کارگاه آموزشی «آشنایی با دستورالعمل دادرسی مالیاتی»

کارگاه آموزشی «آشنایی با دستورالعمل دادرسی مالیاتی»
نویسنده خبر : مرکز آموزش تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 21 آبان 1397

توسط مرکز آموزش اتاق بازرگانی استان و با هدف آگاهی‌بخشی به فعالان اقتصادی؛

کارگاه آموزشی «آشنایی با دستورالعمل دادرسی مالیاتی» برگزار شد

کارگاه آموزشی «آشنایی با دستورالعمل دادرسی مالیاتی»  ویژه فعالان اقتصادی توسط مرکز آموزش اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ مصطفی شامل، مشاور امور مالیاتی اتاق بازرگانی استان با اشاره به برگزاری این کارگاه آموزشی اظهار داشت : با استناد به قانون مالیات های مستقیم (مواد 170 و 244 )، هرگونه اختلاف در مورد پرونده مالیاتی میان مودی و اداره امور مالیاتی، از طریق هیات حل اختلاف مالیاتی حل و فصل می شود.این مدرس کارگاه آموزشی تاکید کرد: هیات مذکور به مثابه مرجع شبه قضایی عمل کرده و در خصوص پرونده ها تصمیم گیری می کند اما مبنای عملکرد و محور قانونی تصمیمات این هیات، آیین نامه دادرسی مالیاتی خواهد بود و در ادامه افزود: اگر مودیان با این آیین‌نامه و کارکردهای آن آشنایی نداشته باشند، در دفاع از حقوق خود با مشکل مواجه خواهند شد و نمی توانند شرح خوبی از پرونده‌شان در هیات های حل اختلاف ارائه کنند.

وی به مباحث مطرح شده در این کارگاه آموزشی اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مباحث ما در این نشست درخصوص نحوه صدور برگه تشخیص مالیاتی بود که توسط اداره مالیاتی صادر و ابلاغ می شود و اگر مودی نداند که در چه بازه زمانی می تواند به آن اعتراض کند، تشخیص صورت گرفته برای او قطعی می گردد.وی در عین حال تاکید کرد: همچنین در این کارگاه درباره نحوه اعتراض به برگه تشخیص و مبانی صدور آن مباحثی مطرح گردید که در نهایت به تشریح سیر بررسی پرونده ها در اداره مالیات و هیات های بدوی و تجدیدنظر را منجر شد.

او تصریح کرد: به فعالان اقتصادی متذکر شدیم که هیات حل اختلاف مالیاتی از سه عضو (نماینده مودی، نماینده سازمان امور مالیاتی و قاضی) تشکیل شده و اگر هر کدام از این اعضا در جلسه حضور نداشته باشند، مودی می تواند اعتراض کرده و جلسه را از رسمیت بیاندازد.

او از شورای عالی مالیاتی، هیأت موضوع ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات های مستقیم و دیوان عدالت اداری به عنوان تنها مراجعی نام برد که چنانچه مودی از رای خود در هیات های حل اختلافی رضایت نداشته باشد، می تواند به آن‌ها مراجعه نماید.

شامل تاکید کرد: اطلاع از مفاد این دوره آموزشی برای تمامی فعالان اقتصادی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی ضرورت دارد چون تمام کسانی که به نوعی خرید و فروش کالا و خدمات انجام می دهند، با اداره مالیاتی مرتبطند و باید بتوانند از ظرفیت‌های این آیین نامه و قانون مالیات ها بهره مند شوند.

او با تاکید بر اهمیت برگزاری ادواری این دوره ها ، اطلاع رسانی و آموزش را دو رکن مهم برای توانمندسازی فعالان اقتصادی دانست.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی