مدل مثلث اقتصادی فرصتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی و شهری

مدل مثلث اقتصادی فرصتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی و شهری
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 21 ارديبهشت 1398

در نشست نهاد مردمی اقتصادی مقاومتی خراسان رضوی با معین های مناطق ۳ و ۴ استان تاکید شد

مدل مثلث اقتصادی فرصتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی و شهری

جلسه نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی با معین های مناطق ۳ و ۴ استان(شهرستان های مشهد، کلات، بینالود و چناران) برگزار شد و آخرین وضعیت اجرای طرح ها و پروژه‌های توسعه‌ای مناطق مذکور و همچنین موانع و مشکلات احتمالی در اجرای پروژه‌ها در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، علی اکبر لبافی دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان در این نشست با بیان اینکه به دنبال بررسی مسائل معین ها به صورت منطقه ای هستیم، گفت: قصد داریم در این جلسه و جلسات بعد، عملکرد معین ها و اینکه تاکنون چه مراحلی را طی کرده‌اند و با چه موانعی روبه رو هستند را جویا شویم؟

وی افزود: همه اقداماتی که انجام پذیرفته و آخرین وضعیت اجرای طرح برای ما بسیار مهم است. معینهای اقتصاد مقاومتی در برخی شهرستانها به خوبی عمل کردند و فرمانداران این شهرستان ها هم اطلاعات و شاخص های اصلی را ارسال نمودنه اند.

لبافی همچنین به ارسال فرم هایی برای معین های مناطق جهت ارائه اطلاعات لازم و اقداماتی که انجام شده اشاره کرد.

*اهمیت زیرساخت های فرهنگی را در ایجاد اشتغال پایدار

در ادامه، محمدمهدی زردوزنیا از آستان قدس رضوی و نماینده معین اقتصاد مقاومتی سرخس و چناران توضیحاتی در خصوص اقدامات و طرح های انجام شده در این مناطق ارائه و اظهار کرد: طرحی که ما در آستان قدس داشتیم و آن را در جلسه مشترک شورای اداری استان با حضور رئیس مجلس ارائه کردیم، دارای یک محور اصلی است و معرفی پشتیبان های تخصصی مدنظر ماست که نحوه هزینه کرد اعتبارات را اعلام می کنند.

زردوزنیا تصریح کرد: در اشتغال خرد و روستایی هر 50 میلیون تومان می تواند یک شغل ایجاد کند اما در شهرستانی که 50 میلیارد تومان اعتبارات داده شده و باید هزار شغل ایجاد شده باشد، می بینیم اینچنین نیست و عموما می بینیم هزینه ها به محلی که باید، اختصاص نیافته است؛ برهمین اساس موضوع پشتیبان را برای مناطق اعمال کردیم.

وی به ارائه ضمانت نامه های بانکی به عنوان یکی از مشکلات این مناطق اشاره و تصریح کرد: مشکل اینجاست افرادی که در املاک آستان قدس ساکن هستند، فاقد سند می باشند. در یکی از شهرستان ها بیش از هزار طرح به بانک معرفی شد و در نهایت به خاطر ضمانت ها تنها 250 طرح موفق به اخذ وام شدند. برای حل این مشکل هم می توان از ضمانت پشتیبان ها استفاده کرد.

نماینده آستان قدس رضوی موضوع زیرساخت های فرهنگی را در اشتغال پایدار بسیار مهم خواند و افزود: برای زیرساخت های فرهنگی در محورهای مختلف برنامه هایی در دستور کار داریم که شرایطی برای ایجاد اشتغال پایدار فراهم می کند.

وی یادآور شد: در هر منطقه تسهیلگرانی در قالب گروه های اجتماعی هستند که پشتیبان تخصصی به شمار می روند و برای ایجاد آمادگی در میان مردم تلاش می کنند تا آن ها با مدیریت اقتصادی و بحث های ارتباطی و نهادی و بازار فروش ارتباط برقرار کنند.

زردوزنیا ادامه داد: در زمینه آبزی پروری، کشت گلخانه‌ای و بحث های زراعی پشتیبان هایی یافته ایم و پشتیبان های خرد هم شناسایی شده اند. همچنین در بحث صنایع دستی هم جهاد دانشگاهی قرار است همکاری لازم را داشته باشد.

وی با تاکید براینکه پشتیبان باید کل زنجیره اقتصادی را پشتیبانی نماید، گفت: وظایف پشتیبان از آموزش و کنترل عوامل تولید تا یافتن بازار است و ما هم اکنون در مرحله شناسایی پشتیبان ها هستیم.

زردوزنیا خاطرنشان کرد: برای اشتغال پایدار در روستاها می توان به شغل دامداری توجه کرد اما برای تهیه دام دچار مشکل هستیم چون نرخ بره افزایش یافته است.

لبافی نیز در واکنش به سخنان نماینده آستان قدس گفت: در حوزه دام آنچه اکنون اتفاق می افتد، نقل و انتقال دام است و اگر بحث وارد کردن دام را دنبال کنیم می تواند موثر باشد زیرا امکان این موضوع در استان وجود دارد.

وی تاکید کرد: معین، مسئول توسعه منطقه است و بخش دولتی و سایر بخش ها در کنار آن قرار می گیرند. در تمام جلسات تصمیم گیری شهرستانی، معین حضور دارد و یکی از کارهایش این است که منابع شهرستان خود را از طریق مثلث توسعه ای آن شهرستان هدایت کند و بتواند سیستم بانکی و منابع بانکی آن شهرستان را مدیریت نماید. این ها همه درحالیست که معین نقش تسهیلگری سرمایه‌گذاری در مناطق را هم برعهده دارد.

* ادارات دست معین را باز نمی گذارند

سپس ایزدی، نماینده معین اقتصاد مقاومتی در شهرستان کلات اظهار کرد: مشکل اصلی در شهرستان کلات این است که ادارات دست معین را باز نمی گذارند. ادارات باید نسبت به کارهایی که توسط معین ها انجام می شود، کمک کنند. ضمن اینکه مکانی برای استقرار معین اقتصادی در کلات نداریم.

اما منصور رحمانی کارشناس دفتر اقتصاد استانداری در واکنش به اظهارات ایزدی گفت: حداقل انتظاری که از معین اقتصادی می رود این است که مکان فعالیت خود را داشته باشند و از قبل درباره این موضوع پیش بینی لازم را به عمل آورد و سپس برای معین شدن اعلام آمادگی کند.

لبافی نیز تاکید کرد: معین اگر به دنبال ایجاد توسعه در آن منطقه است، ابتدا باید مکانی داشته باشد و سپس آمار و اطلاعات لازم را دریافت کند.

*اختیارت معین های اقتصادی اعلام و ابلاغ شود

محسن داوودی نماینده شهرداری مشهد نیز درباره اقداماتی که تاکنون توسط این معین اقتصادی صورت گرفته است، گفت: با استفاده از مطالعات موجود در استان و شهرستان به 8 محور اصلی در برنامه‌های خود رسیدیم و 170 مقاله مرتبط با شهر مشهد و حوزه کارافرینی را به دست آوردیم.

وی افزود: تیم 20 نفره ای که شهردار برای این موضوع انتخاب کرده، با افراد و کارشناسان و ادارات و نهادها مذاکراتی داشته اند و از مجموع ظرفیت دستگاه ها و ادارات و کارافرینان حدود 1700 پروژه در اختیار داریم که نیازمند اولویت بندی هستند. تیمی که برای این موضوع تشکیل داده ایم 260 پروژه را اولویت بندی کرده و چون تاکید شده کاری ساختارمند در مشهد انجام شود، نگاهمان این نیست که مصداقی وارد پروژه ها شویم.

داوودی خواستار ابلاغ و تفهیم میزان اختیارات معین ها به خود فرد و نیز سایر دستگاه ها شد و تاکید کرد: بحث شرح وظایف هر دستگاه نیز بسیار مهم است و قطعا یکپارچه بودن وظایف آسیبی در عملکرد دستگاه هاست و باید این وظایف روشن شود.

سپس تریبون بار دیگر در اختیار دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان قرار گرفت؛ لبافی در رابطه با شرح وظایف معین ها گفت: انتظاری که استان و مثلث اقتصادی از معین دارد، تام الاختیار بودن در توسعه آن منطقه است. معین باید منطقه خود را با استفاده از مطالعات و نگاه خبرگان و صاحبان سرمایه و کارافرینان منطقه به خوبی شناسایی کند و از نظرات همه آنها در توسعه استفاده کند.

وی با بیان اینکه در حوزه شهرداری ظرفیت ها بسیار زیاد است، تصریح کرد: باید از این ظرفیت ها استفاده شود. این ظرفیت بسیار متفاوت با گذشته است و فقط با نگاه دولتی نیست بلکه به پتانسیل مردم و معین مربوطه متکی می باشد که خود یک بنگاه اقتصادی است و قبلا کار توسعه ای انجام داده است.

*از ظرفیت گروه های مردم نهاد غافل نشویم

محمد عجمی نماینده معین گلبهار نیز در این نشست به بیان برنامه‌های این معین پرداخت و گفت: یکی از اقداماتی که قرار است پیگیری شود، توسعه کشت گلخانه ای در گلبهار است و از تجربیات استان لرستان در این زمینه قرار است استفاده شود.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت NGO هایی که از افراد تبعه حمایت می کنند، برای توسعه مناطق استفاده کنیم، افزود: در گذشته پنج NGO در استان داشتیم که ظرف سه سال تعداد آنها به شانزده گروه مردم نهاد رسید.

 وی توضیح داد: یکی از این گروه های مردم نهاد، مجموعه ای را در حاشیه شهر مشهد احداث کرده است که در آن 250 زن سرپرست خانوار تحت پوشش قرار گرفته اند و اسکان داده شده اند، بنابراین نباید از چنین ظرفیت هایی غافل شویم.

محمد محمدزاده نماینده دفتر روستایی استانداری هم گفت: انتظار و توقع دفتر روستایی از معین ها این است که هر مانع و مشکلی که امکان رفع آن از سمت دهیارها و شوراهای روستاها وجود دارد را به ما اطلاع دهند.

وی ادامه داد: در بحث مشارکت در آموزش تسهیلگران روستایی نیز حاضریم آموزش ها را برعهده بگیریم. معین اقتصادی می تواند خط مشی بدهد که در بحث جاده های بین مزارع یا ساماندهی محل چادرهای عشایر و... چه باید بکنیم.

لبافی نیز در این خصوص گفت: دفتر امور روستایی استانداری به خوبی پای کار آمده و تقریبا همه ۲۴۰۰ دهیار روستاهای استان ارتباط نزدیکی با مردم منطقه و با یکدیگر و مسئولان آن منطقه دارند و این ظرفیت بسیار خوبی است و لازم است از آن بهره گیری شود.

* معین های اقتصادی به اخلاق و فرهنگ کسب و کار توجه کنند

احمدرضا زارعیان مدیر برنامه‌ریزی و نماینده معین اقتصادی بینالود نیز درباره اقدامات انجام شده در منطقه کاری خود گفت: زمان طولانی در ابتدای کار صرف اینکه چه باید بکنیم شد. ما سعی کردیم تیم تخصصی قوی داشته باشیم و از مشاوره های قدرتمند بخش خصوصی و اجرایی استفاده کنیم و طبق برنامه‌ریزی ها، در دو سرفصل اصلی کار را از پیش می بریم.

وی افزود: اگر لیستی از سرمایه گذاران بین معین ها تقسیم شود، تاثیر خوبی در توسعه مناطق خواهد داشت؛ در طرقبه-شاندیز بیشترین رویکرد سرمایه‌گذاران به سمت و سوی گردشگری است اما بسیاری از سرمایه گذاران از مصوبات قانونی باخبر نیستند و ما به این نتیجه رسیدیم که بهتر است روی بحث بوم گردی تمرکز کنیم چون صنعتی است که جذب توریست را به خوبی به دنبال دارد و در این راستا روستاهای هدف ما نیز مشخص است.

در پایان، دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان با اشاره به ظرفیت شورای گفتگو برای شناخت موانع کسب و کار و پیگیری حل آن ها و استفاده از این ظرفیت در موضوع معین ها گفت: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید نیز اختیارات بسیار خوبی دارد و لازم است معین های اقتصاد مقاومتی هر مشکلی که با دستگاه های اجرایی داشتند را به طور مصداقی به ما اعلام کنند تا از ظرفیت ستاد تسهیل به ویژه در حوزه پروژه های توسعه ای و دچار مشکل استفاده شود.

لبافی بر لزوم توجه معین ها به دو نکته اخلاق کسب و کار و فرهنگ کسب و کار تاکید و اظهار کرد: موانع کسب و کار را به ما اعلام کنید تا در کوتاهترین زمان ممکن پیگیری نماییم.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی