رئیس اتاق ایران: اقتصاد کشور را معتاد حمایت‌های مالی نکنیم

رئیس اتاق ایران:  اقتصاد کشور را معتاد حمایت‌های مالی نکنیم
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 01 مرداد 1398

رئیس اتاق ایران:

اقتصاد کشور را معتاد حمایت‌های مالی نکنیم

 

رئیس اتاق ایران گفت: رونق تولید و توانمندسازی بخش خصوصی اقتصاد تنها از مسیر حمایت های مالی محقق نمی شود و این رویکرد الزاما نمی‌تواند اثری پایدار و بلند مدت را محقق سازد. در مجموع نمی‌توانیم اعتیاد حمایت مالی برای اقتصاد و بخش تولید کشور ایجاد کنیم و رویکردها باید بر توانمندسازی متمرکز باشد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ غلامحسین شافعی در گفتگو با خبرنگاران در حاشیه اجلاس هیات نمایندگان اتاق ایران به خبرنگاران گفت: اقتصاد ما زمانی می‎تواند در مقابل واکنش‌های بیرونی تاب بیاورد که بخش تولید کشورمان از قدرت کافی برخوردار باشد. تنها رونق و توسعه پایدار تولید می‌تواند اقتصاد را در برابر هر تکانه‌ای مقاوم و بیمه کند. بنابراین ما نیز با تکیه و تمرکز بر موضوع تولید به کار خود ادامه می‌دهیم. به نظر من، تولید در طول سال‌های گذشته بی پناه رها شد. باید بر این مسئله تکیه کرده و توجه کنیم که انگیزه‌های لازم از سوی فعالان اقتصادی و تصمیم‌گیران به سمت بخش تولید کشور سوق داده شود.

شافعی در پاسخ به این سوال که آیا دولت به شنوای خوبی برای نظرات بخش خصوصی است، پاسخ داد: قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار یکی از بهترین قوانینی است که مجلس تصویب و به دولت ابلاغ کرده است. آنچه که در این قانون پیش بینی شده، تحول آفرینی در اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد. اما تحقق درصد اندکی از این قانون باعث شده تا توقعات ما از آن برآورده نشود.

وی بیان اینکه 5 سال از تصویب این قانون می‌گذرد اما تنها 20 درصد آن اجرایی شده، خاطرنشان کرد: بسیاری از مسائل و مشکلات کنونی و تصمیم‌سازی هایی که نتایج مطلوبی از آنها حاصل نمی‌شود، از نتایج عدم اجرا قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار است. ما اخیرا و به صورت ویژه به دنبال اجرایی شدن مواد 2، 3 و 24 این قانون هستیم. البته در هفته گذشته بخشنامه‌ای را از معاون حقوقی رئیس جمهور دریافت کردیم که تاکید بسیاری بر ماده 2 و 3 شده بود و همه باید به درستی این دو ماده را اجرا کنند. اگر این قانون اجرا شود، مهمترین اثر را بر رونق تولید خواهد داشت.؛ رونق تولید این نیست که صرفا منابع مالی را تزریق کنیم، باید زمینه و بستر لازم را برای حرکت تولید آماده کنیم که اجرا کردن این قانون را می‌طلبد.

رئیس اتاق ایران در خصوص نقش اتاق های بازرگانی در شرایط خاص اقتصادی فعلی نیز  عنوان کرد: در شرایط غیرعادی اقتصادی، نمی‌توانیم با تصمیمات عادی، وضعیت موجود را مدیریت کنیم. شرایط غیرعادی تصمیمات و مقررات خاص خود را می‌طلبد.  مقررات در زمان عادی نمی‌تواند در شرایط غیرعادی اثرگذار باشد. بنابراین باید شرایط را درک کنیم و تصمیمات را بر این اساس اخذ نماییم.

شافعی افزود: در این ارتباط آنچه که اتاق بازرگانی وظیفه دارد، این است مشوقانه و صادقانه نظرات بخش خصوصی را به قوای سه گانه انتقال دهد. البته ما نیز در هر شرایط این اقدام را انجام دادیم اما میزان توجه آقایان به خود آنها بستگی دارد. آنچه که مسلم است بازیگران اصلی صحنه‌های تصمیم‌گیری، فعالان اقتصادی هستند؛ دریافت نظرات آنها پیاده کردن هر تصمیمی را ساده‌تر و روانتر خواهد کرد و نتیجه مطلوبتری نیز حاصل می‌شود.

شافعی اضافه کرد: فعالان اقتصادی واقعی در طول سال های گذشته با قدرت تلاش می‌کنند و تمام اقدامات ناجوانمردانه علیه اقتصاد کشور را خنثی می نمایند؛ این افراد را باید حمایت کرد و مسیر را برای چنین افرادی هموار ساخت.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی