ضرورت دستیابی به راهکارهای جذب سرمایه‌‌های خارجی‌ و ایرانی‌های خارج‌نشین

ضرورت دستیابی به راهکارهای جذب سرمایه‌‌های خارجی‌ و ایرانی‌های خارج‌نشین
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 13 دي 1400

در دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی تاکید شد

ضرورت دستیابی به راهکارهای جذب سرمایه‌‌های خارجی‌ و ایرانی‌های خارج‌نشین

 

در چهلمین جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، چگونگی استفاده از ظرفیت و منابع ایرانیان خارج از کشور برای جذب سرمایه گذاری خارجی و تامین منابع مورد نیاز پروژه ها و کسب و کارهای متوسط و همچنین راهکارهای تسهیل و تشویق سرمایه گذاری خارجی بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاروزی خراسان رضوی، علی اکبر لبافی، رئیس این دبیرخانه در ابتدای این نشست با اشاره به جلسه چندماه پیش رئیس اتاق بازرگانی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: در آن نشست به ظرفیتهای ملی و استانی در ارتباط با افرادی که در خارج از کشور زندگی میکنند و سرمایه دار هستند و تمایل به سرمایه گذاری در ایران و کمک به پروژه های کشور دارند، اشاره شد. تاکید بر این بود که ارتباط لازم برقرار شود تا زمینه برای سرمایه گذاری ایرانیان و به ویژه خراسانی های خارج از کشور فراهم گردد.

وی افزود: نکته دیگر، درباره مشوق های سرمایه گذاری خارجی و اصلاح مقررات برای بسترسازی در این زمینه بود. لذا با تاکید رئیس اتاق ایران و در چارچوب توافق سه قوه و بخش خصوصی، مقرر شد با افراد مرتبط با این موضوع مساله را بررسی نماییم تا بدانیم چگونه میتوان با خراسانی های خارج از کشور ارتباط برقرار نمود و در زمینه تسهیل جذب سرمایه های خارجی پیشنهادات لازم را بررسی و ارائه نمود.

لبافی ادامه داد: ما نشست هایی را در این راستا برگزار کردیم تا به بخشی از آمار و اطلاعات دست یابیم. در حقیقت، روی شیوه های چگونگی برقراری این ارتباط پیگیر شدیم تا به اطلاعات ایرانی های خارج از کشور دست یابیم. با پیگیری هایی که انجام دادیم در نهایت با کمک وزارت امور خارجه، 50 نفر از افراد سرمایه دار خارج از کشور را توانستیم شناسایی کنیم؛ اما برای برقراری ارتباط و برگزاری نشستها در زمینه جذب این سرمایه ها باید به توافقی دست یابیم؛ زیرا با توجه به اینکه اطلاعات این افراد غیر قابل دسترسی است، نمی توانیم به صورت شفاف ورود کنیم و با آنها ارتباط برقرار نماییم. لذا ابتدا به دنبال این هستیم که دامنه این افراد به  بیش از 50 نفر برسد زیرا افراد سرمایه دار بسیاری هستند. ضمن اینکه، باید مسیرهای دسترسی به این افراد بدون اینکه تبعاتی به دنبال داشته باشد را بررسی نماییم.

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان با اشاره به لزوم شکل گیری بانک اطلاعاتی ایرانیان خارج از کشور و دستگاه های همکار در این حوزه گفت: باید ببینیم دستگاه های مرتبط با این امر چگونه میتوانند در شکل گیری بانک اطلاعاتی و برگزاری نشستها همکاری نمایند.

وی خاطرنشان کرد: مساله پروژه های قابل سرمایه گذاری، موضوع مهم دیگری است که باید در این زمینه به جمع بندی برسیم. مهم است بدانیم دستگاه های ذیربط صادرکننده مجوز و بخش خصوصی استان ما چه پیشنهادی در ارتباط با پروژه های جدید، پروژه های مشارکتی و نیمه تمام و توسعه ای دارند تا بتوان مشارکت خراسانی های خارج از کشور را جذب نمود.

*عدم دسترسی به اطلاعات دقیق ایرانیان خارج از کشور

لبافی با اشاره به موانع موجود در این مسیر اظهار کرد: عدم دسترسی کامل به اطلاعات دقیق ایرانیان و خراسانی های خارج از کشور این اطلاعات و ارتباطات با این افراد و نبودن پروژه دقیق مطالعه شده و آماده اجرا در دو حوزه سرمایه گذاری جدید انفرادی یا مشارکتی و پروژه های نیمه تمام موجود، از جمله موانع موجود است.

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اذعان کرد: ضرورت تقسیم کار بین دستگاهی در فرایند اجرا و مشخص شدن چگونگی و نحوه ضابطه مند امکان نشست به صورت حضوری و تصویری صاحبان سرمایه استانی با ایرانیان خارج از کشور از مسائلی است که باید به آن توجه نمود.

وی در تشریح وضعیت سرمایه گذاری خارجی در ایران براساس آمار موجود تصریح کرد: در 5 ماهه سال 99، 30 طرح با سرمایه گذاری خارجی تصویب شده و میزان سرمایه گذاری ها در مدت مشابه امسال بیش از 50 مورد بوده اما عدد سرمایه گذاری ریزتر شده است.

مهدی تقوایی، مدیرکل دفتر جذب و سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: عمده سرمایه گذاران افغانستانی به دنبال اخذ اقامت در ایران هستند و باید به موضوع مشوق ها تاکید نماییم.

*دشواری ایجاد بانک اطلاعاتی از ایرانیان سرمایه دار خارج از کشور

امیرمهدی مرادی، دبیر انجمن مدیران صنایع استان گفت: با توجه  به شرایط موجود ، عملا تهیه بانک اطلاعاتی از سرمایه داران خارج از کشور به سختی امکان پذیر است. لذا ایجاد چنین بانکی بدین شکل دشوار است.

وی افزود: امروز بسیاری از سرمایه گذاران استان و کشور با سرمایه داران ایرانی خارج نشین ارتباط دارند لذا استفاده از پتانسیل این ارتباط میتواند مفید واقع گردد. اگر فعالان اقتصادی از هم صنفان خود در خارج از کشور دعوت کنند، بهتر میتوان به نتیجه رسید.

مرادی تاکید کرد: شناسایی تخصص سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور هم مهم است تا بدانیم آن زمینه در استان ما وجود دارد یا خیر.

*لزوم استفاده از ظرفیت فعالان اقتصادی داخلی برای جذب سرمایه خارج نشینان

در ادامه این نشست، تریبون در اختیار فاطمه پاسبان،  عضو هیات علمی دفتر پژوهش های سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفت. او گفت: تنها روشی که برای شناسایی و برقراری ارتباط با سرمایه گذاران خارجی وجود دارد، روش غیرمستقیم و استفاده از ظرفیت فعالان اقتصادی داخلی است.

وی افزود: ما در وزارت جهاد کشاورزی بخش سرمایه گذاری داریم و ارتباطاتی در این حوزه با خارج از کشور وجود داشته است و میتوانیم با استعلامات لازم، افرادی که قبلا سرمایه گذاری کرده اند را بررسی نماییم تا خراسانیها را شناسایی کنیم.

*تسهیل فضای کسب و کار، بهترین مشوق برای جذب سرمایه است

علی اکبر بازوبندی، کارشناس وزارت امور خارجه نیز گفت: در حال حاضر متاسفانه به خاطر شرایط تحریم با حجم زیادی از خروج سرمایه مواجهیم. اگر شرایطی فراهم شود که سرمایه های موجود حفظ گردد و فضای کسب و کار تسهیل شود، این خود مشوقی برای جذب سرمایه های خارجی خواهد بود. سرمایه جایی می رود که امنیت داشته باشد لذا باید درون کشور اتفاقی به صورت ملموس رخ بدهد تا تمایل به سرمایه گذاری ایجاد شود.

وی ادامه داد: صرف حضور ایرانیان در خارج از کشور به معنای در دست بودن آمار آنها در وزارت خارجه نیست. ما یک بانک اطلاعاتی از همه ایرانیان حاضر در کشورهای مختلف نداریم؛ مگر اینکه آنها به وزارت خارجه مراجعه کرده و اطلاعات شان ثبت شده باشد.

میثم روحبخش، دبیر انجمن شرکت های دانش بنیان خراسان رضوی نیز با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت فعالان اقتصادی داخلی برای ارتباط با خارج نشینان تاکید کرد: نمیتوان به لیست 50 نفره ای که از وزارت خارجه به دست می آوریم بسنده کنیم و باید از طرق مختلف ارتباط را برقرار نماییم.

نورمحمدی، معاون دفتر سرمایه گذاری استانداری نیز اذعان کرد: باید ابتدا به این توجه کنیم که چه پروژه ها با چه مشوقهایی برای جذب سرمایه ها قرار است ارائه نماییم؛ اگر این پروژه ها و مشوقها به اندازه کافی جذابیت داشته باشد، میتوان امیدوار بود که به نتیجه برسیم.

*ضرورت شناسایی راه های فرار سرمایه از ایران

جواد کدخدا مزرجی، کارشناس شورای هماهنگی بانکهای استان نیز در بخشی از این نشست گفت: بسیاری از افراد خارج از کشور پول خود را در ایران سپرده گذاری میکنند زیرا نرخ سود سپرده در ایران بالاتر از بسیاری از کشورهاست. ما کشور فقیری نیستیم و سرمایه های فراوانی داریم؛ اما راه های فرار سرمایه از کشور را شناسایی نکرده ایم.

وی با بیان اینکه ریسک سرمایه گذاری در ایران بالاست، افزود: مسائل مالیاتی، بیمه ای و بانکی و نیز نبود زمین و زیرساختهای لازم برای سرمایه گذاری در شهرکهای صنعتی از جمله دلایل بالا بودن این ریسک است؛ لذا بیشترین سرمایه گذاری در کشور ما به سمت ارزهای دیجیتال و دلار و طلا رفته است.

کدخدا مزرجی با بیان اینکه ایرانیان سرمایه دار خارج از کشور دو دسته اند، گفت: دسته اول کسانی هستند که در خارج سرمایه گذاری کرده اند و برنامه مشخصی برای پول خود دارند لذا نمیتوان روی آنها حساب کرد. بلکه باید روی سپرده های خارج نشینان در بانکهای کشور تمرکز کنیم تا آنها را به سوی سپرده های پایدار سوق دهیم.

*پارامترهای جذب سرمایه را نداریم

در ادامه این نشست، قاسم کیومرثی، رئیس اداره فلزی سازمان صمت استان پشت تریبون قرار گرفت و گفت: عمده سرمایه گذاری سال های اخیر منجر به ورود تکنولوژی های خارجی نشده است و اغلب سرمایه گذاران خارجی در کشور ما از کشورهای ضعیف تر آمده اند. هم اکنون اگر بخواهیم گروهی دعوت کنیم تا مزیتهای خود را توضیح دهیم، این کار به سختی امکان پذیر است؛ زیرا واحدهای صنعتی کنونی به ویژه فولادی ها به دلیل کمبود انرژی در تولید دچار مشکل اند؛ لذا ما پارامترهای جذب سرمایه را نداریم.

وی ادامه داد: در بحث اعتمادسازی برای جذب سرمایه از خارج، دستگاه های دولتی موفق نخواهند بود بلکه باید از ظرفیت فعالان اقتصادی استفاده نمود؛ زیرا سرمایه داران حرف هم رده های خود را بیشتر قبول دارند. سازمان توسعه تجارت میتواند فراخوانی از سوی رایزن های اقتصادی اش در این زمینه منتشر کند و با تلاش برای برگزاری نمایشگاه ها به معرفی فرصتها و جذب سرمایه ها کمک کند.

کیومرثی خاطرنشان کرد: زیرساختها و قوانین سرمایه گذاری برای جذب سرمایه های ایرانیان خارج از کشور باید اصلاح گردد. وقتی زیرساخت نداریم چطور میتوان انتظار سرمایه گذاری داشت؟

لبافی در پایان مباحث مربوط به این دستور کار ابراز کرد: در چارچوب توافق سه قوه و بخش خصوصی باید چگونگی جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور را بررسی نماییم و در جلسه شورای گفتگو مسیرهای موجود در این زمینه را ارائه کنیم.

*راهکارهای جذب سرمایه های خارجی

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان در توضیح دستور کار دوم این نشست گفت: ما در دبیرخانه شورا موانع، فرصتها و قوانین و مقررات موجود برای جذب سرمایه های خارجی را استخراج نموده ایم و در اختیار دستگاه ها قرار خواهیم داد تا نظرات خود را ارائه دهند.

تقوایی، مدیرکل دفتر جذب سرمایه گذاری استانداری نیز در این زمینه گفت: هم اکنون 11.7درصد پروانه های صنعتی موجود در شهرکهای صنعتی استان ما غیرفعالند. 56درصد واحدهایی که زمین صنعتی گرفته اند نیز تعطیلند؛ لذا باید در زمینه بهره وری از این ظرفیتها با جذب سرمایه های خارجی اقدام نمود.

وی ادامه داد: تاکنون نقش بخش خصوصی در جذب سرمایه گذار دیده نشده است؛ درحالیکه بهترین کسی که میتواند از سرمایه داران خارج نشین دعوت کند، فعالان اقتصادی داخلی هستند.

*160 میلیون مانده ارزی، فرصتی برای سرمایه گذاری است

تقوایی خاطرنشان کرد: سال قبل 100 میلیون دلار مانده ارزی داشتیم و امسال این مقدار به 160 میلیون دلار رسیده است. ما 6 روش برای ورود سرمایه گذاران خارجی داریم و متاسفانه موازی کاری های زیادی در این حوزه وجود دارد. امسال 60 میلیون دلار مانده ارزی بیشتر داریم و میتوان به عنوان پیشنهاد این را مطرح کرد که دولت طرح هایی را که خود تضمین بازگشت پول به صورت ارزی دارد، ارائه دهد تا این ارزهای رسوب کرده در جایی مطمئن سرمایه گذاری گردد.

وی ادامه داد: سرمایه های خرد ایرانیان خارج از کشور را نیز باید بسنجیم. عمده سرمایه داران خارج از کشور به خاطر عشق و علاقه به ایران تمایل به سرمایه گذاری دارند و باید در هنگام ورود آنها، به صورت ویژه از آنها استقبال نماییم.

لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان در جمع بندی مباحث این بحث گفت: آنچه در دبیرخانه شورای گفت‌وگو در سالهای گذشته در حوزه قوانین و مقررات و چالشهای جذب سرمایه تجربه کرده ایم را جمع بندی نموده ایم.

وی افزود: لازم است کارگزاری ها برای جذب سرمایه به بخش خصوصی استانها تفویض گردد و عدم این تفویض اختیار، یکی از موانع جدی موجود است. وزارت اقتصاد برای احیای رسمی این کارگزاری ها و تفویض به بخش خصوصی اقدام  کند

وی خاطرنشان کرد: راهکارهای جذب سرمایه های خارجی را به تفکیک وظیفه دستگاه های مربوطه میتوان تجمیع نمود و در کنار دیگر پیشنهادات به شورای گفت‌وگو ارائه کرد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی