بی‌توجهی به تولید نوآورانه، مانعی در مسیر توسعه اقتصادی کشور است

بی‌توجهی به تولید نوآورانه، مانعی در مسیر توسعه اقتصادی کشور است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 07 آذر 1398

رئیس اتاق ایران:

بی‌توجهی به تولید نوآورانه، مانعی در مسیر توسعه اقتصادی کشور است

رئیس اتاق ایران گفت: بی‌توجهی به تولید نوآورانه، یکی از موانع اساسی در مسیر توسعه اقتصادی کشور است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در هفتاد و یکمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: هر تحولی که در عرصه اقتصاد جهان رخ می دهد، زمانی ما را متوجه خود می سازد که از آن گذر کرده ایم؛ در واقع یکی از چالش های پیش روی توسعه اقتصادی در ایران، بی توجهی به تولید نوآورانه است. این رویکرد و نگرش، آثاری منفی بر عرصه های صنعت و صادرات باقی می گذارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه گاه بر تولید کالایی اصرار می ورزیم که چند سال دیگر حتی از بازار مصرف داخلی نیز حذف خواهد شد. همین حالا درصد اندکی از صادرات ما مبتنی بر این نوع تولید است که طبیعتا بر جایگاه کشورمان در عرصه جهانی اثرگذار است.

شافعی افزود: اگر تا چندی پیش، شرکت های ثروت آفرین و شاخص جهان با عنوان برندهایی همچون سونی ژاپن، جنرال موتورز امریکا و سامسونگ کره جنوبی پیوند خورده بود، امروز دیگر جایگاه آن ها در اختیار نام هایی همچون گوگل و مایکروسافت است که تولید نوآورانه، شاخص عملکرد آن هاست.

رئیس اتاق ایران تاکید کرد: آغاز فعالیت های استارت آپی در ایران با مقاومت هایی همراه بود و تجربه آن را در بحث تاکسی های اینترنتی مشاهده کردیم اما امروز همان شرکت ها توانسته اند توفیقات خوبی کسب کنند.  

وی اظهار کرد: ما در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد؛ آماده هر نوع همکاری در حوزه دانش بنیان خراسان رضوی هستیم.

*ایجاد برند ملی زعفران، یک آرزوی دیرینه است

شافعی در بخش دیگری از این جلسه و در واکنش به مباحثی که پیرامون محصول زعفران در ماه ها و سال های اخیر مطرح بوده، عنوان کرد: زعفران به عنوان یک محصول استراتژیک و دارای مزیت، از جایگاه ارزشمندی برخوردار است. با این وجود باید اذعان کنیم که امروز در عرصه تولید و صادرات این محصول، با نوعی درهم ریختگی مواجهیم و ایجاد هماهنگی و تلاش برای برداشتن گام های موثر در این حوزه، بسیار دشوار است. بعضا شیوه های مخرب رقابتی در این بخش، نگرانی هایی را برای ما رقم می زند. تبعات چنین مسائلی می تواند دامنگیر تمامی فعالان این حوزه شود.

وی از متولیان شورای ملی زعفران درخواست کرد تا این جنس مسائل را در داخل استان حل و فصل کرده و فضای فعالیت در این حوزه را سامانی بدهند.

رئیس اتاق ایران بر لزوم توجه به موضوع اخذ نیم درصد از ارزش صادراتی زعفران به منظور توسعه صادرات، برندسازی و بهبود کیفیت و تولید این محصول تاکید و اظهار کرد: این موضوع را باید به صحن جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کشور بیاوریم تا در تصمیم گیری های کشوری تسهیل لازم انجام بگیرد و به نتایج خوبی دست یابیم. مسئله برند ملی آرزویی دیرینه ما بود که امیدواریم انجام شود. از طرفی باید بررسی شود که چطور می توان به مصرف کننده نهایی در دنیا وصل شد.

وی اشاره ای نیز به دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با کارآفرینان و فعالان اقتصادی کشور داشت و گفت: در این دیدار نکات مهمی مطرح شد. امیدواریم برای تاکیدات معظم له، گوش شنوایی از سوی مسئولان اجرایی وجود داشته باشد. ما در اتاق ایران کمیته ای را به همین منظور ایجاد کرده ایم تا نکات مطروحه را در چارچوب کتابچه ای تدوین کند و مسیر دستیابی به آن ها ترسیم نماید. توامان بحث مطالبه گری برای تحقق این موضوعات نیز در دستور کار این کمیته است.

وی افزود: مدل مثلث توسعه اقتصادی-فرهنگی خراسان رضوی در شورای اقتصاد کشور مطرح شد و مقرر گردید تا نظر به رویکردهای نو و جوانب تازه آن، الگوی مذکور به عنوان یک مدل اقتصادی بررسی شود. پیشنهاد ما این است که ذیل شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، کمیته ویژه ای با حضور اساتید دانشگاه، صاحبنظران بخش خصوصی و نمایندگان نهادهای دولتی و حاکمیتی تشکیل و این مدل را بررسی کرده و ابعاد آن با شفافیت تبیین و تدوین نماید تا ماحصل کار به شورای اقتصاد کشور ارائه گردیده و در کل کشور تعمیم یابد.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی