اعضای هیات نمایندگان اتاق مشهد، در اولین دور از سفرهای شهرستانی خود به تربت حیدریه رفتند

اعضای هیات نمایندگان اتاق مشهد، در اولین دور از سفرهای شهرستانی خود به تربت حیدریه رفتند
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 01 آبان 1398

اعضای هیات نمایندگان اتاق مشهد، در اولین دور از سفرهای شهرستانی خود به تربت حیدریه رفتند؛

صدایی رسا برای بخش خصوصی

هیات نمایندگان و مسئولان اجرایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، در اولین دور از سفرهای شهرستانی پارلمان بخش خصوصی استان، عازم شهرستان تربت حیدریه شده و با فعالان اقتصادی، نمایندگان تشکل های بخش خصوصی و جمعی از مسئولان این شهرستان دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ محمدرضا توكلي زاده، عضو هیات رئیسه اتاق مشهد در نشستی که در محل سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان تربت حیدریه برگزار شد، با اشاره به اهداف سفرهای شهرستانی اعضای هیات نمایندگان پارلمان بخش خصوصی خراسان رضوی، متذکر شد: این اقدام، مصوب هیات نمایندگان دور نهم است و در این بازدیدهای شهرستانی، اهدافی همچون بررسی ایده ها و طرح های توسعه اقتصادی- فرهنگی در سطح شهرستان‌های استان و تعامل مثبت و نزدیک با فعالان بخش خصوصی و مسئولان دستگاه های اجرایی هر شهرستان، پیگیری می شود.

وی در ادامه به نقش اتاق در یاری‌رسانی به دولت در راستای اجرای قانون بهبود محیط کسب و کار و ارائه مشاوره  به دستگاه های اجرایی برای رفع موانع، اشاره و بیان کرد: ظرفیت شورای گفتگو در جمع آوری خواسته های بخش خصوصی و انجام کارشناسی بر روی آن، باید مغتنم شمرده شود. توامان از فعالان اقتصادی در شهرستان ها درخواست داریم تا سطح ارتباط و تعامل خود را با اتاق خراسان رضوی افزایش دهند و از ظرفیت های ارزشمندی که در این ساختار فراهم آمده، بهره لازم را ببرند.

* به مدد ایده پردازی های فعالان بخش خصوصی در شهرستان ها، می توان اتفاقات مثبتی را رقم زد

تریبون در ادامه در اختیار علی اکبر علیزاده قناد، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون گردشگری اتاق مشهد قرار گرفت. وی عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که مورد توجه و تاکید پارلمان بخش خصوصی قرار دارد، توجه به ظرفیت شهرستان ها و ضرورت بهره مندی از پتانسیل های موجود در هر منطقه است. می توان به مدد این تعاملات و ایده پردازی های فعالان بخش خصوصی در شهرستان ها، اتفاقات جدید و مثبتی را رقم زد.

وی متذکر شد: شهرستان تربت حیدریه در حوزه گردشگری، زعفران و ابریشم دارای ظرفیت های خوبی است و همین‌ها می توانند بهانه‌ای برای جذب گردشگر داخلی و خارجی باشند. در این راستا، فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران می توانند با ارائه پیشنهادات کتبی خود در این حوزه، بستر طرح و بررسی آن را در کمیته پژوهش کمیسیون گردشگری فراهم کنند.

اما مجید محمدنژاد، عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد و رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان نیز با تحسین ظرفیت های اقتصادی شهرستان تربت حیدریه و توانمندی های فعالان اقتصادی این شهرستان، بیان کرد: توسعه تربت حیدریه در گرو مغتنم شماری و خلق فرصت ها است.

وی تاکید کرد: با وضعیت موجود لازم است نگاهمان را عوض کنیم و با رویکرد صادرات محور، دست به تولید و توسعه بزنیم.

نایب رئیس کمیسیون تجارت ابراز امیدواری کرد که اتاق مشهد، بتواند گرهی از مشکلات فعالان بخش بگشاید.

ناصر صادقی، مسئول هماهنگی شهرستانهای اتاق مشهد نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: تصمیم هیات نمایندگان اتاق مشهد در دور نهم، بهانه این سفرهای شهرستانی است که از این پس ادامه خواهد یافت. نمایندگان فعالان اقتصادی در پارلمان بخش خصوصی استان، بر آن هستند تا با موضوعات و مسائل شهرستان ها و فعالان اقتصادی ساکن و فعال در آن ها، آشنا شوند. تقویت شبکه اقتصادی بخش خصوصی و ارتباط اتاق با شهرستان ها نیز از دیگر اهداف این تصمیم است. در چارچوب این برنامه ریزی، تعامل با فرمانداران، مدیران اجرایی و تشکل ها و واحدهای تولیدی اعم از صنعتی، کشاورزی و معدنی و حتی اصناف مدنظر است.

وی ادامه داد: اعضای هیات نمایندگان اتاق مشهد در این نشست ها هم تجربیات خودشان را به همکارانشان در شهرستان منتقل می کنند و هم خواسته ها و دغدغه های آنان را به مرکز استان می برند. تلاش اصلی آنان کمک به اجرای بهتر قانون بهبود محیط کسب و کار است و از آنجا که دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی در اتاق استان مستقر هستند، این ارتباط می تواند بسیار موثر واقع شود.

* بدنه دولت در استان، نسبت به نقش بخش خصوصی در امر توسعه واقف است

در ادامه این جلسه، سعید باستانی، نماینده مردم تربت حیدریه،زاوه و مه ولات در مجلس، پشت تریبون قرار گرفت و گفت: شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با تركيب و تبصره‌هاي مصرح در ماده (۷۵) قانون برنامه پنجم توسعه، به نیت گره‌گشایی از مشکلات فضای کسب و کار شکل گرفته و استقرار دبیرخانه آن در اتاق بازرگانی، پتانسیلی ارزشمند به شمار می آید. حضور جمعی از اعضای هیات هیات نمایندگان اتاق مشهد در شهرستان تربت حیدریه نیز به نیت احصاء مشکلات بخش خصوصی این شهرستان و انتقال آن به مرکز استان است.

وی ادامه داد: جایگاه ویژه اتاق باعث شده تا در تمام کمیسیون ها و حتی صحن علنی مجلس نیز نماینده پارلمان بخش خصوصی حضور داشته و بیان نظرات بخش خصوصی را منعکس نماید.

این نماینده مجلس بیان کرد: اقدام نوآورانه اتاق مشهد برای سفرهای شهرستانی هیات نمایندگان آن، گامی در جهت کاهش فاصله ها و انجام اقدامات موثر است. بر این باوریم که ریشه بعضی مشکلات به قوانین و مقرراتی برمی گردد که از ضعف نگاه کارشناسی رنج می برند و باید احصاء و اصلاح شوند و بخش خصوصی می تواند در این مسیر، یاری رسان مجلس و وکلای مردم باشد.

وی نقبی به اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی-فرهنگی در خراسان رضوی زد و هدف از اجرای آن را کاهش بروکراسی و مشارکت جویی از مردم برای کمک به امر توسعه عنوان کرد و ابراز امیدواری نمود: با همکاری بخش های مختلف، شاهد اثرگذاری مثبت این طرح باشیم.

وی به تشریح پتانسیل های جغرافیایی و ظرفیت های بخش کشاورزی، صنعت و... تربت حیدریه پرداخت و افزود: ظرفیت های خوبی در بخش کشاورزی این شهرستان فراهم است اما باید توسعه زیرساخت های صنعتی آن نیز مورد توجه قرار بگیرد. کمیسیون های مشورتی اتاق مشهد و اتاق های مشترک، از ظرفیت های خوب کارشناسی برخوردارند و می توانند بعضی خلاء های این شهرستان را مورد توجه و بررسی قرار بدهند.

علی رستمی، فرماندار تربت حیدریه نیز در بخشی از این جلسه گفت: بدنه دولت در استان، نسبت به نقش بخش خصوصی در امر توسعه واقف است و سیاست های اجرایی و ابلاغی استاندار نیز بر این نگرش صحه می گذارد. اقدام شایسته اتاق مشهد در برگزاری بازدیدهای شهرستانی هیات نمایندگان نیز همین نگرش را دنبال می کند.

شریف ثانوی، رئیس خانه صنعت، معدن وتجارت تربت حیدریه که به نیابت از بخشی از فعالان اقتصادی این شهرستان سخن می گفت، عنوان کرد: در حال حاضر ۹۸ واحد صنعتی در این شهرستان داریم که ۶۸ واحد آن فعال هستند. همچنین از ۶۵ واحد معدنی نیز تعداد ۳۰ واحد فعال و مابقی تعطیل می باشند.

وی ادامه داد: مسئولان شهرستان تعامل خوبی با بخش خصوصی دارند اما بعضی مشکلات فراتر از سطح شهرستان است. یک نمونه آن مسائل بانکی است که گریبانگیر فعالان اقتصادی شده است. این چالش ها باید در مجلس رسیدگی شود.

وی افزود: معتقدم اتاق باید در مسیر ایفای نقش خود، بیشتر امر درمان را دنبال کند و نه صرفا شناسایی مشکلات را. از طرف مدیران بنگاه های خصوصی اعلام می کنیم که همگام و همراه با اتاق در زمینه های صنعتی و معدنی، مشکلات را شناسایی کرده و مسیر حل آن ها را دنبال خواهیم کرد.

این گزارش حاکیست؛ در این نشست ۹ نفر از نمایندگان بخش خصوصی (از حوزه های صنعت، گردشگری و کشاورزی) مشکلات و دغدغه های خود را در حوزه کسب و کار بیان کردند و خواستار چاره جویی نهادهای متولی و پیگیری پارلمان بخش خصوصی شدند. تعیین نرخ کرایه حمل بر اساس تن/کیلومتر (فقط در خراسان رضوی)، مشکلات تأمین مالی برای فعالیت های کشاورزی، چاره جویی برای ممانعت از واردات محصولات چینی که مشابه داخلی آن ها وجود دارد، یاری رسانی به بخش خصوصی برای شناسایی و ورود به بازارهای عرضه، ضرورت اعلام به موقع قیمت تضمینی گندم، نیاز به سرمایه در گردش شرکت های تولید بذر، تحمیل هزینه به تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران توسط سازمان توسعه تجارت و کنترل قیمت گذاری زعفران و نظارت گمرک بر اهلیت صادرکنندگان این بخش، از جمله عمده ترین مطالبات و دغدغه های این فعالان اقتصادی بود.   

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی