استاندار خراسان رضوی در اجلاس سراسری اتاق های بازرگانی کشور: با همت بخش خصوصی سال خوبی برای استان رقم خورد

استاندار خراسان رضوی در اجلاس سراسری اتاق های بازرگانی کشور: با همت بخش خصوصی سال خوبی برای استان رقم خورد
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 24 ارديبهشت 1397

استاندار خراسان رضوی در ابتدای این جلسه، سال گذشته را سال خوبی برای استان خراسان رضوی از نظر تعامل دولت با بخش خصوصی قلمداد کرد و گفت: علی رغم مشکلاتی مثل سیل و زلزله و نیز حرکت مهمی مثل انتخابات که پشت سر گذاشتیم، با همت بخش خصوصی سال خوبی برای استان رقم خورد؛ بیش از 123هزار و 900 شغل جدید ایجاد شد و افزایش تولید مناسب در حوزه های مختلف و افزایش صادرات و ترانزیت را شاهد بودیم. همچنین توانستیم در حوزه ارتقای کیفیت تولید قدمهای خوبی برداریم و این با همت عزیزان در بخش خصوصی رخ داد.

علیرضا رشیدیان با بیان اینکه تمام تلاش ما مهیا کردن زمینه برای فعالیت بخش خصوصی و استفاده از مهارتهای آنها است، تصریح کرد: بهره اعتمادی که بین دو بخش ایجاد شده را ملت ایران می برند و امیدواریم این همدلی و همراهی بین مسئولان دولت و بخش خصوصی روز به روز گسترش یابد.

وی با اشاره به شرایط کنونی ایران با توجه به خروج امریکا از برجام به عنوان مسئله جدید کشور در عرصه بین المللی ،گفت: خروج امریکا از برجام در عرصه اقتصاد تاثیر خواهد گذاشت و در این شرایط بیشترین نیاز کشور به آرامش و بهره گیری از تدبیر در اداره امور است. مردم ما به مدارا نیاز دارند؛ باید با هم مدارا کنیم و با سلایق مختلف کار و چرخ اقتصاد مملکت را پیش ببریم. از طرفی حفظ دوستان و روابط خوب و دوستی هایی که در حوزه بین الملل داریم بسیار مهم است و در این شرایط هر چقدر بتوانیم از عنصر عقلانیت در تصمیمات و تدابیرمان استفاده کنیم سودش به ملت می رسد.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: باید بتوانیم ظرفیت و ارتقای کیفیت تولیداتمان و ظرفیت و زمینه کاهش قیمت تمام شده و بازارهای جدید را پیدا کرده و افزایش دهیم و در این راستا کاهش عوارض و مالیات، ارتقای بازدهی تولید، بهره گیری از تکنولوژیهای دانش بنیان و شبکه سازی تولید مهم است.

وی با تاکید بر اینکه می توانیم از تنشی که در حوزه ارز و طلا ایجاد شده به خوبی عبور کنیم، افزود: مسلما اگر ظرفیت های جدیدی برای سوددهی ملت ایجاد شود از این فضا عبور می کنیم و ظرفیت های جدید برای سرمایه گذاری مردم در حوزه هایی که در آبادانی و پیشرفت کشور موثر است با همدلی بخش خصوصی و بخش دولتی محقق می شود. مسئله کوتاه مدت ارز قابل تدبیر و عبور است به شرطی که هم شرایط را تحمل کنیم و هم تدبیر کنیم و با برنامه ریزی مناسب از آن عبور کنیم.

*مشهد شهری بین المللی برای سرمایه گذاری

شهردار مشهد نیز با اشاره به آمار حضور 30 میلیونی زائران در مشهد در سال گذشته و جمعیت مجاور 5/3 میلیون نفری، گفت: فرصت های کار و سرمایه گذاری به این دلیل در مشهد زیاد است و مشهد شهری بین المللی است. به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی پیشنهاد می دهیم که مشهد را به صورت ویژه برای باراندازکالاهای خود در نظر بگیرید .

قاسم تقی زاده خامسی با بیان اینکه مشهد در حوزه حمل و نقل جاده ای در کشور اولین و در حوزه حمل و نقل هوایی دومین شهر کشور است و در کنار آن 52 درصد اقامتگاه های کشور را داراست، افزود: فضا برای سرمایه گذاری در این شهر بسیار مناسب است. به طور مثال خیابانی به نام غذا به طول 500 متر توسط شهرداری راه اندازی شد و در مدت 6 شب برگزاری این رویداد، 110 هزار نفر از امکاناتش استفاده کردند. همچنین نمایشگاه گل و گیاه نیز در 5 شب 170 هزار بیننده داشت. این موضوع نشان دهنده پتانسیل این شهر است؛ در این راستا شهرداری مشهد 100 بسته سرمایه گذاری آماده کرده و در اختیار مراجعه کننده ها قرار می دهد.

وی حمایت از کالای ایرانی را یک چرخه دانست که نباید در تولید خلاصه شود، بر اهمیت موضوع توزیع در کشور تاکید و اظهار کرد: حدود سه میلیون واحد توزیعی در کشور داریم که 30 درصد آن ها غیرقانونی هستند. این موضوع باعث می شود قیمت کالا در نقاط مختلف شهرها متفاوت باشد و تنها با بازرسی نمی توان آن را حل کرد. از فعالان اقتصادی تقاضا دارم که کمک کنند تا موضوع توزیع با تجمیع فروشگاه های کوچک در فروشگاه های بزرگ حل شود تا هم از نظر اقتصادی به خوبی قابل رصد باشد و هم مردم به راحتی به کالاها دسترسی داشته باشند.

شهردار مشهد با انتقاد از عدم مشورت دولت با بخش خصوصی در صدور بخشنامه ارزی گفت: توقع ما این بود مشورتی در این خصوص می کردند. وقتی کشور دچار وضعیت بحرانی می شود اینگونه تصمیم گیری اشتباه است. برای صادرات در دنیا مشوق هایی در نظر گرفته می شود اما در ایران نه تنها این تشویق اعمال نمی شود بلکه می گویند ارز را برگردانید. از طرفی بسیاری از صادرکنندگان در مشهد ریالی کار می کنند و ارزی در کار نیست. برداشت من از وضعیت حال این است که صادرات در معرض تعطیلی است و مسیر کنونی مسیر خوبی نیست.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی