در دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی بررسی شد: چکش کاری راهکارهای کمک به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی

در دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی بررسی شد:  چکش کاری راهکارهای کمک به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 20 دي 1400

در دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی بررسی شد:

چکش کاری راهکارهای کمک به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی

 

در چهل و یکمین جلسه دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، موضوعات مرتبط با صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی همچون مسائل مالیاتی و تامین مالی و حمایت‌های دولتی از این صندوق بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، حمیدرضا رضوی خبیر، مدیرعامل صندوق توسعه حمایت از بخش کشاورزی در این نشست در توضیح ویژگی های این صندوق گفت: سهام این صندوق با نام است و صرفا تشکل‌های تولیدی- حقوقی فعال در بخش کشاورزی در این صندوق سهامدار هستند. ارزش اسمی هر سهم نیز هزار تومان است و میزان سهام سرمایه هر تشکل براساس سهم آنها در تولید توسط سازمان جهاد کشاورزی و براساس کتابچه طرح تاسیس مشخص می شود.

وی درباره اساسنامه صندوق در ارتباط با نقل و انتقال سهام گفت: عضویت در صندوق اختصاص به تشکلهای تولید کننده بخش کشاورزی استان خراسان رضوی داشته و چنانچه هر یک از سهامداران از شمار تولید کنندگان خارج شود، بنابر تشخیص شرکت می بایست نسبت به انتقال سهام خود به تولید کنندگان واجد شرایط به موجب آئین نامه اجرائی مربوطه اقدام نماید.

رضوی خبیر در توضیح ماده 5 آیین نامه نحوه نقل و انتقال سهام در صندوق نیز اظهار کرد: چنانچه پس از عضویت در صندوق به هر نحوی فعالیت سهامدار تغییر یافته یا مجوزهای تولید در بخش مربوطه لغو شود که به موجب آن از شمار تولیدکنندگان خارج گردد، سهامدار می بایست بلافاصله مراتب را جهت نقل و انتقال سهام و واگذاری سهام خود به هیات مدیره صندوق منعکس نموده وبا رعایت ضوابط این آیین نامه نسبت به انتقال سهام خود اقدام کند.

وی یادآور شد: طبق ماده 40 قانون تجارت، انتقال سهام با نام باید در دفتر ثبت سهام شرکت به ثبت برسد و انتقال دهنده یا وکیل یا نماینده قانونی او باید انتقال را در دفتر مزبور امضاء کنند.

رضوی خبیر با اشاره به ماده ۱۴۳ قانون مالیاتهای مستقیم و نوع نگرش این ماده به مودیان پس از انتقال سهام گفت: از هر نقل و انتقال سهام و سهم‌الشرکه و حق تقدم سهام و سهم‌الشرکه شرکا در سایر شرکت‌ها مالیات مقطوعی به میزان چهار درصد (۴%) ارزش اسمی آنها وصول می‌شود. از این بابت وجه دیگری به عنوان مالیات بر درآمد نقل و انتقال فوق مطالبه نخواهد شد. انتقال دهندگان سهام و سهم‌الشرکه و حق تقدم سهام مکلفند قبل از انتقال مالیات متعلق را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند. ادارات ثبت یا دفاتر اسناد رسمی نیز مکلفند در موقع ثبت تغییرات یا تنظیم سند انتقال حسب مورد گواهی پرداخت مالیات متعلق را اخذ و ضمیمه پرونده مربوط به ثبت یا انتقال کنند.

مدیرعامل صندوق توسعه حمایت از بخش کشاورزی خراسان رضوی درباره موارد درخواستی حوزه مالیاتی اداره کل دارایی استان در خصوص ارائه گواهی انتقال سهام تصریح کرد: مراجعه حضوری و تکمیل و امضاءفرم درخواست نقل و انتقال سهام اداره کل امور مالیاتی استان توسط مقامات دارای امضاءمجاز شرکتهای فروشنده و خریدار، اخذ گواهی امضاء محضری مقامات مجاز شرکتهای فروشنده و خریدار، اخذ آخرین آگهی تغییرات مدیران شرکتهای خریدار و فروشنده و مراجعه حضوری مقامات مجازشرکت فروشنده جهت اخذ پاسخ استعلام گواهی انتقال سهام از جمله این موارد درخواستی است.

رضوی خبیر خاطرنشان کرد: صندوق براساس آیین نامه اش وکالتها را از اعضای خود میگیرد و میتواند برای دریافت گواهی انتقال سهام به اداره مالیاتی مراجعه کند؛ اما اداره مالیاتی این موضوع را نمیپذیرد و خواستار حضور فروشنده و خریدار سهام است. تقاضای ما رایزنی جهت حل شدن این مشکل و کاهش معطلی های خریداران و فروشندگان در روند بوروکراسی اداری است.

*نکات قانونی اخذ مالیات از خریداران و فروشندگان سهام صندوق

افشین محمودیان مقدم، معاون اداره کل مالیاتی خراسان رضوی در خصوص مباحث مطروحه گفت: ما یک مودی در کل نظام مالیاتی داریم که صاحب سهام است. در بحث نقل و انتقال سهام، شرکت واگذارکننده سهام، مودی مالیاتی نیست؛ بلکه مودی ما فروشنده سهام است. لذا غیر از حضور فروشنده سهام، در بحث مالیات، موضوعیتی نداریم.

وی افزود: فروشنده سهام باید برای رسیدگی به امور مالیاتی حضور یابد. قبض مالیاتی که در گذشته برای یک ملک صادر شده، در گذشته مورد سواستفاده بسیاری قرار گرفته است؛ لذا حضور فروشنده سهام الزامی است.

محمودیان مقدم تصریح کرد: با توجه به اینکه در نقل و انتقال سهام شرکتها ممکن است بدهی ها هم جابه‌جا شود و با توجه به شرایطی که طی زمان به امور مالیاتی تحمیل شد، در هنگام محاسبه مالیاتی از خریدار هم میخواهیم که حضور یابد و درباره مباحث مالی سهام اقرار کند.

وی خاطرنشان کرد: فروشنده و خریدار سهام باید در سامانه درخواست خود را ثبت کنند. این موضوع از حیث زحمات رفت و آمدی مسئولان شرکتها مطرح است. البته اتفاقی که اکنون در بحث هوشمندسازی نظام مالیاتی می افتد، در بحث برون سپاری این امور است و در صورت تحقق این امر، خریدار و فروشنده با نام کاربری و رمز عبور خود، معامله را انجام میدهند و همه چیز ثبت میشود و مالیات هم مشخص می گردد.

معاون اداره کل مالیاتی خراسان رضوی تاکید کرد: به دلیل ذی نفع بودن اداره مالیاتی، مهم است چه کسانی در شرکت سهامدار میشوند. لذا مطابق تبصره یک، فروشنده سهام مودی شماره یک ماست و باید احراز هویت گردد.

 

*احراز هویت خریدار سهام صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در قانون نیامده است

رضوی خبیر در پاسخ گفت: اینکه فروشنده مودی است صحیح می باشد؛ اما اینکه احراز هویت خریدار سهام هم باید صورت گیرد، در قانون نیامده است. ضمن اینکه انتقال دهندگان سهام افرادی هستند که ثبت انتقال را انجام می دهند و فروشنده سهام نیستند. اگر فروشنده بودند در قانون به عنوان فروشنده از آنها نام برده میشد، نه به عنوان انتقال دهنده.

وی افزود: در هنگام نقل و انتقال، سهام با نام در دفاتر ما ثبت میشود و بستانکاری مالیاتی هم مشخص می‌گردد.

شهرام عیدی زاده، سرپرست دفتر مطالعات و پژوهش‌های اتاق بازرگانی مشهد نیز در بخشی از این نشست اظهار کرد: موضوع نقل و انتقال سهام هر روز صورت نمی گیرد و موضوع حضور دیداری مودی در اداره مالیاتی نیز برای همگان صدق می کند. از طرفی، به نظر میرسد میتوان با وکالت دادن به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، مساله را حل کرد.

لبافی نیز در جمع بندی مباحث مطروحه در این دستور کار گفت: در خصوص دستور کار نخست، با توجه به اینکه پنجره واحد مودیان مالیاتی در دست اجراست، موضوع مودیان مالیاتی بخش کشاورزی درباره مراجعه مودیان جهت پرداختها حل خواهد گردید.

*چرایی تشکیل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی

رضوی خبیر در توضیح دستور کار دوم این نشست درباره چندوچون فعالیت صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در استان گفت: وزارت جهاد كشاورزي به منظور ايجاد بستر لازم براي راه اندازي «صندوق هاي غيردولتي حمايت از توسعه بخش كشاورزي» و مشارکت با آنها، اقدام به تشكيل شركت مادر تخصصي حمايت از توسعه سرمايه گذاري در بخش كشاورزي کرد تا از طريق اين شركت شرايط سهل‌تري براي حمايت و پشتيباني از صندوق هاي غيردولتي فراهم آورد.

وی افزود: طبق مصوبه هیات وزیران، وزارت جهاد كشاورزي (صندوق حمايت از توسعه سرمايه گذاري در بخش كشاورزي) موظف است نسبت به تشكيل صندوق هاي غيردولتي تخصصي، محصولي و منطقه اي حمايت از توسعه سرمايه گذاري در بخش كشاورزي با مشاركت توليدكنندگان اين بخش اقدام نمايد؛ ميزان مشاركت وزارت جهاد كشاورزي (صندوق حمايت از توسعه سرمايه گذاري در بخش كشاورزي) حداكثر تا 49درصد سرمايه اوليه اين صندوقها تعيين مي شود.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: همچنین، وزارت جهاد كشاورزي مجاز است تا سقف يك هزار ميليارد ريال از اعتبار حاصل از فروش اموال و امكانات مازاد اين وزارتخانه را پس از واريز به خزانه از طريق مبادله موافقت نامه با سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور به عنوان بخشي از سرمايه اوليه صندوقهاي ياد شده منظور نمايد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور نیز موظف است مبالغي را به عنوان كمك يا وجوه اداره شده در لوايح بودجه سالانه كشور پيش بيني نمايد تا از طريق وزارت جهاد كشاورزي (صندوق حمايت از توسعه سرمايه گذاري در بخش كشاورزي) براي تجهيز منابع صندوقهاي موضوع اين تصويب نامه در اختيار توليد كنندگان قرار گيرد.

رضوی خبیر از ایجاد یک نهاد برخاسته از بخش کشاورزی با رویکرد مالی– اعتباری، تقويت نرخ رشد سرمايه گذاري و تشکيل سرمايه در این بخش، جلوگيري از فرار سرمايه، سهيم کردن توليد کنندگان و بهره برداران در فرآيند تصميم سازي و تصميم گيري، سپردن کار مردم به مردم، ايجاد مکانيزمي براي استفاده بهینه از یارانه ها و هدفمند کردن یارانه ها، بالا بردن نرخ  بهره وري، کاهش تشريفات زائد و دست و پاگير اخذ تسهيلات از  منابع رسمي مانند بانکها و زمان‌بندي مناسب توزيع تسهيلات به عنوان دلايل و ضرورت تشکيل صندوق هاي غيردولتي توسعه بخش کشاورزي نام برد.

*عضویت 389 تشکل در صندوق خراسان رضوی

وی درباره تاریخچه تشکیل و تغییرات صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی خراسان رضوی گفت: صندوقهای کشور از سال 1383 شروع به فعالیت کردند و صندوق استان ما در سال 1388 به عنوان بیست و نهمین صندوق با سرمایه (نقدی و تعهدی زمان ثبت) در مجموع 8.3 میلیاردی و با عضویت 275 تشکل تشکیل شد و امروز دومین تشکل کشور هستیم که با 389 تشکل سهامدار، در مجموع 178 میلیارد و 700 میلیون تومان سرمایه نقدی ثبت شده داریم.

رضوی خبیر یادآور شد: از سال 1388 تاکنون روند بسیار خوبی را در سطح خراسان رضوی داشته ایم. ما با سود رسوب قراردادهای عاملیت بین سازمان جهاد کشاورزی و صندوق (درآمد حاصل از مشارکت دولت در صندوق)، 61 میلیارد و 800 میلیون تومان درآمدزایی کرده ایم.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در بخش دیگری از این نشست به توضیح جایگاه های قانونی در ارتباط با مکانیزم تامین منابع سرمایه سهم دولت در افزایش سرمایه این صندوق پرداخت و گفت: طبق ماده 12 قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی، ‌سرمايه اوليه اين صندوق‌ها از محل كمكهاي دولت، فروش اموال و امكانات مازاد اين وزارتخانه تامین می گردد كه پس از فروش به خزانه‌داري كل، واريز و معادل ‌صددرصد (100%) آن تا مبلغ يكهزار ميليارد ريال تخصيص يافته تلقي مي‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طبق ماده 17 قانون افزایش بهره وری در بخش کشاورزی مصوب سال 1389، وزارت جهاد كشاورزي می بایست 49درصد آورده سهم دولت در تشكيل و افزايش سرمايه صندوقهاي غيردولتي حمايت از توسعه بخش كشاورزي (بخش، شهرستاني، استاني، ملي، تخصصي و محصولي) را از محل فروش امكانات قابل واگذاري وزارت جهاد كشاورزي و سازمانهاي تابعه، پس از واريز به حساب خزانه و رعايت مقررات مربوط از طريق شركت مادرتخصصي صندوق حمايت از توسعه سرمايه گذاري در بخش كشاورزي در سراسر كشور تامين نمايد.

رضوی خبیر ادامه داد: طبق بند «ی» ماده 143 قانون برنامه پنجم توسعه، دولت به منظور تجهیز منابع برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، بخشی از منابع خود را که در چهارچوب بودجه سالانه مشخص خواهد شد از طریق دستگاه اجرایی ذیربط به عنوان کمک به تشکیل و افزایش سرمایه صندوقهای غیر دولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی و یابه صورت وجوه اداره شده در اختیار صندوقهای مذکور قرار دهد. این مبالغ پرداختی به صندوقها به هزینه قطعی منظور می شود.

وی اذعان کرد: طبق بند ب تبصره 3 ماده 31 احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، شوراي برنامه ريزي استان مجاز است پس از ابلاغ اعتبارات استان حداكثر تا (5)پنج درصد از اعتبـارات تملـك دارايـي سرمايه‌اي استان را با پيشنهاد سازمان برنامه و بودجه استان و تصويب شوراي برنامه ريزي در قالـب كمكهـاي فنـي و اعتبـاري بـراي افزايش سرمايه صندوق توسعه بخش كشاورزي همان استان يا شهرستان اختصاص دهد.

*راهکارهای حمایت از صندوق توسعه کشاورزی خراسان رضوی

سپس علی اکبر لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی استان پشت تریبون قرار گرفت و گفت: چند نکته در این میان مطرح است؛ نخست، اینکه کمک مجموعه جهاد کشاورزی از محل فروش اموال است که تلاش زیادی انجام شده و لیکن  تاکنون در خراسان رضوی اتفاق نیفتاده است.  نکته دوم، تجهیز منابع صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی است که از طریق شورای برنامه ریزی و سازمان مدیریت باید  در بودجه سنواتی لحاظ گردد.

وی افزود: خراسان رضوی از جمله استان های مواجه شده با خشکسالی می باشد و  طبیعی است که این صندوق باید به لحاظ منابع تجهیز شود تا فعالان بخش کشاورزی  حمایت شوند. نکته دیگر اینکه وقتی سهم  بخش دولتی و دولت افزایش نیابد سهم بخش خصوصی هم  بسته می شود، خدمات به خوبی ارائه نمی گردد. لازم است کاری اساسی صورت گیرد؛ زیرا این صندوق در توسعه بخش کشاورزی در شرایط فعلی بسیار موثر خواهد بود.

لبافی گفت: در بحث مسئولیت های شرکتی و نهادی هم موضوعی را در دبیرخانه پیگیری کرده ایم و استانداری و شبکه بانکی استان نیز در حال دنبال کردن آن هستند. میخواهیم از طریق گردش نقدینگی و اعتبار بنگاه های اقتصادی در شبکه بانکی و ایجاد بستر جدیدی در حوزه جذب، کمکی به بخش کشاورزی در قالب اعتبار نزد بانکها ترتیب دهیم.

وی افزود: در حوزه وزارت صمت، ایمیدرو این اقدام را انجام داد و کسب و کارهای خرد، متوسط و حتی نیمه تمام و توسعه ای توانستند از محل اعتبار و گردش نقدینگی واحدهای زیرمجموعه ایمیدرو، استفاده کنند. این راهکاری بسیار خوب در تجهیز منابع است. اینکه کسب و کارهای کوچک به بزرگ وصل شوند و در قالب مسئولیتهای اجتماعی شرکتهای بزرگ نسبت به مردم محل استقرار خود، انجام وظیفه کنند.

لبافی اذعان کرد: بسیاری از استانها سهم بخش دولتی را در صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی افزایش داده اند و به تبع آن، سهم بخش خصوصی هم افزایش یافته است. مهم است بدانیم این موضوع چگونه در استان های دیگر به وقوع پیوسته و ما نتوانستیم از ظرفیت موجود در خراسان رضوی استفاده نماییم.

*تقاضا برای اختصاص 5درصد اعتبارات تملك دارايي سرمايه‌اي به صندوق

سیدجعفر حاجی مجتهد، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: استان ما که تقریبا آخرین صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی را در میان دیگر استانها در کشور تشکیل داده، عملکرد بهتری داشته و هم اکنون صندوق اول کشوری هستیم و اگر قرار بود اعتبارات دولتی به ما اختصاص یابد، امروز هیچ استانی به عملکرد ما نمی رسید.

وی افزود: ما در سه سال گذشته هیچگونه قسط معوقه ای نداشته ایم و این یک مزیت به شمار میرود. در واقع، به دلیل تسهیل در پرداخت تسهیلات و شرایط ویژه ای که در مباحث پرداختی داریم و مدت کوتاهی که پرداخت صورت میگیرد، قسط معوقه نداریم.

حاجی مجتهد تصریح کرد: برای تاسیس صندوقهای شهرستانی تاکنون 13-14 میلیارد تومان اعتبار مصوب کرده‌ایم از این مقدار، حدود یک تا دو میلیارد تومان برای تاسیس صندوق قوچان اختصاص یافته است. موضوع مکلف بودن اختصاص 5درصد اعتبارات تملك دارايي سرمايه‌اي استان باید از طریق نماینده ها پیگیری گردد. در سال گذشته برخی از دستگاه های دولتی نتوانسته اند اسناد خود را جذب کنند. این در حالی است که وضعیت در استانهای فارس و اصفهان و یزد متفاوت است و دستگاه های دولتی همکاری بیشتری دارند. لذا تقاضا داریم این موضوع در خراسان رضوی پیگیری شود زیرا صندوق ما در استان به درستی عمل کرده است.

حاجی مجتهد یادآور شد: موضوع بعدی این است که اختصاص این 5درصد از سوی دستگاه ها باید موضوعی تاکیدی باشد و به عنوان تکلیف درنظر گرفته شود. ما هم از اعتبارات جهاد کشاورزی برای این صندوق درنظر می گیریم. به نظر میرسد امسال 1600 میلیارد تومان اعتبار تملکی داشته باشیم که 5 درصد آن یعنی 80 میلیارد تومان را میتوان درنظر گرفت.

وی با اشاره به سهم 49درصدی دولت در صندوق گفت: سهم دولت رو به کاهش است و هر چه بیشتر کاهش یابد، نفوذ دولت در این صندوق نیز کاهش می یابد. امروز اگر کنترلی صورت میگیرد، نماینده ای هم از دولت حضور دارد.

*معرفی 15 ملک مازاد سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در سال گذشته

نورمحمدی، کارشناس استانداری خراسان رضوی نیز گفت: بحث اختصاص 5 درصد اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای دستگاه ها را میتوان خارج از مکاتبه با دستگاه ها پیگیری نمود؛ زیرا تا زمانی که مکاتبه صورت گیرد، سال به اتمام می رسد و زمان از دست می رود.

وی افزود: در بحث مکاتبه از طریق استاندار برای اجرای ماده 17 قانون افزایش بهره وری در بخش کشاورزی بایستی مکاتبه صورت گیرد تا پیگیری کنیم.

میرزایی، کارشناس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز ابراز کرد: دستگاه هایی چون جهاد کشاورزی و دامپزشکی و... از نظر برنامه ریزی و بودجه عملکرد مطلوبی دارند. در بحث 5 درصد اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای دستگاه ها هم شورای برنامه ریزی مجاز به اقدام است و از سال 1397 اعتباراتی درنظر گرفته شده است.

دهقان، رئیس اداره اموال اداره کل اقتصاد و دارایی استان نیز در بخش پایانی این نشست گفت: در سال گذشته جهاد کشاورزی 15 ملک مازاد به ما معرفی کرد که تا اواخر پارسال مجوز فروش 12 ملک را از وزیر گرفتیم و مصارف آن هم مشخص شده است؛ به طور مثال، تکمیل پروژه های نیمه تمام، پاداش پایان سال کارکنان و... به عنوان مصارف این دارایی درنظر گرفته شده است. 50درصد از فروش به خود سازمان برمیگردد و 50درصد در اختیار استانداری قرار می گیرد. اما نکته اینجاست که مصارف فروش این املاک مشخص شده و حتی یک درصد هم برای صندوق توسعه بخش کشاورزی پیش بینی نشده است.

وی افزود: تاکنون کمتر از دو درصد از 1826 میلیارد تومان سهم استان در فروش اموال مازاد، به فروش رفته است.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی