نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی در نشست هیأت نمایندگان اتاق مشهد: تغییر در ساختارها اتفاق نیفتد مشکلات باقی می ماند

نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی در نشست هیأت نمایندگان اتاق مشهد: تغییر در ساختارها اتفاق نیفتد مشکلات باقی می ماند
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : شنبه ، 01 ارديبهشت 1397

 

نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی در نشست هیأت نمایندگان اتاق مشهد با عنوان اینکه اگر ساختارها تغییر نکنند مشکلات نیز به جای خود باقی می ماند افزود: ضرورت بازنگری و تغییر درساختارها امروز بیش از گذشته حس می شود.

شیرانی خراسانی با ذکر اینکه قوانین کشور نیاز به بازنگری دارند گفت: یکی از این زمینه ها بازنگری در جایگاه سه قوا و تفکیک مسئولیت هاست که نتیجه آن می تواند عدم دخالت دولت و مجلس در امــور یکدیگر باشد.

رئیس مجمع نمایندگان استان با عنوان اینکه دولت باید با کوچک سازی اختیارات خود را به بخش خصوصی تفویض کند تأکید کرد: انتقال اختیارات دولت به بخش خصوصی می تواند جلو فساد و رشوه را بگیرد فساد در جایی اتفاق می افتد که امضای طلایی است و ما هیچوقت نشنیده ایم بخش خصوصی رشوه بگیرد و بخش خصوصی قدرتمند و سالم می تواند مانع ایجاد فساد و رشوه شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از روند دریافت پروانه های موافقت اصولی نیز گفت: اگر مجوز پروانه موافقت اصولی به اتاق های بازرگانی واگذار شود مشکلات فعلی به حداقل خواهد رسید.

شیران خراسانی با عنوان اینکه برای اخذ پروانه موافقت اصولی 32 کارمند درگیر می شوند تأکید کرد: در حوزه واگذاری ها،  بخش خصوصی می تواند سکاندار عدالت محوری و عدالت خواهی باشد.

رئیس مجمع نمــایندگان استان که با انتقادات هیأت نمایندگان اتاق مشهد در مورد نحوه دریافت مالیــات بر ارزش افزوده نیز روبرو بود تصریح کرد: بررسی طرح دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده نهایی در کمیسیون اقتصادی مجلس به پایان رسیده و بزودی وارد صحن مجلس خواهد شد.

وی سپس به یکی از دغــدغه های شهروندان مشهــدی پرداخت، احداث جاده کمربند جنــوبی که یکی از پر حاشیه ترین پروژه های شهری مشهد است.

وی با عنوان اینکه چاره ای جز اجرای کمربند جنوبی نداریم اظهار کرد: کمربند جنوبی جزئی از مشهد است. تقریباً ترافیک امروز مشهد در این منطقه قفل شده است و چاره ای جز اجرای آن نداریم.

او تأکیــد کرد: مسائل محیط زیستی نیز رعایت خواهــد شــد و خودش یکی از علاقمندان و حامیــان محیط زیست است.

شیران خراسانی در قسمتی دیگر از سخنانش با انتقاد از میزان بالای آلودگی هوا در مشهد عنوان کرد: آلایندگی با ناوگان فرسوده حمل و نقل بیشتر از آلایندگی واحدهای تولیدی است، اما کمتر به این موضوع توجه شده است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور نیز در این نشست نداشتن اولویت های توسعه منطقه ای، مکان یابی در استقرار صنایع، ظرفیت سنجی در بخش تولید و تجارت کشور را سه موضوع غایب در اقتصاد کشور عنوان کرد که اگر به این اولویت ها رسیدگی نشود و تغییر مسیر ندهیم اقتصاد کشور دچار مخاطرات جــدی خواهد شد.

غلامحسین شافعی با اشاره به اعلام آمار جذب فاینانس های خارجی از سوی دولت گفت: نگرانی از رفتار دولت در خصوص هدایت فاینانس ها به پروژه های دولتی، کماکان از سوی بخش خصوصی وجود دارد و البته این دغـدغه هم کاملاً به جاست، چرا که در برنامه ششم توسعه، جــذب دو میلیــارد دلار فاینانس پیش بینی شده است که بتوان از تأمین مالی خارجی استفاده کرد.

رئیس اتاق ایران افزود: اگر چه اقتصاد کشــور به جذب منابع مالی نیاز دارد اما اینکه دولت صرفاً خود از این حجم فاینانس استفاده کند برای ما جای نگرانی دارد و در آینده دولت ها به گرفتاری بزرگتری دچار خواهند شد.

بودجه سال 97 نیز از محورهای سخنان رئیس اتاق ایران در این نشست بود رئیس پارلمان بخش خصوصی بارها اعلام کرده بود نحوه بودجه گیری منجر به بزرگ تر شدن دولت و کوچک تر شدن بخش خصوصی شده است و در این مورد باید چاره اندیشی شود.

شافعی دغدغه ها و نگرانی های خود از بودجه 97 را با عنوان "پرهیز از تنظیم بودجه غیرواقعی" و لزوم هماهنگی بین بودجه و برنامه ششم توسعه را مورد تأکید قرار داد.

رئیس اتاق ایران به "جلوگیری از اوراق انتشار تعهدزا" در بودجه نیز اشاره کرد و گفت: انتشار این اوراق نیز به بدهکاری دولت خواهد انجامید و دولت را با بحران بدهی روبرو خواهد کرد.

رئیس اتاق ایران معتقد است شکل گیری صنایع بدون مطالعه و ظرفیت سنجی توجیه اقتصادی ندارد و باید مجوزها با توجیه اقتصادی و به منظور جلوگیری از تخریب به صنایع دیگر انجام پذیرد.      

در این مورد ابراز کرد: به عنوان مثــال در منطقه ای مثل آذربایجان که سردسیر است، بیشترین تولیــد کولر آبی وجود دارد تا این که این اتفاق در سیستان و بلوچستان بیفتد.

شافعی افزود: ما در مکان یابی دچار اشتباه شده ایم و مطالعه دقیقی نکرده ایم که در چه مناطقی از ایران چه صنعتی را توسعه دهیم که بازاردهی بیشتری داشته باشد و ما در این زمینه ها نیز دچار مشکل هستیم و باید جدی تر به این مسائل فکر کنیم.

در نشست هیأت نمایندگان اتاق مشهد، اعضاء دغدغه ها و انتقادات خود از مسایل جاری را اقتصـــاد عنوان کردند.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی