در راستای تحقق یک گام مهم از پروژه همکاری آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان، آزمون دوره آموزشی E-check در اتاق مشهد برگزار شد

در راستای تحقق یک گام مهم از پروژه همکاری آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان، آزمون دوره آموزشی  E-check  در اتاق مشهد برگزار شد
نویسنده خبر : مرکز آموزش تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 09 تير 1398

در راستای تحقق یک گام مهم از پروژه همکاری آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان

آزمون دوره آموزشی  E-check  در اتاق مشهد برگزار شد

 

آزمونی به منظور اعطای گواهینامه دوره آموزشی  E-check  (ذیل پروژه همکاری آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان) در محل مرکز آموزش و پژوهش اتاق مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ دوره تخصصی E-check  از تاريخ ٢ لغایت 6 تير ماه ٩٨ در مشهد و با حضور «گیدو ویشا»، مدرس بنیاد آموزش و مهارت آلمان (SBH) برگزار شد و فصل ختام آن نیز، اخذ آزمونی به منظور اعطای گواهینامه این دوره بود.

این گزارش حاکیست، دوره تخصصی مذکور، با همکاری بنیاد آموزش و مهارت آلمان، سازمان فني و حرفه اي کشور و  اتاق مشهد برگزار گردید.  

***

سرپرست مرکز آموزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد:

تلاشی برای احصاء نیازهای آموزشی نیروی کار بنگاه های اقتصادی

سرپرست مرکز آموزش اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به تعاملی که میان نهادهای مختلف برای برگزاری این دوره شکل گرفته، عنوان کرد: دوره آموزشی E-check ، جدی‌ترین همکاری عملیاتی اتاق بازرگانی با بخش های مختلف بود تا در این چارچوب، نیازهای آموزشی بنگاه های صنعتی و تولیدی احصاء و در ادامه تامین شود. امیدوارم این حسن آغاز به اجرای هدفمند و سودمند دوره‌های آموزشی منجر شود.

پیام رشیدی سرپرست مرکز آموزش اتاق بازرگانی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در فروردین ماه سال جاری بازدیدی از طرف نمایندگان بنیاد آموزش و مهارت آلمان از بنگاه های اقتصادی و مراکز پژوهشی و فنی و حرفه ای مشهد انجام گرفت. در واقع زمینه ساز این بحث، تفاهم‌نامه ای بود که پیش‌تر میان اتاق ایران، بنیاد SBH آلمان و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور منعقد شده بود.

وی افزود: هدف اصلی این تفاهم‌نامه ارتقای توانمندی نیروی کار بنگاه‌های اقتصادی بود. اتاق بازرگانی به عنوان تشکل مادر بخش خصوصی، وظیفه نظارت بر اجرای این پروژه را برعهده دارد و می‌تواند نیازهای آموزشی بخش خصوصی را شناسایی کرده و مشاوره‌های آموزشی ارائه دهد. در ادامه، این نیازها به سازمان فنی و حرفه‌ای کشور منتقل می شود و در صورت وجود دوره آموزشی مناسب با نیاز موجود، مدیریت و برگزاری آن را برعهده خواهد داشت.

سرپرست مرکز آموزش اتاق بازرگانی خراسان رضوی بیان کرد: اتاق بازرگانی پس از احصاء نیاز بنگاه‌های اقتصادی، در صورت نیاز به دوره‌های بازآموزی و ارتقاء کلاس‌هایی را برگزار خواهد کرد و در صورت نیاز به تجهیزات، توسط بنیاد آلمان به ایران فرستاده شده و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

رشیدی خاطرنشان کرد: پس از نیازسنجی‌های انجام شده، دوره‌های E- CHECK  طراحی شد و یک مدرس آلمانی برای آموزش اعزام گردید. برنامه آموزشی ما از دوم تیرماه در مشهد کلید خورد و تا ششم این ما ادامه داشت. در این دوره یک جلسه تئوری و سه برنامه عملی ارائه گردید. امروز نیز شاهد برگزاری امتحان پایانی این دوره و اعطا گواهینامه به شرکت کنندگان بودیم.

وی عنوان کرد: در این دوره با استقبال بسیار خوب شرکت ها مواجه شدیم و درخواست افزایش ظرفیت داشتند. حضور جدی شرکت کنندگان در برنامه آموزشی نیز گواه آن بود که نیازسنجی ها به خوبی انجام گرفته است.

وی ادامه داد: گام های آموزشی در کشور ما باید به سمت و سویی حرکت کند که برنامه های این حوزه به تناسب نیاز و تقاضای محیط کار باشد تا خروجی کارآمدی ارائه شود.

***

معاون آموزش و پژوهش اداره کل خراسان رضوی:

خلاء مهارتی عمده فارغ التحصیلان دانشگاهی دغدغه بزرگی به شمار می آید

معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی گفت: یکی از نیازهای جدی فضای کسب و کار در کشور، آموزش هایی است که به ارتقای مهارت های نیروی کار منجر می شوند. در واقع خلاء مهارتی فارغ التحصیلان دانشگاهی دغدغه بزرگی به شمار می آید که باعث می شود تا یک نیروی جوان و تحصیلکرده، قادر به احراز مهارت هایی نباشد که برای اشتغال و جذب در فضای کسب و کار، لازم هستند.

رضا سقا خراسانی، معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در حاشیه برگزاری این آزمون، اظهار کرد: در چارچوب تفاهم‌نامه‌ای که میان اتاق بازرگانی، بنیاد SBH آلمان و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور منعقد شده، گامی در جهت توسعه آموزش های کاربردی در کشور برداشته شد.

وی افزود: در چارچوب این تعامل خوب،  اتاق بازرگانی به واسطه ارتباط با بنگاه‌های اقتصادی، نیازهای آنان را احصاء کرده و به سازمان ارائه می نماید و سازمان نیز مطابق با استانداردهای خود و یا در صورت نیاز، با تعریف استانداردهای جدید، آموزش های لازم را تعریف و ارائه می نماید.

این مقام مسئول بیان کرد: بازخورد خوبی را برای این دوره شاهد بودیم. امیدواریم این آموزش‌ها با هماهنگی های صورت گرفته، تداوم یابد و بتوانیم نیروی کار را کارآمدتر کرده و بر بهره وری فضای کسب و کار بیافزاییم.

وی اضافه کرد: ما در کشور به شدت به دوره‌های آموزشی ارتقا نیازمند هستیم. از طرفی نیروی کار بسیاری وجود دارد و از طرف دیگر نیروی مهارتی وجود ندارد و این خلاء مهارتی است و فارغ التحصیلان ما مهارت لازم برای احراز یک شغل را ندارند و باید دوره‌های آموزشی برای توانمندی آنان ایجاد شود.

معاون آموزش و پژوهش اداره کل خراسان رضوی تصریح کرد: خوشبختانه 90 درصد اهداف ما در این دوره محقق شده است و دوستان پس از طی این دوره متوجه شدند که بسیاری از موارد ابتدایی در صنعت آنان اجرا نمی‌شود. قرار شده است در حوزه ایمنی، برق و الکترونیک دوره‌هایی برگزار شوند. با هماهنگی‌های صورت گرفته اتاق پیگیر این موضوع است تا از این ظرفیت‌ها استفاده بیشتری داشته باشیم.

***

نماینده سازمان فنی و حرفه‌ای کشور:

برگزاری دوره آموزش دوگانه، دغدغه بنگاه های اقتصادی برای تامین نیروی مهارت دیده را رفع می کند

نماینده سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اجرای طرح آموزش دوگانه ایران و آلمان، این برنامه را مجالی برای ساماندهی آموزش های مهارتی در عرصه تولیدی و صنعتی کشور دانست و گفت: ذی‌نفع اصلی این دوره‌ها شرکت‌ها و کارخانجاتی هستند که دغدغه تامین نیروی مهارت دیده را دارند. توامان این برنامه کمک خواهد کرد که جذب نیروی تحصیل کرده دانشگاهی در فضای کسب و کار کشور تسهیل شود.

رضا ترخان در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: تعامل سازمان فنی‌وحرفه‌ای به عنوان یک نهاد دولتی و اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی در چارچوب تفاهم نامه ای که پیش‌تر به امضا رسیده، گامی مثبت در جهت ارتقای مهارت‌ها و شایستگی‌های شغلی خواهد بود. این روش در بسیاری از کشورها به ویژه آلمان آزمون شده است و اساسا بر همین اساس ما نیز در ایران سعی کردیم تا از این الگوی مناسب بهره بگیریم. طبیعتا نتایج این تلاش در طول زمان مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: ان شاالله این دوره‌ها توسعه پیدا خواهد کرد و قرار است طی دوسال آینده تلاش کنیم به مرجع آلمانی مجری این طرح وابستگی کمتری پیدا کنیم و با احصاء نیازهای آموزشی از سوی اتاق های بازرگانی، گام اجرایی دوره ها را نیز ما برداریم. در واقع هدف ما این است که آموزش‌های عرضه محور را هدفمندتر برگزار کنیم.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی