رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی: فعالان اقتصادی از گفتن واقعیت ها نهراسند

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:  فعالان اقتصادی از گفتن واقعیت ها نهراسند
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 17 مرداد 1398

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:

فعالان اقتصادی از گفتن واقعیت ها نهراسند

 

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: بخش خصوصی باید مطالبه جدی‌تری از نهاد قانون گذاری و دولت داشته باشد و از گفتن واقعیت ها به دلیل احتمال بروز چالش برای تجارت یا تولیدش نهراسد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنای, معادن و کشاورزی خراسان رضوی، عزیز اکبریان در شصت و هشتمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اظهار کرد: لایحه مالیات بر ارزش افزوده که از سوی دولت به صحن علنی مجلس آمد، با وجود اصلاحاتی که مجلس انجام داد، خواست فعالان اقتصادی را برآورده نمی کرد، در واقع آنچه که به عنوان خروجی از کمیسیون اقتصادی بیرون آمد، شرایط را در این بخش بدتر می نمود.

وی خواستار مطالبه و مشارکت جدی تر بخش خصوصی برای پیگیری مشکلات اقتصادی کشور شد و عنوان کرد: جلساتی اخیرا از سوی رئیس مجلس با تیم اقتصادی دولت و کمیسیون های مربوطه در مجلس برگزار شد که هدف آن ها، ارتقای وضعیت اقتصادی کشور است. مجموعه اتاق بازرگانی نیز باید در این عرصه ورود پیدا کرده و به ویژه در زمینه وام های صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی اثرگذار باشد. وضعیت فعلی، تولیدکنندگان را با چالش هایی جدی مواجه خواهد کرد و در این راستا باید فرمولی برای بهبود شرایط در بخش های مختلف تعریف شود.

نماینده کرج و اشتهارد و فردیس در خانه ملت، با تاکید بر اینکه در بخش صادرات با چالش‌هایی جدی مواجه هستیم، افزود: سازمان صمت نباید در این بخش تنها به ارائه آمارها اکتفا کند و باید به داد صادرات و صادرکنندگان برسیم و فعالیت ها را برای آن ها تسهیل کنیم زیرا با بخشنامه های کنونی بانک مرکزی راهی جز صادارت با کارت های بازرگانی اجاره ای باقی نمی گذارد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره سهم بخش صنعت و تولید از تسهیلات بانکی اظهار کرد: برابر آمارها، تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری در سال 1397 به بخش تولید(صنعت و معدن) 27درصد بوده است، اما بررسی های ما نشان می دهد که 17یا 18درصد از تسهیلات مذکور، «جدید» نبوده است. یعنی، تسهیلات قدیمی بوده که به نوعی اصلاح شده اند. در مجموع تخصیص تسهیلات به این بخش به مراتب کمتر از آن چیزی بود که اعلام شد.

وی بیان کرد: اصلاح قوانین برای سوق دادن مالیات به سمت بازرگانی و سرازیر شدن پول ها به سمت تولید یکی از پیگیری های ماست و امیدواریم در مدت اندکی که از عمر مجلس دهم باقیمانده ، با حضور مهندس شافعی در رای اتاق ایران و سکانداری رحمانی بر وزارت صمت، این موضوع محقق شود.

اکبریان گفت: صنعت، تولید، تجارت، بیمه و بانکداری، هر کدام بخشی از اقتصاد ما را شکل می دهند و زمانی که در سیستم اقتصادی کشور اخلالی شکل می گیرد، تولید فراز و نشیبی طولانی را لمس تجربه خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد:برای پیگیری مسائل و مشکلات موجود استان، کمیته ای ویژه تشکیل خواهیم داد که در آن دو نماینده از کمیسیون صنایع و معادن مجلس، دو نماینده از جانب استاندار خراسان رضوی به همراه نماینده بخش خصوصی در پایتخت حضور خواهند یافت تا موضوعات نشست امروز را جمع بندی کرده و پیگیری های لازم را برای چاره جویی از مشکلات انجام دهند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین در واکنش به اظهارات قائم مقام وزیر صنعت درباره ممنوعیت واردات بیش از 1600 قلم کالا به کشور نیز تصریح کرد: شما 1600 قلم کالا را ممنوع کرده اید اما به همین موازات، کالای قاچاق نامرغوب به کشور وارد می شود و بازار ما از این کالاها انباشت می گردد و باید جلوی این موضوع گرفته شود.

 

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی