پیشنهادات بخش دولتی و خصوصی برای گشودن گره جاده شاندیز- شهرک صنعتی توس

پیشنهادات بخش دولتی و خصوصی برای گشودن گره جاده شاندیز- شهرک صنعتی توس
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 26 آبان 1400

در سی و دومین جلسه دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی بررسی شد:

پیشنهادات بخش دولتی و خصوصی برای گشودن گره جاده شاندیز- شهرک صنعتی توس

رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: جاده شاندیز_ شهرک صنعتی توس به هیچ وجه برای عبور و مروز خودروهای سنگین و سرویس کارخانجات و مراکز صنعتی منطقه مساعد نیست و می‌تواند مخاطراتی را رقم بزند. ضمن آنکه چنین جاده‌ای در شان شهرک صنعتی نبوده و یک نقیصه از منظر سرمایه‌گذارانی است که قصد فعالیت در این مجموعه اقتصادی-صنعتی را دارند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی خراسان رضوی؛ «علی اکبر لبافی» در  سی و دومین جلسه این دبیرخانه که بار دیگر بحث «اصلاح و تعریض جاده شاندیز» را مورد بررسی قرار می‌داد، اظهار کرد: در جلسه گذشته کلیاتی در رابطه با تعریض جاده شاندیز_ شهرک صنعتی توس مطرح شد و توافقاتی بدون حضور نماینده شهرداری پیرامون این موضوع شکل گرفت. جمع بندی جلسه این بود که مابقی جاده شاندیز و شهرک صنعتی توس با همان روندی که  2.5 کیلومتری اول آن توسط شهرداری مشهد اصلاح و تعریض شد، وارد فاز عملیاتی شود. در واقع شهرداری می تواند براساس همان ساز و کار قدیم و یا هر ساز و کار جدیدی که مدنظرش این نهاد باشد، نسبت به اصلاح جاده اقدام کند.

او اشاره‌ای به سهم شهرک های صنعتی از مالیات بر ارزش افزوده و زمینه صرف این سهم در بحث نوسازی و بازسازی زیرساخت های این مراکز داشت و متذکر شد: بنگاه های اقتصادی مستقر در این شهرک‌ها نیز این بحث را مورد اشاره قرار می دهند و توامان سهمی که شهرداری ها از مالیات بر ارزش افزوده دریافت می کند را یادآور می شوند. به هر رو باید ساز و کاری فراهم شود تا بتوان پروژه ای که درصدی پیشرفت داشته را به طور مطلوب به ثمر برسانیم.

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان متذکر شد: در بحث اصلاح بند (ب) ماده (6) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه با این موضوع مطرح است که 30 درصد از عوارض ارزش افزوده موضوع اجزای (1) و (2) دریافتی از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی شهرستان‌ها برای تامین زیرساخت‌ها و ارائه خدمات آنها و تکمیل طرح‌های نیمه تمام شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، در اختیار شرکت شهرک های صنعتی استان قرار گیرد.همین منابع، مورد استناد و مطالبه بخش خصوصی و بنگاه های صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی است.

لبافی افزود: در گذشته 2.5 کیلومتر از 6.5 کیلومتر جاده شاندیز_شهرک صنعتی توس در قالب توافقات استاندار وقت با شهرداری اجرایی شده است. منتها 4 کیلومتر دیگر رها سازی شده و متولی ندارد و برای این مهم بودجه و اعتباری هم پیش بینی نشده و  این در حالی است که این جاده مذکور پیشانی توسعه استان و شهرستان می باشد و روزانه ده ها و صدها وسیله حمل و نقل از این مسیر به چناران، گلبهار و شهرک صنعتی تردد می کنند.

وی خواستار دستیابی به تفاهمی مشترک میان دستگاه های متولی و بخش خصوصی مطالبه گر برای تکمیل این جاده شد.

رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی این نوید را دارد که؛«در خصوص احداث ایستگاه مترو در ورودی شهرک ماشین سازی نیز توافقی انجام گرفت در واقع در این زمینه مشارکتی با حضور بخش خصوصی، شرکت شهرک های صنعتی، شرکت عمران شهر جدید گلبهار و... پیش بینی شد که مصوبه نهایی آن به شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی ارجاع خواهد گردید و امید می رود طی روزهای آتی بحث تعیین مشاور و ... برای اجرای این پروژه به مرحله انجام برسد.

*ضرورت انعقاد تفاهمنامه چندجانبه برای بهسازی جاده شاندیز_ شهرک صنعتی توس

در ادامه، حسین شیرافکن، معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری طرقبه شاندیز در سخنانی عنوان کرد: اگر شهرداری مشهد در خصوص بهسازی و تعمیر جاده شاندیز_ شهرک صنعتی توس اقدام نکند، از دیگر ارگان ها به دلیل کسری بودجه و عدم تامین مالی نمی توان انتظار اصلاح و بهسازی این جاده را داشت. البته ناگفته نماند هزینه های شرکت خدماتی این شهرک صنعتی بسیار بالاست و در حال حاضر برای آبیاری فضای سبز بولوار هم با کمبود بودجه مواجه هستند. حتی تقبل هزینه تابلوهای راهنمایی و رانندگی این مسیر توسط راه و شهرسازی مرکز پذیرفته نشد.

وی با اشاره به اینکه قانون بودجه ظرفیتی فراهم کرده است تا شهرداری ها بتوانند مطالبات خود از بخش های مختلف را در قالب تهاتر با بدهی های دولتی و بانکی و تامین اجتماعی تسویه کنند، بیان کرد: تجربه حاکی از آن است که می توان در قالب یک تفاهمنامه مشارکتی، دستگاه های مختلف دولتی را برای بهسازی این مسیر همراه و همگام کرد. این تفاهم نامه می تواند با محوریت معاونت عمرانی استانداری تدوین شود تا بدین ترتیب مدیر کل راه و شهرسازی، مدیرکل راهداری، مدیرکل توزیع برق و ... برای بهسازی این مسیر ورود پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: 9 میلیارد و 500 میلیون تومان کل بودجه شهرستان بوده و این در حالی است که بهسازی 2.5 کیلومتر از این مسیر 14.5 میلیارد هزینه در برداشته است. لذا برای بهسازی این مسیر نمی توان بر روی اعتبارات دولتی تکیه کرد.

شیرافکن یادآور شد: معاونت عمرانی باید این پروژه را کددار کند و تفاهم نامه چند جانبه ای را منعقد نماید و از اعتبارات گلوبال برای بهسازی این مسیر هزینه شود. مطالعات این طرح نیز آماده می باشد.

*اتلاف انرژی ناشی از ترافیک به مراتب بیشتر از هزینه اصلاح و تعریض مسیر است

در بخش دیگری از این جلسه، امیر مهدی مرادی، دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان در سخنانی تصریح کرد: ترافیک 45 دقیقه الی یک ساعته مسیر جاده شاندیز_ شهرک صنعتی توس بسیار قابل توجه است و اغلب دوستان معتقدند میزان انرژی‌ای که هر روز در این مسیر اتلاف می شود، به مراتب بیش از 80 میلیارد تومانی است که باید برای اصلاح و تعریض آن صرف شود.

وی ادامه داد: بازسازی این مسیر می تواند بار ترافیکی مشهد را به شدت کاهش دهد. به نظر می رسد در محور غرب نتوانیم به این زودی به نتیجه برسیم تا تردد در این مسیر به سرعت انجام بگیرد. در نتیجه راهکار تعریض 4.5 کیلومتر است که به سرعت می توان در این مسیر به نتیجه رسید و بخش بزرگی از ترافیک را حداقل تا شهرک صنعتی می توان حل نمود. اگر رویکرد شهرداری نیز حمایت و کمک به این بحث باشد، می توان موضوع را خیلی زود به ثمر رساند.

*ضرورت بهسازی مسیر در قالب دو فاز به دلیل کمبود بودجه

در ادامه، سید حسین حسینی، رئیس اداره فنی و مهندسی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی به طرح نکاتی پرداخت و گفت: برای بهسازی مسیر تکیه به اعتبارات دولتی اشتباه است، چرا که اعتبارات بسیار محدود هستند. سهم طرقبه 20 میلیارد تومان می باشد که با 50 درصد تخفیف، 9 میلیارد تومان می شود و 45 درصد از این مبلغ نیز اوراق 3 ساله است و تقریبا 4 میلیارد تومان باقی می ماند که این مبلغ برای بهسازی این مسیر بسیار ناچیز است. لذا صحبت کردن درباره اعتبارات دولتی در این حوزه بی فایده خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: قریب به 10 سال است که تعریض جاده گلبهار به مشهد را آغاز کرده ایم و همگان نیز بر معضل ترافیک این محور آگاه هستند اما هنوز این مسیر به سامان نرسیده است.

حسینی یادآور شد: نکته قابل توجه دیگر آن است که بهسازی این مسیر باید فاز بندی صورت بگیرد، چرا که رقم 80 میلیارد تومان چشم گیر خواهد بود و لذا می توان این مسیر را به دو فاز تقسیم کرد و اجرای این مسیر در قالب دو فاز مشکل خاصی را به وجود نخواهد آورد. همچنین با توجه به کمبود بودجه، بحث بهسازی تقاطع فعلا ضرورتی ندارد و باید صرفا به بحث بهسازی 4 کیلومتر ورود داشته باشیم.

رئیس اداره فنی و مهندسی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی بیان کرد: با تحکم به شهرداری در این زمینه نمی توان به نتیجه رسید، بنابراین باید با هماهنگی و همکاری لازم این پروژه را پیش برد. به طور مثال تا سه راه فردوسی که در محدوده اختیارات شهرداری مشهد است باید با همکاری این نهاد بهسازی شود تا بدین ترتیب بار ترافیکی تا حدودی حل و فصل شود و برای مابقی آن نیز از ظرفیت های دیگر بهره بگیریم. طبیعتا عقد همان تفاهم نامه ذکر شده می تواند به این موضوع کمک کند.

در ادامه، حبیب الله مقامی، مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی توس نیز در همین خصوص عنوان کرد: طی 7 ، 8 سالی که در خصوص بهسازی این مسیر پیگیری انجام دادیم، به جز اجرای 2.5 کیلومتر نتوانستیم به نتیجه برسیم. در واقع این مبلغ از محل پروژه های اقتصاد مقاومتی در این 2.5 کیلومتر هزینه شد. بسیاری از متولیان امر معتقدند که اگر برای مابقی مسیر اعتباری وجود داشت باز هم نمی توانستند با کیفیتی و زمانی که شهرداری مشهد این 2.5 کیلومتر را بازسازی کرد، نسبت به تعمیر جاده اقدام کنند.  

 

وی خاطرنشان کرد: مطالعات این محور انجام شده است و در آن، دو پروژه بالادستی اعم از آزادراه و خط مترو وجود دارد. در سال گذشته برآورد شد که بالغ بر 50 میلیارد تومان، هزینه تعمیر و بهسازی این مسیر خواهد بود اما در حال حاضر قطعا هزینه ها به مراتب بیشتر خواهد بود.

مقامی یادآور شد: پیشنهاد می شود تفاهم نامه ای تدوین شود و از همه ظرفیت های موجود در بخش های مختلف استفاده گردد تا این جاده به سرعت بهسازی و تعمیر شود.

سیدمحمود شال‌فروشان، کارشناس شرکت شهرک‌های صنعتی استان نیز در همین خصوص تصریح کرد: با توجه به ظرفیت نمایندگان استان بایستی اصلاحیه ای در خصوص احیای سهم شرکت شهرک های در قانون ارزش افزوده صورت بگیرد تا بدین ترتیب بتوانیم بخشی از معضلات پیش رو را حل و فصل کنیم.

وی ادامه داد: ما هیچ تضمینی نمی توانیم برای تامین اعتبار در این حوزه بدهیم، در قضیه شهرک ماشین ابزار نیز بودجه از تهران تامین می شود. در واقع ما از مرکز اجازه هزینه کرد در چنین مواردی را نداریم بلکه باید تعهدات باقی مانده مان را به شهرک های صنعتی ایفا کنیم.

شال‌فروشان یادآور شد: اصلاح قانون ارزش افزوده و در نظر گرفتن سهمی برای شهرک های صنعتی  با ادله مثبت می تواند بسیار راهگشا باشد. شهرک های صنعتی باید به هر طریقی در این خصوص مشارکتی داشته باشند و دستگاه های دولتی نیز باید با استفاده از قانون به این حوزه ورود پیدا کنند. علاوه بر این شهرداری باید در این حوزه مسئولیت بپذیرد. تفاهم نامه ای در گذشته منعقد شد اما در عمل اجرایی نگردبد با این حال شهرداری به خوبی توانست نسبت به بهسازی 2.5 کیلومتر از این مسیر ورود پیدا کند.

 

در ادامه، مجتبی میرزایی، نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خراسان رضوی نیز گفت: به نظر می رسد با اعتبارات دولتی نمی توان به بهسازی این مسیر امیدوار بود. لذا تنها راهکار آن است که قرارگاه خاتم النبیاء را به این مساله وارد کنیم و توامان با مشارکت بخش خصوصی بتوان این مسیر را بازسازی کرد. اگر واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی هر کدام درصد ناچیزی از این هزینه را تقبل کنند، قطعا مشکل این مسیر به سرعت رفع خواهد شد.

در بخش دیگری از نشست، حسین خانی زاده، دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی عنوان کرد،شرکت خدماتی شهرک صنعتی توس باید اطلاعات و آماری از میزان تردد در این مسیر به دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی منعکس کند تا بتوان با نگاهی تحلیلی در این خصوص تصمیم گیری کرد.

*ضرورت جلب مشارکت دستگاه های مختلف برای ورود به پرونده جاده شهرک صنعتی توس

قاسم کیومرثی، رئیس اداره صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز پس از استماع اظهارات حاضران عنوان کرد: به نظر می رسد اگر بحث مشارکت را نادیده بگیریم، مجاب کردن شهرداری مشهد کار دشواری باشد. به اعتقاد بنده بخش خصوصی باید میزانی در بحث مالی مشارکت و همراهی کند.

وی ادامه داد: پیشنهاد بنده جلب مشارکت دستگاه های مختلف است، در واقع باید سهم هر دستگاه به صورت درصدی مشخص شود، علاوه بر این قسمتی از هزینه ها نیز توسط بخش خصوصی تقبل گردد.

در بخش دیگری از این جلسه، احمدرضا بخشی، رئیس اداره ایمنی و حریم جاده‌های اداره کل راهداری خراسان رضوی در اظهاراتی، متذکر شد: این مسیر تنها محل تردد روستاییان حسن آباد و فعالان شهرک صنعتی توس نیست بلکه کسانی که می خواهند به چناران بروند از این مسیر تردد می کنند

گفتنی است؛  پس از بحث و تبادل نظر مقرر شد تا با توجه به اینکه این جاده بخشی از بار سنگین ترافیک منطقه و عبور و مرور از مشهد به گلبهار، چناران، شهرک صنعتی و... را کاهش می دهد و می تواند صرفه جویی در وقت و انرژی را رقم بزند؛ پیرامون اصلاح و ساماندهی آن چند پیشنهاد از جانب دبیرخانه به شورای گفتگوی دو لت و بخش خصوصی استان ارائه شود. در مورد اول، شهرداری مشهد با همان ساز و کاری که دو کیلومتر را به صورت تهاتری اجرایی نموده، نسبت به اجرای باقیمانده 4 کیلومتر نیز اقدام نماید. برای دومین گزینه، پیشنهاد می شود تا جهت تقویت  شرکت های خدماتی مستقر در شهرک های صنعتی که نقش شهرداری ها را ایفا می کنند، با پیشنهاد اختصاص بخشی از قانون مالیات بر ارزش افزوده 50 درصد (از 3 درصد سهم شهرداری ها در سر فصل شرکت شهرک ها) به شرکت های خدماتی مستقر، این موضوع حل و فصل شود. پیشنهاد دیگر نیز به این شرح بود: در اجرای بند 10 مصوبات کارگروه ستاد تسهیل رفع موانع تولید استان و بر اساس توافقاتی که پیشتر به عمل آمده، در خصوص مشارکت در بهسازی و بازسازی کامل جاده حسن آباد از طرف جاده قوچان به تفاهم نامه همکاری مشترک فی مابین استانداری خراسان رضوی ، شهرداری مشهد مقدس ، اداره کل راه وشهر سازی استان خراسان رضوی ، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خراسان رضوی ، شهرک های صنعتی خراسان رضوی ،شرکت خدماتی  شهرک صنعتی توس عمل شود.

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی