در نشست دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی عنوان شد: تحقق کشت فراسرزمینی نیازمند حمایت‌ها و همراهی‌های همه‌جانبه

در نشست دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی عنوان شد:  تحقق کشت فراسرزمینی نیازمند حمایت‌ها و همراهی‌های همه‌جانبه
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 27 مهر 1397

در نشست دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی عنوان شد:

تحقق کشت فراسرزمینی نیازمند حمایت‌ها و همراهی‌های همهجانبه

در سی‌اُمین نشست دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، راهکارهای پیشنهادی بخش خصوصی و نمایندگان دستگاه های دولتی استان درباره تسهیل روابط تجاری با کشور افغانستان مطرح و درباره آن بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، علی اکبر لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی استان در ابتدای این جلسه با اشاره به مفاد نشست گذشته و موضوعات و پیشنهاداتی که در خصوص تسهیل روابط تجاری با کشورهای همسایه مطرح شد، گفت: در جلسه قبل، به چند مصوبه برای تسهیل تجارت با افغانستان دست یافتیم؛ این مصوبات شامل ایجاد تعرفه های ترجیحی برای کالاهای تولیدی دو کشور، ساماندهی و کاهش عوارض متقابل دو کشور در حمل و نقل زمینی، اعطای تسهیلات ویژه به واحدهای تولیدی و صادراتی استان برای برگزاری نمایشگاه های تخصصی در کشور افغانستان، اعزام هیات های تجاری و بازاریابی به کشور افغانستان، فعالیت تخصصی و ویژه رایزن های بازرگانی ایران در این کشور و پیگیری ایجاد شرایط مناسب جهت کشت فراسرزمینی بود.

*ضرورت همگرایی برای توسعه کشت فراسرزمینی

در ادامه، نرجس خوش زبان، مسئول امور دبیرخانه ای شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان به بیان دیگر راهکارهای پیشنهادی برای تسهیل روابط با افغانستان پرداخت و گفت: بازگشایی بازارچه مرزی خواف، تدوین و نهایی شدن دستورالعمل مربوطه در وزارت جهاد کشاورزی کشور و ارسال نسخه ای از آن برای هماهنگی سفارتخانه های ایران در کشورهای هدف و بازنگری در دریافت هرگونه عوارض حمل و نقلی از جمله این راهکارهاست.

وی درباره اقدامات پیشنهادی دیگر برای تسهیل تجارت با ترکمنستان نیز اظهار کرد: با هدف فعال سازی بازارچه مشترک مرزی باجگیران، صدور مصوبه ویژه ای توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت کشورمان برای حذف دریافت حقوق ورودی و عوارض گمرکی از کالاهای خارج شده از کشور ترکمنستان از طریق بازارچه مرزی امری ضروری است. از آنجا که پیگیری های سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان برای توسعه روابط با این کشور هنوز به نتایج ملموسی منجر نشده، با هدف حفظ بازار این کشور و بازگشت مبادلات تجاری و مراودات رسمی بین ایران و ترکمنستان و حفظ حقوق بازرگانان ایرانی، به ویژه تجار خراسانی فعال در این کشور تداوم پیگیری ها از وزارت امور خارجه مورد درخواست است.

خوش زبان خاطرنشان کرد: از آنجایی که با افزایش عوارض حمل و نقل جاده ای در چند سال اخیر توسط کشورهای همسایه، اتخاذ رویکرد متقابل متأسفانه بدون توجه به عواقب درازمدت آن در کارنامه وزارت راه قرار گرفته، از هم اکنون می‌توان تغییر نقشه ترانزیت منطقه را در برآیند این موضوع متصور بود؛ احیای مسیر لازم بعد از خاک افغانستان و ترکمنستان به اروپا از جمله نتایج این اقدام بوده و ضروری است نسبت به بازنگری در دریافت هرگونه عوارض حمل و نقل یک تصمیم جدی و عاجل صورت گیرد.

فرهاد فرخ منش، معاونت مدیریت توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در خصوص موضوع کشت فراسرزمینی گفت: در حوزه کشت فراسرزمینی که سال هاست مطرح شده، چند نکته وجود دارد؛ نخست اینکه ما ناچاریم به این سمت برویم و دیکر آنکه، اگر این موضوع مطلوب نبود، امروز بسیاری از کشورهای ابرقدرت به دنبال این طرح نبودند. اما برای کشت فراسرزمینی همه دستگاه های مرتبط باید پای کار باشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما در استان وارد عمل شده ایم و توانسته ایم چغندر را از افغانستان از طریق کشت فراسرزمینی و با حمایت استانداری وارد کنیم. در قرنطینه محصولات هم مشکلی نداشتیم. اما در کشور این همکاری وجود ندارد. اشکال کار در روابط دیپلماسی است و باید مسئولان پیگیر موضوع باشند.

*کشت فراسرزمینی فقط در کشورهای هم مرز توجیه دارد

در ادامه تریبون در اختیار محمود سیادت، رئیس هیات اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان (شعبه خراسان) قرار گرفت؛ او با اشاره به لزوم انجام کشت فراسرزمینی در کشورهای هم مرز، گفت:  کشت فراسرزمینی دقیقا در کشورهای مرز به مرز ما توجیه دارد ولی در این زمینه افغانستان به کلی از سوی جهاد کشاورزی نادیده گرفته شده آن هم به بهانه روابط دیپلماتیک.

وی افزود: ما باید دیدگاهمان را تغییر دهیم و به جای اینکه آب را از کشور افغانستان یا منابع خارجی دیگر منتقل کنیم، باید محصولات پُرآب بر همچون هندوانه و ذرت را از کشورهای همسایه وارد نماییم اما این اراده در جهاد کشاورزی استان وجود ندارد که مثلا برای پنج سال کشت هندوانه در استان ممنوع شود و در مقابل، کشت آن را به استان فراه افغانستان بسپاریم. چون نگاه به مسائل افغانستان نگاهی امنیتی است، رویکرد کشت فراسرزمینی در این کشور هم در وضعیت کنونی چنین است.

سیادت با اشاره به اهمیت ارتباط و پیوند بخش خصوصی افغانستان و فعالان اقتصادی استان برای کسب نتیجه ای مطلوب در تسهیل روابط تجاری گفت: بخش خصوصی در آن کشور غلبه بسیار خوبی دارد، ما باید با بدنه مردم کار کنیم. از سوی دیگر باید به بخش خصوصی واقعی در این زمینه در استان تسهیلات بدهیم. متاسفانه مسئولان فقط شعار نگرانی برای آب را مطرح می کنند. وقتی کشت هندوانه توجیه ندارد و صادرات آن هم هیچ آورده ارزی تولید نمی کند، بهتر است به کشور دیگری سپرده شود.

وی با تاکید بر اینکه نحوه تعامل و سیاست های ماست که شیوه برخورد افغانستانی ها را منجر می شود، تسهیل تجارت را دو سویه دانست و افزود: ضروری است که تعرفه یک طرفه ترجیحی را برای برخی از کالاهای تولیدی افغانستان در نظر بگیریم. کنجد افغانستان که وارد کشور می شود بسیار باکیفیت است اما برای واردات دانه های روغنی ارز اختصاص می یابد و این ارز را به کنجد افغانستان نمی دهند. در حالی که حجم وابستگی استان به این کشور بسیار زیاد است.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در مشهد اظهار کرد: حدود 60 درصد صادرات ما به افغانستان صورت می گیرد اما باید این را در نظر بگیریم که با توجه به میزان صادرات ما به افغانستان و گلایه افغانستانی ها از نخریدن کالاهای آنها و نیز موانع تعرفه ای ترجیحی، آینده روابط مان با این کشور تهدید می شود.

وی درباره مصوبات جلسه پیش، تصریح کرد: تعرفه ترجیحی یک طرفه برای برخی از کالاهای افغانستان باید اعمال شود؛ از سویی افغانستان نیز به درآمدهای گمرکی اش نیازمند است. از طرفی، در مرز مشترک استان با این کشور در دوغارون شاهد بی نظمی زیادی هستیم که نه شایسته کشور ماست و نه شایسته این حجم تبادلی و ترددی.

سیادت با تاکید بر اینکه در نمایشگاه های خارجی به ویژه در افغانستان باید به سمت نمایشگاه های تخصصی کوچک برویم، افزود: همچنین این باید در کل نمایشگاه های کشور جا بیفتد که مسئولان نمایشگاه ها موظف باشند با همکاری اتاق مشترک حتما یک نماینده از افغانستان را دعوت نمایند زیرا این موضوع به بهبود روابط کمک خواهد کرد.

وی یادآور شد: اگر کمک کنیم که بخش خصوصی به افغانستان بروند و از آن حمایت کنیم و به آن ها میدان و قدرت بدهیم تا برای بهبود روابط رایزنی های لازم را انجام دهند، می توان گفت به دنبال توسعه روابط و تسهیل آن هستیم، در غیر این صورت توسعه روابط تجاری با شرایط کنونی امکان پذیر نیست.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان با بیان اینکه در زمینه تسهیل روابط با ترکمنستان هیچ کاری نمی توانیم بکنیم، اظهار کرد: اقتصاد ترکمنستان صد در صد دولتی است و دولت آن کشور به دلایل بعضا اقتصادی و سیاسی، روابط را به شدت قفل کرده و تعاملات ما با آنها در حال حاضر سرد و سنگین است. اگر این مسائل حل شود می توان به بهبود شرایط امیدوار بود. هر چند عوامل بیرونی و امریکا و روسیه هم در بدتر شدن روابط ما با ترکمنستان یا در بهبود ارتباط موثر هستند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی