توسعه پایدار در گرو اصلاح روابط بین المللی

توسعه پایدار در گرو اصلاح روابط بین المللی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 17 ارديبهشت 1398

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی بر تغییرات زیرساختی در مسیر کمک به «رونق تولید» تاکید می کند:

توسعه پایدار در گرو اصلاح روابط بین المللی

 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی معتقد است که؛ رونق تولید به معنای توسعه پایدار است و توسعه پایدار در گرو اصلاح روابط بین المللی است و اگر نتوانیم با دیگر کشورها برای صادرات محصولات خود ارتباط مطلوبی برقرار کنیم، «رونق تولید» نیز در کشورمان محقق نمی شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ محمدعلی چمنیان در گفتگو با خبرنگار ما تاکید کرد: اگر به دنبال رونق تولید هستیم، باید به عرصه صادرات نگاهی جدی داشته باشیم زیرا توجه به تولید بدون تمرکز بر حوزه صادرات، توسعه پایدار را به دنبال نخواهد داشت.

وی نگاه گذرا و یکساله به موضوع رونق تولید را آفتی جدی در تحقق این شعار خواند و تصریح کرد: اگر برای دستیابی به این مهم به دنبال کارهای ضرب الاجلی و یا طرح های زودبازده برویم، مسیری خطا را طی کرده ایم زیرا رونق تولید با طرح زودبازده محقق نمی شود. ما در حوزه زیرساخت ها نیازمند اقدامات و اصلاحاتی هستیم که زمانر بر هستند و باید اقدامات زیربنایی در حوزه های بانکی و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و توانمندسازی منابع انسانی انجام دهیم.

چمنیان به کمبود نیروی انسانی توانمند به عنوان یکی از مشکلات کنونی حوزه تولید اشاره و اضافه کرد: امروز درگیر سیستم های آموزشی هستیم که نیروی توانمندی تربیت نمی کنند و اگر به دنبال نیروهای کارآمد هستیم باید وضعیت هنرستان ها و دانشگاه ها را اصلاح کنیم که این موضوع نیازمند زمان است.

وی یادآور شد: رونق تولیدی امری نیست که به سرعت و با ایجاد شوک و فشار به بخش های مختلف به آن دست یابیم؛ تولید باید آن قدر قدرتمند باشد که نه تنها چرخ خود را بچرخاند و کارگران از رفاه شغلی برخوردار باشند، بلکه کشور هم از محل مالیات شرکت های تولیدی اداره شود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد بر لزوم اصلاح سیاست های زیربنایی کشور تاکید کرد و گفت:. مسئولان ما انسان هایی دلسوز هستند اما توان تصمیم گیری در شرایط بحرانی را ندارند؛ به شرطی می توانیم به رونق تولید دست یابیم که از افراد توانمندی در جایگاه های کلیدی استفاده کنیم. بسیاری از نیروهای متخصص و توانمند در خارج از کشور هستند و اگر شرایط برای حضور آن ها در کشور فراهم شود می توانیم از اطلاعاتشان در حوزه خارجی استفاده کنیم.

وی از گرانی به عنوان تهدیدی بزرگ در داخل کشور نام برد و افزود: مسائلی در داخل کشور ما تهدید است که اگر با نگاه صادراتی توامان شود، می توان از آن به عنوان یک فرصت استفاده کرد؛ به طور مثال نیروی کار در کشور ما ارزان ترین نیروی کار در خاورمیانه است و باید در چنین دوره ای از این موقعیت استفاده می کردیم. با توجه به پایین بودن دستمزدها باید قیمت تمام شده کالا را پایین محاسبه می کردیم و کالاهای صادراتی را با قیمت کمتری به فروش می رساندیم اما از این موقعیت استفاده نشد.

وی از حل مشکلات حوزه صادرات و تمرکز بر صنایع دانش بنیان و صنایعی که ارزش افزوده بیشتری به دنبال دارند، به عنوان برخی از ملزومات رونق تولید نام برد و گفت: اگر مشکلاتی چون انتقال وجه و تامین سرمایه در گردش حل شود و بر حوزه صادرات تمرکز کنیم، رشد اقتصادی بهتری خواهیم داشت.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی