چالش‌های قدیمی مرز دوغارن در نشست خبری فعالان حوزه حمل و نقل تجاری

چالش‌های قدیمی مرز دوغارن در نشست خبری فعالان حوزه حمل و نقل تجاری
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 26 اسفند 1397


چالش‌های قدیمی مرز دوغارن در نشست خبری فعالان حوزه حمل و نقل تجاری، بررسی شد:

صدای دیپلماسی به کمک ترانزیت بیاید

فعالان حوزه حمل و نقل تجاری در جمع اصحاب رسانه از مشکلات کهنه مرز دوغارن- اسلام قلعه، صف های طولانی کامیون های حامل کالا در این مرز و ضرورت همکاری موثر دو کشور برای حل کامل مشکلات، سخن گفتند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ محمود سیادت رئیس هیات اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان در خراسان رضوی در ابتدای این نشست، اظهار کرد: روابط ما با ملت افغانستان مبتنی بر سوابقی کهن و براساس دوستی و تعامل فرهنگ هاست. همچنین به دلیل مشابهت‌های فرهنگی و ریشه‌های مشترک، این روابط در گذر زمان پایدار و مستدام باقی مانده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه روابط دولت های دو کشور نیز در سال های اخیر همواره روبه رشد بوده و علی رغم مشکلاتی که پیش روی خود می بینند اما کوشیده اند با درک متقابل، در مسیر تعامل بیشتر حرکت کنند.

سیادت افزود: همچنین چشم‌انداز صلح در افغانستان و کاهش مشکلات امنیتی مثبت بوده و اگر این فضا و مذاکرات نیز به هدف و نتیجه خوبی برسد فرصت مطلوبی فراهم خواهد بود تا در بخش‌هایی از اقتصاد افغاستان که تاکنون به دلیل مشکلات امنیتی قابل بهره‌برداری نبوده فعالیت های مثبتی انجام بگیرد.

 وی تاکید کرد: دوغارون نقطه مرزی اصلی ما با افغانستان است و یک مرز مهم دیپلماتیک و دارای قدمت به شمار می آید و سهل الوصول بودن آن برای رسیدن به هرات به عنوان مرکز فرهنگی و تجاری افغانستان، یک مزیت محسوب می شود.

 رئیس هیات اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان در خراسان رضوی خاطر نشان کرد: مشکلات ما در مرز دوغارون کهنه است و سال هاست به همین روال ادامه دارد. درچندماه گذشته با بسته شدن مرز ماهی رود که عمده کالاهای سنگین(میلگرد و سیمان و...) از طریق آن به افغانستان منتقل می شد، با حجم زیاد مراجعات و انباشت کامیون ها در مرز دوغارون مواجه شدیم. طبق آخرین آمار که مربوط به دو روز پیش است، 2000کامیون در آن مرز معطل هستند. این جنس مشکلات پیش از همه تجار را متضرر می سازد و مشکلات متعدد دیگری را رقم می‌زند.

 وی در ادامه از ضرورت ایجاد عزمی در دو کشور برای حل مشکلات گفت و اضافه کرد: باید بپذیریم که عدم موازنه تجارت میان افغانستان و ایران باعث شده تا طرف مقابل در گمرک اسلام قلعه سرمایه گذاری کافی را انجام ندهد. قطعا کمک به ایجاد توازن بیشتر در تراز تجاری دو کشور می تواند مشوق خوبی باشد تا طرف افغانستانی توسعه لازم را در زیرساخت های تجاری فراهم کند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد خاطر نشان کرد: دولت افغانستان مانند هر دولت دیگری به دنبال منافع ملی خود است و اگر ما تاثیرات حضور نیروهای خارجی را در خاک افغانستان نادیده بگیریم؛ باز هم باید سعی کنیم تا روابط خود را به سمت برد- برد سوق دهیم. قطعا در این مسیر نقش دستگاه دیپلماسی دو کشور بسیار پُررنگ است.

 سیادت عنوان کرد: اگر در موضوع ترانزیت سریعا به جمع‌بندی دست پیدا نکنیم و به مشکلات و مسائلی که در مرز دوغارون وجود دارد رسیدگی نکنیم، شاهد مشکلات بیشتری در آتیه خواهیم بود. در حال حاضر افغانستان به دنبال مسیرهای جدید ترانزیتی است و تداوم ضعف های موجود به خسران برای فعالان حوزه حمل و نقل و حتی تجاری که باید با صرف هزینه بالاتر از مسیرهای دیگر کالا را منتقل کنند، منجر خواهد شد.

 سیادت با بیان اینکه برای تامین زیرساخت‌های مناسب در مرز دوغارون، دغدغه و مطالبه ای کهنه است؛ متذکر شد: کم کاری هایی که در این سال ها در امرتوسعه منطقه ویژه دوغارون انجام گرفته، توجیه ندارد و علی رغم حسن نیست مسئولان در ادوار مختلف، برآیند آن چیزی نبوده که توقع می رود.

 *حل مشکلات مرز دوغارون و اسلام قلعه ظرف هفته جاری

 در ادامه نیز سعد خطیبی رییس اتاق تجارت هرات بیان کرد: خوشبختانه مراودات تجاری کشور افغانستان با ایران روز به روز در حال افزایش است و در سال گذشته مراودات تجاری ما با ایران با رشد 20 درصدی همراه بوده است.

 وی ادامه داد: خوشبختانه بین بخش خصوصی افغانستان و ایران روابط خوبی وجود دارد و همواره این روابط رو به گسترش خواهد بود.

 رییس اتاق تجارت هرات افزود: در سال گذشته (میلادی) حدود 22 درصد صادرات جمهوری اسلامی ایران به افغانستان افزایش داشته و اخیرا مشکلاتی در بندر دوغارون رخ داده که شامل تراکم کامیون‌های حمل کالا می‌شود و در این ر ابطه جلساتی داشته‌ایم و در صدد هستیم که بتوانیم بر این مشکلات فائق شویم.

 خطیبی عنوان کرد: من شخصا به شما قول خواهم داد که در طی هفته جاری مشکل تراکم کامیون در گمرگ اسلام قلعه و دوغارون رفع شود.

 وی خاطرنشان کرد: طبیعی است که واردات کالا به کشور ما از سوی جمهوری اسلامی ایران بیش از 2 میلیارد دلار بوده اما از سوی دیگر صادرات ما به این کشور بسیار ناچیز است و توقع ما این است که بتوانیم صادرات بیشتری به ایران داشته باشیم.

 رییس اتاق تجارت هرات بیان کرد: کالاهایی که مورد نیاز بازارهای ایران است در افغانستان وجود دارد و اگر اجازه صادرات به این کالاها داده شود، ما نیز از این امر خوشحال خواهیم شد.

 خطیبی گفت: ما از همه کمک‌هایی که جمهوری اسلامی ایران به کشور ما داشتند کمال تشکر را داریم، ما امروزه انتظارات دیگری را در خصوص بهبود شرایط اقتصادی داریم.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر تلاش ما بر این بوده که هر چه زودتر مشکلات پیرامون موضوع باسکول را در گمرک دوغارون حل و فصل کنیم، تصریح کرد: قول من برای رفع مشکلات موجود در گمرک دوغارون ظرف مدت یک هفته از زبان مسئولان گمرک افغانستان بوده و امروز طی صحبتی که با بنده داشتند قول مساعدت برای حل مشکلات را در یک هفته داده‌اند.

 رئیس اتاق تجارت هرات در رابطه با ایجاد پارکینگ در مرز دوغارون، اضافه کرد: ما نقشه طرح توجیحی بسیاری را آماده کردیم و وزرات تجارت افغانستان مدعی شدند که می‌توانند در ایجاد پارکینگ سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهند.

 خطیبی در خصوص ایجاد کارگاه‌های قالی‌بافی در منطقه دوغارون، تاکید کرد: پیشنهاد من این است که نظیر این کارگاه‌ها را در داخل کشور افغانستان نیز دایر کنیم.

 وی اظهار کرد: افغانستان دچار مشکل بوده و این را نمی‎توان کتمان کرد، اما در کنار آن در این کشور فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که بخش خصوصی ایران می‌تواند در این  امر ورود پیدا کند و ما نیز زمینه را مساعد کنیم.

 در ادامه نیز احمد زمانیان رییس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی، تاکید کرد: : حمل نقل و بین‌المللی در استان خراسان نقش بسزایی در حمل کالاهای ترانزیتی صادراتی به افغانستان دارد.

وی ادامه داد: مرز دوغارون به گونه‌ای است که سالیان سال در آن تردد صورت می‌گیرد و علی‌رغم اینکه حدود 20 سال است که ترانزیت راه‌اندازی شده، اما با گذشت این زمات هنوز موفق به تامین زیرساخت‌های لازم در این بخش نشده‌ایم.

* حدود 3000 ناوگان افغانی در ایران تردد می‌کنند

رییس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی در همین رابطه افزود: در مقاطعی شاهد آن هستیم که توقفات در مرز دوغارون آنچنان افزایش پیدا می‌کند که کارها قفل خواهد شد.

زمانیان خاطرنشان کرد: دوغارون بار مرز ماهی رود و در برخی مقاطع میلک را به دوش می‌کشد، خواهش ما در حوزه حمل و نقل این است که زیرساخت‌های لازم در این خصوص حل و فصل شود. بسیاری از توفقات موجود در مرز بر سر موضوع باسکول است که باید به این مهم نیز ورود جدی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود 3000 ناوگان افغانی در ایران تردد می‌کنند که هر کدام از آن‎‌ها مشکلات بسیاری دارند که باید به آن رسیدگی شود. بهتر است از الان برنامه‌ریزی را انجام دهیم که در سال 98 دیگر شاهد بروز مشکلات نظیر مسائل سال جاری نباشیم.

رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی اضافه کرد: ضرر توقفات و مشکلات موجود در مرزها به تجار افغان وارد خواهد شد.

زمانیان بیان کرد: در حال حاضر باید مرز دوغارون را فراتر از سایر مرزها بدانیم، اکنون ما در مرز میلک توقفات 14 روزه داریم که بخشی از کالاها به دوغارون سراریز خواهد شد و باز شاهد قفل شدن مرز در دوغارون خواهیم بود.

وی گفت: یکسری هزینه‌های قانونی وجود دارد که مشخص بوده، ما حدود 8 تفاهم حمل و نقلی با افغانستان داریم که در تمام این موارد ذکر شده که دو طرف باید هزینه‌ها را به صفر برسانند.

در ادامه نیز ابراهیم عطایی عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی، تصریح کرد: مشکلات دوغارون در این چند سال همواره تکراری شده و ما در همین مرز با این زیرساخت‌ها ما روزانه 700 دستگاه ماشین خروجی از مرز داشتیم.  زمانی که تخلیه و بارگیری در مرز دوغارون انجام می‌شود، باز هم شاهد خروج چنین تعدادی از ماشین‌ها در گمرک بودیم.

وی گفت: مرز محل ایستادن کامیون نیست، در حال حاضر منطقه ویژه در کنار گمرک دوغارون مستقر شده، پس از لحاظ زیرساختی کمی به مطلوبیت دست پیدا کردیم.

عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی تاکید کرد: برای بازدید در مرزبانی برای کامیون‌ها مشکل جدی داریم و باید در این امر ورود جدی  داشته باشیم و این امر به راحتی قابل حل خواهد بود.

* درخواست از استاندار برای کمک به آغاز فاز دوم منطقه ویژه دوغارون

فرامرز سلطانی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون نیز اظهار کرد: در آغاز سال جدید امید داریم که مشکلات و موانعی که در گمرکات وجود دارد رفع شود.

وی ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در حدود 8700 هکتار به عنوان یک منطقه ویژه در نظر گرفته شده که از این  رقم حدود 50 هکتار فاز اول خود را تعریف کردیم که در این فاز نیز امکانات خوبی را بنا نهاده‌ایم.

 مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون بیان کرد: در حال حاضر 23 هزار متر مربع دارای انبارهای مسقف و استاندارد هستیم و علاوه بر آن حدود 8 دستگاه باسکول نیز بنا کرده‎ایم.

 سلطانی افزود تصریح کرد: همچنین مخازن سوخت ما حدود یک میلیون تن در سال قدرت جابه جایی فرآورده‌های سوختی را داراست.

 وی تاکید کرد: برای منطقه ویژه اقتصادی دوغارون یک انتظار از دولت داریم، در حال حاضر در منطقه ویژه درخواست بر این داریم که به یک منطقه آزاد تجاری و صنعتی تبدیل شود و این امر را از طریق نمانیده مردم تایباد و تربت‌جام  در مجلس شورای اسلامی و استانداری پیگیری کردیم، اما شتاب لازم را ندارد.

 مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون اضافه کرد: اگر ما به منطقه آزاد تبدیل شدیم؛ بخشی از مباحث حقوقی که در حوزه حمل و نقل وجود دارد کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین درخواست دیگری از استاندار خراسان رضوی داریم که فاز دوم خود را زودتر فعال کنیم اگر این امر محقق شود بسیاری از معضلات ما کاهش پیدا خواهد کرد.

 سلطانی گفت: ما برنامه جامع آی.تی را در خود سیستم منطقه ویژه طراحی کردیم که در سال جاری این پروژه به اتمام رسید و یکی از موارد آن این است که ما بتوانیم کامیون‎های داخلی خودمان که از سمت‌های مختلف به سمت منطقه ویژه اقتصادی حرکت می‌کنند، به آن‌ها نوبت‎‌دهی اینترنتی بدهیم.

 وی بیان کرد: در راستای رفع مشکلات دوستان ایرانی نیز باید به دنبال ایجاد یک پارکینگ 20 هکتاری در مرز دوغارون باشیم و از گمرک خواستار آن بودیم که این زمین را در اختیار ما قرار دهند؛ اگر این امر در محوریت تایباد به سمت دوغارون ایجاد شود، مدیریت بهتری را در مرز در خصوص ساماندهی کامیون‌ها اعمال خواهیم کرد.

*رشد 27درصدی صادرات استان به افغانستان در 11ماهه امسال

 در ادامه نیز سید مجید مظلومی جانشین ناظر گمرکات خراسان رضوی تاکید کرد: ما به عنوان گمرکات خراسان رضوی در دوغارون همکاران ما به صورت جدی سعی بر انجام تشریفات گمرکی دارند.

 وی افزود: خوشبختانه گمرک دوغارون یکی از مرزهای فعال کشور است و تمامی رویه‌های گمرکی در دوغارون با استفاده از سامانه جامع گمرکی در حال انجام است.

 جانشین ناظر گمرکات خراسان رضوی افزود: ما در 11 ماهه ابتدایی سال جاری افزایش چشمگیری در خصوص صادرات کالا از گمرکات استان به افغانستان بودیم.

 مظلومی بیان کرد: صادرات کالا از استان خراسان رضوی از سوی گمرکات به کشور افغانستان در 11 ماهه ابتدایی سال حدود یک میلیارد و 509 میلیون و 764 هزار و 742 کیلوگرم بوده که این عدد در مدت مشابه سال قبل حدود یک میلیارد و 186 میلیون و 249 هزار کیلوگرم بوده است. در مجموع 27درصد رشد صادرات از گمرکات خراسان رضوی (با وجود همه مشکلات) به این کشور رقم خورده است.

 وی اضافه کرد: ارزش دلاری صادرات ما از سوی گمرکات خراسان رضوی نیز به افغانستان در 11 ماهه ابتدایی سال جاری حدود یک میلیارد و 97 میلیون دلار بوده است.

 جانشین ناظر گمرکات خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از سال 94 به بعد تمامی سیستم‌های کاری خود اعم از اظهار کالا، اخذ مجوزها و گواهی‌ها به صورت سامانه‌ای انجام داده‎ایم و از این سال به بعد هیچ صادرکننده و واردکننده‌ای نیاز حضور به گمرک ندارد.

 مظلومی گفت: خوشبختانه امروزه تمام کنترل‌های نظارتی ما در قالب کنترل پنجره واحد تجارت در حال انجام است و سازمان‌های همجوار به هیچ عنوان نیازمند حضور فیزیکی در گمرکات نیستند.

 وی گفت: یکی دیگر از اقدامات خوب دیگری که گمرک انجام داده و از اردیبشهت امسال افتتاح شد، نصب دستگاه پیشرفته ایکس‌ری کامیونی را در گمرک دوغارون بود که آن را مستقر کرده‌ایم.

 جانشین ناظر گمرکات خراسان رضوی تاکید کرد: در حال حاضر به طور متوسط روزانه حدود 250 کامیون قادر به اسکن هستند و از بررسی و ارزیابی فیزیکی کالا که امکان توقف را ایجاد می‌کرد، جلوگیری شده است.

 مظلومی بیان کرد : ساعت کاری گمرک دوغارون 7 تا 17 است، اما خوشبختانه همکاران ما با توجه به حجم عظیم کامیون‌های متوقف شده تا هفته گذشته تا ساعت 18:30 دقیقه فعالیت می‌کردند. د ر حال حاضر آمادگی داریم که چند ساعت زود تر از زمان مقرر فعالیت خود را اغازه کرده و حتی بیشتر از زمان مصوب فعالیت خود را ادامه دهیم؛ اما لازم است که طرف افغانستان نیز این مساعدت را انجام دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی