفیت درمورد درخواست‌های ارجاعی از اتاق، تعامل و بهره مندی از تمامی پتانسیل های موجود اتاق اعم از شورای گفتگو، مرکز آموزش، بخش بین الملل و دفتر پژوهش اتاق مشهد، ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده مهم و تأثیرگذار در محیط کسب و کار، تهیه بسته های پیشنهادی کمیسیون در سطح ملی و استانی، تحقق و اجرای فراگیر بسته های پیشنهادی و ... شماری از شاخص‌هایی هستند که به واسطه آن‌ها به کمیسیون مربوطه امتیاز تعلق می گیرد.

این گزارش حاکیست؛ در ادامه این نشست، دبیران کمیسیون های اتاق مشهد به بیان دغدغه ها، نکات و پیشنهادات خود پیرامون موضوعات مطرح شده پرداختند.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی