رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی خبر داد: رشد 16درصدی صادرات استان از ابتدای امسال تاکنون

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی خبر داد: رشد 16درصدی صادرات استان از ابتدای امسال تاکنون
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : شنبه ، 14 بهمن 1396

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی خبر داد:

رشد 16درصدی صادرات استان از ابتدای امسال تاکنون

 

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی، از رشد 16درصدی صادرات این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ محمدحسین روشنک که در تازه‌ترین نشست این کمیسیون سخن می‌گفت، از پیش بینی ارتقای سرانه صادراتی استان به حدود 300دلار تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: دستیابی به چنین رشدی در حالی صورت می گیرد که استان ما از داشتن میعانات گازی در بخش صادرات خود محروم است و عملا این خطه صادرات خالص غیرنفتی دارد.

وی از تلاش صادرکنندگان استان در کمک به تحقق این رشد گفت و با تقدیر از ساختارهایی که همراه و حامی این بخش بودند، ابراز امیدواری کرد: شاهد تداوم این رشد تا پایان سال باشیم. گاهی نقش تشکل های اقتصادی در تحولات مثبت این‌چنینی به خوبی دیده نمی شود اما اگر نباشند، درک خواهیم کرد که وجودشان مغتنم بوده است. در حوزه صادرات هم شرایط این طور است.

روشنک در عین حال به مصوبه کارگروه توسعه صادرات استان اشاره کرد که در آن سرانه صادراتی استان، 500دلار(به ازای هر نفر در استان) پیش‌بینی شده بود و گفت: در برهه‌ای که این رقم تخمین زده شد، به چند نکته امیدوار بودیم. اول اینکه دولت قیمت دلار را پس از نزدیک شدن به بهای آزاد آن، سرکوب نکند و اجازه دهد به همراه تورم رشد نماید و به قیمت واقعی خود برسد. دیگر، رویکردهای دولت حاکم آمریکا و چالش‌هایی است که برای توافق برجام ایجاد کرده و بالاخره آنکه، باور داشتیم دولت صادرات را در اولویت اقدامات و رویه های خود قرار می دهد اما در عمل این مهم، محقق نگردید.

*ضرورت اجرای برنامه‌هایی به منظور حمایت و توسعه صادرات

وی از ضرورت ایجاد صندوقی برای توسعه صادرات گفت و یادآور شد: اگر این صندوق شکل بگیرد و دولت خود را متعهد به ساختار آن بداند، باید درآمدهایی که از محل تعرفه‌ها و یا کشف و مهار قاچاق نصیب این بخش می شود را روانه این صندوق کرده و صرف توسعه صادرات نماید. کارکرد چنین صندوقی، کمک به بخش صادرات در مواجهه با تعرفه‌های بالا گمرکی بعضی کشورها است.

وی به موضوع تدوین الزامات توسعه صادرات در دولت اسبق اشاره کرد و گفت: این الزامات پس از چکش‌کاری فراوان تدوین و در قالب 34برنامه پیشنهاد گردید اما محقق نشد چون مدعی بودند که تقسیم کاری انجام نشده است. در ادامه این الزامات به 58وظیفه ارتقا یافت که رسالت بخش های مختلف دولتی و خصوصی در آن ذکر شده بود.

وی از موانعی گفت که بازرگانان در حال حاضر در ساختارهای مختلف نظیر گمرک، سازمان امور مالیاتی، بانک‌ها و... با آن‌ها روبه رو هستند و بیان کرد: اگر الزامات و زیرساخت ها در آن سطحی که باید، فراهم نشود، قانون در تضاد با خود عمل می کند و عملا دشواری‌های بیشتری رقم می خورد.

وی در ادامه از برگزاری مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان در تاریخ 25 بهمن‌ماه جاری خبر داد و به تشریح برنامه‌ها و رویکردهای این مراسم پرداخت.

روشنک گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت قول‌های مساعدی در خصوص پرداخت جوایز صادراتی سنوات گذشته داده است.

وی از اعضای حاضر خواست تا دیدگاه‌ها، آرا و نظرات خود را در خصوص برگزاری هرچه بهتر این برنامه اعلام کنند.

اما درخواست دیگر رئیس کمیسیون تجارت از دستگاه مالیاتی، عمل به قانون و استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکننده ظرف یک ماه بود. او متذکر شد: متاسفانه قانون‌گذار آگاهی کافی نسبت به این حوزه نداشته و با تعریف چهارچوبی غلط، دستگاه مالیاتی و صادرکننده را توامان در این روند با چالش روبه رو ساخته است. کالایی که با نیت صادرات تولید می شود، چرا باید این چرخه را بیهوده طی کند و دستگاه مالیاتی هزینه ای را اخذ کند که بعد از چندین ماه دوندگی، صادرکننده موفق به پس گرفتن آن بشود.

وی یادآور شد: قصد داریم در کارگروه توسعه صادرات، مصوب کنیم که اگر اگر سازمان امور مالیاتی بیش از یک ماه استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکننده تاخیر کرد، جریمه پرداخت کند.

*وعده های مسئولان را به آن‌ها متذکر شویم

مجید جلیلی، مدیر شرکت بازرگانی زرین صدور توس در سخنانی با اشاره به برگزاری مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه در سنوات مختلف، متذکر شد: پیشنهاد داریم، شماری از مطالباتی که فعالان بخش بازرگانی بر تحقق آن‌ها پای می فشارند، در قالب بیانیه و در محضر مسئولان قرائت شود و همین موارد را ظرف یک سال آینده پیگیری نماییم تا تحقق پیدا کنند.

وی ادامه داد: این جنس برنامه‌ها مجالی برای مطالبه‌گری است و تحقق وعده ها نیز باید مجدانه پیگیری شود.

حسین محمدیان، مدیرعامل افلاک الکترونیک نیز پیشنهاد کرد: در این سال‌ها، مسئولان قول‌هایی را بیان و حتی به دفعات تکرار کرده‌اند. این مراسم می تواند فرصتی باشد تا با جمع آوری و جمع بندی این وعده‌ها و بررسی میزان تحققشان، لیستی را گردآوری کنیم و به آن‌ها ارائه دهیم.

وی با اشاره به دشواری‌هایی که صادرکنندگان در موضوع استراداد ارزش افزوده از سر می گذرانند، گفت: لااقل در این نشست پیگیر حل و فصل این مشکل شویم. برای ما جای ابهام است که چرا باید برای گرفتن پول خودمان درگیر چنین دردسرهایی شویم؟

وی از اتحادیه صادرکنندگان خواست تا در راستای فراهم سازی بسترهای آموزشی، فرصت سفر به کشورهای موفق در این عرصه و برگزاری جلسات کاربردی با بازرگانان آن کشورها را فراهم آورد.

وی اذعان کرد: گاهی با یک حمایت کوچک، ظرفیت های صادراتی یک مجموعه، رشدی دوبرابری پیدا می کند، امری که باید مورد توجه قرار گیرد. متاسفانه امروز شاهدیم که رقبای ما از مزیت های تکنولوژیکی بیشتری بهره مندند.

در ادامه این نشست، خلیل محمدزاده، مدیرعامل شرکت بازرگانی آریا بارون نیز عنوان کرد: چه خوب است که بستری فراهم آید تا بازرگانان و فعالان اقتصادی ظرفیت‌ها و تولیدات همدیگر رابهتر بشناسند. به ویژه در حوزه صادرات، این موضوع می تواند به تامین زنجیره ای از نیازهای مشتریان بیانجامد و شرکت های مختلف بازرگانی و صادراتی را از سود معاملات این چینی بهره مند سازد.

وی خواستار همگرایی بیشتر میان فعالان اقتصادی و به ویژه صادرکنندگان در این حوزه شد.

سید هادی نبی زاده، رئیس هیات مدیره شرکت کف ساز برق نیز در سخنانی متذکر شد: مراسماتی همچون تقدیر از صادرکنندگان باید مجالی برای بیان دغدغه‌های بخش خصوصی باشد و یک بار هم مسئولان پای حرف های ما بنشینند.

وی خواستار ایجاد کمیته های تخصصی در اتحادیه صادرکنندگان به منظور بررسی تخصصی تر مباحث مرتبط با این حوزه شد.

حسن سعیدی، رئیس هیات مدیره بازرگانی پیله ورزان آریا نیز در این نشست با انتقاد از ضعف های نظارتی در بحث کارت های بازرگانی و سوء استفاده هایی که به حسن شهرت فعالان رسمی این حوزه لطمه وارد می کند، خواستار همفکری برای بهبود شرایط در این حوزه شد.

وی ادامه داد: باید به مسئولان؛ همه آن‌ وعده‌هایی که در این سال ها داده و عمل نکرده اند را یادآور شویم.

این گزارش حاکیست، در ادامه  این نشست اعضای بیشتری، دیدگاه های خود را پیرامون مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه بیان نمودند.

 

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی