رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران: صادرکنندگان بخش خصوصی باید از بخشنامه ارزی معاف شوند

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران: صادرکنندگان بخش خصوصی باید از بخشنامه ارزی معاف شوند
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 22 خرداد 1397

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران گفت: در حال حاضر فشار اصلی ناشی از بخشنامه ارزی دولت بر صادرات بخش خصوصی وارد می آید و لازم است این بخش از این دستورالعمل مذکور معاف شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، عدنان موسی پور افزود: تا زمان صدور یک باره بخشنامه ارزی، هیچ گونه هماهنگی و تماسی با بخش خصوصی و اتاق ایران و کمیسیون توسعه صادرات انجام نشد اما پس از اینکه بخشنامه ابلاغ شد، مشکلات ناشی از آن نمایان گردید و به عنوان یک مانع در توسعه صادرات نقش‌آفرینی کرد و یک تحریم داخلی درباره صادرات صورت گرفت، آن وقت بود که مسئولان دولتی شروع به مشورت با کمیسیون توسعه صادرات و اتاق بازرگانی کردند.

وی با اعلام اینکه جلسات مکرری با بانک مرکزی و مسئولان دولتی و معاون اول رئیس جمهور در این زمینه داشتیم، تصریح کرد: در اتاق ایران هم کمیته ارزی با حضورکمیسیون های توسعه صادرات، واردات، صنعت و نیز کنفدراسیون صادرات تشکیل شد و پیشنهاداتی از سوی این کمیته به طور شفاهی اعلام گردید؛ یکی از این پیشنهادات این بود که بخش صادرات به ویژه صادرات بخش خصوصی از این بخشنامه معاف شود و هیچ چاره ای برای توسعه صادرات نداریم جز اینکه موانع این چنینی را کنار بزنیم.

موسی پور ادامه داد: پیشنهاد این بود که ارز 4200 تومانی فقط برای مصارف ضروری مثل دارو و... اختصاص یابد و برای واردات کالاهای لوکس همان ارز آزاد طبق روال گذشته مدنظر قرار گیرد. این پیشنهادات ازسوی کمیته ارزی اتاق ایران صورت گرفته و امیدواریم تاثیرگذار باشد.

وی درباره درخواست معافیت صادرات آسیای میانه از بخشنامه ارزی از سوی صادرکنندگان خراسان رضوی اظهار کرد: آسیای میانه یکی از بازارهای هدف قوی کشورمان است. پیشنهاد اصلی این است که 20 یا 30 درصد صادرات بخش خصوصی از بخشنامه معاف شوند نه فقط یک منطقه اما اگر این اتفاق نیافتاد حداقل کشورهای افغانستان، عراق و آسیای میانه باید معاف شوند.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران یادآور شد: در حال حاضر بخش خصوصی واقعی بین 20 تا 30 درصد صادرات کشور را در اختیار دارد و بخش عمده ارز دست شرکت های دولتی است و اگر نیت اصلی دولت بازگشت ارز است باید روی پتروشیمی ها تمرکز کند، درحالی که فشار اصلی روی بخش خصوصی واقعی است.

وی درباره پتانسیل های صادراتی استان خراسان اظهار کرد: این استان از استان های مهم کشور و همجوار با چند کشور مهم بازار صادراتی ماست؛ خراسان تولیدات خوبی در صنعت مواد غذایی، خشکبار و زعفران دارد و در میان پنج استان برتر صادرکننده کشور قرار دارد و سالانه حدود دو میلیارد دلار صادرات دارد، بنابراین باید توجه ویژه ای به این استان و ظرفیت هایش صورت بگیرد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی