گلایه هتل‌داران از افزایش ٣٠٠ درصدی آب پرمصرف‌ها

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 24 مهر 1397

﷯افزایش سیصددرصدی تعرفه آب مصرفی هتل‌هایی که بیشتر از الگوی مجاز آب مصرف کرده‌اند، اعتراض فعالان بخش گردشگری استان را به دنبال داشته است.
روز گذشته نمایندگان و فعالان صنعت گردشگری استان در بیست‌و‌نهمین جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی حضور یافتند و با تأکید بر اینکه افزایش ناگهانی تعرفه آب می‌تواند تأثیر منفی بر صنعت گردشگری استان داشته باشد خواستار تجدید نظر و اصلاح این روند مطابق با واقعیت شدند.
استناد شرکت آب و فاضلاب به بخش‌نامه‌ اردیبهشت‌ماه وزارت نیروست که مطابق آن تعرفه آب مصرفی بیشتر از الگوی مجاز برای مشترکان پرمصرف با قیمت آزاد محاسبه می‌شود. با‌این‌حال فعالان صنعت گردشگری که به غیرمتعارف بودن این افزایش تعرفه معترض هستند می‌گویند در برخی فصول پیک سفر از جمله تابستان مصرف آب در هتل‌ها به دلیل افزایش حضور زائران به بالاتر از حد مجاز مصرف بر اساس الگوی تعیین‌شده می‌رسد ولی در فصول دیگر که ١٠ تا ٢٠ درصد ظرفیت هتل‌ها پر می‌شود، میزان مصرف کمتر از الگوی مصرف است و بنابراین مبنای محاسبات باید میانگین سالانه مصرف هتل‌ها و نه میانگین ماهانه باشد.علی‌اکبر لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در توضیح آنچه در جلسه دیروز این شورا درباره بررسی موانع کسب‌و‌کار حوزه گردشگری استان گذشت به شهرآرا گفت: فعالان گردشگری مدعی هستند که سالیانه ٣١ میلیون نفر زائر و ۶/١ میلیون نفر گردشگر خارجی به مشهد سفر می‌کنند که قاعدتا در زمان حضور در مشهد، مصرف آبی در شهر خود ندارند، بلکه آب مورد نیاز خود را در مشهد مصرف می‌کنند؛ بنابراین افزایش آب مصرفی در مشهد میزان مصرف در کل کشور را تغییر نمی‌دهد و هزینه سرباری برای شرکت آب و فاضلاب ندارد؛ بنابراین این شرکت نباید هزینه آب مصرفی زائران و گردشگران را از هتل‌داران دریافت کند. با‌این‌حال سخنگوی شرکت آب و فاضلاب مشهد در پاسخ به سؤال شهرآرا درباره گلایه‌های هتل‌داران از افزایش سیصددرصدی تعرفه آب می‌گوید: با توجه به محدودیت منابع آبی در مشهد فقط برای مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند در تمامی کاربری‌ها، از اردیبهشت‌ماه امسال افزایش تعرفه برمبنای دستورالعمل ابلاغ شده از سوی وزارت نیرو محاسبه شده است و برای مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته‌ایم. محمد محمدزاده ادامه می‌دهد: هزینه آب مصرفی برای مشترکی که الگوی مصرف آب را رعایت نمی‌کند، با نرخ آزاد و نه با نرخ دولتی محاسبه می‌شود. هتل‌ها نیز باید الگوی مصرف را با استفاده از راه‌های مختلف مانند استفاده از شیرآلات اهرمی و لوازم کاهنده رعایت کنند. وضعیت منابع آبی مشهد محدود است و باید آب به همه شهروندان برسد.

﷯ افزایش ١۵ تا ٢٠ درصدی هزینه هتل‌ها
اما این همه ماجرا نیست و فعالان گردشگری معتقدند در اختصاص سهم آب به بخش‌های مختلف اقتصاد باید نیازسنجی دقیق‌تری صورت بگیرد، چراکه امروز نزدیک به ٩٠ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، این در حالی است که توجه به بخش گردشگری و حل مشکلات آن‌ها می‌تواند به اشتغال، ارزآوری و اقتصاد استان کمک کند. رئیس اتحادیه هتل‌داران خراسان رضوی در‌این‌باره می‌گوید: حضور زائران در مشهد موجب رونق اقتصاد و اشتغال در این شهر شده است. پس سرمایه‌گذاری در این بخش باید توجیه اقتصادی داشته باشد. با‌این‌حال افزایش هزینه‌های جاری مانند گرانی قبض آب، هزینه سنگینی را برای این بخش ایجاد می‌کند، در حالی که هیچ مشوق دیگری در نظر نمی‌گیرند. در کنار افزایش هزینه آب، افزایش هزینه فاضلاب را هم پرداخت می‌کنیم. افزایش تعرفه آب برای برخی‌ هتل‌داران حتی بیشتر از ٣٠٠ درصد بوده است. اعمال افزایش تعرفه آب بدون اطلاع قبلی و در حالی صورت گرفته که هزینه‌های هتل‌ها در چند ماه اخیر در زمینه‌های دیگر به دلیل تغییرات نرخ ارز به شدت افزایش یافته است. با‌این‌حال سازمان آب برای پرداخت قبوض نودمیلیونی، شصت‌میلیونی یا پنجاه‌میلیون‌تومانی یک مجموعه بزرگ مانند هتل مهلت‌های ١٠ یا پانزده‌روزه تعیین می‌کند.محمد قانعی در پاسخ به این سؤال که در نتیجه این تغییرات چقدر به هزینه هتل‌ها افزوده شده است تأکید می‌کند: بستگی به نوع هتل دارد. هتل‌های بزرگ‌تر با تعداد ستاره بیشتر به میزان بیشتری آسیب دیده‌اند، اما به طور متوسط هتل‌های مشهد به میزان ١۵ تا ٢٠ درصد با افزایش هزینه مواجه شده‌اند. سازمان آب به ظرفیتی که هتل‌ها خریداری کرده‌اند، استناد می‌کند، در‌حالی‌که ارقام بسیار سنگینی مانند ۵٠٠ میلیون تومان برای افزایش ظرفیت برخی هتل‌ها اعلام شده است که پرداخت آن از عهده این هتل‌ها خارج است.وی می‌افزاید: در حال حاضر ٢٣٠ هتل فعال در استان فعالیت می‌کنند که ظرفیت این تعداد در اوقات پیک به ٧٠ هزار نفر می‌رسد. نمی‌توانیم به میهمان بگوییم که چقدر آب مصرف کند و در هیچ‌جای دنیا چنین عرفی وجود ندارد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی