مشکل کمبود زمین شهرک های صنعتی برای استقرار واحدهای دانش بنیان

مشکل کمبود زمین شهرک های صنعتی برای استقرار واحدهای دانش بنیان
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 02 مهر 1399

در تازه ترین نشست دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی مطرح شد:

مشکل کمبود زمین شهرک های صنعتی برای استقرار واحدهای دانش بنیان

توسعه شهرک‌های صنعتی توس و ماشین سازی و فن آوری های برتر و استقرار واحدهای دانش بنیان در این شهرک ها، موضوع بیست و دومین نشست دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی بود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، «نرجس خوش زبان»، کارشناس دبیرخانه شورای گفتگوی استان در ابتدای این نشست گفت: در چهل و یکمین جلسه دبیرخانه شورای گفتگو که سال گذشته برگزار شد، درباره توسعه شهرکهای صنعتی استان و عدم امضای صورت جلسه اصلی این موضوع از سوی برخی دستگاهها مباحثی مطرح شد.

وی افزود: بر این اساس، مکاتباتی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام دادیم و این سازمان اعلام کرد که صورت جلسه هنوز به شورای برنامه ریزی استان ارسال نشده است.

*مصوبه ای برای استقرار شرکت های دانش بنیان در 3300 هکتار از اراضی دو شهرک صنعتی

مجید علیخواه، معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی استان نیز با بیان اینکه «محلی برای فعالیتهای دانش بنیان در شهرکهای صنعتی نداریم» گفت: شهرک فن آوری یکی از قطبهای تحقیقاتی استان است و پارک علم و فناوری نیز در کریدور غربی مشهد قرار دارد و توسعه مدنظر برای شرکتهای دانش بنیان و هایتک در این کریدور پیش بینی شده است اما 2400 واحد صنعتی فاقد شناسنامه در کریدور غرب مستقرند و در کارگروههای مختلف توانستیم تنها برای 500 واحد شناسنامه را به دست آوردیم در حالیکه اعتباری برای این موضوع نداریم.

وی تاکید کرد: تا زمانی که زمین لازم برای استقرار واحدهای دانش بنیان تملیک نشود، نمیتوان درباره نحوه واگذاری آن تصمیم گیری کرد.

علیخواه در ادامه افزود: مصوبه استقرار واحدهای دانش بنیان در شهرکهای صنعتی در سال 96 مجددا صادر شد؛ طبق این مصوبه، مقرر شد این استقرار در 3200 هکتار از اراضی شهرک صنعتی توس و 100 هکتار از اراضی شهرک فن‌آوری با رعایت مسائل زیست محیطی صورت گیرد اما این موضوع باز هم معطل مانده است.

قاسم کیومرثی، رئیس اداره فلزی سازمان صمت نیز در همین خصوص اظهار کرد: کارخانه های دانش بنیان امروز برای استقرار در محور غرب دچار مشکلند و استقرار بیش از 2000 واحد فاقد پروانه بهره برداری در آن محور باعث میشود فضایی وجود نداشته باشد و باید تدبیری اندیشید تا در حوزه صنعت ساماندهی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: با وضعیت کنونی، شرکتهای دانش بنیان خارج از شهرکهای صنعتی امکان توسعه ندارند و از طرفی شرکت شهرکهای صنعتی زمینی ندارد تا در اختیار آنها بگذارد.

در ادامه تریبون در اختیار امیرمهدی مرادی، دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان قرار گرفت و او گفت: موضوع توسعه شهرکهای صنعتی و استقرار واحدهای دانش بنیان را سال گذشته در کمیسیون صنعت اتاق مشهد مطرح کردیم و به دبیرخانه شورای گفتگو هم ارسال شد اما به نتیجه ای نرسید.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه های موجود در این زمینه این است که برخی شرکتها در محور غرب زمین را میخرند اما اقدامی برای ایجاد واحد صنعتی انجام نمیدهند و در آینده، با فروش آن زمین ارزش افزوده کسب میکنند.

مرادی تاکید کرد: قیمت زمین در آن منطقه بالاست و یکی از نگرانیهای موجود، بحث واسطه گری در این خریدهاست؛ به طور مثال، نیاز یک نفر 2000 هکتار است اما زمین بیشتری به نام افراد خانواده اش خریداری میکند و سپس آن را میفروشد. این مشکل با نظارت نهادهای نظارتی قابل رفع است.

وی افزود: دلیل منطقی برای مخالفت با استقرار شرکتهای دانش بنیان در شهرکهای صنعتی وجود ندارد زیرا این واحدها آلایندگی ندارند و استقرار و توسعه آنها به نفع شهر است.

مهدی وطن پرست، کارشناس استانداری خراسان رضوی نیز در این زمینه اظهار کرد: مشکل اصلی در اجرا نشدن مصوبه مربوط به توسعه شهرکهای صنعتی و استقرار واحدهای دانش بنیان، مخالفت اداره کل راه و شهرسازی است و تا زمانی که نماینده راه و شهرسازی در جلسات حضور نداشته باشد، در این موضوع به نتیجه‌ای نمیرسیم.

وی افزود: این موضوع باید در کارگروه زیربنایی به نتیجه برسد و امضای دستگاههای مرتبط با موضوع باید در آن کارگروه دریافت شود.

*شهرک ماشین‌سازی و فن‌آوری زمینی برای استقرار واحدهای جدید ندارد

محمد خوشحال، مدیرعامل شهرک صنعتی ماشین سازی و فن آوری های برتر مشهد نیز یکی از حاضران در این نشست بود که پشت تریبون قرار گرفت و گفت: کل زمین این شهرک 160 هکتار است و زمینها پر شده و عملا هیچ طرح توسعه ای در این شهرک امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه بسیاری از واحدهای این شهرک، دانش بنیان هستند، افزود: یکی از واحدها به دنبال طرح توسعه است اما برای این موضوع زمین نیست درحالیکه در شهرستان آمل به او چراغ سبز نشان داده اند تا واحدش را در آنجا مستقر کند.

خوشحال تصریح کرد: نبود زمین مناسب، فرار واحدهای هایتک و دانش بنیان را به دنبال دارد؛ همانطور که یکی از واحدها به بندرعباس رفته و در آنجا زمین دریافت کرده است. این نکته را هم نباید فراموش کرد که واحدهای دانش بنیان، کم آب بر و از صنایع پاک هستند در حالیکه باغهایی با چاههای غیرمجاز در اطراف شهرکهای صنعتی در حال ایجاد هستند.

وی ادامه داد: واحدهای پاک و دانش بنیان در طول روز مراجعه میکنند و ما زمینی برای استقرار آنها نداریم. از طرفی، اگر موضوع به تصویب برسد هم، برای استقرار و جانمایی دچار مشکل هستیم.

خوش زبان، کارشناس دبیرخانه شورای گفتگوی استان در توضیح مصوبات این جلسه گفت: در وهله نخست، درباره عدم حضور نماینده اداره کل راه و شهرسازی باوجود دعوت و مکاتبه در این نشست، به معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اطلاع خواهیم داد.

وی افزود: همچنین طی درخواستی، مطرح میکنیم در صورتیکه ظرف یکماه پاسخی از سوی راه و شهرسازی ارائه نشد، توسعه واحدهای دانش بنیان در شهرکهای صنعتی صورت گیرد. همچنین لازم است کارگروهی برای واگذاری زمینها برای استقرار و توسعه واحدهای دانش بنیان در شهرکهای صنعتی ایجاد شود.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی