ایجاد راه آهن برای شهرکهای صنعتی خراسان رضوی در دستور کار قرار گرفت

ایجاد راه آهن برای شهرکهای صنعتی خراسان رضوی در دستور کار قرار گرفت
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 13 آذر 1400

ایجاد راه آهن برای شهرکهای صنعتی خراسان رضوی در دستور کار قرار گرفت

 رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی از آغاز امکان سنجی برای ایجاد خطوط ریلی در نزدیکی برخی شهرکهای صنعتی استان خبر داد.

علی اکبر لبافی به خبرنگار ایرنا گفت: در آخرین نشست این دبیرخانه با دست‌اندرکاران حوزه های مختلف صنعت و راه آهن، ایجاد ریل در نزدیکی شهرکهای صنعتی خراسان رضوی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: این استان با توجه به گستره بسیار و کشورهایی که در اطراف آن قرار دارند، از بستر مناسب برای ارسال کالا از واحدهای تولیدی خود به داخل و خارج کشور و همچنین واردات مواد اولیه بخش تولید برخوردار است.

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ادامه داد: یکی از رویکردهای توسعه این است که فعالیت بنگاه ها توجیه اقتصادی داشته باشد و یکی از راه های تحقق آن، کاهش هزینه های تولید از طریق تسهیل در حمل و نقل کالاها در صادرات و ارسال به نقاط مختلف کشور یا حمل مواد اولیه به واحدها است.

وی گفت: نزدیک کردن ریل به شهرکهای صنعتی مزیتهای بسیار دارد که از جمله آن کاهش قیمت تمام شده کالا، کاهش حوادث غیرمترقبه جاده ای و مشکلات زیست محیطی است.

لبافی افزود: هرچند هم اینک شهرکهای صنعتی حوالی نیشابور از مزیت ریل برخوردار هستند و بارانداز ایستگاه شهید مطهری نیز از ریل برخوردار می‌باشد اما مزیت ریل باید شامل همه شهرکهای صنعتی بویژه در شهرستان مشهد شود.

وی ادامه داد: در این راستا شرکت شهرکهای صنعتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و تشکلهای بخش خصوصی باید امکان سنجی مبنی بر اینکه کدام شهرکهای صنعتی در کدام شهرها می توانند از ریل برخوردار باشند، انجام دهند.

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: هم اکنون مراحل ابتدایی بهره مندی محور دوغارون و شهرک صنعتی فریمان از ریل در حال انجام است و بستر ایجاد ریل برای شهرکهای صنعتی توس، ماشین سازی و فناوریهای نوین و برخی شهرکهای مهم استان نیز باید فراهم شود.

هزار و ۷۰۰ کیلومتر شبکه راه‌آهن در این استان ساخته و مورد بهره‌برداری قرار گرفته و علاوه بر آن مسیرهای ریلی دیگری نیز در حال ساخت است. سالانه ۷.۳ میلیون تن بار در مسیر خطوط راه‌آهن خراسان رضوی جابه‌جا می‌شود. ۲۳ ایستگاه راه‌آهن در شبکه ریلی خراسان دایر است و روزانه ۶۸ رام قطار مسافربری در مسیر ریلی منتهی به مشهد به صورت رفت و برگشت حرکت می‌کنند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی