شیوه‌ حمل نهاده‌ دامی به خراسان‌ رضوی ریلی شود

شیوه‌ حمل نهاده‌ دامی به خراسان‌ رضوی ریلی شود
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 17 آبان 1400

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی خواستار شد:

شیوه‌ حمل نهاده‌ دامی به خراسان‌ رضوی ریلی شود

رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: هزینه حمل جاده‌ای نهاده‌های‌دامی از بندر امام خمینی (ره) در خوزستان به خراسان رضوی به خاطر برخی مشکلات افزایش یافته است از این رو حمل آن با راه‌آهن، تنگناهای موجود را بر طرف خواهد کرد.

علی‌اکبر لبافی  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مشکل نهاده دامی در استان خراسان رضوی جدی است و علت عمده افزایش هزینه های تولید در این بخش هم به نحوه حمل و نقل آن مربوط می شود.

وی در تشریح مشکلات فراروی انتقال و حمل نهاده دامی به خراسان رضوی اظهار کرد: تخصیص نهاده دامی به این استان از ۲ بندر امام خمینی (ره) خوزستان و بندر امیرآباد در مازندران انجام می گیرد اما بخش عمده آن از بندر امام خمینی (ره) حمل می شود و این در حالی است که فاصله بندر امام خمینی (ره) خوزستان تا خراسان رضوی هزار و ۷۲۰ کیلومتر اما فاصله بندر امیرآباد تا این استان ۷۰۰ کیلومتر است.

رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: حمل نهاده تخصیص یافته به خراسان رضوی از بندر امام خمینی (ره) به صورت جاده ای انجام می گیرد در حالی که ظرفیت خالی ریلی استان از سرخس می تواند هزینه حمل جاده ای از بندر امام خمینی (ره) تا استان را ۴۰ درصد کاهش دهد.

لبافی افزود: عدد پشت بارنامه ها نیز آن قدر سنگین است که اداره کل امور مالیاتی و ستاد تنظیم بازار خراسان رضوی آن را نمی پذیرد.

وی ادامه داد: انتقال بار نهاده به صورت جاده ای به خراسان رضوی، کلاف در هم پیچیده ای است در حالی که این حمل بار به راحتی می تواند از طریق ریلی انجام گیرد و این در صورتی است که وزارت جهاد کشاورزی دستور حمل ریلی آن را بدهد.

رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی هزینه حمل و انتقال جاده‌ای نهاده دامی به خراسان رضوی را "بسیار گران" توصیف کرد و گفت: هزینه پشت بارنامه، سوخت، ترافیک، سوانح رانندگی و آلودگی زیست محیطی نیز به فهرست هزینه گران حمل جاده‌ای به این استان اضافه می‌شود.

لبافی افزود:عددی هم در این حمل مربوط به افت وزن بار است با این توضیح که اداره کل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی اعلام می کند که در هر ۱۰ تن بار نهاده در طول مسیر حمل جاده ای آن از بندر امام خمینی به استان ۵۰ کیلو افت وزن به دلیل از دست دادن رطوبت وجود دارد اما اداره کل امور مالیاتی این عدد را به عنوان کسری از هزینه های حمل نمی پذیرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر واردکنندگان نهاده های دامی، در حالی که ارز ۴۲۰۰ تومانی را دریافت می‌کنند شبکه‌ای راه انداخته و جاده را در اختیار گرفته‌اند لذا حمل بار را فقط به کامیونهای خود واگذار می‌کنند و حتی تعیین عدد پشت بارنامه را در تبانی با متصدیان امر در مرکز استان یا شهرستانها راسا انجام می‌دهند.  

رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت:درخواست مشخص ما این است که انتقال نهاده دامی به خراسان رضوی از طریق بندر امام خمینی (ره) به صورت ریلی صورت گیرد و از ظرفیت خالی راه‌آهن برای این مهم بهره‌گیری شود و وزارت جهاد کشاورزی دستور تخصیص نهاده از بندر امام خمینی (ره) به خراسان رضوی را به صورت ریلی صادر کند زیرا این قسمت مربوط به بخش خصوصی است و با احتساب هزینه پشت بارنامه و سایر هزینه‌های حمل جاده‌ای، قیمت نهایی نهاده بسیار گران تمام می‌شود. 

لبافی افزود: در صورتی که وزارت جهاد کشاورزی سهم این استان از نهاده دامی را ریلی اختصاص دهد، هزینه‌های حمل نهاده کاهش یافته و قیمت نهایی آن کمتر می‌شود.

وی ادامه داد: ۲۰ درصد نهاده تخصیصی به خراسان رضوی مربوط به ذخیره راهبردی و اداره‌کل پشتیبانی امور دام است بنابراین درخواست دیگر ما این است که واردکننده در محل بندر مبدا حمل، مسوولیت نهاده تخصیصی را به شرکت پشتیبانی امور دام و اداره‌ کل حمل و نقل و پایانه‌های خراسان رضوی واگذار کند. 

رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: برای عدد پشت بارنامه نیز در نشست دبیرخانه این شورا مقرر شد که اداره کل حمل و نقل جاده ای استان مکاتبه ای با اداره کل امور مالیاتی و ستاد تنظیم بازار استان انجام دهد تا این عدد پشت بارنامه در داخل بارنامه لحاظ شود و اداره کل امور مالیاتی هم به عنوان هزینه تمام شده حمل نهاده دامی آن را بپذیرد تا بخشی از مشکلات در این حوزه برطرف شود و هزینه های اضافی از بین برود.

لبافی افزود: در خصوص افت ۵۰ کیلوگرمی وزن بار در هر ۱۰ تن نهاده نیز مقرر شد اداره‌ کل حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در قالب مکاتبه با اداره‌کل امور مالیاتی، این ۵۰ کیلوگرم را جدا کند تا در هزینه‌های تمام‌شده حمل نهاده لحاظ نشود.  

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی