در مراسم روز ملی صنعت و معدن عنوان شد: نگاه حزبی مانع از اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی خواهد شد

در مراسم روز ملی صنعت و معدن عنوان شد: نگاه حزبی مانع از اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی خواهد شد
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری :

استاندار خراسان رضوی گفت: اگر صاحبان تریبون به جای دیدگاه کمک رسانی به اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، نگاه جناحی و حزبی به این دستورالعمل داشته باشند هرگز در پیاده سازی این سیاست ها موفق نخواهیم بود.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد
علیرضا رشیدیان در مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن و تقدیر از کارآفرینان نمونه استان افزود: امروز بالاترین مسئول این نظام یعنی رهبر معظم انقلاب، دستور اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک تکلیف ابلاغ کرده اند و قوای سه گانه و همه بخشهای دولتی و خصوصی آماده اجرای این سیاست ها با همکاری یکدیگر هستند.
وی گفت: پس از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی، بهترین فرصت برای رونق اقتصادی به وجود آمده و هیچ بهانه ای از مدیر دولتی پذیرفته نیست که از انجام کاری در حد توان خود در این حوزه سر باز زند.
وی اظهار کرد: اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، رفع موانع تولید و رسیدن به اقتصاد تولیدمحور در گرو همکاری همگان اعم از مردم، مسئولان دولتی و بخش خصوصی است.
استاندار خراسان رضوی گفت: برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی بانکها نیز باید به جای نگاه سرمایه گذاری رباانگارانه، به فکر مشارکت با سرمایه گذاران دلسوز اقتصاد کشور باشند و فقط خود را در منافع این سرمایه گذاری شریک ندانسته و در مواقع بروز مشکلات اقتصادی نیز آنان را همراهی کنند.
رشیدیان اظهار کرد: اگر اقتصاد کشور دانش بنیان نشود و براساس مزیت های اقتصادی شکل نگیرد، کالای تولید شده کیفیت و قیمت و بهره وری مناسب نداشته باشد و نگاه به اقتصاد آینده نگرانه نشود، هرگز رونق در تولید محقق نمی شود.
استاندار خراسان رضوی گفت: مبارزه با قاچاق کالا صرفا وظیفه نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و دستگاه های دولتی نیست و نمی توان تنها در مرزها از ورود کالای قاچاق جلوگیری کرد.
رشیدیان افزود: زمانی می توان پدیده قاچاق کالا در کشور را از بین برد که صاحبان تریبون در حوزه فرهنگ سازی به گونه ای عمل کنند که اصناف و مصرف کنندگان دیگر خود راغب به فروش یا استفاده از کالای قاچاق نباشند.
استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اتحاد و وحدت کلمه آحاد مردم در رونق اقتصادی گفت: هر مدیر واحد صنعتی که در شرایط فعلی اقتصاد کشور واحد خود را فعال نگه داشته و اشتغال آن را حفظ کرده است، یک قهرمان ملی است.

دولت با تصمیمات اشتباه که میلیاردها تومان به اقتصاد خسارت می زند نیز برخورد کند
نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از رئیس جمهوری و دولت خواست با دست اندرکارانی که تصمیمات اشتباه آنان در حوزه اقتصاد باعث میلیاردها تومان زیان به کشور می شود نیز برخورد کند.
غلامحسین شافعی در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن گفت: برخورد دولت بویژه رئیس جمهوری با فیش های حقوقی نجومی برخی مدیران بسیار کار پسندیده ای بود که امید است این برخورد با کسانی که با تصمیمات خود منجر به جابه جایی میلیاردها تومان پول و ضرر به کشور می شوند نیز صورت گیرد.
وی افزود: عملکرد نظام اداری در کشور قابل اندازه گیری نیست لذا پاسخگویی مطلوب وجود ندارد و این امر در مورد فیش های حقوقی به طور کامل محرز گردید.
وی اظهار کرد: مهمترین دلیل عقب ماندگی یک کشور عدم رشد بخش صنعتی آن است زیرا درآمد پایدار و رشد منابع انسانی در هر جامعه با توسعه صنعتی آن میسر است و صنعت و توسعه صنعتی بهره وری را در تمام بخشها ارتقا می دهد.
شافعی با بیان اینکه توسعه صنعتی نیازمند توسعه علم و فناوری است، گفت: فناوری در بخش تولید کشور دچار عقب ماندگی است.
رییس اتاق مشهد افزود: امروز بخش صنعت کشور در دام رکود و بیکاری گرفتار شده و برخلاف تئوری های اقتصادی به رغم افزایش قیمت کالا در کشور، سطح تولید و فعالیت های صنعتی کاهش یافته است.
وی اظهار کرد: دولت با پرداخت تسهیلات و بهره گیری از سایر ابزارهای مالی به دنبال رونق تولید است اما اتکای محض به تزریق منابع مالی و شوک درمانی در کنار متغیر های بی ثبات اقتصادی عامل تشدید رکود است و بدون بسترسازی لازم نمی توان جراحی اقتصادی کرد.
وی گفت: افزایش تعداد واحدهای تولیدی و صدور مجوزهای تاسیس بدون در نظر گرفتن چشم اندازی برای آینده آنها به رونق تولید نمی انجامد لذا نباید تعریف رقابت را تنها در تکثر واحدهای تولیدی ببینیم بلکه باید به جای تولید کالاهای منسوخ، برای تولید کالاهای رقابت پذیر تلاش کنیم.
رییس اتاق بازرگانی مشهد ایجاد بستر مناسب و انگیزه برای سرمایه گذاران به منظور رونق و توسعه تولید را ضروری دانست و افزود: محور اصلی توسعه، بخش صنعت است و تا زمانی که بخش تولید اقتصادی تر از سایر بخشها نشود تصمیمات ما عملیاتی نخواهد شد.
وی تجمیع واحدهای تولیدی همگن برای جلوگیری از تکثر بیش از حد آنها و ادغام بانکها را برای رونق تولید و اقتصاد در کشور ضروری دانست.
وی ادامه داد: اتکا به بنگاه های دولتی و شبه دولتی برای ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری، جایگزین پایدار برای بنگاه های بخش خصوصی نیست لذا دولت باید توجه بیشتری به توانمندسازی بخش خصوصی داشته باشد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این آیین گفت: در یک سال گذشته گرایش به سمت تدوین برنامه منسجم برای حرکت در مسیر توسعه صنعت، معدن و تجارت استان اولویت این نهاد بوده تا فقدان نبود نقشه راه برای این حوزه در استان جبران شود.
راضیه علیرضایی افزود: در این راستا سال گذشته برنامه راهبردی توسعه صنعت و معدن هر شهرستان و برش استانی سند توسعه صنعت و معدن کشور برای خراسان رضوی تدوین شد و همچنین امسال برش استانی برنامه ششم توسعه و برنامه اقتصاد مقاومتی تدوین و تصویب شد.
وی تقویت همکاری با تشکلهای بخش خصوصی و مراکز علمی و دانشگاهی برای رفع موانع تولید و عارضه یابی واحدهای تولیدی به منظور پرداخت هدفمند تسهیلات یا واکاوی مشکلات ساختاری و مدیریتی آنها را از دیگر رویکردهای سازمان صنعت و معدن استان در یک سال گذشته ذکر کرد.
علیرضایی گفت: پس از عارضه یابی انجام گرفته برای تعدادی از واحدهای تولیدی که در سامانه بهین یاب ثبت نام کردند، پرداخت تسهیلات به میزان هفت هزار و 140 میلیارد ریال به 472 واحد کوچک و متوسط مصوب و این واحدها برای دریافت آن به بانکها معرفی شدند.
وی بیان کرد: 50 واحد بزرگ صنعتی بالای 100 نفر اشتغال نیز که در سامانه بهین یاب ثبت نام کرده بودند، عارضه یابی شدند و مصوبه لازم برای رفع مشکلات آنها از طریق کارگروه ستاد تسهیل رفع موانع تولید ابلاغ شد.
وی راه اندازی باشگاه دانشجویی خانه صنعت در دانشگاه فردوسی، تقویت توانمندی های تولید دانش بنیان در واحدهای صنعتی، توجه ویژه به طرحهای توسعه صنایع معدنی در شهرستان ها برای توازن توسعه در این بخش و کنترل مسائل زیست محیطی واحدهای تولیدی را از دیگر اقدامات این نهاد برشمرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در حوزه صادرات نیز نیازمند دیپلماسی فعال در شرق کشور با نگاه بهره گیری از فرصت های جدید برای ایجاد بازارهای جدید و حفظ بازارهای سنتی هستیم.
نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در این مراسم گفت: خراسان رضوی دارای شرایط ویژه اقتصادی به لحاظ برخورداری از 27 میلیون زائر در سال و مرزهای مشترک با دو کشور افغانستان و ترکمنستان و همچنین فعالیت 95 درصدی بخش خصوصی در حوزه سرمایه گذاری است.
حسن حسینی افزود: از این رو این استان نیازمند نگاه ویژه دولت بویژه در حوزه تفویض اختیارات بیشتر به مدیران این خطه است.
وی گفت: قاچاق کالا بشدت بخش تولید را آزار می دهد لذا پیشنهاد می شود خط قرمزی برای بخش تولید در حوزه رعایت استانداردها ایجاد شود و تدابیری برای کاهش قیمت تمام شده تولید کالا با پرداخت یارانه اتخاذ شود تا مردم رغبت بیشتری نسبت به خرید کالای داخلی داشته باشند.
وی اظهار کرد: واحدهای زیرپله ای در حوزه صنایع غذایی و پلاستیکی با تولید محصولات فاقد کیفیت لازم و عرضه ارزان آنها به بازار فروش، واحدهای تولیدی را دچار مشکل کرده اند لذا نیاز است دولت در این زمینه به صورت جدی تر وارد عمل شود.
وی همچنین رافت بیشتر دستگاه قضا در مواجهه با صاحبان واحدهای تولیدی مشکل دار بویژه در بخش بدهی به بانکها و گذاشتن وثیقه برای رهایی از بند، پرداخت هدفمند یارانه ها و اجتناب از پرداخت نقدی آن به مردم، تداوم دیپلماسی خارجی دولت برای ارتباط بیشتر با کشورهای خارجی به منظور چرخیدن روان تر چرخ صنعت را خواستار شد.
در پایان این مراسم از 53 کارآفرین برتر خراسان رضوی در بخشهای مختلف تولیدی قدردانی شد و برای نخستین بار با رونمایی از کارت کارآفرینی، که دارای مزایای ویژه برای تولیدکنندگان است، این کارت به کارآفرینان برتر امسال خراسان رضوی هدیه شد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی