پیشنهاد اختصاص کارت طلایی و نقره‌ای به کارآفرینان شایسته و افتخارآفرین

پیشنهاد اختصاص کارت طلایی و نقره‌ای به کارآفرینان شایسته و افتخارآفرین
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 14 اسفند 1397

در دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی مطرح شد:

پیشنهاد اختصاص کارت طلایی و نقره‌ای به کارآفرینان شایسته و افتخارآفرین

در تازه ترین نشست دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، جایگاه و سهم صنعت و معدن استان از تسهیلات بانکی بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، علی اکبر لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان، ابتدای این جلسه با اشاره به برگزاری انتخابات سالم اتاق بازرگانی در استان و سراسر کشور، گفت: خوشبختانه در خراسان رضوی حضور مطلوبی از سوی فعالان اقتصادی را شاهد بودیم و انتخاباتی سالم و دقیق برگزار شد که این موضوع جای تبریک به فعالان اقتصادی و منتخبان آن ها را دارد و برای هیات نمایندگان دوره نهم آرزوی توفیق داریم.

وی همچنین به گزارش اخیر وزارت کشور در ششم اسفندماه درباره ارزیابی شوراهای گفتگوی استان ها اشاره و اظهار کرد: در ارزیابی اخیر که قالب های متفاوتی داشت، شاخص هایی چون انطباق وظایف و ماموریت های شورا، مصوبات و پیگیری ها و پیشنهادات ملی و استانی، وضعیت حضور موثر نمایندگان و به ویژه رئیس و دبیر جلسه و اجرای مصوبات موثر بوده است.

لبافی افزود: در دو سه سال اخیر با پیگیری های بیشتری که انجام شده، تحولی در حوزه دبیرخانه و شورا در استان خراسان رضوی به وجود آمده؛ نخست اینکه سعی شد مسائلی که مطرح می‌شود برگرفته از نظر بخش خصوصی و تشکل های خصوصی و دستگاه اجرایی باشد و پس از  کارشناسی، در شورا ارائه گردد؛ برهمین اساس، در ارزیابی امسال وزارت کشور، شورای گفتگوی استان در حوزه انطباق وظایف با چارچوب موضوعات عدد 100 را کسب کرد؛ این درحالی‌ست که میانگین کشوری در این زمینه 70 است. در خصوص برگزاری جلسات تعیین شده هم عدد کامل را کسب کردیم و در سایر حوزه ها هم رتبه مطلوبی به دست آوردیم و در مجموع همه این ها باعث شد تا امسال در ارزیابی 9 ماهه رتبه اول را با 82.2 درصد از 100 امتیاز در میان شورای گفتگوی سایر استان ها به دست آوریم.

وی یادآور شد: در کسب این رتبه و عملکرد شورای گفتگوی استان برخی از دستگاه ها به ما کمک کردند و برخی دیگر از همراهی عدول کردند که این موضوع باید بررسی شود و ببینیم کدام دستگاه ها یاری رسان بوده و راه حل ارائه دادند و آن هایی که از نظر کارشناسی حضور کم رنگی داشتند و یا با ما همراهی نکردند نیز مشخص شوند.

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: هم اکنون در حال تهیه کارنامه سال 97 هستیم تا در کتابی دستاوردهای شورای گفتگو را تنظیم کنیم و نتیجه جلسات امسال را به طور شفاف منعکس نماییم. همچنین برای برنامه های سال 98 کتابچه ای آماده شده است.

وی با اشاره به جایگاه و سهم صنعت و معدن خراسان رضوی از تسهیلات بانکی به عنوان دستور کار این جلسه، تعیین سهم بخش های مختلف از تسهیلات بانکی استان را یکی از موضوعات مهمی دانست که شورای گفتگو باید در سال آینده آن را پیگیری کند.

* به دنبال تهیه چهارچوبی برای شناسایی و رتبه بندی کارآفرینان و اختصاص کارت طلایی، نقره ای و برنزی هستیم

لبافی در ادامه به دستور کار این نشست پرداخت و تصریح کرد: کمتر سیستم بانکی در کشور هست که برای جذب بیشتر تسهیلات راهکار بدهد اما خوشبختانه با همراهی خوب شورای هماهنگی بانک های استان، این اتفاق محقق شده است. برای افزایش میانگین مصارف به منابع بانکی استان از 55 درصد به 80 درصد، دستگاه ها باید برنامه خود را در زمینه افزایش جذب تسهیلات بانکی بدهند و این موضوع با همراهی بخش خصوصی و تسهیل گری بانک ها قرار است رقم بخورد.

وی ادامه داد: بر همین اساس، مقرر شد دستگاه ها به صورت ریز و در سطح شهرستان ها (با رویکرد بسترهای هر شهرستان) سهم هر بخش از تسهیلات بانکی را ارائه کنند و مشخص کنند هر بخش قادر به جذب چه مقدار از تسهیلات است تا نقشه راه سیستم بانکی و بخش خصوصی را داشته باشیم؛ البته هنوز دستگاهی این راهکارها را به ما ارائه نداده است. کارشناسان دستگاه ها باید در این خصوص بررسی کنند ولی هنوز تحرکی در این زمینه ندیده ایم.

لبافی موضوع خوش حسابی و اخلاق کسب و کار را هم در این حوزه حائز اهمیت خواند و گفت: در حال حاضر می بینیم فردی که نمی تواند به موقع به تعهدات خود عمل کند، از امتیازاتی بهره مند می شود درحالی که کسانی هستند که به موقع به تعهدات خود عمل می کنند و در یک جمع بندی می بینند که دچار زیان شده اند چون اگر به تعهدات خود به موقع عمل نمی کردند، از معافیت هایی برخوردار می شدند؛ در نتیجه کسی که خوش حساب بوده عقب تر از بدحسابان است.

وی خاطرنشان کرد: ما به دنبال تهیه چهارچوبی برای بهبود اخلاق کسب و کار، ترویج کارآفرینی و رواج خوش حسابی هستیم و دستگاه های مرتبط در این چارچوب شاخص های خود را اعلام کنند تا به جمع بندی برای رتبه بندی و تفکیک فعالان اقتصادی برسیم و برهمین اساس اختصاص کارت طلایی و نقره ای را برای کارآفرینان مشخص کنیم تا خوش حسابان از امتیازاتی برخوردار شوند؛ امتیازات میتواند دیدار با استاندار در کمترین زمان ممکن و لزوم ارائه کمترین وثایق برای دریافت تسهیلات و معافیت هایی در حوزه تامین اجتماعی و مالیاتی و... باشد؛ این یک ایده است و باید برای آن چارچوب و بستری فراهم کنیم که در استان و کشور مطرح شود.

*مروری بر نیاز واحدهای تولیدی خراسان رضوی به تسهیلات بانکی

در ادامه تریبون در اختیار قاسم کیومرثی، رئیس اداره امور فلزی سازمان صمت استان قرار گرفت و او به تشریح نیاز واحدهای تولیدی خراسان رضوی به تسهیلات بانکی پرداخت و گفت: در کل استان هر شهرستانی مزایا و دامنه فعالیتی دارد و به همین دلیل مطالعات بیشتری نیاز است تا بدانیم هر یک به چه میزان تسهیلات احتیاج دارند؛ بدین ترتیب، موضوع را برای کسب اطلاعات بیشتر به شهرستانها ابلاغ کردیم.

وی با بیان اینکه از اطلاعات سنوات قبل هم میتوان تصمیمات کارشناسی گرفت، افزود: هم اکنون در استان 5670 واحد تولیدی با سرمایه گذاری 194 هزار و 152 میلیارد ریالی و اشتغال 195 هزار و 833 نفر وجود دارد و سهم ما از تعداد پروانه ها، اشتغال و سرمایه گذاری در کشور 7 درصد است. از مجموع سرمایه گذاری های انجام شده، 35 درصد در مشهد بوده و پس از آن، خواف با 50 هزار و 181میلیارد ریال در رتبه بعد قرار دارد.

کیومرثی ادامه داد: در زمینه جوازهای تاسیس و طرح های توسعه استان هم 2801 فقره جواز با سرمایه گذاری 264 هزار و 914میلیارد ریال و اشتغال 81 هزار و 634 نفر صادر شده است که بحث سرمایه گذاری در جوازها مبتنی بر ارزیابی های سازمان است.

وی در تشریح وضعیت طرح های صنعتی استان تا پایان دی ماه 97 گفت: 310 طرح با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد، 152 فقره با پیشرفت 40 تا 59 درصد و 212 فقره طرح با پیشرفت فیزیکی20 تا 39 درصد و در نهایت 2135 فقره با پیشرفت صفر تا 10 درصد وجود دارد که در شرایط کنونی لازم است بانک ها برای اتمام این پروژه ها همکاری کنند.

رئیس اداره امور فلزی سازمان صمت درباره عملکرد تسهیلات رونق تولید واحدهای صنعتی تحت پوشش این سازمان از ابتدای سال 96 تا آبان 97 اظهار کرد: تعداد کل واحدهای ثبت نام شده در سامانه برای تسهیلات در گردش 703 واحد بوده که از این تعداد 344 واحد برای دریافت تسهیلات در گردش بررسی و تایید شده اما در نهایت 221 فقره در مجموع تسهیلاتی به ارزش 2357 میلیارد ریال دریافت کرده اند.

وی افزود: در زمینه تسهیلات ثابت برای تکمیل طرح های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد هم از ابتدای سال 96 تا پایان آبان ماه امسال، 108 واحد در سامانه ثبت نام شده اند اما تنها 19 مورد از این تعداد به دریافت تسهیلات انجامید و مبلغ 647 میلیارد ریال به این واحدها اختصاص یافت. در تسهیلات نوسازی و بازسازی هم 333 واحد ثبت نام کرده اند اما در نهایت 14 طرح تسهیلاتی به ارزش 184 میلیارد ریال در مجموع دریافت کرده اند.

در این میان، مرتضی اشرفی، معاون دفتر سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی به بیان نکته ای پرداخت و گفت: شاید یکی از دلایل عدم پرداخت کامل تسهیلات، بالا بودن سود 18 درصد برای واحدها و عدم تمایل آنها به دریافت تسهیلات بوده است؛ زیرا یارانه سود تسیهلات سال گذشته استان هم به دلیل عدم تمایل افراد به دریافت تسهیلات، به طور کامل جذب نشد و این موضوع ناشی از بالا بودن سود وام ها است.

کیومرثی نیز با بیان اینکه در استان ما تقاضا برای دریافت تسهیلات زیاد است اما موضوع مهم نرخ سود تسهیلات است، اظهار کرد: در موضوع روند جذب تسهیلات رونق تولید در دو سال گذشته  برای هر واحد کوچک و متوسط، مبلغ پرداختی سرمایه در گردش 1.1 میلیارد ریال بوده و این درحالیست که مبلغ مصوب هر واحد کوچک و متوسط 2 برابر مبلغ پرداختی و  تعداد تقاضا 3 برابر تعداد پرداختی بوده است.

وی در خصوص پیش بینی تسهیلات مورد نیاز براساس وضعیت موجود نیز گفت: براساس پیش بینیها مبلغ تسهیلات مورد نیاز کل واحدهای کوچک استان 60 هزار میلیارد ریال، تسهیلات مورد نیاز واحدهای بزرگ 10هزار میلیارد ریال، طرحهای بازسازی نیز 10 هزار میلیارد ریال است. همچنین میزان تسهیلات مورد نیاز پیش بینی شده برای طرحهای ثابت بالای 60 درصد 20 هزار میلیارد ریال است که در مجموع برای تمامی این موارد 100 هزار میلیارد ریال تسهیلات نیاز است.

کیومرثی خاطرنشان کرد: براساس آمار بانک مرکزی سهم استان ما براساس سرمایه گذاری انجام شده از کل تسهیلات پرداختی بانک مرکزی در 11 ماهه پارسال 105هزار و 840 میلیارد ریال بوده و کل پرداختی بانک مرکزی 5 میلیون و 194 هزار میلیارد ریال بوده است.

وی از شرایط اقتصادی حاکم، بالا بودن قیمت تمام شده کالا، مشکلات در بازار فروش، عدم امکان برنامه ریزی بلندمدت در فرایند تولید، عدم ثبات نرخ ارز، عدم توجیه اقتصادی تسهیلات از نظر مدت زمان و نرخ، مشکلات درونی واحدها نظیر مدیریت و مشکلات بدهی معوق، مشکلات در حوزه تامین وثایق و تامین نظرات بانکها در فرایند اخذ تسهیلات و... به عنوان مشکلات موجود در زمینه اخذ و جذب تسهیلات بانکی توسط واحدها نام برد.

رئیس داره امور فلزی سازمان صمت استان به ارائه راهکارهایی برای جذب تسهیلات هم پرداخت و گفت: انسجام و وفاق لازم در استان و شهرستانها و هماهنگی بیشتر بین مسئولان و سیستم بانکی با هدف جذب حداکثری، همراهی بیشتر بانکها و بهره گیری از اختیارات موجود، انعطاف در شیوه های بررسی و ارزیابی در فرایند پرداخت تسهیلات با توجه به شرایط اقتصادی موجود، تعیین سهم تسهیلات در هر بخش اقتصادی و مطالبه مستمر مسئولان و تشکلهای مرتبط، اصلاح زمان و نرخ بازپرداخت تسهیلات بانکی، افزایش اختیارات استانها در پرداخت تسهیلات، مساعدت بانکها در پذیرش وثایق و مساعدت بانکها در پرداخت سرمایه ثابت و تسهیلات بازسازی و نوسازی از جمله این راهکارها به شمار میرود.

* وظیفه اول بانک ها حمایت از اشتغال موجود است

سپس حمید صفایی نیکو، معاون بانک ملی خراسان رضوی به ایراد سخن در این خصوص پرداخت و گفت: در اشتغال پایدار وظیفه اول بانک ها حمایت از اشتغال موجود و واحدهای کنونی است و سپس باید به سراغ واحدهایی که قرار است تولید شود برویم؛ بنابراین، طرح های بالای 60 درصد پیشرفت اولویت بعدی ماست.

وی افزود: اینکه سازمان صمت از 703 مورد واحد ثبت نام شده برای سامانه دریافت تسهیلات در گردش 344 مورد را تایید کرده، نشان می دهد که فراخوان بدون آسیب شناسی از قبل انجام شده، این ریزش ها را به دنبال دارد؛ بنابراین این موضوع نشان دهنده غیرکارشناسی بودن و نیمه کارشناسی بودن این وضعیت است. از طرفی، کسی که ثبت نام می کند، خود را برای دریافت تسهیلات محق می داند و وقتی تسهیلات نمی گیرد ناراضی است.

صفایی نیکو درباره نیاز واحدها به تسهیلات سرمایه در گردش نیز اظهار کرد: اکثر واحدها بیش از یک میلیارد تسهیلات می خواهند و برای دریافت این مبلغ باید صورت حساب های مالی دقیقی ارائه بدهند. اما میزان فروشی که آن ها به ما ارائه می دهند با تقاضایی که برای دریافت تسهیلات کرده اند، همخوانی ندارد.

وی یادآور شد: در موضوع سرمایه ثابت هم بانک مرکزی اولویت را با واحدهای دارای پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد اعلام کرده و متاسفانه زمانی که طرح به بانک می آید، صاحب طرح فکر می کند که پرداخت باید صورت بگیرد. مشکل تامین وثایق هم دیگر موضوع درجذب تسهیلات سرمایه ثابت است. در واقع؛ در موضوع پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش، تفاوت ارائه صورت های مالی بین دارایی و بانک و عمدتا ضعیف بودن صورت های مالی باعث می شود که بانک قدرت برآورد قوی نداشته باشد و در سرمایه ثابت هم ضعف وثایق است که بانک ها زیر بار آن نمی روند.

اشرفی، معاون دفتر سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی نیز در خصوص وثایق گفت: مشکل وثیقه باید آسیب شناسی شود و بدانیم تا چه حد گرفتار این مشکل هستیم؛ شاید اگر سود بانکی به 6 درصد برسد بسیاری از بنگاه ها وثیقه مورد تایید بانک را ارائه دهند اما وقتی سود بانکی 18 درصد است، متقاضی از ارائه وثیقه خوب خود به بانک می هراسد چون با نپرداختن تسهیلات، بانک وثیقه را برمی دارد.

وی در پایان با اشاره به کسب رتبه نخست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در میان دیگر استانها اظهار کرد: با ارتباطی که با دفتر سرمایه گذاری وزارت کشور داریم، می دانیم که آقای لبافی تنها مسئول دبیرخانه در کشور است که با این پتانسیل و عملکرد کار می کند و به همین دلیل و با توجه به پیشینه کاری ایشان، انتظاری غیر از کسب رتبه اول نداشتیم. اما وقتی از حضور 100 درصدی استاندار در جلسات شورای گفتگو سخن به میان می آید، انتظار حضور 100 درصدی مدیران هم وجود دارد و بر همین اساس، لازم است برنامه حضور آن ها در جلسات شورا به استاندار ارائه شود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی