تصویب طرح پیشنهادی برای رتبه بندی شاخص های ارزیابی، متقاضیان کارت های طلایی، نقره ای  و برنزی

تصویب طرح پیشنهادی برای رتبه بندی شاخص های ارزیابی، متقاضیان کارت های طلایی، نقره ای  و برنزی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 23 شهريور 1399

در چهارچوب تعاملات و بررسی های بخش دولتی، خصوصی و تعاونی صورت گرفت

تصویب طرح پیشنهادی برای رتبه بندی شاخص های ارزیابی، متقاضیان کارت های طلایی، نقره ای  و برنزی

 

 

رئیس دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در خراسان رضوی گفت: رتبه‌بندی کارآفرینان و اعطای امتیازاتی به برگزیدگان این حوزه، علاوه بر ظرفیت‌سازی اجتماعی و فرهنگ‌سازی، به ارتقای عملکرد بنگاه های اقتصادی می انجامد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «علی‌اکبر لبافی» در بیستمین جلسه این دبیرخانه که بار دیگر بر محور رتبه بندی کارآفرینان متقاضی تکیه داشت، اظهار کرد: در فرآیندی که طی این چند ماه برای پیشبرد این طرح پیش بینی شده، عملکرد و برنامه های کارآفرین به صورت سالانه مورد ارزیابی قرار می گیرد. این اقدام در کنار اعطای کارت های طلایی، نقره ای و برنزی، ظرفیت رشد و تعالی بنگاه های اقتصادی را فراهم می آورد و از جنبه عمومی نیز، جامعه را با این کارآفرینان موفق و تلاش های آنان آشنا می سازد.

وی تصریح کرد: تاکنون حدود 15 جلسه در خصوص فرآیند اعطای کارت های طلایی، نقره ای و برنزی به کارآفرینان برگزیده برگزار شده است، این جلسات نهایتا منجر به توافقی میان بخش خصوصی و دولتی شد به طوری که چارچوب های این فرآیند مشخص و ساختار اجرایی کار نیز تعیین شده است. به طور کلی شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی اصل موضوع صدور این کارت ها، ساختار اجرایی و کارگروه راهبردی آن را با اتفاق آرا تصویب کرده است.

وی متذکر شد: چهارچوب صدور کارت های مذکور، 8 ماه پیش در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی تصویب شد و در حال حاضر صرفا باید شاخص ها مورد ارزیابی قرار گیرد و امتیاز شاخص ها نیز تعیین شود. قطعا به شاخص های تعریف شده و نظام ارزیابی ایراداتی وارد است که طبیعتا نقایص مذکور نیز در گذر زمان اصلاح خواهند شد.

*معرفی شاخص های ارزیابی بنگاه های اقتصادی برای اعطای کارت‌های طلایی، نقره ای و برنزی

در ادامه، رضا جوانشیر، مسئول تحول و تعالی شرکت ایران خودروی خراسان تریبون را در اختیار گرفت و عنوان کرد: در جلسات گذشته در خصوص فرآیند ثبت و ارزیابی کارت ها بحث و بررسی انجام گرفت و در حال حاضر نحوه محاسبه امتیاز شاخص ها باید مورد ارزیابی قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: بهره وری کل، بهره وری نیروی کار، بهره وری انرژی، نسبت آنی، شدت مصرف برق، شدت مصرف گاز، شدت مصرف آب، حجم سرمایه گذاری در منطقه، اشتغالزایی، میزان کمک های خیرانه و بشردوستانه، سنجش رضایت مشتریان، میزان رضایت خدمات پس از فروش، میزان پیشرفت فیزیکی پروژه های سرمایه گذاری شده، تعداد پروژه های سرمایه گذاری شده در منطقه و ... از شاخص های ارزیابی بنگاه های اقتصادی به منظور اعطای کارت های طلایی، نقره ای و برنزی هستند.

جوانشیر ادامه داد: در خصوص نحوه محاسبه شاخص های کمّی می توان از خوداظهاری صاحبان بنگاه های اقتصادی و اسناد موجود پیوست شده در سامانه استفاده کرد اما در نحوه محاسبه شاخص های کیفی با محدودیت هایی مواجه هستیم چرا که هیچ گونه عددی برای محاسبه آن وجود ندارد. در این رابطه باید از مدل های تعالی و خوداظهاری صاحب بنگاه ها استفاده کرد. علاوه بر این اسناد باید براساس شاخص های مدنظر در سامانه بارگذاری شود،

مسئول تحول و تعالی شرکت ایران خودرو خراسان خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت های نحوه محاسبه شاخص های کیفی، قاعدتا باید ایده آل ها را کنار گذاشته و یک تیم ارزیابی توانمند در این رابطه در نظر گرفته شود.

*بنگاه های اقتصادی همجنس و همگن باید با یکدیگر مقایسه شوند

در بخش دیگری از این نشست، محمد امین بابایی، معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در سخنانی اظهار کرد: حمل و نقل و انبارداری در تقسیم‌بندی بنگاه ها اقتصادی، باید در بخش خدمات مورد ارزیابی قرار بگیرد و نباید زیرمجموعه بخش صنعت باشند، چرا که ذات این گونه فعالیت ها خدماتی است هر چند که در عنوان برای این عبارات از اصطلاح «صنعت» استفاده می شود اما این بخش ها مانند مابقی صنایع دارای از بخش R&D و نوآوری برخوردار نیستند. علاوه بر این آزمایشگاه های تخصصی که در سایر صنایع وجود دارد در حوزه حمل و نقل و انبارداری موجود نیست. لذا مقایسه این حوزه ها با صنایع صحیح نمی باشد.

وی خاطرنشان کرد: البته حوزه الکترونیک و فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز اگر تولیدی باشند باید زیرمجموعه بخش صنعت قرار بگیرند، در غیر این صورت باید در بخش خدمات دسته بندی شوند. اکثر شرکت های فناوری اطلاعات، فعالیت شان معطوف به خدمات است، چرا که این شرکت ها تجهیزات تولید نمی کنند بلکه در حوزه تولید نرم افزار فعالیت دارند.

بابایی تصریح کرد: در واقع ضریب فعالیت شرکت های فناوری اطلاعات با شرکت های تولید محصول یکسان نیست. بر همین اساس پیشنهاد می شود بخش الکترونیک و تولید تجهیزات زیرمجموعه «صنعت» و بخش خدمات نرم افزاری در حوزه «خدمات» قرار بگیرد در غیر این صورت در مرحله ارزیابی بنگاه های اقتصادی با مشکل مواجه خواهیم شد. 

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در ارزیابی بنگاه های اقتصادی باید بنگاه های همجنس و همگن با یکدیگر مقایسه شوند، یادآور شد: صنایع غذایی نیز جزو صنایع تبدیلی بخش کشاورزی است و باید زیر مجموعه بخش کشاورزی تعریف شود. در حقیقت بیش از 10 سال است که سازمان صنعت و معدن برای صنایع تبدیلی بخش کشاورزی، مجوزی صادر نمی کند و این مجوزات توسط جهاد کشاورزی صادر می شود.

وی تصریح کرد: پیشنهاد می شود یکبار به طور آزمایشی تقسیم بندی های صورت گرفته در عرصه عمل اجرایی شود تا نواقص و ایرادات کار در مرحله عمل مشخص شود.

بابایی خاطرنشان کرد: شاخص های کمّی براساس خوداظهاری بنگاه ها ارزیابی می شود و صرفا اسناد مرتبط باید در سامانه پیوست شود. در واقع در فرآیند اخذ مالیات تمامی مراحل براساس خوداظهاری شخص است، سپس مدارک و مستندات استخراج می شود و صحت سنجی های لازم انجام می گیرد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: هدف از اعطای کارت های طلایی، نقره ای و برنزی ارتقای کار فرهنگی است، ایجاد سیستم اعطای کارت های طلایی، نقره ای و برنزی نیز در طول بازه زمانی سه ساله انجام می گیرد و این طور نیست که برای اعطای کارت های مذکور صرفا عملکرد بنگاه اقتصادی در سال گذشته مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرد. لذا همان طور که هر ساله جشنواره کارآفرینان برتر، برند برتر، روز صادرات و ... برگزار می شود، موضوع اعطای کارت های طلایی، نقره ای و برنزی نیز می تواند سالانه و با هدف تجلیل از کارآفرینان نمونه دنبال شود.

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی تصریح کرد: همچنین اگر از مجموعه ای تجلیل صورت می گیرد باید از بنیانگذار آن مجموعه تقدیر شود، زیرا مدیرعامل برای انجام خدماتی که انجام می دهد، حقوق دریافت می کند.

*فرآیند اخذ کارت های طلایی، نقره ای و برنزی باید خاص باشد

در ادامه امیر مهدی مرادی، دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان در سخنانی عنوان کرد: نمی توان به صورت جامع از تقسیم کردن حوزه الکترونیک و فناوری اطلاعات به دو حوزه صنعت و خدمات دفاع کرد، چرا که می توان به این مسئله ایراداتی وارد دانست. صنایع غذایی را نمی توان به طور مطلق جزو بخش کشاورزی به شمار آورد چرا که صنایع این بخش در برخی مواقع مجوز صنعتی و در بعضی ایام، مجوز کشاورزی دریافت می کنند.

مرادی با اشاره به اینکه برگزاری سالانه همایش برندینگ و روند پُرفراز و فرود تعیین شاخص ها و کار کارشناسی آن، عنوان کرد: برای تعیین برندهای برتر خراسان رضوی مقرر کردیم تا هر بنگاهی که بتواند 5 سال متوالی برند برتر را کسب کند، مدال همایش به او تعلق بگیرد. در فرآیند اعطای کارت های طلایی، نقره ای و برنزی نیز می توان همین ظرفیت را به کار بگیریم و مثلا، مقرر شود تا اگر کسی توانست 3 سال متوالی حائز شرایط اعطای کارت طلایی شود، از یک امتیاز اجتماعی ویژه برخوردار گردد.

 در بخش دیگری از این نشست هادی خواجه، عضو کلینیک تخصصی برند انجمن مدیران صنایع خراسان عنوان کرد: در بررسی شاخص های کیفی باید مستندات بنگاه اقتصادی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد و عمق هر یک از شاخص ها نیز باید اندازه گیری شود تا به نوعی نتایج اجرای کار نیز محک بخورد.

وی ادامه داد: باید میان بنگاه اقتصادی که سندی راهبردی تهیه کرده و بنگاهی که این سند را تدوین نکرده باشد و بنگاهی که این سند را تدوین و اجرایی کرده باشد، تفاوتی قائل شد. لذا پیشنهاد بنده این است که یک چک لیست امتیازدهی تهیه شود تا از سلیقه گرایی در محاسبه شاخص ها جلوگیری شود.

*بهتر است بازه زمانی اعطای کارت های طلایی، نقره ای و برنزی افزایش یابد

در ادامه مهدی وطن پرست، کارشناس استانداری خراسان رضوی نیز متذکر شد: سیستم ارزیابی سختگیرانه ای که برای اعطای کارت های طلایی، نقره ای و برنزی لحاظ شده است. اگر این سیستم به طور سالانه اجرایی شود، هر سال از کیفیت منتخبان کاسته خواهد شد، باید بپذیریم که شرایط اقتصادی نیز به گونه ای نیست که یک کارآفرین در یک سال فرصت کافی داشته باشد تا بتواند سال آینده خود را به سطحی برساند که بتواند از مزایای کارت های طلایی، نقره ای و برنزی بهره مند شود.

وی ادامه داد: بنابراین پیشنهاد می شود که تعداد برگزیدگان سه نفر در سال باشند، چرا که اگر شمار این افراد زیاد شود، هزینه ارزیابی نیز افزون می گردد. همچنین بهتر است بازه زمانی اعطای کارت های طلایی، نقره ای و برنزی افزایش یابد.

در بخش دیگری از این نشست، سید حسین مجتبوی، رئیس اتاق تعاون خراسان رضوی در سخنانی عنوان کرد: بنده معتقدم بخش تعاون باید در این ارزیابی ها از جایگاه خاصی برخوردار باشد، چرا که قانون اساسی از این بخش حمایت کرده است، لذا برای بخش تعاون نیز در این ارزیابی ها باید شاخص های مجزایی در نظر گرفته شود.

*صرف اتکا به خوداظهاری برای محاسبه شاخص های کیفی چندان علمی نیست

نرجس خوش زبان، کارشناس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نیز با طرح این سوال که؛« آیا صرفا خوداظهاری در محاسبه شاخص های کیفی مورد قبول همگان است؟» به طرح این نکته پرداخت که؛« تعدادی از شاخص های کمّی که بالاترین امتیاز را دریافت کرده اند، استخراج شده و این شاخص ها باید برای استخراج مولفه های کیفی باید مورد ارزیابی قرار بگیرند، چرا که نمی توان صرفا به خوداظهاری بنگاه های اقتصادی متکی بود. حال از آنجا که این شاخص ها کیفی هستند باید مشخص شود که چنین مواردی از سوی بنگاه اقتصادی مربوطه مورد رعایت قرار می گیرد یا خیر؟»

وی با اشاره به اینکه، اتکایِ صِرف به خوداظهاری برای محاسبه شاخص های کیفی چندان علمی نیست، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ما با کمبود ارزیاب مواجه هستیم، نمی توانیم به روش های مذکور عمل کنیم و لذا در این رابطه باید از نرم افزار استفاده شود.

وی یادآور شد: در همین رابطه، بنگاه های اقتصادی باید اطلاعات و اسناد خود را در نرم افزار بارگذاری کرده و تنها یک ارزیاب اعداد و ارقام را با مستندات مورد ارزیابی و راستی آزمایی قرار دهد. در واقع آن اطلاعاتی را که نتوان مورد راستی آزمایی قرار داد به تبعیت نمی توان پذیرفت.

خوش زبان تصریح کرد: در این جلسه شاخص های کمی و کیفی، امتیازها و تعاریف به اتفاق آرا مورد تصویب قرار گرفت، اما اینکه کارت به شخص حقیقی یا حقوقی اعطا شود و شیوه امتیازدهی به گواهی نامه برای رتبه های استانی و ملی باید چگونه باشد در جلسات آینده به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد.

گفتنی است؛ پس از بحث و بررسی های لازم و در چهارچوب تعامل بخش خصوصی، تعاونی و دستگاه های اجرایی، طرح پیشنهادی سیستم رتبه بندی، شاخص های ارزیابی آن و همچنین فرآیند ثبت و ارزیابی متقاضیان کارت های طلایی، نقره ای و برنزی تصویب و نهایی گردید.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی