عدالت مالیاتی، مطالبه جدی فعالان اقتصادی استان

عدالت مالیاتی، مطالبه جدی فعالان اقتصادی استان
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 04 مرداد 1398

در شصت و هفتمین نشست شورای گفتگوی خراسان رضوی تاکید شد:

عدالت مالیاتی، مطالبه جدی فعالان اقتصادی استان

 

در شصت و هفتمین نشست شورای گفتگوی خراسان رضوی مسائل و مشکلات مالیاتی فعالان اقتصادی استان در حضور رئیس کل سازمان امور مالیاتی، مطرح و عدالت مالیاتی به عنوان مهم ترین مطالبه بخش خصوصی استان، مطرح شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، در بخشی از این نشست، «علیرضا رزم حسینی» استاندار خراسان رضوی، گفت: هیچ کس مخالف پرداخت مالیات نیست اما آنچه مورد تاکید است، عدالت مالیاتی‌ست. در واقع مالیات باید براساس عدالت باشد و هم بخش خصوصی و هم مسئولان استانی بر این موضوع اصرار و تاکید دارند.

وی افزود: چند معضل مهم در استان در حال حل شدن است؛ یک نمونه آن مباحث مربوط به «شرکت پدیده» می باشد. سازمان امور مالیاتی کشور هم در حل موضوع پدیده همکاری لازم را به عمل آورد. این شرکت بعد از رای دادگاه، دوران خوبی را سپری خواهد کرد و سهامداران به حق و حقوق خود خواهند رسید و امیدواریم پروژه تمام شود تا سهامداران به آورده مورد نظر خود دست یابند.

*تحقق 70 درصد درآمدهای مالیاتی استان طی 4ماه

یحیی یعقوب نژاد، مدیرکل مالیاتی خراسان رضوی نیز در ادامه به بیان خلاصه ای از اقدامات نهاد متبوعش در استان پرداخت و اظهار کرد: سال گذشته 3100 میلیارد تومان درآمد مالیاتی برای استان پیش بینی شده بود که 2800 میلیارد تومان آن یعنی حدود 93 درصد از این مقدار محقق شد.

وی افزود: در 4 ماهه امسال نیز سهمیه استان 1400 میلیارد تومان بود که با 1000 میلیارد تومان وصولی، حدود 70 درصد درآمدهای استان تحقق یافت. با این حال هنوز 29 تا 30 درصد از درآمد پیش بینی شده امسال عقب هستیم.

یعقوب نژاد از اختصاص 6500 میلیارد تومان در قالب معافیت ها، ترفیعات و ترجیحات قانونی به فعالان اقتصادی در بخش تولیدی استان در سال های گذشته خبر داد و گفت: در دو سال اخیر 98 میلیارد تومان تهاتر بدهی با اوراق تسویه خزانه صورت گرفته و در شش سال اخیر نیز 430 میلیارد تومان مالیات را به صادرکنندگان استرداد نموده ایم. همچنین در دو سال اخیر با توجه به سیاست سازمان مالیاتی کشور، بالغ بر 1500 میلیارد تومان بدهی مربوط به فعالان اقتصادی عمدتا در بخش تولید تقسیط طولانی مدت شده و این را در قالب تفویض اختیاراتی که از سوی سازمان صورت گرفته، انجام داده ایم.

*کشور را گران اداره می کنیم

نصرالله پژمانفر، رئیس مجمع نمایندگان استان نیز در تریبون را در اختیار گرفت و گفت: مالیات ابزار هدایت رفتار است و به اصلاح رفتارها کمک می کند؛ اما امروز شاهدیم که به تولیدکننده های ایرانی هزینه های سربار زیادی از بخش بانکی، تامین اجتماعی و... تحمیل می شود. امروز گران اداره کردن کشور موضوع مهمی است؛ چون امروز نمی توانیم نفت صادرکنیم این را بر گردن مودیان مالیات می گذاریم اما در کنار این باید اصلاح ساختار نیز انجام بگیرد. مالیات نباید تضعیف کننده تولیدگر باشد بلکه باید ابزار هدایت رفتار باشد. مالیات هوشمند باید مصرف هوشمند در پی داشته باشد.

*انتقاد از تمرکزگرایی اقتصاد در پایتخت

محمدحسین روشنک عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد نیز خطاب به رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، با طرح این سوال که چرا نمی شود از انتقال کارت های بازرگانی به تهران جلوگیری کرد، افزود: چه انگیزه ای آنجا وجود دارد که بنگاه ها ترجیح می دهند، دفاترشان را به تهران منتقل کنند؟ چرا وقتی تهران 11 میلیون جمعیت دارد، باید بالای 60 درصد اقتصاد کشور را در دست داشته باشد؟ ما در خراسان رضوی نسبت به مجموع کشور فقیر مانده ایم؛ مالیات مضاعفی از ما گرفته می شود و این درحالی‌است که در این استان بنگاه دولتی نداریم و همه مالیات باید توسط بخش خصوصی پرداخت شود. چرا در تهران موضوعات ساده گرفته می شود و مالیات کمتری اخذ می گردد؟

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: هدف از معافیت فعل صادرات از پرداخت مالیات، ایجاد انگیزه برای صادرات است. اما اگر سازمان مالیاتی رفتاری کرد که این ایجاد انگیزه از بین رفت، هم مالیات نگرفته ایم و هم انگیزه را از میان برده ایم.

سپس تریبون در اختیار بیژن زاهدی فرد، مدیرعامل ایران خودرو خراسان قرار گرفت. او با اشاره به جریمه ۱۴۹ میلیارد تومانی این شرکت برای سه سال گفت: این مالیات باید هوشمندانه محاسبه شود چون با وجود بخشیده شدن، این جرایم حس خوبی نمی دهد و در کنار آن برخی مطالبات نیز معطل این جرایم مانده است.

*از انگیزه های فرار مالیاتی تا راه های جلوگیری از آن

علی اکبر لبافی رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نیز با اشاره به پیگیری مباحث مالیاتی استان در دبیرخانه اظهار کرد: در این راستا توافقاتی بین بخش خصوصی و دولتی استان حاصل شده است که در صورت موافقت اعضا، ماحصل مباحث مذکور، در قالب مصوبات شورای گفتگو اعلام خواهد شد.

او تریبون را برای ارائه توضیحات کارشناسل به «مهران مرشد» مشاور مالیاتی اتاق مشهد در ابتدای صحبت خود نقبی به دلایل فرار مالیاتی در کشور و استان زد و گفت: فرهنگ عدم پرداخت مالیات قبل از انقلاب، عدم مدیریت صحیح دولت در خصوص ایجاد رفاه اجتماعی، عدم اطمینان مردم به مدیریت کشور و احساس هرز رفتن مالیات دریافتی و عدم شفافیت در خصوص روند مصرف مالیات، ضعف سواد اقتصادی و مالیاتی کارگزاران این حوزه و عدم سلامت سیستم مالیاتی که موجب عدم وجود عدالت مالیاتیشده، از جمله این دلایل می باشد.

وی در توضیح راه های جلوگیری از فرار مالیاتی عنوان کرد: ایجاد تنوع پایه های مالیاتی و ترکیب مناسب آن، جلوگیری از دریافت مالیات تورمی (ساختار اقتصاد)، اصلاح ساختار معافیت های متنوع و وسیع مالیاتی، تعدد قوانین و ابهامات و پیچیدگی قانون،  دستورالعمل ها، بازدارندگی افزایش فساد اقتصادی و ایجاد ناامنی در این حوزه، ایجاد اعتماد مردم به کارایی و اثربخشی مالیات پرداختی، تغییر فرهنگ عدم پرداخت مالیات، تسریع در راه اندازی طرح نظام جامع اطلاعات مالیاتی به طور کامل و نه گزینشی، توجه سازمان امور مالیاتی به وظایف ذاتی خود و... از جمله این راه حل هاست.

رضا جمشیدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز درباره میزان تحقق درآمدهای استان در چند سال اخیر گفت: به طور میانگین در 7 سال اخیر 85 درصد درآمد مالیاتی در استان وصول شده و این نشان می دهد پیش بینی ها درباره درآمد مالیاتی خراسان رضوی اشتباه است.

 وی خاطرنشان کرد: همچنین درآمدهای سال 98 خراسان نسبت به عملکرد 97، در قانون بودجه 50 درصد افزایش یافته؛ این درحالی است که هیچ نظر کارشناسی این را تایید نمی کند که ما این افزایش را داشته باشیم. تقاضای ما این است که در بحث برآوردهای مالیاتی و درآمدی توازن بین استانها شکل بگیرد.

جمشیدی ادامه داد: خراسان رضوی 6 درصد درآمد ناخالص کشور را داراست و منابع بانکی ما 4درصد کشور است و تفاوت درآمد به هزینه خانوار در استان ما رتبه 28 را در کشور دارد و این نشان می دهد برخلاف تصور عموم استان ما توانمند نیست، درحالیکه 7.3 درصد درآمدهای مالیاتی را باید وصول کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به انتقال دفاتر شرکت ها از مشهد و پرداخت مالیات مراکز تولیدی مستقر در خراسان رضوی در شهرهای دیگر، اشاره و ابراز کرد: طی سال های 97 و 98، دولت را مکلف کردیم مالیات شرکت های مستقر در استان را به این خطه منتقل کند؛ 37 شرکت در خارج از استان مالیات می دهند و در این باب،  دو مرحله با وزیر اقتصاد وهمچنین سازمان امور مالیاتی کشور مکاتبه شده است اما در این مدت تنها 4 شرکت به استان منتقل شده اند.

علی رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز گفت: تاکنون 79 تفاهم نامه معین اقتصادی در استان امضا شده و شرکت ها برای توسعه روستاها و شهرستان ها وظایف را برعهده گرفته اند. معین ها 72 درصد در گام های پیش بینی شده وارد عملیات شده اند.

در ادامه تریبون در اختیار «هادی خانی»، مدیر کل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور قرار گرفت و او گفت: برقراری عدالت مالیاتی در وهله اول نیازمند شفافیت و سپس همگرایی همه ارکان مرتبط با این حوزه است.

وی تاکید کرد: ریشه بسیاری از مشکلات مالیاتی امروز در کشور، سازمان امور مالیاتی نیست و باید این را بپذیریم که اگر بحث فرار مالیاتی، ملی است؛ مبارزه با فرار مالیاتی نیز باید به طور ملی پیگیری شود.

وی افزود: تمرکز ما امروز بر دلالی هاست و اینکه فقط از فعالان اقتصادی شفاف مالیات بگیریم، صحیح نیست. شاید در ظاهر وظیفه ما درآمد گرفتن برای دولت باشد اما روح ماموریت سازمان التزام بخشی به اقتصاد کشور است؛ ما مالیات می گیریم که نظم، سلامت و شفافیت اقتصادی ایجاد کنیم.

گفتنی است؛ در پایان این نشست توافقات انجام شده در دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان به عنوان مصوبات این شورا اعلام شد.

این گزارش حاکیست؛ در پایان این نشست تفاهم نامه‌ای فی مابین رئیس اتاق مشهد و استاندار خراسان رضوی با محوریت فعالیت نهاد مردمی ستاد اقتصاد مقاومتی به امضا رسید.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی