نخستین نشست مشترک استانداران مرزی ایران و افغانستان در مشهد برگزار شد

نخستین نشست مشترک استانداران مرزی ایران و افغانستان در مشهد برگزار شد
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری :

نخستین نشست مشترک استانداران مرزی ایران و افغانستان  با دستور کار توسعه همکاری استان‌های مرزی دو کشور در هتل همای مشهد  برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد: معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور  در این نشست با اشاره  به اینکه اهتمام دو دولت مبنی بر حمایت از سرمایه‌گذاران از طریق تقویت و حضور بخش خصوصی و امضا تفاهم‌نامه‌ها در این راستا است، خاطرنشان کرد: مسائل امنیتی از موضوعات اقتصادی تفکیک‌شده و برای افزایش سطح مبادلات دو کشور تلاش می‌شود.

وی بابیان این‌که استفاده از دیپلماسی و توسعه روابط با کشورهای منطقه به‌ویژه  همسایگان، یکی  از راهکارهای تحقق  سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، افزود: با اجرایی شدن برجام و رفع موانع، باید از این ظرفیت به نحو شایسته‌ای استفاده شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه‌ی منطقه‌ای وزارت کشور تصریح کرد: افزایش گمرکات از سه‌به‌چهار، فعال‌تر شدن اتاق‌های بازرگانی، تشکیل کارگروه قضایی برای حمایت از تجار دو طرف، توسعه و ساماندهی بازارچه‌های مرزی، توجه به موضوعات گردشگری و  تعیین تکلیف قطعه چهارم  آزد راه خواف به هرات ازجمله موارد مشترکی است که از طریق استانداران مرزی دو کشور باید دنبال شود.

دین‌پرست به‌پیش بینی برگزاری جلسه کارگروه امنیتی دو کشور در تاریخ 12 و 13 و همچنین 27 و 28 مهرماه در تهران، اشاره کرد و گفت: در این کارگروه مباحثی همچون جلوگیری از تردد اتباع غیرمجاز در مرزها، مقابله با گروهک‌های تروریستی و اشرار، مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر پیش‌بینی‌شده است.
علیرضا رشیدیان نیز در این جلسه بابیان اینکه  باید اختیارات والیان و استانداران مرزی دو کشور افزایش یابد، اظهار کرد: ما می‌توانیم بسیاری از مسائل را مدیریت کنیم اما این مسئله نیازمند افزایش اختیارات والیان و استانداران مرزی است.

وی ادامه داد: طی سفری که سال گذشته به کابل داشتیم نکاتی در خصوص ترانزیت و تبدیل راه‌های ارتباطی دو کشور به محور ترانزیت منطقه پیش آمد که این مسئله نیازمند فراهم شدن برخی از مقدمات در گمرک‌ها، جاده‌ها و مرزها است.

رشیدیان بابیان اینکه من از شرایط مرز دو کشور احساس شرمندگی می‌کنم، گفت: هنگامی‌که تصاویر مرزهای کشورهای اروپایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود و با مرزهای ما مقایسه می‌شود جای شرمندگی دارد.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد:  ما از رئیس‌جمهور افغانستان در آن سفر خواهش کردیم، جدای از اختلافاتی که وجود دارد اجازه دهد مسیر مرز دو کشور با سرمایه مشترک‌ترمیم شود. خصوصاً در شرایط بارندگی وضعیت خوبی در این محورها برای انتقال مسافرین مشاهده نمی‌شود.

وی در ادامه سخنان خود تعاملات اقتصادی و تجاری بین دو کشور را مهم ارزیابی کرد و افزود: در همین راستا 20 نمایشگاه تخصصی با حضور کشور افغانستان در استان خراسان رضوی برگزار شد، ما از تجار افغانستان برای شرکت در نمایشگاه مواد غذایی استان که شهریورماه برگزار می‌شود دعوت به حضور می‌کنیم.

رشیدیان بابیان اینکه اقدامات مناسبی برای ورود به تولیدات کشاورزی از افغانستان به ایران صورت گرفته اظهار کرد: خوشبختانه واردات کشاورزی  و تبادلات اقتصادی به کشور ما نسبت به سایر کشورهای منطقه  کاهش جدی نداشته است.

استاندار خراسان رضوی از راه‌اندازی پردیس دانشگاهی آزاد اسلامی در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون خبر داد و خاطرنشان کرد: ظرفیت پذیرش دانشجو در این پردیس فراهم‌شده و علاقه‌مندان بدون نیاز به ویزا می‌توانند از ظرفیت‌های علمی و درمانی این منطقه استفاده کنند.  علاوه بر این ما آمادگی داریم سطح همکاری‌های خود را در حوزه‌های مختلف گسترش دهیم.

غلامحسین شافعی نائب رئیس اتاق ایران و رئیس اتاق  خراسان رضوی در اولین نشست مشترک استانداران مرزی  دو کشور ایران و افغانستان با اشاره به  موردتوجه قرار دادن نگاه توسعه  منطقه‌ای  در توسعه روابط اقتصادی ابراز کرد: امروزه در کار توسعه اقتصادی صرفاً روابط دوجانبه موردتوجه نیست و هیچ کشوری به توسعه نمی‌رسد مگر اینکه نگاه توسعه منطقه‌ای را موردتوجه قرار دهد.

وی با تأکید بر اینکه باید نقش و اقدام مشترک را برای توسعه منطقه‌ای موردتوجه جدی قرار بدهیم اظهار کرد: در این قالب توسعه اقتصاد ملی هم خواهد توانست به نحو مطلوب‌تری به سرانجام برسد.

وی افزود: ارتباط دو کشور ایران و افغانستان در سطح بالایی قرارداد و تنها مرزهای رسمی باعث جدایی دو کشور شده است.

شافعی بابیان اینکه  نشست مشترک استانداران مرزی اقدامی زیربنایی است و در صورتی پابرجا خواهد بود که برای آن نهادسازی صورت گیرد ادامه داد:در سایه این نهادسازی است که می‌توان الگویی موفق را در منطقه ارائه داد.

شافعی گفت: تأسیس نهادی فراگیر باید متشکل از  دو بخش دولتی و خصوصی باشد تا بتوانیم در سایه آن از  تجارت غیررسمی کاسته و به تجارت رسمی دو کشور بی افزاییم و نقش خود را در توسعه اقتصاد منطقه‌ای ایفا کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان  در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های مشترک بین دو کشور اظهار کرد: اصلی‌ترین ظرفیت بین کشورهای ایران و افغانستان قرابت‌های فرهنگی و نزدیکی‌های مشترک در حوزه فرهنگ است.

او با اشاره  به اینکه برگزاری چنین نشست‌هایی رسالت دشواری بر دوش ما قرار می‌دهد، گفت:امروز جهان با شرایط سختی مواجه است و کشور افغانستان نیز یکی از زخم‌خوردگان این حوادث به شمار می‌رود، قطعاً تعامل بین دو کشور می‌تواند جریانی را شکل دهد که مانع بروز اتفاقاتی مانند حادثه کابل شود.

علی اوسط هاشمی تصریح کرد: ما می‌توانیم با همراهی بیشتر این منطقه را تبدیل به یک سایت جهانی کنیم، چراکه امروز اقیانوس هند موردتوجه همه جهانیان قرارگرفته و نشست سه‌جانبه ایران، ‌افغانستان و هندوستان می‌تواند به پیشروی ما در بهره‌گیری از این  ظرفیت کمک کند.

هاشمی بابیان اینکه ظرفیت‌های زیادی در این منطقه نهفته است، افزود: سرمایه‌ها، انرژی، قدرت و جمعیت در این منطقه متمرکزشده و حدود 200 میلیون نفر  در این منطقه زندگی می‌کنند. می‌توان این فرصت را مورداستفاده قرارداد و اقیانوس هند را جایگزین اقیانوس اطلس در عرصه مبادلات اقتصادی، فرهنگی و ... قرارداد.

وی خاطرنشان کرد: این اراده تنها از مسیر دولت‌هایی که پشت سر آن‌ها ملت‌ها حضور دارند محقق خواهد شد.

استاندار سیستان و بلوچستان تأکید کرد: رویکرد دولت پس از برجام توجه عمیق به کشورهای همسایه است.

وی با اشاره به جایگاه منطقه اقتصادی چابهار اظهار کرد: ما آمادگی داریم علاوه بر این بنادر شهید بهشتی و کلانتری را به یک سایت منطقه‌ای تبدیل کنیم در این راستا استان‌های هرات، نیمروز و فراه می‌توانند نقش جدی ایفا کنند.

هاشمی بر ضرورت ایجاد ایرلاین و کشتی‌رانی مشترک بین دو کشور تأکید کرد و گفت: چابهار می‌تواند مقصد فعالیت‌های تجاری قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات مرزنشینان عنوان کرد: باید زمینه‌های همکاری در این مسئله فراهم شود، ما می‌توانیم با ایجاد منطقه آزاد تجاری در مناطق مرزی مانع برخی از مشکلات شویم و این آمادگی راداریم که بین استان سیستان و بلوچستان و استان‌های هم‌مرز با ما در کشور افغانستان این مناطق آزاد راه‌اندازی شود.

استاندار سیستان و بلوچستان تأکید کرد: برای حل این معضل باید از ظرفیت قرابت ملت‌ها بهره برد چراکه این‌یک فرصت مهم است. قطعاً برخوردهای سلبی موجب حرکات انسدادی و گریز از قانون خواهد شد، ما باید روابط رابین ملت‌ها قانونمند کنیم.

هاشمی بابیان اینکه امروز تروریسم یک تهدید جدی است، تصریح کرد: برای برخورد با این امر می‌توان از توان ملی بهره برد و امنیت شرط اصلی برای توسعه همه‌جانبه است. بابک دین‌پرست، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور در نخستین نشست مشترک استانداران مرزی جمهوری اسلامی ایران و افغانستان که در هتل همای مشهد برگزار شد، برگزاری این اجلاس را ایده وزیر کشور در راستای افزایش تعامل با کشور افغانستان دانست .

وی  با اشاره به برگزاری پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و افغانستان، 19 و 20 مردادماه در تهران، افزود: باید روند اجرای مصوبات اجلاس گذشته  که در کابل برگزار شد، پیگیری شود.


سید علی‌اکبر پرویزی  نیز در این نشست اظهار کرد: طی بازدیدی که از مرز بین دو کشور داشتیم به این نتیجه رسیده‌ایم که آمادگی تقویت زیرساخت‌های این مناطق و تکمیل آن در سال جاری وجود دارد.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: در همین راستا می‌توانیم به‌سرعت راه استان فراه را تکمیل کنیم، خوشبختانه امسال اعتبارات مناسبی دریافت شده و اگر دولت افغانستان نیز به ما کمک کند می‌توان محور اتصال هرات و استان خراسان جنوبی را کامل کرد.

پرویزی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: یکی از درخواست‌های ما از کشور افغانستان این است که برای سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در آن کشور تسهیلاتی برقرار شود البته در حال حاضر نیز امکان سرمایه‌گذاری‌های مشترک وجود دارد.

وی بابیان اینکه روزانه حدود 700 نفر از کارگران افغان در مرزهای ایران مشغول به کار هستند، گفت: امکان ارتقاء این وضعیت و ایجاد اشتغال فراهم است.

وی تصریح کرد: همچنین زمینه‌های توسعه آموزش عالی، بهداشت و درمان با راه‌اندازی پایانه‌های جدید مسافربری وجود دارد.

پرویزی با اشاره به تردد کامیون‌های باربری بین دو کشور عنوان کرد: روزانه بین 200 تا 300 کامیون بین ایران و افغانستان تردد می‌کنند که می‌توان این میزان را توسعه داد. بازگشایی مرز یزدان می‌تواند به این مسئله کمک کند. خواسته ما این است که برای این مهم کمیته مشترک بین دو کشور تشکیل شود تا ترددها ساماندهی یابد.

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: در صورت ساماندهی ترددها امنیت دو طرف نیز تأمین خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: علاوه بر این در نظر داریم ایجاد راه‌آهن چابهار به مشهد را به‌عنوان یک نقطه اتصال در دستور کار قرار دهیم.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی