برگزاری نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی

برگزاری نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 06 تير 1395

 غلامحسین شافعی در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی تصریح کرد: با حمایت روسیه در حمایت از عضویت ایران در شانگهای امیدوار است این کشور به زودی به عضویت این سازمان پذیرفته شود.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد:
دبیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی که با حضور استاندار خراسان رضوی، مدیران دستگاههای دولتی و نمایندگان تشکل های بخش خصوصی تشکیل گردید افزود: رئیس جمهور روسیه در شانزدهمین نشست سران شانگهای در تاشکند اعلام کرده است هیچ محدودیتی برای عضویت ثابت ایران در شانگهای نیست و مسکو از عضویت این کشور استقبال می کند.
نایب رئیس اتاق ایران ابراز امیدواری کرد که با پیوستن ایران به شانگهای حرکت جدیدی برای توسعه روابط ایران با کشورهای آسیای مرکزی ایجاد گردد.
شافعی در ادامه ضمن انتقاد از قانون "ورود هر گونه کالا به کشور عراق منوط به ارائه گواهی مبدأ در گمرک های ورودی این کشور است و صادرات بدون این گواهی امکان پذیر نیست" تصریح کرد: اعلام این قوانین شرایط معامله بین دو کشور را سخت تر می کند هر چند تصویب این قوانین گاهی بدون هماهنگی دولت مرکزی انجام می شود.
وی افزود: اعلام این تصمیمات ناگهانی باعث بروز مشکلاتی برای محموله های صادرات و توقف آنها در مرز گردیده است.
دبیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در ادامه به امضای یادداشت تفاهم و یک موافقت نامه همکاری بین رئیس جمهور آذربایجان و رئیس جمهور کشورمان اشاره کرد و گفت: این موافقت نامه همکاری درباره ساخت و بهره برداری نیروگاه های برقی آبی، اردوباد و مارازاد بود که بین وزیر نیرو و وزیر تجارت و صنعت جمهوری آذربایجان امضاء گردید.
علی رضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی نیز در این جلسه اظهار داشت: پس از ابلاغ دستور العمل تأمین مالی بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط و طرح های نیمه تمام دارای پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد، تعداد 724 واحدتا امروز در سامانه بهین یاب ثبت نام کرده اند.
وی افزود: از این تعداد 285 مورد مربوط به واحدهای دارای مجوز از سازمان جهاد کشاورزی و 439 مورد مربوط به واحدهای دارای مجوز از سازمان صنعت، معدن و تجارت بوده است .
استاندار خراسان رضوی گفت: با توجه به ضرورت تصویب طرح ها در کارگروه تسهیل و بررسی آن در کمیته مربوطه، تعداد 75 طرح در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان جهت معرفی به کمیته ی بررسی، مصوب و 48 طرح پس از بررسی به بانک ها ارجاع شده است.
رشیدیان تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود در پرداخت تسهیلات، محدودیت تعداد پرسنل (حداکثر 100 نفر) برای بنگاه های کوچک و متوسط است که با توجه به تعداد خط و محاسبه سه شیفت تولید ، بسیاری از واحدهای تولیدی استان را شامل نخواهد شد که نیاز به پیگیری جدید از ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت دارد.
استاندار خراسان رضوی به نقش تعیین کننده ی بانک ها در پرداخت تسهیلات و حمایت از واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: بانک ها در چارچوب قانون، فراتر از دستور العمل های معمول، برای تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش کنند.
وی با اشاره به دستاوردهای سفر اخیر وزیرصنعت، معدن و تجارت به استان، تصریح کرد: اجرای طرح استاد شاگردی و مساعدت در پرداخت قسمتی از هزینه ی بیمه ی این شاگردان از محل طرح فارغ التحصیلان دانشگاهی یکی از این موارد است.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: انعقاد تفاهم نامه بین کمیته امداد امام (ره)، شرکت های برق منطقه ای و توزیع برق استان جهت اجرای 10 هزار واحد نیروگاه خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد امام(ره) و خریداری تضمینی برق تولیدی توسط شرکت برق، از دیگر دستاوردها است.
رشیدیان با بیان این که در ماه گذشته طرح فولادی یک میلیون تنی در استان افتتاح شد؛ گفت: خوشبختانه طرح های فولادی استان در تولید کنسانتره و گندله پیشرفت فیزیکی بالای 80 را دارند که این مهم و عزم جدی دستگاههای متولی در نهایی سازی آنها و موجبات تحرک های اقتصادی بسیار مناسبی در استان و در سال اقدام و عمل است.
وی با تأکید بر این که یکی از دغدغه های مهم استان بحث اشتغال است؛ افزود: ایجاد فرصت های جدید شغلی و همچنین تداوم اشتغال موجود نیاز به بهبود فضای کسب و کار دارد.
استاندار خراسان رضوی گفت: خبر خوب کاهش نرخ تسهیلات و سود بانکی به رقم 15 درصد می تواند موجب امیدواری در فعالیت های اقتصادی و بهبود نرخ اشتغال استان شود.
علیرضا اشرف رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی نیز در این نشست با ارایه گزارش از "صنعت تولید شکر" اعلام کرد:سال 94 سالی بی نظیر در تولید قند و شکر کشور در طول تاریخ با رکود بیش از 000/500 تن شکر و سالی نابسامان در پرداخت بهای چغندر به پیمانکاران و بیلان مالی کارخانجات بود.
وی در این گزارش به چغندر قند تولید استان خراسان و کشور در سال 92 و 93 و 94 و درصد افزایش آن درسال 94 پرداخت و افزود: مصرف 500/212/1 تن چغندر در سال 94 توانسته است فقط 57% ظرفیت کارخانجات استان را پر نموده و بدین ترتیب 43% ظرفیت کارخانجات در سال 94 که در چند سال گذشته بهترین وضعیت را داشته باز هم خالی مانده است که در صورت پر کردن این ظرفیت هم به ضریب خودکفــایی شکر و هم به ضریب اشتغال و هم ضریب گردش مالی افـــزوده شده و با رکود نیز مبارزه خواهد شد.
وضعیت صادرات شکر به افغانستان و کشورهای صادرکننده به آن در سال 2014، نرخ تعرفه ارزش وضع شده توسط قرقیزستان بر کالاهای ایرانی (2015)، وضعیت صادرات شکر به قرقیزستان و کشورهای صادرکننده به آن و وضعیت تعرفه های شکر خام و سفید از موضوعات مطرح شده در گزارش ارایه شده بود.
طرح مباحث مربوط به تأمین اجتماعی (موضوع قراردادهای پیمانکاری تک نفره و کسر حق بیمه از پاداش بهره وری) موضوعی بود که دبیر اتاق مشهد به آن پرداخت.
علی کبیر در این نشست به ابهامات موجود در بخش بیمـــه ای سازمان تأمین اجتمـــاعی در دو بخش: 1- موضوع کسر حق بیمه از پاداش بهره وری 2- موضوع قراردادهای پیمانکاری تک نفره پرداخت و اعــلام کرد: شورایعالی تأمین اجتماعی در دویست و پنجاه و ششمین جلسه مورخ 4/2/72 به موجب مصوبه 7226/ش ت مورخ 12/2/72 تبصره یک ماده 2 آیین نامه تراز تنظیم صورت مزد و حقوق مصوب مورخ 19/12/1354 را اصلاح نموده است.
وی افزود: سازمان تأمین اجتماعی با صدور بخشنامه ای در بهمن 94 تحت عنوان (3/11 جدید) در بخش چهارم، اقـــدام به حذف تعدادی از اقلام پرداختی که مشمول بیمه نبوده اند نموده است از جمله پاداش بهره وری که نه به صورت مستمر بلکه به منظور انگیزش پرسنل و پس از ارزیابی های فصلی شش ماهه و یا یکساله و مقایسه عملکرد با دوره های قبل صورت می گیرد.
وی تأکید کرد: این بخشنامه بدون مصوبه شورای عالی تأمین اجتماعی صادر گردیده است و برگرفته از اختیارات شورایعالی تأمین اجتماعی نبوده و منشأ قانونی ندارد.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی