شورای ملی زعفران باید نقطه اصلی مصرف جهانی را پیدا کند

شورای ملی زعفران باید نقطه اصلی مصرف جهانی را پیدا کند
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 09 آذر 1396

رییس اتاق ایران: شورای ملی زعفران باید نقطه اصلی مصرف جهانی را پیدا کند

 

نشست هیأت امنای شورای ملی زعفران با حضور رئیس اتاق ایران و دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اتاق مشهد برگزار شد.

در این نشست مسائل، مشکلات و چالش های پیش روی تولید و صادرات زعفران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد  محسن احتشام رئیس شورای ملی زعفران با ارائه آمار از وضعیت تولید و صادرات این محصول استراتژیک گفت: در پایان سال 1395 سطح زیر کشت در کل کشور 105000 هکتار می باشد که از این میزان 83 هکتار یعنی 79 درصد مربوط به خراسان رضوی و 14500 هکتار یعنی 8/13 درصد مربوط به خراسان جنوبی و 7500 هکتار معادل 2/7 درصد مربوط به 22 استان دیگر است که به کشت زعفران اشتغال دارند.

کل تولید زعفران کشور 336000 کیلوگرم می باشد که (259 تن) 77 درصد آن مربوط به خراسان رضوی و (51 تن) 2/15 درصد آن خراسان جنوبی و (26 تن) 8/7 درصد مربوط به سایر استانها می باشد.

رئیس شورای ملی زعفران صـادرات زعفران انجام شده در کل کشور براساس آمار گمرک ایران 203549 کیلوگرم به ارزش 286 میلیون دلار اعلام کرد که براساس آمار گمرکات استان خراسان رضوی از این میزان 172360 کیلوگرم به ارزش 7/247 میلیون دلار از گمرکات خراسان رضوی و 31189 کیلوگرم به ارزش 3/38 میلیون دلار از سایر گمرکات کشور صادر گردیده است .    

در ادامه احتشام با اشاره به مشکلات فراروی صادرات افزود: در موضوع بازار و بازاریابی باید گامهای جدی برداریم و در حوزه فرهنگ سازی برنامه ریزی دقیق تری داشته باشیم.

رئیس شورای ملی زعفران با اشــاره به رقبای ایران در این محصول از کشور اسپانیا و افغانستان نام برد و تصریح کرد: توسعه بازارهای جهانی را باید در صدر برنامه های خود قرار دهیم و نگذاریم به راحتی زعفران ایران در طرح ها و بسته بندی های جدید به نام سایر کشورها در سطح جهانی وارد بازار شود.

وی از بازار چین و هند به عنوان دو بازار پر مصــرف و نیازمند به محصول زعفـــران یاد کرد و توجه به این دو بازار هدف را خواستار شد.

در ادامه این نشست رئیس اتاق ایران به اهمیت زعفران به عنوان یک محصول استراتژیک و ارزآور برای کشور یاد کرد و افزود: ما باید با مجهز شدن به فناوری روز، مشکلات تولید و صادرات این محصول را رفع کنیم. رقبای ما در جهان به سرعت از ما در حال پیشه گرفتن هستند.

غلامحسین شافعی افزود: باید نقطه اصلی اتصال به منابع اصلی مصرف در جهان را پیدا کنیم و بر کیفیت محصول زعفران دقت و حساسیت بیشتری داشته باشیم.

رئیس اتاق ایران به پیوستگی تولید و صادرات زعفران با فرهنگ و هنر تأکید کرد و گفت در بازاریابی ها باید به این موضوع توجه شود و از اقدامات و فعالیتهای فرهنگی و هنری در حوزه معرفی زعفران به جهان حمایت کنیم.

رئیس اتاق ایران که در جمع اعضای هیأت امنای شورای ملی زعفران در اتاق مشهد سخن می گفت، افزود: ما باید برای ارتقاء کیفیت زعفران به فناوری روز در تولید این محصول مجهز شویم تا از رقبای سخت کوش خود عقب نیفتیم.

شافعی خطاب به نمایندگان تربت حیدریه و کاشمر در مجلس شورای اسلامی که در جلسه حضور داشتند گفت: مجلس شورای اسلامی به ویــژه نمایندگان استان های خراسان رضوی و جنوبی می توانند در رفع مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان نقش مهمی داشته باشند و دولت نیز می تواند با حمایت جدی از دست اندرکاران این محصول گامهای اساسی در رفع تنگناها و مشکلات موجود بردارد. 

لازم به ذکر است در این نشست هر یک از اعضاء به طرح مسائل و مشکلات تولید و صادرات زعفران پرداختند و پیشنهادات خود را برای رفع چالش های موجود بیان داشتند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی