وجود دستگاه‌های نظارتی متعدد صنعت غذای استان را دچار مشکل کرده است

وجود دستگاه‌های نظارتی متعدد صنعت غذای استان را دچار مشکل کرده است
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : شنبه ، 26 تير 1395

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: وجود دستگاه‌های نظارتی متعدد و موازی کاری این دستگاه ها باعث ایجاد مشکلاتی برای صنایع مختلف استان ازجمله صنایع غذایی شده است.
به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد: علیرضا اشرف در سیزدهمین جلسه دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی که با محوریت "مشکلات صنعت غذای استان در ارتباط با سازمان های ذی‌ربط" برگزار شد، گفت: علاوه بر مشکلاتی که در رابطه با برخی قوانین درزمینهٔ نظارت وجود دارد مسئله ی اجرای سلیقه ای قانون توسط دستگاه های دولتی نیز بخش تولید را با مشکلاتی روبرو کرده است.
وی با اشاره به این نکته که در حال حاضر نظارت بر تولید مواد غذایی در خراسان رضوی تنها در رابطه با تولیدکنندگان استانی وجود دارد، اظهار داشت: نظارت کافی بر محصولاتی که از دیگر استان ها وارد بازارهای خراسان رضوی می شود، وجود ندارد.
رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی خراسان رضوی تأکید کرد: متأسفانه در سال های اخیر با کاهش نرخ تولیدات استان روبرو شده ایم که دلیل آن عرضه محصولات غیرقانونی در این بازارهاست.
وی افزود: برخی از این محصولات به دلیل اینکه غیرقانونی تولید می شوند و بسیاری از هزینه ها مانند مالیات را پرداخت نمی کنند باقیمت کمتری نسبت به محصولاتی که در استان تولید می شوند در بازارها عرضه می شوند.
اشرف با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی باید از سطوح پایین تر آغاز شود، تصریح کرد: خراسان رضوی باید بازاری برای محصولاتی که داخل استان تولید می شود باشد و مازاد تولیدات آن نیز به دیگر استان ها صادر شود.


موازی‌سازی دستگاه های نظارتی ازجمله موانع تولید در کشور


نائب رئیس انجمن همگن صنایع غذایی خراسان رضوی بیان کرد: صنعت غذا یکی از پتانسیل های استان خراسان رضوی است که تشکیل‌دهنده بخش قابل‌توجهی از صادرات استان است که متأسفانه در این سال ها درگیر مسائل حاشیه ای شده است.
سعید کافی با اشاره به این نکته که یکی از این مسائل موازی کاری بین دستگاه های مختلف است، توضیح داد: برای مثال در رابطه تولید فرآورده های دامی اداره کل دامپزشکی، استاندارد و اداره نظارت بر مواد غذایی به‌صورت جداگانه بر این صنایع نظارت دارند که وجود قوانین متعدد هرکدام از این واحدهای نظارتی باعث ایجاد مشکلاتی برای صنایع غذایی شده است.
وی افزود: هرکدام از این ادارات به‌صورت جداگانه نمونه گیری هایی را انجام می دهند که باعث تعداد بالای موارد نمونه‌گیری و هزینه بالای آزمایش این نمونه ها می شود که گاهی نتایج این نمونه ها نیز با یکدیگر مغایرت دارد.
کافی اظهار داشت: ضمن اینکه در برخی موارد شاهد استاندارد نبودن شرایط آزمایشگاه های فعال در این زمینه هستیم.
نائب رئیس انجمن همگن صنایع غذایی خراسان رضوی اظهار داشت: با توجه به وضعیت رکود اقتصادی که در بخش صنعت با آن روبرو هستیم بهتر است هرچه سریع‌تر مشکلات موجود در بروکراسی اداری که یکی از عوامل بازدارنده در بخش تولید است برطرف شود و مراجع متعدد اخذ مجوز و نظارت با یکدیگر تجمیع شوند.
کافی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که صنایع غذایی فعال در رابطه با تولید فراورده های دامی با آن روبرو هستند در رابطه با استخدام مسئولان فنی این واحدهاست که اداره کل دامپزشکی در سال جاری اعلام کرده است استخدام دامپزشکان باید از طریق سازمان نظام دامپزشکی صورت گیرد.
نائب رئیس انجمن همگن صنایع غذایی خراسان رضوی افزود: این اداره کل اعلام کرده سازمان نظام دامپزشکی به‌عنوان پیمانکار، مسئولان فنی را معرفی کرده که کارفرما باید این افراد را استخدام کند.
کافی بیان کرد: علاوه بر میزان بالای حقوقی که در این قانون برای این دامپزشکان تعیین‌شده باید 7 درصد حق پیمانکاری نیز به‌نظام دامپزشکی پرداخت شود.
وی با اشاره به اینکه این قوانین بدون حضور کارفرمایان تدوین‌شده است، تأکید کرد: در این قوانین حقوق کارفرما نادیده گرفته‌شده است البته ما خواستار لغو این قانون هستیم که در این زمینه اقداماتی را نیز انجام داده ایم.
نائب رئیس انجمن همگن صنایع غذایی خراسان رضوی بیان کرد: مسئولان استانی باید به این نکته توجه کنند که واحدهای صنعتی سال های زیادی است که با رشد صفر و حتی منفی روبرو هستند و ایجاد مسائل جدید منجر به تعطیلی واحدهای صنعتی می‌شود.
کافی تأکید کرد: این درحالی‌که اگر شرایط بهتری برای واحدهای تولیدی فراهم شود سرمایه‌گذاری در این واحدها افزایش پیدا می کند و این امر باعث بهبود وضعیت اقتصادی در کشور می¬شود.
جمعیت بالای زائران دلیل نظارت های سخت‌گیرانه اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی
در ادامه این جلسه نمایندگان اداره کل دامپزشکی و استاندارد به پاسخگویی به انتقادات مطرح‌شده در رابطه با قوانین و عملکرد این ادارات پرداختند.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان رضوی ضمن تأیید مشکلاتی که تولیدکنندگان در رابطه با نظارت دستگاه های مختلف با آن روبرو هستند در رابطه با وظایف نظارتی اداره کل دامپزشکی گفت: اداره کل دامپزشکی وظیفه دارد بر کلیه مراحل تغذیه، رشد، جایگاه دام، کشتارگاه ها و مکان های عرضه محصولات دامی نظارت داشته باشد.
جعفر عطارباشی گفت: با توجه به وجود جمعیت بالای زائران و مجاوران در خراسان رضوی دستگاه¬های مختلف استانی مسئولیت بیشتری نسبت به سایر نقاط کشور در این زمینه‌دارند که این باعث نظارت دقیق تر بر فعالیت صنایع فعال درزمینهٔ مواد غذایی شده است.
وی همچنین در رابطه با تعیین مسئولان فنی و دامپزشکانی که باید به‌وسیله نظام دامپزشکی تعیین شود ضمن اشاره به این نکته که این تصمیم استانی نبوده است و سازمان دامپزشکی این قوانین را تعیین می کند در رابطه با دلایل اجرای آن توضیح داد: اگر ناظر فنی بخواهد حقوق خود را از کارفرما دریافت کند ممکن است نظارت به‌درستی صورت نگیرد و دلیل وجود این قانون قطع وابستگی های مالی بین کارفرما و دامپزشک است
عطارباشی بابیان این نکته که دستگاه‌های دولتی ملزم به اجرای قوانین هستند اگر مشکلاتی در قوانین وجود دارد باید از مراجع بالاتر پیگیری شود، افزود: دلیل حقوق بالایی هم که برای این افراد تعیین‌شده به دلیل سختی کار این افراد است.
همچنین در ادامه این جلسه معاون استانداردسازی و آموزش اداره کل استاندارد خراسان رضوی بیان کرد: دلیل وجود نظارت های دقیق در رابطه با محصولات غذایی این است که متأسفانه استانداردهای موجود از جانب برخی تولیدکنندگان رعایت نمی شود.
فرحناز قلاسی مود همچنین در رابطه با بحث موازی کاری دستگاه های مختلف اظهار داشت: تاکنون جلسات زیادی در سطح دولت و مجلس برگزارشده و تفاهم‌نامه‌های زیادی بین سازمان های ذی‌ربط و استاندارد تنظیم‌شده است اما متأسفانه تاکنون شاهد اجرای این تفاهم‌نامه‌ها نبوده ایم.
وی ضمن تأیید مشکلاتی که در این رابطه وجود دارد گفت: مشارکت بخش خصوصی و اقدامات NGO ها می‌تواند در تسریع اجرایی شدن این تفاهم‌نامه‌ها بسیار مؤثر باشد.
قلاسی مود همچنین در رابطه باوجود آزمایشگاه‌های متخلف نیز بیان کرد: افراد می‌توانند این آزمایشگاه‌ها را به سازمان استاندارد معرفی کنند تا با آنان برخورد شود.
وی در رابطه با نبود نظارت در رابطه با محصولاتی که در خارج استان تولید می‌شوند و عرضه آن در بازارها استانی نیز بیان کرد: نظارت‌هایی در این رابطه در بازارها از جانب سازمان استاندارد وجود دارد اما این نظارت‌ها به دلیل کاهش بودجه در سال گذشته کاهش پیداکرده است که امیدواریم با افزایش بودجه این مشکلات برطرف شود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی