پارلمان بخش خصوصی مشهد در تلاش است تا نسل آینده فعالان اقتصادی را نیز زیر چتر حمایت خود قرار ده

پارلمان بخش خصوصی مشهد در تلاش است تا نسل آینده فعالان اقتصادی را نیز زیر چتر حمایت خود قرار ده
نویسنده خبر : مرکز آموزش تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 14 اسفند 1397

 پارلمان بخش خصوصی مشهد در تلاش است تا نسل آینده فعالان اقتصادی را نیز زیر چتر حمایت خود قرار دهد

برای معماران آینده

حرف از «جوانگرایی» در بدنه مدیریتی کشور، این روزها پشت تریبون‌های مختلف و از جانب چهره های متفاوتی تکرار می شود، البته می‌دانیم و می‌دانید که این کلمه فراتر آن لقلقه‌ای است که بر سر زبان ها افتاده و یک ضرورت جدی برای جامعه ای به شمار می آید که یک چهارم بدنه آن جوان هستند.

اما در فضای اقتصادی کشور و به موازات ورود دانش بنیان ها و استارت آپ ها، دیگر جوانان منتظر رخصت دادن نسل قدیمی تر نماندند و آهسته‌آهسته جای پای خود را در عرصه های اقتصادی و فضای کسب و کار گشودند. دشواری ها و موانع برایشان فراوان بوده و هست اما آن ها را متوقف نمی کند. مدیران جوان شماری از این بنگاه های اقتصادی، حالا به مدد خلاقیت و بهره گیری از ایده های نو؛ مو سپیدنکرده، صاحب تجربه های ارزشمندی هستند.

در این میان، دغدغه پرورش جوان هایی از این جنس، برای بخشی از جامعه اقتصادی و صاحب کسوت، جدی و در اولویت است. پارلمان بخش خصوصی مشهد، در سنوات گذشته کوشیده جای پای جوانتر ها را به عرصه اقتصاد استانمان باز کند. این گزارش بهانه ای است بر مرور تلاش های انجام شده و بیان ضرورت هایی که باید از این پس مدنظر قرار بگیرند.

*ضرورت توجه به جوانان، جانشین پروری و نسل آینده فعالان اقتصادی

اما اقدامات اتاق مشهد به همین ها محدود نمی ماند. مرکز آموزش و مدیریت اتاق مشهد در این رابطه گام های متفاوتی برداشته است.

پیام رشیدی، مدیر مرکز آموزش اتاق مشهد نیز در همین رابطه توضیح می دهد: توجه به جوانان، جانشین پروری و نسل آینده فعالان اقتصادی یک مقوله مهم است که به مثابه بسیاری از مسائل دیگر، کمتر مورد توجه بوده است.

وی نقبی می زند به اقدامات اتاق در این حوزه و عنوان می کند: در این زمینه برنامه های مختلفی انجام گرفته، از اقدامات حمایتی و استارتاپی بگیرید تا توجه به نوکارآفرین ها.

او در ادامه توضیح می دهد: بخشی از حمایت های ما در حوزه های مالی تعریف می شوند. مثلا تخفیف هایی برای برگزاری دوره های آموزشی ویژه شرکت های دانش بنیان، استارت آپ ها و شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری لحاظ می کنیم. بیشترین تمرکز ما بر ایده های جوان و نو در این گروه های استارتاپی است.

رشیدی از حمایت های رسمی و غیررسمی مختلف می گوید و بیان می کند: یکی از تلاش های ما، ایجاد یک زنجیره پیوند میان این ایده های خوب و عملیاتی جوان، با فعالان اقتصادی صاحبان کسوت و سرمایه است.

وی ادامه می دهد: طرح های زیادی داریم که از نظر فنی و تکنولوژیکی بسیار خوب هستند اما ارزش اقتصادی پیدا نمی‌کنند چون سرمایه گذار ندارند. اتاق بازرگانی محلی است برای اینکه ایده و سرمایه کنار هم جمع شوند، به ویژه جمع های غیررسمی و گروه هایی که از بدنه استارت‌آپ‌ها هستند و اصطلاحا جوانانی که ایده‌های نو دارند و با همدیگر گعده هایی دارند. باور دارم که اتاق بازرگانی و مرکز آموزش میتواند محفلی برای این نوع پاتوق ها باشد.

مدیر مرکز آموزش اتاق مشهد خاطر نشان می کند: همیشه می گویم اتاق بازرگانی پاتوق فعالان اقتصادی است، حالا اضافه میکنم فعالان اقتصادی پیشکسوت، فعالان اقتصادی جوان و فعالان اقتصادی بالقوه که همان نوکارآفرین ما هستند.

رشیدی باور دارد که باید پای جوانترها را به نهادی اصیل و دارای سابقه نظیر اتاق بازرگانی باز کرد و در این رابطه می گوید: نسل جوان‌تر و حتی نوجوان ها باید با ادبیات و شیوه فعالیت های اقتصادی آشنا شوند. از ایجاد یک پاتوق برای تعامل بیشتر در این رابطه استقبال می کنیم.

او برگزاری لیگ کسب و کار دانش آموزی در سطح استان را یکی از آن اقداماتی بیان می کند که قرار بوده این هدف را رقم بزند و توضیح می دهد: ابتدا پرسشنامه ای میان دانش آموزان استان توزیع شد که در آن خواستیم تا یکی از مشکلات جامعه خود را شناسایی کرده و برای ارائه خدمتی در جهت حل این مشکل به شرح راهکارهای مناسب بپردازند.

وی ادامه می دهد: تیم داوری پاسخ ها را غربالگری کرده و طرح هایی که قابلیت تبدیل شدن به یک بوم کسب و کار را دارند به مرحله بعدی فرستاد تا به مدد و راهنمایی مربیان (منتورها) وارد فاز نهایی شود.

 رشیدی استقبال از این برنامه را چشمگیر توصیف می کند و یادآور می شود: ابعاد این رقابت در سطح استان بود اما حتی از دیگر خطه ها نیز برای ما طرح هایی ارسال می شد. بازخورد خوب، طرح های درخشان و این استقبال کم نظیر ما را بر آن داشت تا در سال آینده این رقابت را در سطح ملی برگزار کنیم.

او از حمایت جدی رئیس اتاق ایران و خراسان رضوی از این برنامه می گوید و متذکر می شود: بنا به دستور ریاست، تعامل با گروه های جوان دانش بنیان و استارت آپ و آموزش نوجوانان و نوکارآفرین ها در دستور کار ما قرار دارد و به صورت جدی آن را پیگیری می کنیم.

او برگزار سلسله همایش هایی برای انتقال تجربه فعالان اقتصادی صاحب کسوت و تجربه به جوان ترها را اقدام دیگری دانست.

*ایده های نوجوانانه اما پول‌ساز

 کمیل قاسمی، نوجوان پُرشوری است که در نخستین لیگ کسب و کار دانش آموزی استان به همراه تیمش صاحب عنوان برگزیده شده است. او یکی از مخاطبان برنامه های آموزشی و حمایتی اتاق مشهد از نسل نویی است که فردای اقتصاد کشور به نوعی با ایده هایشان پیوند خورده است.

کمیل در مقطع یازدهم (متوسطه دوم) و در رشته الکترونیک درس می خواند. او برایمان می گوید که همراه دو دوست خود یعنی علی اسکویی نیا و امیرحسین رضازاده و با تیم «دلتا گیم» وارد این رقابت ها شده بود. اما ایده ای که او برای بوم کسب و کارش ارائه داده بود نیز در نوع خود جالب توجه است و در تشریح آن می گوید: سایت و شبکه ای را طراحی کردیم که افراد در آن بازی های کامپیوتری خود را به اشتراک می گذارند. هر فرد ممکن است چندصد هزار تومان برای خرید یک بازی صرف کند اما بعد از آنکه بازی را به اتمام رساند، دیگر برایش کارکردی ندارد و هزینه گزافی نیز از جیبش رفته است. شبکه تعاملی و سایت ما، بستری را برای فروش آنلاین و به بیان بهتر به اشتراک گذاری این بازی ها فراهم می کند و سودی را متوجه فروشندگان و خریداران می نماید. توامان اطلاعات به روز و جامع در مورد آخرین بازی های عرضه شده به بازار ارائه می کند.

شوق کلماتش برای بیان این توضیحات در وصف نمی گنجد. کمیل برایمان می گوید که همین حالا و بعد از برگزاری رقابتی که در آن صاحب عنوان شده، توانسته ایده اش را در اصطلاح وارد مرحله تجاری کرده و از آن کسب سود کند. 

از او می پرسیم اصلا چطور به این فضا وارد شد، تاملی می کند و جواب می دهد: حدود یک سال پیش یکی از معلمانم اصطلاح «استارت آپ ایونت» را در کلاس مطرح کرد. بچه ها نمی دانستند معنای آن چیست، من کنجکاو شدم و دنبال معنایش رفتم. همان جرقه ای شد تا در عرض کمتر از یک سال در استارت آپ ایونت های متعددی شرکت کنم و تعدادی از طرح هایم نیز حالا برایم منبع درآمدی نیز هستند. 

او نخستین لیگ کسب و کار دانش آموزی اتاق مشهد را یک اتفاق بزرگ برای خودش می داند و تاکید می کند: من عاشق رقابت کردن هستم، این مسابقه برای من مجال و فرصت رقابت را فراهم کرد. از همین حالا مشتاقم سال آینده نیز در این رقابت که قرار است در سطح ملی برگزار شود، شرکت کنم.

ملیکا موسوی زاده نیز نوجوان دیگری است که به همراه دوستانش آتوسا آل شیخ و نازنین نقی زاده در قالب تیم گلبان، برگزیده این رقابت ها بوده اند. ایده او، ایجاد یک شبکه سفارش، دریافت و ارائه خدمات باغبانی است، ایده ای که می گوید مربیانش در نخستین لیگ کسب و کار دانش آموزی اتاق مشهد، کمک کرده اند تا آن را پرورش داده و قوام ببخشد.

وی توضیح می دهد: این ایده همین حالا در مرحله اعتبارسنجی و رایزنی برای جلب سرمایه گذار است.

ملیکا از طریق مدرسه اش با این رقابت آشنا شده و خوشحال است که مجال حضور در آن برایش فراهم آمده است؛« فضا خیلی متفاوت و خوب بود. مطالب زیادی یاد گرفتیم که خیلی به کارمان آمد. در مجموع در چنین فضایی دید عوض می شود و یک نوجوان 16ساله احساس استقلال و توانمندی می کند.»

او باور دارد: حالا با خودم فکر می کنم قرار نیست همه ما دکتر یا مهندس بشویم تا آینده مان تامین و تضمین شود، با ایده های خوب می شود یک فضای کسب و کار نو خلق کرد و محدود به کلیشه ها نماند.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی