شافعی: نقطه کور شرایط فعلی اقتصاد ایران، عدم اجرای قانون بهبود محیط کسب و کار است

شافعی: نقطه کور شرایط فعلی اقتصاد ایران، عدم اجرای قانون بهبود محیط کسب و کار است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 26 ارديبهشت 1398

رئیس اتاق ایران:

نقطه کور شرایط فعلی اقتصاد ایران، عدم اجرای قانون بهبود محیط کسب و کار است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: نقطه کور در چالش های امروز اقتصاد ما و شرایطی که به آن مبتلا شده ایم در اجرا نکردن قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار توسط دستگاه های اجرایی است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، غلامحسین شافعی در شصت و پنجمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان به مراسم افطاری اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی با سران قوا، مسئولان و کارگزاران نظام و جمعی از مدیران کشور و تاکیدات ایشان در خصوص مسائل اقتصادی اشاره و اظهار کرد: ایشان تاکید کردند که یکی از مولفه‌‌های مهم و تاثیرگذار در اقتصاد ما در شرایط کنونی، بهبود فضای کسب و کار است که در این ارتباط قانون مصوب مجلس هم وجود دارد؛ اما طبق ارزیابی های به عمل آمده، تنها حدود 20 درصد از فهوای این قانون تاکنون اجرایی شده و علی رغم اینکه همه مسئولان و دستگاه ها موظف به تمکین از قانون مذکور هستند اما همچنان قریب به 80 درصد از به مرحله اجرا در نیامده است.

*ضرورت معرفی معاون کسب و کار در دستگاه های اجرایی

وی با بیان اینکه بارها از مسئولان برای اجرای این قانون خواهش و تقاضا کردیم، افزود: کمیسیون اقتصادی مجلس اخیرا اعلام کرد که در تلاشند تا افرادی که قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار را رعایت نکرده اند، به مراجع مربوطه معرفی نمایند و به نظر من نقطه کور مسائل اقتصادی ما در شرایط کنونی همین مقوله است.

شافعی با اشاره به تنزل رتبه ایران در مولفه های کسب و کار جهانی نسبت به سال گذشته و مطلوب نبودن شاخص های این حوزه، از استاندار خراسان رضوی تقاضا کرد تا نسبت به معرفی فردی به عنوان معاون کسب و کار، به نمایندگی در هر یک از دستگاه های اجرای، برای حضور در کمیته ماده 12 ، دستورات لازم را مبذول دارد.

*شفافیت جریمه دارد

وی با اشاره به شفافیت در اقتصاد به عنوان یکی دیگر از تاکیدات رهبری گفت: با کمال تاسف روند حرکت ما به صورتی است که خیلی‌ها این تصور را دارند که در کشور ما شفافیت جریمه دارد و هرکسی شفاف کار کند مورد مطالبه فراوان قرار می گیرد و در مقابل، هر کسی که کارش شفاف نیست، از بسیاری از قید و بندها رهاست و عقوبتی هم متوجه او نیست. در راستای اصلاح این نگرش باید اقدام موثری انجام پذیرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: نکته دیگری که رهبری توصیه کردند این است که دولت محترم این قدر در اقتصاد دخالت نکند و ما امیدواریم مسئولان کشوری به بیانات رهبری و نکاتی که مطرح فرمودند، توجه ویژه داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به مذاکرات اتاق بازرگانی با بانک مرکزی در ارتباط با سیاست های ارزی و ارائه 6 پیشنهاد از سوی اتاق ایران با همین محوریت ، اظهار داشت: تقاضای من از فعالان اقتصادی و مسئولان تشکل ها این است که موارد مندرج دراین مذاکرات را مطالعه کرده و نظر خود را نسبت به آن اعلام کنند تا اگر موردی هست، بتوانیم آن را پیگیری نماییم.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی