چند و چون هم افزایی برای مطالبه 30چالش عمده در بخش خصوصی و تعاونی استان

چند و چون هم افزایی برای مطالبه 30چالش عمده در بخش خصوصی و تعاونی استان
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 12 اسفند 1399

در نشست مشترک دبیرخانه هماهنگی سه اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف خراسان رضوی مطرح شد:

چند و چون هم افزایی برای مطالبه 30چالش عمده در بخش خصوصی و تعاونی استان

نشست مشترک دبیرخانه هماهنگی اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف خراسان رضوی به منظور ایجاد هم افزایی میان این سه بخش در حوزه های پژوهش و روابط عمومی، در محل اتاق اصناف مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، علی اکبر لبافی، رئیس دبیرخانه هماهنگی سه اتاق در ابتدای این نشست گفت: یکی از موضوعاتی که در راستای ایجاد هم افزایی بین اتاق ها، تشکل های بخش خصوصی و تعاون در استان مطرح شد، در حوزه روابط عمومی و مراکز پژوهشی اتاق ها بود.

وی افزود: در حوزه روابط عمومی ها سه رئیس اتاق ها، بر هم افزایی، لزوم گفتگو و برگزاری نشست هایی با هدف استفاده از ظرفیت های این بخش، در جهت تقویت حوزه تعاونی و خصوصی و رسانه تاکید داشتند. لذا مقرر شد تا نقطه نظرات روابط عمومی سه اتاق را در این زمینه اخذ نماییم و برنامه و پیشنهاد جدیدی ارائه شود.

لبافی تصریح کرد: لازمه این کار این است که سه روابط عمومی در این حوزه با یکدیگر به تبادل نظر بپردازند و در نهایت به پیشنهادی اجرایی دست یابیم.

وی ادامه داد: ما در دبیرخانه شورای گفتگو 30 عنوان برای چالش های پیش روی بخش خصوصی گردآوری کردیم و از سه اتاق درخواست داریم تا پیرامون این موضوعات، بررسی اولیه را انجام دهند و راهکارهای مدنظر خود را اعلام نمایند. این مبحث می تواند در حوزه پژوهشی اتاق ها بررسی شود. توامان تعاملات پژوهشی این سه اتاق می تواند به یک خروجی منسجم و یک مطالبه گری موثر منجر گردد.

*مشکلات ناشی از مشخص نبودن اسناد آمایش سرزمینی

علی کبیر، دبیر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در خصوص سیاست دبیرخانه اتاق های بازرگانی، تعاون و اصناف مشهد ابراز کرد: اشتباهی که در کشور ما اتفاق می افتد، این است که بخش اجرایی و فکری از یکدیگر جدا نیستند. نخبگان فکری و ابزاری باید تفکیک شوند تا رویکردهای تحلیلی به موازات روندهای اجرایی شکل بگیرد.

وی تاکید کرد: به جای پراکنده‌کاری های معمول اگر سه اتاق بر چند موضوع و هدف مشخص متمرکز شوند، دستاوردهای بهتری حاصل خواهد آمد.

کبیر توضیح داد: مساله مشترک ما بحث آمایش سرزمین است؛ اسناد آمایش سرزمین هنوز مشخص نیست. 30 سال است که در این زمینه قرار است کاری در کشور انجام بگیرد اما هربار اسنادی تهیه می شود، نیمه کاره رها می گردد. آمایش سرزمین کار کوچکی نیست و به همین دلیل تاکنون آمایش سرزمین استان خراسان رضوی به نتیجه ای نرسیده است.

وی ادامه داد: آمایش سرزمین می گوید که منابع سرمایه گذاری باید برای چه فعالیت هایی و در چه مناطقی صرف شود؛ اما وقتی این بستر فراهم نیست، سرمایه ها به هدر می رود. سند آمایش باید مطالبه عمومی اتاق ها باشد و پس از روشن شدن تکلیف آن، می توان سند توسعه صنعتی و سند توسعه تعاون و... را در دستور کار قرار داد. به دلیل فقدان این اسناد امروز شاهدیم در بعضی بخش های تولیدی، ظرفیت محصولات تولید شده از نیاز بازار و مصرف بیشتر بوده و بهره وری لازم در این خطوط تولیدی رقم نمی خورد.

کبیر تصریح کرد: امروز کمیسیون ها نهادی از خبرگان اعضای اتاق ها هستند که باید درباره مسائلی که در حوزه پژوهش شناسایی می شود، نظر بدهند. بنابراین معتقدم اگر بخش پژوهشی سه اتاق با یکدیگر جلساتی داشته باشند و خروجی آن را به دبیرخانه و سپس هیات رئیسه ها و اجلاس روسای اتاق ها برسانند، می  توان بهتر به نتیجه رسید.

وی تاکید کرد: هر چه این انسجام بیشتر باشد، قدرت لابی گر،ی چانه زنی و نفوذ تشکل ها نیز بیشتر خواهد بود. لازم است تا در امور مربوط به مسئولیت اجتماعی نیز اتاق ها همکاری مشترک داشته باشند.

*لزوم اخذ داده‌های آماری از وزارتخانه‌ها برای پژوهش در اتاق ها

در ادامه، تریبون در اختیار علیرضا شریفیان، دبیر اتاق تعاون خراسان رضوی قرار گرفت. او گفت: بحث روابط عمومی می تواند بازتاب خوبی برای هماهنگی سه اتاق داشته باشد و البته این مستلزم برگزاری جلسات مشترک است. می توانیم از این ظرفیت به عنوان ابزاری قدرتمند برای معرفی راندمان و کارکردهای سه اتاق استفاده نماییم. در حوزه پژوهشی نیز اگر به دنبال نتیجه موثری هستیم و بخواهیم وارد حوزه ای تخصصی بشویم، باید بررسی های خود را تقویت کنیم اما آنچه می‌توان در ابتدا در حوزه پژوهشی مطرح کرد، این است که در گام نخستین داده های آماری را از وزارتخانه ها اخذ نماییم و سپس راهکارها را براساس موارد مذکور پیش ببریم. با این رویکرد، می‌توان به نتایج مطلوبی دست یافت.

سید جمال کاظمی ، دبیر اتاق اصناف مشهد نیز در این نشست گفت:  پیشنهاد نخست ما این است که جمع بندی سیاست‌ها و چشم اندازهای دبیرخانه سه اتاق را به روابط عمومی آن‌ها اعلام نماییم تا بتوانند در راستای آن گام بردارند.

وی افزود: طی یک سال، با دانشگاه های مختلف در حوزه پژوهشی جلساتی برگزار نمودیم. ما معتقدیم در حوزه اصناف، اطلاعات ورودی از حوزه پژوهشی صورت نگرفته است. اگر بخواهیم کار مشترک و موثری در این حوزه انجام دهیم، باید بخش های دانشگاهی نیز در این زمینه به کمک بیایند.

*لزوم دستیابی روابط عمومی سه اتاق به برنامه ای واحد

غلامرضا عطایی، سرپرست روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست ابراز کرد: زمان بیشتری برای عملیاتی کردن ارتباط منظم روابط عمومی ها باید صرف شود تا بتوانیم برنامه عملیاتی مشخصی را در این رابطه تدوین نموده و براساس آن برنامه حرکت کنیم.

وی گزارشی از عملکرد و ظرفیت های روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد ارائه و عنوان کرد: روابط عمومی ها صدای رسای سیستم ها و سازمان ها هستند و می توانند در پویایی آن ها داشته باشند. باید در قالب برنامه ای مشترک، به صدایی واحد برسیم. امروز یک ناهماهنگی در این حوزه وجود دارد اما تعاملات موثرتر می تواند ما را در این حوزه، به موفقیت های بیشتری نائل کند.

*رسانه ها باید از هم افزایی سه اتاق مطلع شوند

خانم امیری، روابط عمومی اتاق اصناف مشهد نیز در همین رابطه ابراز کرد: درباره تبادل اطلاعات سه اتاق ابتدا لازم است سه روابط عمومی یکدیگر را بشناسند. در راستای انتشار اطلاعات نیز اگر این اطلاعات ابتدا در شبکه های اجتماعی و وبسایتها به گونه ای منتشر شود که رسانه ها متوجه این هم افزایی بین سه اتاق شوند، می توان به نتیجه مطلوبی دست یافت.

خانم راستین، روابط عمومی اتاق تعاون خراسان رضوی نیز با تاکید بر لزوم دستیابی به شناخت بین روابط عمومی سه اتاق گفت: ما اخبار تخصصی را برای تعاونگران منتشر می کنیم اما اگر کانالی داشته باشیم که روابط عمومی سه اتاق اطلاعات لازم را در آن منتشر کنند، به نظر نتایج خوبی در حوزه اطلاع رسانی حاصل می شود.

*لزوم ارتباط اتاق ها با بنگاه های اقتصادی

در بخش دیگری از این جلسه، تریبون در اختیار مسئولان امور پژوهشی اتاق های بازرگانی، اصناف و تعاون استان قرار گرفت؛ هاشم صفار، نماینده دبیر شورای پژوهشی اتاق بازرگانی مشهد گفت: مشکلاتی که امروز در جامعه از آن صحبت می کنیم، همان مواردی است که بارهای پیش از این بررسی و تکرار شده است. در واقع چون به مسائل به صورت علت و معلولی نپرداخته ایم، در مطالبه گری مان به دور باطل فرو افتاده ایم.

وی افزود: لازم است سه اتاق هر یک به تفکیک، مسائل خود را شناسایی کنند تا بتوان به حل آن‌ها پرداخت.

وی بر لزوم ارتباط اتاق ها با بنگاه های اقتصادی تاکید و ابراز کرد: این ارتباط باید تنگاتنگ باشد و کارشناسان اتاق ها با حضور در مراکز اقتصادی و تولیدی بتوانند این ارتباط را بهتر برقرار نمایند و سپس کارشناسان برای حل مسائل راهکار ارائه کنند.

*راه حلی برای کارآیی آموزش های تخصصی در تشکل ها

سپس شهرام خیاطان، رئیس کمیسیون آموزش اتاق تعاون به ایراد سخن پرداخت و گفت: یکی از معضلات بزرگی که در بخش آموزش داریم این است که ذهن ها را در برابر تغییر می بندیم. قبل از آموزش های پایه ای، وارد آموزشهای تخصصی می شویم و به همین دلیل آموزش های تخصصی کارآیی لازم را ندارند. ما در قالب پژوهش ها و طرح های آموزشی این مسائل را به وزارتخانه انتقال دادیم اما به نتیجه خاصی جز تقدیر از سوی وزارتخانه نرسیدیم. می توان این طرح را در اتاق ها اجرایی کرد تا بتوان در نهایت در سطح جامعه به آن دست یافت.

وی افزود: چنین آموزش هایی بیش از 20 سال است که در کشورهای پیشرفته جا افتاده اما هنوز در کشور ما نهادینه نشده است و برای دستیابی به آن باید کاری اساسی صورت بگیرد.

خیاطان تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات موجود در حوزه آموزش و پژوهش، سرفصل های قدیمی است که مختص هر سازمان می باشد و برای سرفصل های جدید اقدامی صورت نمی گیرد و اگر روش براساس همان سرفصله ای قدیمی باشد، همواره در حوزه آموزش عقب خواهیم بود.

نمایی، مسئول واحد تحقیق و توسعه اتاق اصناف مشهد نیز ابراز کرد: در حوزه پژوهشی، ما در ماهنامه اتاق اصناف مطالبی را ارائه می دهیم. در این بخش یکی از مهم ترین مشکلات ما در زمینه داده و اطلاعات است. ما مرکز آماری کاملی برای داده یابی نداریم. اگر در این زمینه سه اتاق بتوانند به یک چهارچوب مشترک برسند، نتایج مطلوبی به دنبال خواهد داشت.

*لزوم تجمیع مباحث اتاق ها توسط کمیسیون های تخصصی

لبافی، رئیس دبیرخانه هماهنگی سه اتاق نیز در جمع بندی مباحث مطروحه در این نشست ابراز کرد: در قانون بهبود محیط کسب و کار به نظرخواهی از بخش خصوصی تاکید شده و نکته اینجاست که اگر ما نظراتی جمع بندی شده نداشته باشیم، چگونه می توانیم به مجلس و دولت ارائه دهیم. تاکید ما بر این است که حوزه تخصصی باید موضوعات را تجمیع کند و مسائلی که مورد پژوهش قرار گرفته و نخبگان آن بخش درباره آن نظر داده اند را ارائه نماید.

وی افزود: تاکید ما بر این است که کمیسیون ها که مرکز تخصصی هر بخش به شمار می روند، نسبت به پژوهش های انجام شده همسویی داشته باشند تا در خورجی کار به پیشنهادی مشترک دست یابیم.

رئیس دبیرخانه هماهنگی سه اتاق اظهار کرد: تاکید بر این است که حوزه تخصصی هر سه اتاق، مسائل را بررسی کنند و از منظر خود پیشنهادات اجرایی را ارائه نمایند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی