بیانات دبیر کمیته مبارزه با پولشویی پیرو برگزاری کارگاه آشنایی با قوانین و مقررات پولشویی

بیانات دبیر کمیته مبارزه با پولشویی پیرو برگزاری کارگاه آشنایی با قوانین و مقررات پولشویی
نویسنده خبر : مرکز آموزش تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 23 بهمن 1397

پیرو برگزاری کارگاه آشنایی با قوانین و مقررات پولشویی

نجفی دبیر کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس اوراق بهادار اظهار کرد: اصلاحاتی در لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی انجام شده است.
وی در پاسخ سوال خبرنگار ما در ارتباط با کنوانسیون های پالرمو و کنوانسیون مقابله با جرایم سازمان یافته نیز افزود:
کنوانسیون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) با اصرار مجلس بر مصوبه قبلی خود در حال حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است همچنین کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) نیز هفته گذشته و برای بار دوم از سوی شورای نگهبان به مجلس استرداد شده است .
وی در مورد سوالی مبنی بر موانع تصویب قانون مبارزه با پولشویی نیز گفت:شورای نگهبان به واگذاری تصویب ساختار و تشکیلات مرکز اطلاعات مالی به آیین‌نامه به جای تعیین تکلیف آن در همین لایحه عدم تصریح به شرایط رئیس و اعضای مرکز اطلاعات مالی از جهت قابل اطمینان بودن و خبرگی و وجود تعارض در تعدد مراجع صالح برای تصویب شیوه‌نامه تبادل اطلاعات گزارشات تراکنش‌های مشکوک مرکز ملی اطلاعات مالی کشور با مراکز اطلاعات مالی سایر کشورها در لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی با استدلال های مصرح خود ایراد گرفته بود.
وی با اشاره به اینکه گروه اقدام مالی گروه های تروریستی داعش،اقاعده و طالبان و افراد مرتبط با انها را هدف قرار داده است گفت:در FATFهیچ گروه تروریستی غیر از این گروهها مد نظر نیست و لیستی از انها تهیه شده و مورد شناسایی قرار گرفته اند.
به گفته وی، در بیانیه های FATF از بانک ها وموسسات خواسته بودند که با ایران هیچ گونه همکاری انجام ندهند.
وی خاطرنشان کرد FATF کشورها را بر حسب در گیری به چند گروه تقسیم کرده است گروه اول مقررات را به صورت کامل اجرا گروه دوم به صورت ناقص اجرا و گروه سوم کشور هایی که همکاری نمی کنند که ایران دراین گروه قرارداشت. وی ادامه داد : تنها ایران و کره شمالی در این لیست سیاه بود البته تا قبل از این کوبا نیز در این لیست قرار داشت که بعد از آن خارج شد .

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی