لزوم احداث ایستگاهی از مترو مشهد-گلبهار برای دو شهرک صنعتی

لزوم احداث ایستگاهی از مترو مشهد-گلبهار برای دو شهرک صنعتی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 18 آبان 1400

در دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی تاکید شد

لزوم احداث ایستگاهی از مترو مشهد-گلبهار برای دو شهرک صنعتی

 

در سی‌اُمین جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، مشکلات شهرک صنعتی ماشین‌سازی مشهد بررسی شد و درخواست ایجاد ایستگاه مترو و روشنایی مسیر دوونیم کیلومتری این شهرک مطرح گردید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، علی اکبر لبافی، رئیس این دبیرخانه در ابتدای نشست اظهار کرد: برخی تصمیماتی که در گذشته در دبیرخانه و شورای گفت‌وگوی استان اخذ شده است، طبق بررسی ما تا حدود 50درصد رنگ اجرا به خود گرفته و ما در این نشست، محورهای گذشته را بررسی می کنیم تا چاره اندیشی هایی برای اجرای 50درصد باقیمانده مصوبات داشته باشیم.

وی افزود: مدیران شهرک صنعتی ماشین سازی مشهد پیگیری هایی برای بهره برداری از متروی مشهد-گلبهار داشته اند. روستاها و شهرک های صنعتی توس و ماشین سازی در مسیر این ریل مترو قرار دارند و کارگران بسیاری از این مسیر استفاده می کنند. از طرفی، بزرگراه کنونی شاهد ترافیک های بسیاری در مسیر رفت و برگشت است و مترو بخش زیادی از ترافیک بزرگراه را کاهش خواهد داد و تاثیری اساسی در کاهش آلایندگی و حوادث خواهد داشت. اما دو موضوع برای استفاده دو شهرک صنعتی از این مترو مطرح است؛ نخست اینکه دو ایستگاه در این مسیر تعریف شده و برای شهرک ها ایستگاهی درنظر گرفته نشده است؛ این در حالی است که بخش زیادی از کسانی که در شهرک های صنعتی شاغل هستند، در گلبهار ساکن می باشند و در صورت عدم ایجاد ایستگاه مترو برای شهرک ها، بخشی از ساکنان گلبهار نمی توانند از قطار استفاده نمایند و برخی از ساکنان مشهد هم که قصد رفتن به شهرک های صنعتی را دارند نیز نمی توانند از این ظرفیت بهره مند شوند.

لبافی اظهار کرد: نکته ای که متولیان شهر جدید گلبهار در این میان عنوان می کند این است که اگر این ایستگاه ها ایجاد شود، ظرفیت زمانی برای تردد قطارها افزایش می یابد و به هدف گذاری برای کوتاه کردن مسیر مشهد تا گلبهار نمی‌رسیم. ضمن اینکه ایجاد ایستگاه جدید، هزینه ساز خواهد بود.

وی ادامه داد: در گذشته نیز این موضوع مطرح شد و با کمک دستگاه قضا، توافق بر این شد که ایستگاه را در ابتدای شهرک های صنعتی داشته باشیم؛ در همین راستا، طبق نامه معاون وزیر راه، با ایجاد ایستگاه موافقت شده؛ مشروط بر اینکه راهی برای تامین هزینه های آن پیش بینی گردد.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان همچنین اظهار کرد: یکی از مشکلات کنونی، نبود زیرساخت زمین در شهرکهای صنعتی برای توسعه است. هم اکنون تنها شهرک صنعتی شماره 5 مشهد دارای زمین است؛ اما در استفاده از آن اراضی نیز مشکلاتی وجود دارد که باید حل گردد. لذا سرمایه گذار صنعتی در مشهد وجود دارد؛ اما زمین و برق و آب و گاز کافی برای در اختیار گذاشتن به او وجود ندارد. لذا یکی از موانع جدی توسعه در خراسان رضوی، بسترسازی است.

لبافی اذعان کرد: طبق آنچه مدیرعامل شهرهای جدید کشور اعلام نمود، موافقت برای ایجاد ایستگاه شهرکهای صنعتی وجود دارد؛ اما باید هزینه های این امر پیش بینی شود. لذا با کلیات این مساله موافقت شد و درباره چگونگی پرداخت هزینه ها باید بحث نماییم. این اعتبار بایستی یا با بودجه فرمانداری تامین شود؛ یا شرکت شهرکهای صنعتی برای تامین هزینه ها اقدام نماید یا شرکت عمران گلبهار در این زمینه برنامه ریزی کند؛ یا اینکه سازوکار دیگری در این راستا چکش کاری گردد.

وی از درخواست برای روشنایی و نصب علائم هشداردهنده برای شهرک ماشین سازی به طول دو کیلومتر به عنوان یکی دیگر از مباحث این نشست گفت: جاده ای که به شهرک صنعتی ماشین سازی تحویل شده، فاقد علائم و روشنایی لازم می باشد و ظاهرا این موضوع مشکلاتی را به دنبال داشته است. همچنین،  درباره راه های دسترسی به شهرک صنعتی ماشین سازی مساله باید بررسی گردد.

30درصد از شاغلان شهرک صنعتی ماشین سازی ساکن گلبهار هستند

سپس تریبون در اختیار محمد خوشحال، مدیرعامل شهرک صنعتی ماشین سازی قرار گرفت. او گفت: بهترین گزینه برای تامین هزینه های احداث ایستگاه مترو شهرک های صنعتی این است که شرکت عمران گلبهار در بودجه اش این موضوع را درنظر بگیرد. گزینه دوم هم تعامل شهرکهای صنعتی در این زمینه است.

وی افزود: از 250 نفر پرسنل یک شرکت در شهرک ما 150 نفر به شهر گلبهار رفت و آمد میکنند. در شهرک صنعتی ماشین سازی6هزار نفر شاغلند و حدود 30 درصد شاغلان در گلبهار زندگی میکنند و در صورتیکه ایستگاه مترو احداث شود، این رقم به 50درصد میرسد. این موضوع برای رفاه حال ساکنان گلبهار است.

خوشحال تصریح کرد: مساله دوم، ایجاد روشنایی و نصب علائم راهنمایی و رانندگی است. پلیس راهور در این زمینه حاضر به همکاری است؛ اما مشکل، تامین نقدینگی در این زمینه است. روزانه بیش از 200 تریلی وارد شهرک ما میشود. تردد شهرک بسیار زیاد است و دو و نیم کیلومتر جاده فاقد علائم و روشنایی می باشد. از طرفی، برخی واحدها سه شیفته فعالند و در هنگام شب، جاده به طور کلی تاریک و حادثه خیز است.

وی درباره طرح توسعه شهرک ماشین سازی نیز اظهار کرد: برخی واحدهایی که تقاضای توسعه دارند، فاقد آلایندگی اند و نیاز به توسعه دارند. شهرک به دنبال توسعه 100 هکتاری برای واحدهای کارگاهی و فاقد آلایندگی است و این توسعه بالغ بر 10هزار نفر اشتغالزایی به دنبال خواهد داشت؛ اما 60درصد واحدهای مستقر در شهرک ما فاقد زمین برای توسعه هستند. این در حالی است که در اطراف شهرک ماشین سازی، باغ و ویلاهای غیرمجاز زیادی ایجاد شده است. این باغها و ویلاها برای شهرکها تهدید است.

حمید خدامی، عضو هیات مدیره شهرک صنعتی فناوری و ماشین سازی نیز گفت: 70درصد از شاغلان شهرک ماشین سازی ساکن در مشهد، مستاجرند و امکان خانه دار شدن در مشهد را ندارند؛ با احداث ایستگاه مترو برای شهرک، این افراد میتوانند به خانه دار شدن در گلبهار تشویق شوند.

وی افزود: برای سرعت بخشیدن به تردد مترو نیز میتوان فقط در ساعاتی که شهرکها پرترددند، ایستگاه را فعال نمود و توقف قطار در آن ساعات اتفاق بیفتد.

خدامی با اشاره به موانع موجود در مسیر توسعه این شهرک نیز تصریح کرد: اگر محدودیت برای توسعه را شاهد باشیم، به صورت قارچ گونه شاهد ایجاد باغ و ویلاهای غیرمجاز و برداشت آب از سفره های آب زیرزمینی خواهیم بود.

هزینه احداث ایستگاه مترو برای شهرکهای صنعتی در سال جاری؛ 60 میلیارد تومان

محمد زرافشان، عضو هیات مدیره شرکت عمران گلبهار نیز در خصوص تامین هزینه برای ایجاد ایستگاه مترو شهرکهای صنعتی گفت: ما منکر لزوم دسترسی کارگران به ایستگاه مترو نیستیم و با توجه به اینکه معاون وزیر اعلام نموده اند امکان ایجاد ایستگاه است، باید بررسی لازم برای تامین هزینه ها صورت پذیرد. پارسال این مساله 30 میلیارد تومان هزینه داشت، امسال به 60 میلیارد تومان رسیده و اگر همچنان تعلل شود، در سال آینده هزینه احداث آن ایستگاه به 90 میلیارد تومان خواهد رسید.

وی با تاکید بر لزوم درنظر گرفتن مشاور ترافیکی برای این طرح ابراز کرد: مشاور باید سیر ترافیکی و جمعیت پذیری گلبهار را بررسی نماید. در مرداد سال 99 با ایجاد ایستگاه موافقت شده و توقع ما این بود که تا الان حداقل مشاور طرح انتخاب شده باشد. این تعلل اگر همچنان ادامه داشته باشد، چیزی جز افزایش هزینه و ضرر و زیان به دنبال نخواهد داشت. شهرکها باید در این زمینه هر چه سریعتر اقدام نمایند.

زرافشان تصریح کرد: اگر تامین هزینه این پروژه از سوی سازمان برنامه و بودجه درنظر گرفته شود، میتوان امیدوار به تحقق آن بود. نکته دوم اینکه میتوان از شهرکهای صنعتی کمک گرفت تا در تملک زمین برای ایستگاه کمک نمایند. زمین مورد نیاز در این زمینه بایستی ذخیره و در صورت لزوم تغییر کاربری گردد. تمامی دغدغه این طرح تا زمانی که در شورای عالی ترافیک استان مصوب نشود، از لحاظ مراجع قابل پیگیری نخواهد بود و تازمانی که این موضوع در بودجه پیش بینی نگردد، هزینه کردن از سوی شرکت عمران گلبهار امکان پذیر نخواهد بود.

حسین شیرافکن، معاون برنامه ریزی فرمانداری طرقبه و شاندیز نیز ابراز کرد: مهم است که اعتبارات تهیه مشاور طرح در ابتدای امر درنظر گرفته شود و برای اینکه این مساله در اعتبارات شهرستان قرار گیرد، باید ابتدا در ردیف اعتبارات دولتی قرار گیرد.

امیرمهدی مرادی، دبیر انجمن مدیران صنایع استان نیز با اشاره به تصویب اصل موضوع برای راه اندازی ایستگاه مترو برای شهرکهای صنعتی گفت: به نظر می رسد استاندار خراسان رضوی باید در این زمینه ورود کند تا راه حلی برای تامین هزینه ها پیش بینی گردد.

مجتبی میرزایی، کارشناس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز در همین خصوص گفت: اگر لازم است که سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای پیش بینی مشاور دخالت کند، برگزاری نشستی در این زمینه را باید در دستور کار قرار دهیم. باید موضوع را به سازمان مدیریت منعکس نماییم تا برای تعیین مشاور و بررسی طرح و درنظر گرفتن کد برای آن، بررسی های لازم صورت گیرد.

چاره جویی برای نگهداری و روشنایی مسیر 2.5 کیلومتری شهرک ماشین سازی

سپس جلسه وارد دستور کار دوم و بررسی موضوع تامین روشنایی برای مسیر دو و نیم کیلومتری شهرک ماشین سازی شد. ناصر ناروقی خندان، نماینده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در این خصوص ابراز کرد: برای ایجاد روشنایی در مسیر شهرک ماشین سازی قبلا مکاتبه نمودیم تا برای دو و نیم کیلومتر کار نگهداری جاده را انجام دهیم. در خصوص علائم نیز، تا حد توان سازمان، همکاری نموده ایم. در بحث نگهداری راه ها، هر ساله به میزان 6درصد از هزینه ساخت راه باید به عنوان هزینه نگهداری درنظر گرفته شود اما متاسفانه این رقم در این سالها نیم درصد بوده است.

وی افزود:پارسال اعلام نمودیم دو و نیم کیلومتری که فاقد روشنایی است، یک میلیارد تومان هزینه دارد و در سال جاری این رقم به دو میلیارد تومان رسیده است. برای راه های روستایی باید در بودجه استان پیش بینی های لازم صورت گیرد. ما هنوز در راه های شهری هم در برخی نقاط با مساله روشنایی مشکل داریم. لذا برای این دو و نیم کیلومتر باید در شورای شهرستان برنامه ریزی و بررسی گردد. البته فراموش نکنیم که نگهداری از هر یک کیلومتر در ماه یک میلیون تومان هزینه دربردارد. این مسیر دو و نیم کیلومتری خارج از شهرستان طرقبه و شاندیز است و استان باید برای تامین هزینه آن برنامه ریزی نماید.

شیرافکن نیز در این خصوص اذعان کرد: طبق آخرین پیش بینی ما سه میلیارد تومان برای نگهداری و تعمیر راه های منتهی به شهرک صنعتی ماشین سازی نیاز است.

خوشحال، مدیرعامل شهرک صنعتی ماشین سازی نیز در این خصوص گفت: ما حاضر به اقدامات لازم برای تعمیر و نگهداری مسیر دو و نیم کیلومتری هستیم. شهرک ما سه برابر آن جاده، دارای روشنایی است. برای آن دو کیلومتر هم میتوانیم نصب روشنایی را انجام دهیم اما نظارت بر آن، باید از سوی راهداری صورت پذیرد.

مهسا اشرف زاده، رئیس ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری استان نیز گفت: از نظر ما، ضرورتی برای احداث روشنایی در آن دو و نیم کیلومتر وجود ندارد.

لبافی رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان نیز در تکمیل این بحث اضافه کرد: توافق بر این شد که به مدیرکل راهداری استان پیشنهاد شود تا این موضوع در کمیته برنامه ریزی استان مطرح گردد.

وی اذعان کرد: در بحث راه و تامین و نگهداری مسیر دو و نیم کیلومتری شهرک ماشین سازی نیز، راهداری اقدام برای نگهداری مسیر را پذیرفته است. اما برای روشنایی مسیر قرار شد در شورای برنامه ریزی شهرستان پیشنهاد شود و شهرک صنعتی ماشین سازی هم حاضر به تامین هزینه روشنایی است.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی