اجماع بر سر توسعه شهرک های صنعتی و استقرار صنایع پاک و دانش بنیان

اجماع بر سر توسعه شهرک های صنعتی و استقرار صنایع پاک و دانش بنیان
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 23 مهر 1399

در دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی مطرح شد

اجماع بر سر توسعه شهرک های صنعتی و استقرار صنایع پاک و دانش بنیان

بیست و سومین نشست دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی به بررسی چالش های پیش روی توسعه شرکت های دانش بنیان در شهرک های صنعتی توس و فناوری هایی برتر (ماشین افزار) اختصاص داشت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «علی اکبر لبافی»، رئیس دبیرخانه این شورا در ابتدای این نشست با اشاره به بررسی این موضوع در یکی از جلسات پیشین این دبیرخانه گفت: با وجود اینکه مباحث مربوط به شهرک‌های صنعتی در گذشته در کارگروه زیربنایی استان مطرح شده است، تسریعی در پیگیری و ثمریابی امور صورت نگرفته و علی‌رغم پیگیری ما از دستگاه های مختلف؛ مشخص شد که این موضوع در بین دستگاه ها در په نتیجه لازم منجر نشده است.

وی افزود: در جلسه گذشته تصمیماتی اخذ و مقرر شد مصوبات جلسه کارگروه زیربنایی استان را در نشست امروز بررسی کنیم تا نتیجه نهایی حاصل آید و بتوانیم موضوع را به شورای گفتگو ارائه کنیم و از طریق وزارت صمت نیز پیگیر اجرایی شدن دستور جلسه باشیم.

*سه شهرک صنعتی مشهد زمینی برای واگذاری به سرمایه گذار ندارند

در ادامه رضا شجاعی، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی با بیان اینکه امروز در شهرک های صنعتی توس، ماشین افزار و کلات جایی برای پذیرش سرمایه گذار نداریم، افزود: تنها در شهرک صنعتی بینالود اراضی کمی برای واگذاری به سرمایه گذار وجود دارد.

وی درباره توسعه شهرک های صنعتی اظهار کرد: در سال های گذشته در این خصوص پیگیری هایی انجام و مصوباتی نیز اخذ شد؛ تنها مخالف موضوع سازمان مدیریت بود و با پیگیری‌هایی که انجام دادیم با توسعه شهرک ها در صورت توسعه برای استقرار شرکت های دانش بنیان موافقت شد؛ بدین ترتیب مقرر گردید تا برای هر یک از دو شهرک صنعتی توس و ماشین افزار، 100 هکتار زمین به منظور شرکت های دانش بنیان درنظر گرفته شود که این موضوع با موافقت دستگاه های متولی همراه بود.

محمدرضا شکیبا، مشاور مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز در خصوص موضع دستگاه متبوع خود در این زمینه توضیح داد: صورت جلسات کارگروه امور زیربنایی در محل امضا می شود،  صورت‌جلسه مربوط به توسعه شرکت های دانش بنیان دو شهرک صنعتی در گذشته تنظیم شد که امضای استاندار و سازمان مدیریت برای آن صورت جلسه باقی ماند که باید اخذ میشد و سپس به دست ما میرسید اما به دستمان نرسید.

وی افزود: ما در مکاتباتی اعلام کردیم که این امضاها باید اخذ شود اما هنوز پاسخی به مکاتبات ما داده نشده است. جایگاه اداره کل راه و شهرسازی در این موضوع دبیرخانه است و اصل موضوع، امضاهای باقیمانده نهادها و مسئولان متولی می باشد که باید اخذ گردد.

شکیبا گفت: 21 امضا برای تایید این صورت جلسه لازم است و واقعیت این است که همه دستگاه ها با موضوع توسعه شهرک ها موافق نیستند.

مجتبی میرزایی، نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز در این باره اظهار کرد: مصوبه ای از کارگروه زیربنایی به دبیرخانه شورای برنامه ریزی نرسیده است. ما با توسعه 100 هکتاری شهرک‎های صنعتی مشروط بر اینکه برای شرکت های دانش بنیان مستقر در شهرک ها باشد، موافق هستیم.

میرزایی افزود: بدون در نظر گرفتن اراضی موجود در شهرک ها و اعتبارات موجود، نمی توان نسبت به توسعه شرکت ها در شهرک های صنعتی موافقت کرد. در غیر این صورت، بسیاری از شهرک ها همچون هم اکنون، با مشکلات زیرساختی مواجه اند.این مصوبه باید بار دیگر به کارگروه زیربنایی می رفت تا امضاها دریافت گردد.

حمید قاسمی، معاون شهرسازی و معماری دفتر فنی استانداری خراسان رضوی نیز ابراز کرد: پیشنهاد می شود تا در اولین جلسه کارگروه زیربنایی این موضوع مطرح و امضاها از دستگاه ها اخذ شود.

*مشکل تملک زمین برای توسعه شهرک ماشین افزار

سپس تریبون در اختیار محمد خوشحال، مدیرعامل شهرک صنعتی ماشین سازی و فناوری قرار گرفت و او گفت: هم اکنون بسیاری از واحدهای این شهرک دانش بنیان هستند و یا در جرگه واحدهایی می باشند که آلایندگی ندارند اما برای توسعه، دچار مشکل هستند و به آنها پیشنهاد می شود به شهرکهای صنعتی شهرستان ها بروند که این موضوع برای واحدها مشکل زاست و با این روند، بسیاری از موقعیت های سرمایه گذاری در استان را از دست داده ایم.

وی ادامه داد: برای تملک زمین در توسعه شهرک صنعتی دچار مشکل هستیم و این درحالیست که 20 تا 25 درصد اراضی اطراف شهرک، تبدیل به باغ و ویلا شده است.

حبیب الله  مقامی، مدیرعامل شهرک صنعتی توس نیز در همین خصوص بیان کرد: واحدهای دانش بنیان آلایندگی ندارند و مشکلی در توسعه آن ها نباید وجود داشته باشد و با این مقوله در کارگروه زیربنایی نیز موافقت شده است اما چرا این مصوبه باید تا این حد معطل بماند؟ این درحالی‌ست که قیمت زمین در این مدت افزایش یافته است و این موضوع فشار زیادی به صنعتگر وارد می کند.

حسین خانی زاده، دبیر خانه صنعت استان نیز گفت: لازم است مدت زمانی برای دریافت امضاهای صورت جلسه تعیین شود تا کار در مدت زمان معین و با تسریع صورت بگیرد.

*نمی توان برای سرمایه گذاران تعیین تکلیف کرد

در پایان این نشست و پس از بررسی ابعاد پیگیری این کار لبافی، رئیس دبیرخانه شورای  گفت، ما باید برای سرمایه گذاران مزیت ایجاد کنیم؛ نمی توان برای آن ها تعیین تکلیف کرد که کجا بروند زیرا واحدها هر جایی که مزیت باشد، استقرار می یابند. لذا بهترین مناطق با رعایت الزامات زیست محیطی باید برای سرمایه گذاری فراهم شود. بدین ترتیب، توسعه خود به خود رقم می خورد اما اینکه سرمایه گذار را با فشار، قانون و بخشنامه ملزم کنیم به منطقه خاصی برود، موفق نخواهیم بود و سرمایه گذاری صورت نمی گیرد.

لبافی با تاکید بر لزوم تعیین مدت زمان یک هفته ای برای اخذ امضاهای مربوط به دستور جلسه کارگروه زیربنایی از دستگاه های مربوطه، گفت: یک و نیم سال پیش ضرورت توسعه شهرک های صنعتی برای استقرار صنایع پاک مطرح شد و به اتفاق آرای مسئولان حاضر در نشست، این موضوع تایید شده اما از آن موقع تاکنون، اتفاقی برای تحقق موضوع رخ نداده است. .

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی