خیز خراسان رضوی برای رفع موانع اکتشاف معادن

خیز خراسان رضوی برای رفع موانع اکتشاف معادن
نویسنده خبر : مدیر سایت تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 18 بهمن 1396

در بیست و نهمین جلسه کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی استان مطرح شد:

خیز خراسان رضوی برای رفع موانع اکتشاف معادن

بیست و نهمین جلسه کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با حضور فعالان اقتصادی این حوزه برگزار شد؛ در این نشست نتایج جلسات شورای معادن و کمیسیون ماده 24 در استان مورد بحث قرار گرفت. معرفی عناصر نادر خاکی و  بررسی چالش ها و فرصت های آن ها برای بخش معدن و ارائه گزارشی از بازدید هیات اقتصادی استان از کشور عمان و ظرفیت های معدنی این کشور برای سرمایه گذاری نیز از دیگر بخش‌های این جلسه بود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، علی‌اصغر پورفتح‌اله رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق استان در این جلسه به تشکیل شورای معادن در خراسان رضوی اشاره کرد و از پیشرو بودن  این خطه در ایجاد این ساختار گفت و افزود: به طور حتم اتفاقات خوبی از دل جلسات این شورا که مختص بخش معدن و چالش ها و مشکلات پیش روی اهالی این حوزه است، رخ خواهد داد.

وی امضای تفاهم‌نامه بین وزیر صنعت با تعدادی از واحدهای معدنی و خانه معدن، در راستای حمایت از معادن کوچک مقیاس را اتفاق خوب دیگری در این بخش دانست و افزود: 60 درصد از مجموع معادن کشور در حال حاضر فعال هستند که 10 درصد از این مقدار را معادن کوچک مقیاس تشکیل می دهند و این آمار در خراسان رضوی هم به همین میزان است و امیدوارم بتوانیم از ظرفیت این تفاهم نامه در استان به خوبی استفاده کنیم.

وی ضمن قدردانی از تصویب مصوبه ای درباره انتقال حساب های معدنی به استان از سوی نمایندگان مجلس، گفت: گام دوم در این زمینه اجرای قانون و هزینه شدن درآمدهای معدنی استان در داخل همین خطه است. در این راستا، با تشکل های معدنی استان توافق کردیم تا هزینه ها را بر روی بحث اکتشاف متمرکز کنیم و موارد دیگر مثل راه های دسترسی به معادن و... را از دیگر بخش ها هزینه نماییم.

پورفتح اله همچنین با اشاره به برگزاری جلسات کمیسیون ماده 24 در استان تصریح کرد: ما به دنبال اجرای قانون برای حل مشکلات معادن هستیم و امیدواریم روزی برسد که ذیل پروانه هیچ معدنی عبارت «با مجوز ماده 24»، نوشته نشود.

*لزوم حمایت مالی برای استخراج عناصر نادر خاکی

اما در ادامه سیدمهدی پژهام، مدیرعامل شرکت «بهفر معادن پارس» به ارائه گزارشی درباره عناصر نادر خاکی پرداخت و گفت: اکتشاف این عناصر از اواخر قرن 19 آغاز شده و به دلیل داشتن خواص فیزیکی و شیمیایی، در دنیا مصرف زیادی دارند. عناصر نادر خاکی شامل 17 مورد هستند که خصوصیات ویژه‌ای دارند. از حدود 300 کانی شناسایی شده در دنیا، 70 کانی دارای تمرکز بالایی از عناصر نادر خاکی بوده و قابلیت استخراج را دارند.

وی به کمبود نیروی انسانی متخصص در اکتشاف تخصصی این عناصر، بالا بودن هزینه های آنالیزهای لازم، بلوکه بودن محدوده‌های معدنی توسط افراد و یا شرکت ها، عدم حمایت نهادها و ارگان های متولی امر در خصوص تخصیص بودجه برای اقدامات پژوهشی در این زمینه و مرحله فرآوری و استحصال به عنوان مهم ترین چالش های پیش رودر استخراج این عناصر در استان نام برد.

پژهام با بیان اینکه در استخراج عناصر نادر خاکی از مقیاس جهانی عقب هستیم، تاکید کرد: با آنالیزهای کم در این زمینه به نتیجه خوبی نمی‌رسیم و نیازمند حمایت مالی و اسپانسر بخش خصوصی و یا متولی شدن بخش دولتی هستیم.

در ادامه جلسه غلامرضا نازپرور، رئیس هیات مدیره شرکت «پایا فرایند» نیز گزارشی از بازدید هیات اقتصادی استان از کشور عمان ارائه داد و گفت: عمان دومین کشور اتحادیه عرب و حوزه خلیج فارس است که پس از عربستان بیشترین وسعت را دارد و دارای موقعیت سوق‌الجیشی است و پنجمین کشور امن جهان به شمار می‌آید.همچنین دو سوم نفت دنیا از عمان صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه این کشور دارای سه منطقه ویژه اقتصادی است و تمرکز دولت آن روی این مناطق است، افزود: از ویژگی های این مناطق آزاد می‌توان به معافیت مالیاتی 30 ساله در آن اشاره کرد و این معافیت در سایر مناطق 5 ساله است. همچنین زمین به راحتی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد و مراودات بانکی هم به راحتی صورت می‌گیرد. بنابراین نگرانی برگشت پول ایران نیست.

نازپرور خاطرنشان کرد: فراوانی منابع معدنی در عمان چندین صنایع را به خود اختصاص داده و سالانه نیم تا 6 میلیون تن زغال سنگ تولید می‌کند و 122 میلیون تن ذخایر برای این معادن تخمین زده شده است. همچنین این کشور، بزرگترین ذخایر طلا را در اختیار دارد.

وی در ادامه به بعضی نکات مهم بخش معدن در کشور عمان اشاره و اظهار کرد: صدور خدمات فنی و مهندسی در زمینه‌های اکتشاف، استخراج و فراوری با توجه به روابط خوب پادشاه این کشور با ایران، سرمایه گذاری و مشارکت در صنایع معدنی، صدور سنگ ساختمانی و مصالح ساختمانی و صدور کنسانتره آهن در رقابت با چین از جمله این موارد است.

نازپرور یادآور شد: محدوده دوقوم کشور عمان دارای معادنی غنی با ذخایری بزرگ از سنگ آهک، گچ، نمک و دولویت است و می‌توان به سرمایه‌گذاری در این محدوده فکر کرد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی