اتاق مولدها

اتاق مولدها
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری :

اتاق مولدها

 

*علی چشمی- عضو هیات علمی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد

توسعه و بهبود رفاه عمومی بدون تشکل های بخش خصوصی قابل تصور نیست.  این تشکلها، نقش دوگانه‌ای در جامعه دارند: هم فعالان بخش خصوصی را هماهنگ می کنند و هم تعاملات بخش خصوصی با دولت را تنظیم می‌کنند. در میان تشکلهای بخش خصوصی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به عنوان هماهنگ کننده همه تشکلهای اقتصادی دارای نقشی ویژه است.

اگر تجربه سالهای اخیر و شرایط خاص اقتصاد کشور را در نظر بگیریم اتاق مطلوب باید ویژگی های خاصی داشته باشد. اتاق بعد از برنامه سوم توسعه که اصلاحات ساختاری را هدف قرار داد و بعد از ابلاغ سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی در سال 1384 جایگاه مهمتری در اقتصاد کشور پیدا کرده است. با این که بخش شبه دولتی در این سالها تا حدودی عرصه را بر بخش خصوصی تنگ کرد اما اتاق باید سهم و خواسته‌های اعضای خود را پیگیری می کرد.

منظورم از سهم بخش‌ خصوصی، سهم از اشتغال و تولید ارزش است. فقط این دو معیار می‌تواند ماهیت فعالان بخش خصوصی واقعی را نشان دهد. چنین فعالانی نه تنها برای جامعه رفاه ایجاد میکنند بلکه عامل ثبات اقتصادی و سهولت محیط کسب و کار هستند. همان‌طور که در این سالها چنین اعضایی در اتاق مقابل بی ثباتی قیمتها، نرخ ارز و چالشهای روابط خارجی در حد توان ایستادند و با پیگیری تصویب قانون بهبود محیط کسب‌وکار و تشکیل شورای گفت و گو و تشکیل شورای رقابت و  هیات مقررات زدایی تلاش کردند محیط فعالیت تولیدکنندگان بهبود یابد. اکنون اتاق علاوه بر شوراها و هیاتهای فوق در نهادهای متعددی عضویت دارد که شورای پول و اعتبار و کمیسیون تلفیق بودجه مجلس  از مهمترین آنهاست.

اعضای تولیدکننده در اتاق ایران و استانها در سالهای اخیر همواره تلاش کرده اند تا مهمترین چالشهای تولید از جمله مشکلات در تامین اجتماعی، بانکها، ادارات مالیاتی، اداره استاندارد و سازمان غذا و دارو، دادگاه‌ها و ادارات ورشکستگی و ادارات ثبت، گمرکات و سازمان صنعت و تجارت و سایر ادارات کاهش یابد.

البته در ساختار اقتصادی دولت محور و رانتی ایران، پیگیری خواسته های بخش خصوصی مولد بسیار پیچیده و سخت است و هنوز بسیاری از این مشکلات پابرجاست اما لازم است اعضایی در اتاقها مسئولیت بپذیرند که انگیزه داشته باشند و بتوانند این راه را ادامه دهند.

شرایط اقتصادی و سیاسی خاص کشور به گونه‌ای است که تشکیل یک اتاق قدرتمند از تولیدکنندگان بزرگ بسیار حیاتی است تولیدکنندگانی که بتوانند به پشتوانه میزان اشتغالی که در جامعه ایجاد کرده اند جلو برخی ماجراجویی های بی ثبات کننده بایستند و در این بزنگاه تاریخی بتوانند امید و ثبات و اطمینان  را به کل جامعه تزریق کنند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی