بررسی مشکلات مالیاتی انجمن تخصصی تولیدکنندگان عایق رطوبتی

بررسی مشکلات مالیاتی انجمن تخصصی تولیدکنندگان عایق رطوبتی
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : شنبه ، 09 تير 1397

مشکلات مالیاتی انجمن تخصصی تولیدکنندگان عایق رطوبتی و پیش نویس تفاهم نامه بین انجمن صنفی کشتارگاه های طیور خراسان رضوی با اداره کل مالیاتی استان در تازه ترین جلسه دبیرخانه شورای گفتگو بررسی شد.

 به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی خراسان رضوی؛ علی اکبر لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی استان در این جلسه با اشاره به درخواست و پیشنهاد انجمن تولیدکنندگان عایق رطوبتی برای قرار گرفتن این کالا در زمره کالاهای ساختمانی و خارج شدن از زیرمجموعه کالاهای نفتی، گفت: این درخواست در سطح ملی ماه قبل مطرح شده و احتمالا در این خصوص تصمیمات ملی اتخاذ می شود.

وی درباره مشکل مالیاتی این واحدها اظهار کرد: این انجمن مدعی است عدد مالیاتی که از سوی اداره کل مالیاتی برای واحدهای تولیدکننده عایق رطوبتی برآورد میشود با سود 5 درصدی این واحدها متفاوت است و همخوانی ندارد.

*تعیین علی الراس مالیات برای واحدهای تولید عایق رطوبتی

محمدرضا کمالی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان عایق رطوبتی در تشریح مشکلات این انجمن گفت: تا سال 75 اکثر واحدهای تولید عایق رطوبتی ایران در مشهد مستقر بودو و نیاز کشور از مشهد تامین می شد اما از سال 80 واحدهای تولیدی در سایر استانها نیز احداث شدند. مهمترین مواد اولیه در تولید عایق رطوبتی قیر است و هزینه حمل قیر از پالایشگاه تا مشهد برای هر متر مربع حدود 500 تا 600 تومان می باشد؛ در نتیجه هزینه کرایه حمل بار نسبت به استانهای تهران، مرکزی، اصفهان، آذربایجان، فارس و خوزستان که دارای پالایشگاه می باشند در استان ما بیشتر است و این باعث عدم توان رقابت بین واحدهای خراسان رضوی با این استانهاست.

وی افزود: واحدهای تولید عایق رطوبتی با مشکلات زیادی مواجه هستند و باید طوری باشد که بتوانند ادامه کار بدهند. امروز تعیین نرخ مالیات این واحدها به صورت علی الراس از سوی کارشناسان مالیاتی انجام می شود و در واقع این عدد براساس میزان فروش واحدها تعیین می شود.

کمالی از عدم بازگشت ارزش افزوده برای واحدهای صادرکننده عایق رطوبتی به عنوان یکی دیگر از مشکلات این انجمن نام برد و تصریح کرد: حدود 60 واحد فعال تولیدکننده عایق رطوبتی در استان وجود دارد که با ظرفیتهای مختلف در حال فعالیت اند. تاکنون برای تمام صادراتی که واحدها انجام داده اند، هیچ رقمی به عنوان ارزش افزوده بازنگشته است. در حال حاضر30 تا 35 درصد تولیدات عایق استان صادر می شود

*لزوم ارائه دفاتر حسابرسی به کارشناسان مالیاتی برای تعیین ضریب صحیح

در ادامه افشین محمودیان مقدم، رئیس امور حسابرسی اداره کل مالیاتی خراسان رضوی با اشاره به وجود برندهای معتبر و با قدمت تولید عایق رطوبتی در مشهد گفت: از دیدگاه ما تشخیص علی الراس بدترین راه حل برای تعیین مالیات واحدهای صنعتی  است چون تحمیل کردن رقم مالیات بر مودی است، با نارضایتی او همراه است و باعث غیرشفاف شدن سیکل جریانهای اقتصادی می شود.

وی با بیان اینکه از بسیاری از شرکتهای بزرگ تولید عایق رطوبتی درخواست کردیم دفاتر حسابرسی خود را برای رسیدگی به ما ارائه دهند، افزود: متاسفانه هیچ مدارکی از سوی این شرکتها ارائه نشده و به همین دلیل تشخیص مالیات به طور علی الراس انجام می شود. در واقع باید بین کسی که به طور شفاف عمل می کند و دفاتر حسابرسی اش را تحویل می دهد با کسی که از اینکار امتناع می کند، تفاوتی باشد و ضریب علی الراس نوعی جریمه است که باید نقش بازدارندگی داشته باشد.

محمودیان مقدم تاکید کرد: مطابق ماده 154 قانون مالیاتهای مستقیم، مقررات و ترتیباتی برای ضریب مالیاتی مشخص شده است؛ برای تعیین نرخ مالیات سال 95 هر پیشنهادی که از سوی اتاق بازرگانی استان برای تعدیل ضریب مالیاتی ارائه شد را به تهران ارجاع دادیم و سازمان مالیاتی آن را قبول کرد و ملاک عمل قرار دادیم.

وی درباره آنالیز شرکتها برای محاسبه مالیات سال 97 اظهار کرد: شرکتها با هم متفاوت است؛ شرکت جدید استهلاک زیادی دارد و حاشیه سودش با واحدهای قدیمی متفاوت است. با این حال در تعیین ضریب مالیاتی حاضریم تا 90 درصد نظر اتاق بازرگانی را ملاک قراردهیم.

محمودیان مقدم با اشاره به ضرورت اجرای طرح جامع مالیاتی تاکید کرد: در طرح جامع تمام این مشکلات دیده شده و تشخیص علی الراس وجود ندارد بلکه برای تشخیص براساس اطلاعات عمل می کند و این شاید رسالت شورای گفتگوست که عملیاتی شدن واقعی این طرح را پیگیری کند. به شخصه قول می دهم حداکثر انعطاف را در پذیرش دفاتر واحدهای تولید عایق رطوبتی انجام دهیم و از این انجمن میخواهیم در ارائه دفاتر شرکتها کمک کند تا از تعیین علی الراس مالیات جلوگیری شود.

*لزوم قرار گرفتن عایق های رطوبتی در زمره کالاهای ساختمانی

در ادامه، رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی استان درباره بازگشت ارزش افزوده ناشی از صادرات به تولیدکنندگان عایق رطوبتی گفت: اگر صادرات عایقهای رطوبتی در زمره مواد نفتی قرار بگیرد با کالای ساختمانی متفاوت است و مشکلی که انجمن دارد این است که این کالاها جزو مشتقات نفتی محاسبه می شود و در نتیجه ارزش افزوده ای به آنها داده نمی شود.

 وی تصریح کرد: اگر این شرکتها زیر مجموعه تولیدات ساختمانی قرار گیرد، مشکل تا حد زیادی در بحث ارزش افزوده ناشی از صادرات رفع می شود. در حوزه کالاهای ساختمانی در صورت ارائه مستندات مورد نیاز سازمان مالیاتی ارزش افزوده بازگردانده می شود.

لبافی خاطرنشان کرد: نکته دیگر تاثیر آنالیز قیمتهاست؛ انجمن باید اعداد را براساس آنچه تعیین کردند به اداره مالیاتی ارائه دهند تا ضریب مالیاتی براساس آن تعیین شود. معافیتهایی در قانون وجود دارد که در صورت ارائه مدارک لازم می توان از آن برخوردار شد.

وی پیشنهاد کرد: انجمن تولیدکنندگان عایق رطوبتی برای تعیین ضرایب مالیاتی سال 97 اعداد خود را پیشنهاد کند، دبیرخانه شورای گفتگو هم از طریق مبادی ذیربط پیگیر خواهد بود و اداره مالیاتی از طریق مرکز پیگیری می کند تا ضریب سال 96 و 97 بر این اساس تعیین شود.

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در تشریح دستور کار دوم این جلسه به تفاهمنامه بین انجمن صنفی کشتارگاههای طیور و اداره کل مالیاتی استان اشاره و اظهار کرد: برای حل مشکلات مالیاتی این تشکل، تصمیمات سه جانبه و استعلاماتی گرفتیم تا معیار عمل شود و در این میان اصل موضوع بر سر تفاهم است.

*شرایط بحرانی کشتارگاه های صنعتی طیور استان

محمدپور، دبیر انجمن کشتارگاههای صنعتی طیور استان نیز با بیان اینکه شرایط کشتارگاهها از نظر اقتصادی  بحرانی است

وی ضمن قدردانی از دبیرخانه شورای گفتگو برای انعقاد تفاهمنامه اظهار کرد: این تفاهمنامه تهیه شده و اولین خواسته ما در خصوص محاسبه مالیات است؛ از 15 کشتارگاه صنعتی طیور استان دفاتر تنها یک کشتارگاه مورد قبول اداره مالیاتی واقع شده و مالیات بقیه به صورت علی الراس محاسبه می شود. برخی از کارشناسان اداره کل مالیاتی سختگیرانه برخورد می کنند که بعضاً ناشی از اشتباهات جزئی است.

محمدپور با اشاره به بالا بودن ضرایب مالیاتی برای کشتارگاهها گفت: طبق قانون ضریب مالیاتی برای مراحل کشتار، انجماد و بسته بندی 4 درصد و ضریب اجرت بگیری 25 درصد است اما کارشناسان مالیاتی ما را اجرت بگیر می دانند و ضریب 25 درصد را برای مالیات ما درنظر می گیرند. امسال ضریب 4 درصد برای کشتارگاهها پذیرفته شده و از سال 95 به بعد محاسبه مالیات بر این اساس است اما سوابق قبلی ما با نرخ 25 درصد محاسبه مالیاتی می شود.

وی به مشکل هزینه های ناشی از ضایعات کشتار مرغ اشاره و تصریح کرد: متاسفانه ضریب مالیاتی برای ضایعات کشتار طیور هم مشابه دام با عدد 90 درصد در نظر گرفته می شود؛ ما این ضایعات را در کارخانه ای دیگر به پودر گوشت تبدیل می‌کنیم اما ضریب 10 درصدی لحاظ نمی شود و باید 90 درصد بهای فروش ضایعات را بپردازیم. این درحالیست که با هزینه بسیار سنگین ضایعات را ساماندهی می کنیم.

محمدپور از تقاضای حذف مالیات بر ارزش افزوده و نیز محاسبه مالیاتی کنجاله سویا با ضریب 4 درصد به عنوان دیگر درخواستهای این انجمن درتفاهمنامه با اداره کل مالیاتی استان نام برد و افزود: ما تقاضا داریم در محاسبه مالیات مشابه بخش کشاورزی در نظر گرفته شویم چون حلقه نهایی تولید گوشت مرغ هستیم و باید در بخش کشاورزی قرار بگیریم، بخش کشاورزی از پرداخت مالیات معاف است.

*قدردانی از اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در پیگیری امور کشتارگاه ها

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی استان نیز ضمن قدردانی از مدیرکل دامپزشکی استان در پیگیری امور مربوط به کشتارگاهها گفت: متاسفانه دستگاه صادرکننده مجوز کمترین حضور در جلسات دبیرخانه و کمترین پیگیریها را دارد. در شرایطی که سه قوه به دنبال رفع گیرها برای حل مشکلات داخلی است، برخی از دستگاهها در سطح استانها پیگیری محسوسی ندارند. اگر بنگاههای اقتصادی را حمایت نکنیم نیروهای زیادی بیکار می شوند؛ متاسفانه برخی دستگاههای متولی موضوع در کنار بخش خصوصی حضور ندارد و ما این را از طریق استانداری پیگیری می کنیم.

 لبافی تاکید کرد: بند بند موضوعات تفاهمنامه از طریق نمایندگان انجمن و اداره مالیاتی بررسی و راهکاری برای اجرای آن ارائه شود، اگر موردی توافق و حل نشد، ما در دبیرخانه شورای گفتگو آن را پیگیری می کنیم.

محمودیان مقدم نیز اظهار کرد: تصمیمات مالیاتی در سطوح کلان گرفته می شود اما بار مسئولیت اجرایی بر عهده یک کارشناس مالیاتی است. همانطور که مالیات گرفتن باعث رونق اقتصادی است مالیات نگرفتن هم می تواند رونق را برای واحدها به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: تمام موارد مطرح شده در تفاهمنامه کشتارگاه ها با اداره کل مالیاتی در قوانین پیش بینی شده و لازم است کشتارگاه ها به حقوق خود آگاه باشند. اگر رایی درباره استفاده از نرخ ضریب 4 درصد وجود دارد، قطعا می توانند به آن استناد کنند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی