در کارگاه آموزشی کنوانسیون تیر – کارنه تیر (TIR CARNET) مطرح شد :کاهش هزینه و زمان و ایمنی بالا از مزایای حمل و نقل تحت رویه کارنه تیر است

در کارگاه آموزشی کنوانسیون تیر – کارنه تیر (TIR CARNET) مطرح شد :کاهش هزینه و زمان و ایمنی بالا از مزایای حمل و نقل تحت رویه کارنه تیر است
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 20 آذر 1396

در کارگاه آموزشی کنوانسیون تیر – کارنه تیر (TIR CARNET) مطرح شد:

کاهش هزینه و زمان و ایمنی بالا از مزایای حمل و نقل تحت رویه کارنه تیر است

 

نماینده اتاق ایران در سازمان ایرو در کارگاه آموزشی کنوانسیون تیر – کارنه تیر (TIR CARNET) که 16و 17 آذرماه در محل مرکز آموزش اتاق بازرگانی برگزار شد گفت: کاهش هزینه، زمان و ایمنی بالا از مزایای حمل و نقل تحت رویه کارنه تیر است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، بهنام فرامرزیان اظهار کرد:آموزش حمل و نقل در حوزه کارنه تیر بسیار ضروری است چرا که در حال حاضر حمل و نقل جاده ای به رویه کارنه تیر صورت می گیرد و تمام کشورهای منطقه از جمله هند، پاکستان، افغانستان، چین و امارات به کنوانسیون تیر پیوسته اند و به زودی قطر هم به این کنوانسیون ملحق خواهد شد و از مزایای آن استفاده می کند. این کشورها در حقیقت به این باور رسیدند که برای توسعه اقتصادشان به خصوص در حوزه حمل و نقل نیازمند حرکت به سمت رویه کارنه تیر هستند. از این رو شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران به ویژه  شرکت های ترانزیتی استان خراسان نیز می  بایست با این مقوله بیشتر از گذشته آشنا شود.

وی با بیان اینکه ششمین کارگاه آموزشی کارنه تیر با استقبال خوبی در مشهد روبه رو شد، افزود:بدون شک حمل و نقل تحت رویه کارنه تیر می تواند مزایای بسیاری را برای شرکت های حمل و نقل استان خراسان و اقصی نقاط کشور به همراه داشته باشد، چرا که کالا ایمن و با کاهش هزینه و زمان حمل می شود و حوزه اطمینان شرکت حمل و نقل و گمرک را فراهم می کند.  البته اگر شرکتی در سیستم تیر بخواهد از قوانین تخطی کند، طبق ماده 38 این کنوانسیون به شدت با آن برخورد می شود و فعالیت شرکت به طور موقت و یا دائم متوقف خواهد شد و این مسأله بدون شک باعث ضربه به اقتصاد کشور و فعالیت های آن بانگاه اقتصادی خواهد شد.

نماینده اتاق بازرگانی در کمیته اداری و کاری تیر سازمان ملل افزود:

 حمل و نقل جاده ای بدون شک یکی از شاخص های مهم اقتصاد کشور است، چنان که اقتصاد قوی در گرو داشتن حمل و نقل قوی است و ارتباط مستقیمی میان این دو حوزه مشهود است. از این جهت ما وظیفه خود می دانیم که آموزش های لازم را میان شرکت هایمان ترویج دهیم.

وی  با اشاره به اینکه ششمین کارگاه آموزشی در سطح استان خراسان رضوی برگزار شد، عنوان کرد: استقبال خوبی تاکنون از کارگاه ها صورت گرفته است اما متأسفانه پس از  برگزاری این کارگاه ها بعضاً مشاهده می شود، شرکت های حمل و نقل بین المللی به روش سنتی خودشان عمل می کنند. لذا پیشنهاد می شود اتاق بازرگانی با همکاری انجمن ها مکانیزمی ایجاد کنند که این اقدامات تداوم و پیگیری داشته باشد.

وی تصریح کرد: امور کارنه تیر اتاق ایران در سال جاری برنامه ریزی کرده تا بتواند با تمام شعب خود که کارنه تیر صادر می کنند همچون اتاق تبریز، مشهد و ارومیه سیستم های کنترلی را با بدنه پرسنل امور کارنه تیر پیاده کند. این آغاز کار است. حال امید می رود شرکت هایمان را بیشتر ترغیب کنیم تا در این سیستم کار کنند. هر چند که این کار ، اقدام دشواری است، چرا که تغییر روش و تفکر این شرکت ها از  حالت سنتی و بومی خاص به سمت حمل و نقل پیشرفته و حمل و نقل مرکب تحت رویه کارنه تیر زمان بر خواهد بود.

وی عنوان کرد: اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در حوزه کارنه تیر فوق العاده عمل کرده است، شاهد این مدعا آن است که  پیشرو تر از اتاق های بازرگانی دیگر کشورهای عضو این کنوانسیون هستیم، چرا که امروز ایران در رتبه سوم کشورهای عضو کنوانسیون تیر قرار دارند و این دستاورد بدون شک بدون تلاش، کوشش و پشتکار امور کارنه تیر اتاق ایران دست یافتنی نبود.

نماینده اتاق ایران در سازمان ایرو با تأکید بر اینکه استفاده از سند بین المللی کارنه تیر علاوه بر بخش حمل و نقل کل اقتصاد کشور را تحت شعاع قرار می دهد، خاطرنشان کرد: خرسندیم که می توانیم در راستای اطلاع رسانی شرکت های حمل و نقل به آنان کمک کنیم تا این شرکت های بین المللی به شرکت های  حمل  و نقل مدرن و پیشرو در خط مقدم تبدیل شوند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه طی چند سال گذشته عملیات حمل و نقل تحت رویه کارنه تیر در استان خراسان کمرنگ تر شده است، شاید دلیل این مسأله عدم به روز رسانی اطلاعات و عدم آشنا بودن با این مقوله باشد و یا تاکنون لزومی نمی دیدند تا تحت رویه کارنه تیر حمل و نقل صورت گیرد. البته چنین تصوری اشتباه است و این اشکال مشهود است، لذا انتقال اطلاعات و آموزش های لازم در این حوزه بیش از پیش احساس می شد.

نماینده اتاق ایران در سازمان ایرو گفت: در حال حاضر ایران در مجموع کشورهای عضو کنوانسیون مقام سوم را در صدور کارنه تیر در دنیا دارد، این مسأله حاکی از وضعیت خوب ایران است. نماینده گمرک ایران و اتاق بازرگانی در کمیته اجرایی تیر سازمان ملل عضو هستند و این مسأله بدون شک حاکی از موفقیت دیپلماسی دولت و بخش خصوصی است که رخ داده است.

نماینده اتاق بازرگانی در کمیته اداری و کاری تیر سازمان ملل با بیان این که اتحادیه اروپا در داخل خاکشان از سند کارنه تیر استفاده نمی کنند به همین دلیل مصرف کارنه تیر در خاک اتحادیه اروپا کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: رتبه اول و دوم در کارنه تیر به ترتیب از آن ترکیه و لهستان است ترکیه به دلیل این که سرمایه گذاری بسیاری در حوزه حمل و نقل بین المللی کرده و بالغ بر 12 هزار شرکت حمل و نقل بین المللی دارد، می تواند امروز حرف اول را بزند و از نظر مصرف کارنه تیر بالاترین است.  لهستان هم به دلیل این که در حوزه حمل و نقل در خاک اتحادیه اروپا و در خارج از اتحادیه اروپا فعالیت دارد، در مقام دوم قرار گرفته است.

فرامرزیان خاطرنشان کرد: آمریکا و کشورهای مثل کانادا هم که عضو کنوانسیون تیر هستند، صرفاً  عضو کنوانسیون هستند و مؤسسه ضامن و صادر کننده کارنه تیر ندارند و  رغبتی هم ندارند که آن ها در آن منطقه بخواهند از کارنه تیر استفاده کنند به دلیل این که اسناد دیگری دارند که براساس آن فعالیت می کنند.

فرامرزیان یادآور شد:از شرکت های حمل و نقل انتظار داریم که بینش و  باورشان به سمت تجارت جهانی یک شکل و یکنواخت تغییر کند و از اسناد بین المللی در راستای تسهیل امور  استفاده شود. کارنه تیر یک سند بین المللی است و این سند بین المللی به مراتب می تواند در تجارت تسهیل ایجاد کند.

وی یادآور شد: استان خراسان در این حوزه خوب عمل کرده و در این حوزه همکاری و مشارکت خوبی داشته است اما آمارها حاکی از آن است که مصرف کارنه تیر  در شرکت های حمل و نقل بین المللی استان خراسان نسبت به شرکت های حمل و نقل آزبایجان شرقی و غربی کم تر است، این در حالی است که شرکت های عضو آن ها تعدادشان بیشتر از شرکت های فعال آذربایجان شرقی و غربی است و این مسأله قابل تأمل است.

نماینده اتاق ایران در سازمان ایرو ادامه داد: علت آن هم این است که شرکت های استان خراسان سنتی کار هستند و دوم آن که  کشورهای همسایه تاکنون نیازی به استفاده از اسناد بین المللی نداشته اند، لذا شرکت های این استان هم علاقه ای به حرکت به این سمت را نداشته اند. اما با تحولاتی همچون عضویت پاکستان، هند و چین  به یقین این شرکت ها بایستی با استفاده از کارنه تیر راه خودشان را به بازارها و کشورهای همسایه پیدا کنند.

فرامرزیان عنوان کرد:در مجموع شرکت های حمل و نقل بین المللی استان خراسان به مراتب وضعیتشان از شرکت های سایر استان ها مطلوب تر است، چرا که همیشه درخواست صدور پروانه برای فعالیت شرکت ها در این استان بیشتر بوده است و با توجه به مرزی بودن استان با کشورهای همسایه، تجارت در این استان همیشه در صدر بوده است.  همچنین پیش بینی می شود که با عضویت کشورهای همسایه، فعالیت حمل و نقل تحت کنوانسیون تیر به شدت در استان افزایش پیدا خواهد کرد، علاوه بر این با راه اندازی بندر چابهار این موضوع به شدت تشدید پیدا خواهد کرد و امیدواریم که کسب و کار و بازار حمل و نقل در منطقه و استان را بیش از گذشته شکوفا باشد.

نماینده اتاق بازرگانی در کمیته اداری و کاری تیر سازمان ملل اظهار کرد: انتظار می رود اتاق بازرگانی ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی و اتاق بازرگانی استان ها در حوزه حمل و نقل فرصت بیشتری برای آموزش بگذارند و در این رابطه برنامه ریزی لازم را داشته باشند و اتفاقاتی که در عرصه حمل و نقل بین المللی رخ می دهد را رصد کنند وکارهای کارشناسی بیشتری انجام دهند تا صادرات و واردات با هزینه کمتری انجام گیرد و به تبع به اقتصادکشور کمک شود.

وی یادآور شد: از صاحبان شرکت های ترانزیتی بین المللی نیز انتظار می رود گرایششان را به سیستم های بین المللی یک شکل و یکنواخت تغییر دهند و از بومی گرایی پرهیز کنند و سنتی کاری را کنار بگذارند، چرا که رویه های سنتی واقعاً هزینه و ریسکش به مراتب  بالاتر است، لذا بایستی حمل و نقل ما با رویه جدید همراه باشد. در غیر این صورت افق درخشانی برای 12 سال آینده در حمل و نقل مان نمی توان متصور بود.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی