تلاشی برای نهادینه‌کردن ارزش کارآفرینی در کشور

تلاشی برای نهادینه‌کردن ارزش کارآفرینی در کشور
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 01 شهريور 1398

دستورالعمل رتبه بندی کارآفرینان برای اعطای کارت های طلایی، نقره ای و برنزی در دبیرخانه شورای گفتگوی استان جمع بندی شد:

تلاشی برای نهادینه‌کردن ارزش کارآفرینی در کشور

تازه ترین نشست دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی به بررسی و تکمیل دستورالعمل رتبه بندی متقاضیان کارت کارآفرینی و امتیازات ویژه این کارت، اختصاص داشت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی اکبر لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان در این نشست، به دستورالعملی اشاره کرد که کارآفرینان متقاضی را جهت دریافت کارت طلایی، نقره ای و برنزی کارآفرینی، طبقه بندی می کند و گفت: در دوره های مختلف، تشکل های گوناگون، با هدف توسعه کارآفرینی پیشنهاداتی برای این تحقق این مهم ارائه کردند اما این موضوع هیچ گاه به نتیجه نرسید و بلاتکلیف ماند تا اینکه از سال گذشته در شورای گفتگو به موضوع ورود کردیم و این مسئله در جلسات مختلف طرح و دستورالعمل های مختلفی برای آن عنوان شد و در خاتمه نیز چارچوبی برای این منظور نهایی شده است که باید به صحن شورای گفتگو برود.

وی هدف از این رتبه بندی یا ارائه این کارت های دارای امتیاز به کارآفرینان برتر را تشویق و انگیزه سازی برای چهره های پیشرو در عرصه کارآفرینی، برشمرد و افزود: تلاش ما فرهنگسازی و تقدیر از خدمات کارآفرینان و تاکید بر فرهنگ اهمیت به کارآفرینی در جامعه است. نکته اصلی در این دستورالعمل توسعه و ترویج کارآفرینی بوده و برخی کارآفرینان ممکن است نیازی به امتیازات این کارت ها در حوزه های مالیاتی، بیمه ای و بانکی نداشته باشند؛ اما اصل ماجرا ارزش نهادن بر تلاش های آن ها در این عرصه است و ما می خواهیم چهره های برتر کارآفرینی این خطه را به عنوان الگویی در استان و کشور مطرح کنیم.

لبافی خاطرنشان کرد: این دستورالعمل که برگرفته از رتبه بندی گذشته اداره کار، نظرات دستگاه‌ها و تشکل های اجرایی و دستورالعمل رتبه بندی اتاق ایران است، برای سازمان‌ها و تشکل‌ها ارسال شده است.

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی یادآور شد: باید به دو نکته توجه داشته باشیم؛ یکی امتیازاتی که قرار بر ارائه آن هاست و دیگری، اتخاذ دو رویکرد استانی و ملی در این حوزه می باشد. آنچه در اختیار استان است، در حوزه مسئولان اجرایی سه قوه در استان قابل اعمال می باشد و استاندار به عنوان رئیس شورای تامین و شورای اداری استان می تواند در این خصوص دستور لازم را صادر کند.

وی ادامه داد: این رویکردها را می توانیم در استان استخراج و ارائه نماییم و بسیار مهم است که بحث امتیازات خاص برای کارآفرینان مدنظر باشد؛ مثل تخفیف های امکان پذیر در حوزه های گمرکی، بیمه ای، بانکی و... و یا توجه به رویکرد ملی که نیازمند مصوبه دولت است تا از طریق آن بتوان فعالیت های استانی را به انجام رساند.

لبافی تصریح کرد: این دستورالعمل دارای کمیته ای راهبردی است که توان جمع بندی راه حل ها و مسائل را دارد و دبیری آن بر عهده دبیرخانه شورای گفتگو خواهد بود.

وی با اشاره به تاکید استاندار بر تداوم اجرای مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی، از درنظر گرفتن جایگاهی برای معین ها در این دستورالعمل رتبه بندی خبر داد و گفت: طبیعتا با نگاه استاندار باید هر چه سریع تر این دستورالعمل را جمع بندی کنیم؛ زیرا استاندار می تواند این موضوع را در قالب پیشنهاد استانی در کشور مطرح نماید.

*تشریح دستورالعمل رتبه بندی متقاضیان

در ادامه تریبون در اختیار وجیهه اصغری، کارشناس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان قرار گرفت؛ او در تشریح دستورالعمل رتبه بندی متقاضیان دریافت کارت کارآفرینی گفت: این دستورالعمل به دنبال ایجاد تمایزی عادلانه بین کارآفرینان است و بستری قابل اعتماد برای اعطای امتیازات ویژه به این قشر به شمار می آید.

وی افزود: کمیته راهبردی در این دستورالعمل مرکز تنظیم و اجرای رتبه بندی هاست و رتبه مذکور نیز نتیجه کمّی حاصل از ارزیابی و بررسی ها خواهد بود. در این مسیر، یک تیم کارشناسی واجد شرایط، ارزیابی ها را به انجام می رساند. در این راستا، سامانه ای باید تعریف شود که با استفاده از رویکرد سیستمی، داده های مربوط به مدیریت حرفه ای و مسئولیت اجتماعی، توان اقتصادی و ریسک پذیری هر متقاضی و... را جمع بندی و بررسی نموده و در نهایت یک خروجی مطلوب ارائه دهد. در این سامانه باید ثبت نام انجام شود و سپس بررسی لازم صورت بگیرد.

اصغری گفت: متقاضیانی که رتبه آن ها مورد سنجش و تایید قرار می گیرد اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که از مراجع ذی صلاح مجوز فعالیت اخذ کرده اند؛ ارزیابی و محاسبه امتیاز رتبه متقاضیان بر اساس الگوی رتبه بندی و اوزان تخصیصی به هر یک از معیارها و شاخص های مدل رتبه بندی بر اساس گرایش کسب و کاری مربوط است.

وی افزود: با توجه به کثرت متقاضیان و تنوع حوزه کاری آن ها و نیز به منظور افزایش دقت محاسبه امتیاز از سوی ارزیابان رتبه بندی، کمیته راهبردی موظف است نسبت به تهیه سامانه مناسب برای این امر اقدام کند. مدت زمان اعتبار رتبه های اخذ شده در دوره اول، دو سال بوده و تمدید آن منوط به سیر مراحل تمدید رتبه بندی خواهد بود.

این کارشناس اظهار کرد: در صورتی که متقاضی به هر دلیل از جمله عدم برنامه‌ریزی و هماهنگی برای آغاز فرآیند رتبه‌بندی و ارائه اطلاعات و اسناد و مدارک امکان ارزیابی دوره را فراهم نیاورد، کمیته راهبردی ملزم است تا رفع نواقص را از متقاضی درخواست کند و چنانچه پس از گذشت ۱۰ روز کاری از اعلام کتبی، متقاضی مدارک و مستندات لازم را ارائه نکند؛ موضوع رتبه بندی کان لم یکن تلقی خواهد شد.

وی زمان ثبت نام متقاضیان در سامانه را طبق پیش‌بینی در این طرح را یکم شهریور تا پانزدهم مهرماه اعلام کرد و گفت: انجام ارزیابی و رتبه بندی از پانزدهم مهرماه تا سی‌ام آبان ماه انجام خواهد شد و تایید ارزیابی در کمیته راهبردی و شورای گفت‌وگو یکم تا هفتم آذرماه انجام می شود. اعلام رتبه بندی ها و اعطای کارت ها نیز در تاریخ هفتم تا سی‌ام آذرماه صورت می گیرد.

اصغری از مدیریت و صلاحیت حرفه‌ای، مسئولیت پذیری اجتماعی، موقعیت رقابتی و موقعیت کسب و کار با سقف امتیاز تجمیعی ۶۰۰ توسط کمیته راهبردی، به عنوان سه مولفه تعیین رتبه تخصصی متقاضی نام برد.

وی ادامه داد: به منظور تعیین رتبه مالی متقاضی، مولفه های توان اقتصادی و ریسک پذیری مالی با سقف امتیاز تجمیعی ۴۰۰ توسط کمیته راهبردی مورد ارزیابی قرار می گیرند.

کارشناس دبیرخانه شورای گفتگو خاطرنشان کرد: حداکثر امتیاز متقاضیان در مجموع معیارها و شاخص های مربوط به مولفه‌های اشاره شده، هزار می باشد.

وی اذعان کرد: با توجه به تنوع حوزه های کسب و کار در سطح کشور و تفاوت ماهیت نوع فعالیت آن ها و نیز به منظور تدقیق در فرآیند رتبه‌بندی و تخصیص امتیاز، مرکز موظف است برای هر یک از بخش‌های فعالیت‌های اقتصادی مبادرت به تهیه و تنظیم جدول امتیازی ویژه و اختصاصی کند.

اصغری یادآور شد: همچنین به منظور ایجاد هماهنگی و همسویی بین مولفه های رتبه بندی با سیاست ها و برنامه های کلان اقتصادی کشور و ترغیب متقاضیان در جهت تحقق   و برنامه های مذکور و یا در صورت اخذ باز خورد از متقاضیان، کمیته راهبردی موظف است حسب ضرورت نسبت به بازنگری در مولفه ها و معیارها و شاخص‌های الگوی رتبه بندی اقدام کند.

وی تاکید کرد: تمامی مدارک و اطلاعات متقاضیان نزد کمیته راهبردی و برای استفاده در فرآیند رتبه‌بندی، محرمانه تلقی و با افشاکنندگان برخورد خواهد شد.

به گفته کارشناس دبیرخانه شورای گفتگو، برای متقاضیانی که در فرآیند رتبه‌بندی موفق به کسب امتیاز بالاتر از ۹۰۰ واحد شوند کارت طلایی، بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ نقره‌ای و بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ برنزی صادر خواهد شد که دارندگان هر این کارت ها، از تسهیلات ویژه‌ای برخوردار خواهند شد و میزان تسهیلات اعطایی به متقاضیان دارای کارت مطابق با پیشنهاد مکتوبی خواهد بود که توسط کمیته راهبردی تهیه و پس از تصویب به این دستورالعمل اضافه و منتشر خواهد شد.

*صحت مستندات بر عهده متقاضی است

این کارشناس در ادامه گفت: با توجه به اینکه تمامی اطلاعات فرآیند رتبه‌بندی به صورت خود اظهاری توسط کمیته راهبردی از متقاضی اخذ می شود، مسئولیت صحت مدارک و مستندات ارائه شده بر عهده متقاضی است و در صورت عدم تایید هریک از آن ها توسط کمیته راهبردی برای آینده رتبه بندی متوقف و رتبه ای به متقاضی تعلق نخواهد گرفت؛ کمیته راهبردی نیز در حین فرآیند ارزیابی و رتبه، موظف به بررسی دقیق مدارک و مستندات متقاضی است.

وی متذکر شد: در بخشی از این دستورالعمل حضور معین های اقتصادی در رتبه بندی ها پیش بینی شده است؛ در حوزه معین اقتصادی کمیته راهبردی پس از تایید و صدور رتبه نهایی متقاضی اقدام به صدور کارت ها می کند و بعد از تأیید و امضای استاندار، کارت‌ها به کارآفرینان اهدا خواهد شد؛ برای ایجاد قابلیت شناسایی و ارزیابی هر متقاضی کمیته با تشکیل پرونده الکترونیکی اختصاصی برای هر یک از متقاضیان نسبت به تهیه بانک اطلاعاتی و درج و ثبت اطلاعات لازم در آن اقدام می کند. رسیدگی به موارد و موضوعاتی که در این دستورالعمل به آنها پرداخت نشده تابع روش ها و اصولی خواهد بود که به تایید و تصویب کمیته راهبردی رسیده و یا خواهد رسید.

* به دنبال آن هستیم که ارزش کارآفرینی را در کشور نهادینه کنیم

در ادامه این نشست حاضران دیدگاه های خود را نسبت به موارد درج شده در این دستورالعمل اعلام کردند؛ حسین مشرفی مدیر توسعه اتاق اصناف مشهد خواستار اضافه شدن بخش اصناف در کنار بازرگانی و در بخش خدمات برای رتبه بندی ها شد.

رئیس دبیرخانه شورای گفتگو نیز در خصوص حضور معین های اقتصادی در این رتبه بندی ها گفت: برای معین ها در مجموع ده درصد امتیازات را درنظر می گیریم و آن هم برای معین های موفق اعمال می شود؛ بنابراین لازم است اطلاعات کاملی در سامانه ثبت شود و کسی در رتبه بندی قرار می گیرد که کف امتیازاتش به عدد 500 برسد.

وی درباره امتیازات پیشنهادی در این دستورالعمل گفت: برخی از این امتیازات باید از سوی دولت دستور داده شود.

لبافی درباره بند مربوط به خدمات قابل ارائه به دارندگان کارت در این دستورالعمل پیشنهادی اظهار کرد: برخی از این خدمات وجهه دارندگان کارت را زیر سوال می برد و چندان اهمیتی ندارد. کارآفرینی که از هر نظر چهره ای برتر است و نیازی به برخی از این خدمات ندارد.

علیرضا سروش امین، نماینده دستگاه قضایی استان نیز خواستار استفاده از ظرفیت اقتصادی آستان قدس در بخش خدمات دهی به دارندگان کارت ها شد و گفت: توان اقتصادی آستان قدس بسیار بالاست و کسانی که کارت های طلایی، نقره ای و برنزی می گیرند بهتر است از همکاری آستان قدس در حوزه اقتصادی و املاک استفاده کنند و به آن ها خدمات ویژه ای داده شود که البته این موضوع نیازمند موافقت این ارگان است.

لبافی در ادامه سخنان سروش امین و درخواست یکی دیگر از حضار مبنی بر اضافه کردن امکانات شهرداری به خدماتی که قرار است به دارندگان کارت ها ارائه شود، گفت: استفاده از خدمات آستان قدس و شهرداری را به این دستورالعمل اضافه می کنیم.

وی تصریح کرد: امروز این دستورالعمل بسته شد و در شورای گفتگو تصویب می شود و برای اجرایی شدن به شورای راهبردی ابلاغ می‌گردد.

لبافی خطاب به حاضران در این نشست گفت: اگر پیشنهاد ملی دارید که برای توسعه و ترویج کارآفرینی اتفاق بیفتد و نیازمند اخذ نظر سران سه قوه و طرح در کارگروه های مربوطه باشد، به دبیرخانه اعلام کنید تا ما پیگیری های لازم را انجام دهیم. ما به دنبال این هستیم که ارزش کارآفرینی را در کشور نهادینه کنیم، حتی اگر لازم باشد سران سه قوه، در این خصوص دستور مقتضی را بدهند.

در پایان این نشست مقرر شد تا دستورکارهایی که در کمیته بند (ب) به تصویب رسیده نیز در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی