رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران: صادرکنندگان بیشتر از سیاستگذاری های غلط هراس دارند تا تحریم ها

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران:  صادرکنندگان بیشتر از سیاستگذاری های غلط هراس دارند تا تحریم ها
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 16 ارديبهشت 1398

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران:

صادرکنندگان بیشتر از سیاستگذاری های غلط هراس دارند تا تحریم ها

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران گفت: صادرکنندگان بیشتر از سیاستگذاری های غلط هراس دارند تا تحریم ها.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خاسان رضوی؛ محسن جلال پور در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: صادرکنندگان بیشتر از سیاستگذاری های غلط در عرصه داخلی هراس دارند تا تحریم ها، برای نمونه در بخش صادرات و مثلا صدور محصول پسته ایران با چالش هایی همچون سیاستگذاری های غلط، نابخردانه و تصمیم گیری های نادرست مواجه هستیم.

وی ادامه داد: علی رغم آن ه تحریم ها به صادرکنندگان فشار می آورد و هزینه ها را افزایش می دهد اما کشور ما استاد دور زدن تحریم هاست، لذا صادرکنندگان حداقل در صنعت پسته بابت تحریم ها نگرانی ندارند و مشکل اصلی صادرکنندگان سیاست گذاری های داخلی است.

جلال پور عنوان کرد: در حوزه صادرات در یک سال گذشته بخشنامه های متعدد و بعضا متناقضی صادر شده است، علاوه بر این تحریم ها شرایط را برای نقل و انتقال ارز دشوار ساخته است. از این رو پیشنهاد می شود برای محصولات کشاورزی از جمله پسته راه را برای صادرات در مقابل واردات و واردات را در مقابل صادرات باز کنیم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه طی سال های اخیر صادرات پسته از سایر کالاهای صادراتی امکان پذیرتر بوده است، صادرکنندگان در 40 سال گذشته بازارهای خوبی را فراهم کرده اند، البته ناگفته نماند که اعمال تحریم ها طی سال های گذشته در صادرات این محصول بی تاثیر نبوده است، چرا که از یک سو هزینه ها را افزایش داده و از سوی دیگر مسیر صادراتی را دور کرده است.

وی با اشاره به اینکه امروز بیش از عرضه پسته، تقاضا و بازار موجود است، عنوان کرد: در حال حاضر سطح زیر کشت پسته در کشور حدود 400 هزار هکتار است که از این میان  حدود 270 الی 280 هزار هکتار مربوط به استان کرمان و مابقی آن مربوط به سایر استان هاست.

وی با بیان اینکه جایگاه استان خراسان رضوی در تولید پسته پس از استان کرمان است، یادآور شد: در گذشته جایگاه پسته در حوزه صادرات غیرنفتی در رتبه نخست بوده اما طی 1 الی 2 سال اخیر جایگاه این محصول در صادرات غیرنفتی در رتبه دوم قرار گرفته است.

جلال پور با اشاره به اینکه محصول پسته حدود 100 هزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در کشور دارد،عنوان کرد: تشکل ها و تعاونی های بخش خصوصی در حوزه پسته می توانند صدای رسای این صنعت باشند و به شدت ظرفیت آن را دارند تا به ارتقاء تولید، فرآوری و صادرات کمک کنند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: پیش بینی می شود تا 7 الی 8 سال آینده مشکلی در بازاریابی پسته نداشته باشیم اما پس از آن به دلیل ورود جدی آمریکا و ترکیه ممکن است دچار گرفتارهایی شویم.

جلال پور عنوان کرد: ایران تا سال 89 نخستین تولیدکننده و صادرکننده پسته در دنیا بوده است. از سال 90 آمریکایی ها با توجه به بهره وری بالا در حوزه تولید پسته از کشور ما سبقت گرفتند، به طوری که این کشور حالا با فاصله قابل ملاحظه ای در رتبه نخست تولید پسته قرار دارد و پس از آن ایران در جایگاه بعد ایستاده است.

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: آمریکا سال گذشته حدود 400 هزار تن پسته تولید کرده و سال پیش رو نیز 600 هزار تن تولید خواهد کرد. این در حالی است که سقف تولید این محصول در  کشور ما بیش از 200 هزار تن در سال نیست. خوشبختانه هنوز جایگاه ایران در صادرات پسته در رتبه نخست قرار دارد، چرا که آمریکا عمده تولیدش را در داخل کشور مصرف می کند اما ایران بیش از 80 درصد پسته تولیدی خود را صادر می نماید.

وی افزود: بازار فعلی پسته بسیار پُررونق است به طوری که در شرایط فعلی با کمبود محصول پسته برای صادرات مواجه هستیم. در واقع برای این محصول بازار داریم اما محصولی برای صادرات نداریم.

جلال پور با تاکید بر اینکه پایین بودن عرضه و نوسانات ارزی هر دو در افزایش قیمت پسته دخیل هستند، یادآور شد: از آنجا که 85 درصد تولید محصول پسته صادر می شود، صادرات این محصول بستگی مستقیم به قیمت ارز دارد. لذا زمانی که ارز 4 هزار تومانی به 14 هزار تومان افزایش پیدا کند و به عبارت بهتر نرخ ارز 3.5 برابر شود، حداقل قیمت پسته هم باید 3.5 برابر افزایش پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: البته دلیل دیگر گرانی پسته به این موضوع باز می گردد که در سال گذشته به جای 220هزار تن تولید پسته، 40 هزار تن تولید داشتیم، به عبارت دیگر تولیدمان به یک ششم کاهش یافت. با این حال پیش بینی می شود سال پیش رو سال خوبی از نظر تولید محصول باشد، علاوه بر این با توجه به آنکه نرخ ارز افزایش خود را داشته است، فکر می کنم در سال پیش رو قیمت محصول نیز تعدیل گردد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی