مشکلات 26ساله شهرک پارسیان

مشکلات 26ساله شهرک پارسیان
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 08 اسفند 1399

در چهلمین نشست دبیرخانه شورای گفتگوی خراسان رضوی بررسی شد:

مشکلات 26ساله شهرک پارسیان

 

در چهلمین جلسه دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، مشکلات شهرک صنعتی پارسیان در حوزه راه، محیط زیست و... مطرح و برای رفع این مشکلات پیشنهاداتی ارائه شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «علی اکبر لبافی»، رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی استان در ابتدای این نشست با اشاره به مکاتباتی که از سوی هیات مدیره شهرک صنعتی پارسیان برای طرح در این نشست به دبیرخانه ارسال شده، گفت: سال گذشته مشکلات این شهرک در ستاد تسهیل مطرح شده و برخی موارد حل و فصل شده است؛ اما برخی از مشکلات باقی مانده که در این نشستها طرح میکنیم تا آنها نیز برطرف شود.

وی افزود: شهرکه ای صنعتی نقش مهمی در بحث سرمایه گذاری و هدایتگری سرمایه ها و نیز اشتغال و بهبود سرانه های درآمدی مردم دارند و توقع از دستگاه اجرایی، تسهیل فرآیندها و برطرف کردن موانع برای فعالیت این شهرک ها در چهارچوب تعامل با بخش خصوصی است تا به واسطه آن، تسهیل سازی برای سرمایه گذاری جدید نیز صورت گیرد.

سپس علی بختیاری، مدیرعامل شهرک صنعتی پارسیان به ایراد سخن پرداخت و در تشریح مشکلات حال حاضر این شهرک گفت: این ناحیه صنعتی قدمتی 26 ساله دارد و با وجود اینکه خصوصی است اما واگذاری های آن از سوی جهاد کشاورزی صورت گرفته است و همان زمان، زمین هایی که مشکل اوقافی داشته از سوی جهاد کشاورزی قطعه بندی و واگذاری شده است تا اینکه اوایل امسال و بعد از 26 سال، رزم حسینی(استاندار سابق)، مشکلات وقفی شهرک را مرتفع کرد.

وی با اشاره به نبود تصفیه خانه و مشکلات زیست محیطی ناشی از آن در شهرک پارسیان اظهار کرد: در مهلت 9 ماهه ای که به واحدهای صنعتی داده شد و قولی مبنی بر پرداخت وام کم بهره در سال آینده از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست، مشکل ما در این خصوص مرتفع خواهد شد.

*پاسکاری شرکت شهرک های صنعتی و جهاد کشاورزی

بختیاری در ادامه تصریح کرد: مشکل اصلی ما این است که امروز شرکت شهرک های صنعتی به این بهانه که زمین های شهرک ما صنعتی نیست، مسئولیتی برای حل چالش های پیش روی این شهرک برعهده نمی گیرد و جهاد کشاورزی هم مدعی است که زمین ها را واگذار کرده و دیگر اختیاری در این خصوص ندارد. ضمن اینکه، بعد از رفع مشکل اوقافی شهرک، مصوب شد تا بلافاصله پروانه بهره برداری برای واحدهای این شهرک صادر شود. در همین راستا، واحدهای ما 4 میلیارد تومان هزینه کردند و رضایت اوقاف را اخذ کردیم؛ اما هم اکنون شرکت شهرک های صنعتی اصرار دارد که سند ششدانگ را ارائه دهیم.

وی خواستار ایجاد کارگروهی متشکل از نمایندگان جهاد کشاورزی و شرکت شهرک های صنعتی برای حل مشکلات این مجموعه شد و گفت: با توجه به اینکه برچسب خصوصی به شهرک ما خورده، استنباط واحدهای ما این است که حمایتی از این شهرک صورت نمی گیرد. ما حدود 600 اشتغال مستقیم در شهرک پارسیان داریم و 85 واحد آماده کارند که می توانند تعداد اشتغال را به 3هزار نفر برسانند. تمام زیرساخت های این شهرک با هزینه شخصی ایجاد شده و یک ریال هم کمک دولتی نگرفته ایم و حتی 220 میلیون تومانی که جهاد کشاورزی به ما کمک کرده بود را هم برگرداندیم؛ اما شاهد این هستیم که شهرکی که یک ریال هم برای دولت هزینه ندارد و حتی در دوره کرونا سرمایه گذاری و اشتغالزایی اش بیشتر شده؛ به جای حمایت، با گره های بیشتری در کار خود مواجه می شود که هیچ کدام از این گره ها ربطی به تحریم ها ندارد.

بختیاری نقبی به مشکلات و چالش های شهرک صنعتی پارسیان در حوزه راه زد و بیان کرد: راه جاده قدیم نیشابور به مشهد، به واسطه مخاطراتی که وجود دارد، دارای سرعت گیرهای بسیاری است که همین سرعتگیرها برای واحد لبنی ما مشکل‌زاست و حمل محصولات آن ها را دچار مشکل می‎کند. سوال اینجاست که چطور مجوز شهرک های جدید در این جاده صادر می شود، درحالی‌که طبق اذعان پلیس راه، کامیون نباید از این مسیر عبور کند. واحدهای ما نمی‌توانند برای هر یک باری که قرار است از این جاده بگذرد، از پلیس راه مجوز بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: مشکلات اصلی شهرک پارسیان، راه و هویت این شهرک است؛ سرمایه‌گذاری هنگفتی در حوزه راه صورت گرفته و چند سال پیش پل غیرهمسطحی در این مسیر ساخته شده است؛ اما پس از چند سال با سرعتگیرهایی که ایجاد شد و با ممانعت از عبور کامیون در آن مسیر، مشکلات ما در این زمینه افزایش یافته درحالی که با یک مصوبه ستاد تسهیل می‌توان این مشکل را حل کرد.

چرا شرکت شهرکهای صنعتی مسئولیت شهرک پارسیان را برعهده نمیگیرد؟

نماینده جهاد کشاورزی استان نیز در این نشست عنوان کرد: در خصوص این شهرک، مکاتباتی صورت گرفته است و طبق مصوبه سال 96 هیات وزیران، تمامی نواحی صنعتی روستای امان آباد، به شهرک صنعتی الحاق شده است و طبق مصوبه، شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی می تواند نسبت به صدور پروانه بهره برداری برای واحدهای این شهرک اقدام کند.

محمودزاده، نماینده شرکت شهرک های صنعتی استان نیز در پاسخ به نکات مطروحه بیان کرد: تمامی نواحی صنعتی به استثنای امان آباد از سوی شرکت شهرک های صنعتی استان تحویل گرفته شده اند؛ اما شهرک پارسیان در گذشته دارای زمین اوقافی بود و به دلیل مشکلات صنعتی که با جهاد کشاورزی داشت، تحویل شرکت شهرک ها نشد. با این حال، با پیگیری شرکت شهرک ها، در سال 94، مصوبه شورای برنامه ریزی استان برای حل مشکل هویتی و صدور پروانه بهره برداری این ناحیه صنعتی صادر شد. البته صدور پروانه بهره برداری برای واحدهای شهرک پارسیان منوط به ارائه سند ملکی از سوی این واحدها بود. مصوبه هیات وزیران در سال 96 هم با پیگیری شرکت شهرک های استان صادر شد و در این مصوبه به رعایت قوانین و مقررات مربوطه برای صدور پروانه بهره برداری اشاره شده است.

وی افزود: دو سال و نیم است که با شهرک پارسیان مکاتبه میکنیم تا سند ملکی را به ما ارائه کنند؛ اما اتفاقی در این زمینه نیفتاده است و طبق مصوبه ستاد تسهیل سال 98، موقوفات حاج محمدرضا معتمدالسلطنه برای هر مترمربع باید رقمی بپردازد تا موافقت ملکی اخذ شود.

بختیاری، مدیرعامل شهرک پارسیان در پاسخ به این مدعا، گفت: موقوفه قادر به صدور سند نیست و طی مکاتباتی، به شرکت شهرک های صنعتی درباره این اراضی اطلاعات لازم داده شده است. سند ما ملکی لوده اما چون مشاع است و شریک ملکی ما موقوفه بود، دچار مشکل شدیم. در جلسه ستاد تسهیل نیز سند ملکی را ارائه دادیم و مقرر شد تا بعد از نامه موقوفه به عنوان شریک ملکی، پروانه صادر شود.

وی افزود: تاکنون برای رفع معارض 400 میلیون تومان هزینه وکالت پرداخته ایم.

لزوم شفاف سازی از سوی جهاد کشاورزی

لبافی نیز پس از استماع نقطه نظرات طرفین گفت: در مصوبه ستاد تسهیل به بحث اجازه اخذ سند اشاره شده و ابهامی که در این بخش وجود دارد، مربوط به بحث صدور سند است.

وی افزود: لازم است جهاد کشاورزی ظرف مدت 10 روز همه مدارک موجود درباره پیگیری هایش برای واگذاری های اراضی این شهرک را در اختیار هیات مدیره شهرک پارسیان قرار دهد تا آن ها بتوانند با در اختیار داشتن مدارک لازم، پیگیر موضوع باشند.

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان تاکید کرد: لازم است در موضوع واگذاری شهرک پارسیان از سوی جهاد کشاورزی تعیین تکلیف شود؛ لذا جهاد باید ظرف مدت دو هفته از اسناد و مدارک و مکاتباتی که موضوع را به شرکت شهرک ها منعکس کرده، نسخه ای در اختیار بخش خصوصی قرار دهد تا این بخش پیگیر موضوع خود باشد. در زمینه صدور مجوز هم مقرر شود در کوتاه ترین زمان ممکن، نامه موقوفه به شرکت شهرک ها ارائه شود و این شهرک نامه مربوط به استعلام از اداره ثبت اسناد را به این اداره ارسال کند تا سریع تر این روند طی گردد.

*مشکل راه شهرک پارسیان به شورای همتای استان ارجاع شود

سپس تریبون در اختیار محمدرضا شکیبا، مشاور مدیرکل راه و شهرسازی استان قرار گرفت. او در تشریح مسئله راه این شهرک گفت: اداره کل راه و شهرسازی، بعد از انتفاع از راهداری، احداث راه اصلی و بزرگراه ها را انجام م یدهد و غیر از این وظیفه ای در حوزه راه نداریم. اگر واحدهای شهرک پارسیان مجوزی برای تردد می خواهند، باید از مسیر شورای همتا موضوع را پیگیری کنند و اگر بحث احداث مسیر اصلی بین دو شهر باشد، ما می توانیم در این حوزه تصمیم گیری کنیم.

وی ادامه داد: از سال گذشته بحث راه های فرعی و روستایی به اداره کل راهداری تفویض شده و ادارات کل راه و شهرسازی در این زمینه مسئولیتی ندارند.

حسین خانی زاده، دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در همین رابطه ابراز کرد: جاده این شهرک صنعتی از هر دو طرف برای کامیون ها ممنوع الورود است و این موردی عجیب است. ظاهرا اراده ای برای رفع این مشکل نیست. کارخانه ها با این وضعیت نمی توانند محصول خود را به مشهد برسانند. سرعت گیرها هم برای حمل کالای برخی واحدها مثل لبنیات  مشکل ایجاد می کند. این مسائل باید در قالب گفتگو و بدون فرو افتادن در رویه های پیچیده و بروکراسی اداری، حل و فصل گردد.

*لغو ممنوعیت عبور کامیون ها از ملک آباد تا شهرک پارسیان، می تواند راهگشا باشد

در ادامه این نشست، تریبون در اختیار محمدعلی خانی، رییس اداره حمل و نقل کالا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی قرار گرفت؛ او در خصوص مشکل دسترسی شهرک پارسیان به جاده و ممنوعیت ورود کامیون ها به جاده اصلی گفت: در خصوص ممنوع الورود بودن کامیون ها، شورای همتا تصمیم گرفته است و نظر این شورا در این باره مهم می باشد. اینکه ممنوعیت ورود کامیون ها از کل محور برداشته شود، احتمالا مورد موافقت قرار نگیرد؛ اما اگر ممنوعیت مذکور از ملک آباد تا شهرک صنعتی حذف شود، امکان استفاده از آزادراه وجود خواهد داشت که البته این امر نیازمند تمهیداتی در حوزه راهسازی است. ما طی هفته جاری نظر پلیس راه را در این خصوص اخذ می نماییم تا در نهایت موضوع در شورای همتا مطرح شود.

وی ادامه داد: اقداماتی هم باید از سوی شهرک صنعتی امان آباد صورت بگیرد و ورود و خروج این شهرک به جاده باید استاندارد شود.

بختیاری، مدیرعامل شهرک صنعتی پارسیان در پاسخ گفت: اگر دسترسی به آزادراه وجود داشته باشد، مشکل سرعتگیرها هم مرتفع می شود و دیگر از مسیری که دارای سرعت گیر است، عبور نخواهیم کرد. با یک اصلاح هندسی، مشکل 26 ساله ما در این زمینه مرتفع می  شود.

وی در بخش دیگری از درخواست هایش به ورود بانک به این شهرک اشاره کرد و گفت: برای ورود یکی از بانک ها حاضریم ساختمانی جهت استقرار هم اختصاص دهیم و درخواست داریم تا یکی از بانک ها شعبه ای در آن ساختمان ایجاد کند زیرا یکی از نیازهای ضروری امروز ما در شهرک پارسیان، وجود شعبه یا باجه بانک است.

وی دغدغه خود در خصوص نحوه و اولویت تخصیص تسهیلات حمایتی به ویژه در بحث محیط زیستی را نیز عنوان کرد.

جواد کدخدا مزرجی، کارشناس شورای هماهنگی بانک ها در پاسخ به این درخواست گفت: این موضوع را در دبیرخانه شورای هماهنگی بانک های استان مطرح خواهم کرد تا در صورت امکان، بانکی در آن شهرک مستقر گردد. موضوع دیگر، درباره پرداخت تسهیلات است. تا زمانی که پروانه بهره برداری نباشد، امکان پرداخت تسهیلات نیست؛ اما درباره تسهیلات محیط زیستی، نظارت با نهاد متولی است که تشخیص می دهد اولویت با کدام واحدهاست. با صندوق محیط زیست تفاهم نامه داریم و سود این تسهیلات 14 درصد است.

*نگاه مثبت دولت و بخش خصوصی به رفع مشکلات شهرک پارسیان

لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نیز بار دیگر و در جمع بندی مباحث مطرح شده در این نشست ابراز کرد: شهرک صنعتی امان آباد از 26 سال پیش مجوز گرفته است اما موانعی در فعالیت مطلوب این شهرک وجود دارد. طبق آنچه در این نشست مطرح شد، با توجه به نگاه مثبت بخش دولتی و خصوصی، به نظر می رسد مشکلات را بتوان در چهارچوب همکاری و تعامل دستگاه های استانی، حل و فصل کرد.

وی افزود: در نکته ای که مربوط به جهاد کشاروزی و شرکت شهرک های صنعتی بود، مقرر شد بخش خصوصی نامه موقوفه را به شرکت شهرک ها برساند و این مجموعه نیز برای طی فرایند ثبت، با اداره کل ثبت اسناد، مکاتبه نماید. همچنین، لازم است تا اسناد و مدارکی ارائه شود که به دلیل اختلاف بین هیات امنا، دسترسی به این اسناد وجود ندارد. بنابراین، پیشنهاد می شود تا نسخه ای از اسناد و مدارکی که اجرا و توافق شده از سوی جهاد کشاورزی به شهرک صنعتی ارائه گردد تا اختلافها برطرف شوند.

لبافی خاطرنشان کرد: در حوزه محیط زیست هم مقرر شد تا درخواست برای دریافت تسهیلات پیگیری شود و شورای هماهنگی بانک های استان نیز قرار است تا بررسی های لازم را انجام دهد و امکان استقرار باجه یا شعبه در آن شهرک را مورد بررسی قرار دهد. در حوزه راه هم تصمیم بر آن شد تا اداره کل راهداری استام با نگاهی مثبت موضوع را طی یک هفته بررسی و پیگیری کند تا مشکل این تردد کامیون ها در فاصله بین ملک آباد و شهرک صنعتی برطرف شده و مسیری راحت‌تر برای این مهم، تعریف شود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی