قائم مقام وزیر صنعت اعلام کرد: سیر نزولی واردات در سه ماهه اول امسال

قائم مقام وزیر صنعت اعلام کرد:  سیر نزولی واردات در سه ماهه اول امسال
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 19 مرداد 1398

قائم مقام وزیر صنعت اعلام کرد:

سیر نزولی واردات در سه ماهه اول امسال

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی از کاهش 9 درصدی واردات کشور در سه ماهه اول امسال و سیر نزولی واردات در این مدت خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، حسین مدرس خیابانی که در شصت و هشتمین نشست شورای گفتگو در اتاق مشهد سخن می گفت، اظهار کرد: یادمان نرود که در یک جنگ تمام عیار اقتصادی گرفتار آمده ایم و کانون توجه این جنگ بخش تولید است و ما با ممنوعیت واردات سعی در حمایت از این بخش داریم؛ امروز 1650 قلم کالا دارای ممنوعیت واردات هستند.

وی با اشاره به کاهش واردات کشور در سال گذشته و بهار امسال، عنوان کرد: میزان واردات کشور در سال 97 نسبت به 96، با 22 درصد کاهش همراه بوده و این سیر نزولی واردات باعث شد تا در سه ماهه امسال نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 9 درصد کاهش را در این بخش شاهد باشیم.

مدرس خیابانی ارزش صادرات کشور در سه ماهه اول امسال را 11.5میلیارد دلار و وزن آن را 40 میلیون تن اعلام کرد و افزود: این اعداد سال گذشته 11 میلیارد و 600 میلیون دلار و 27 میلیون تن بودند و چون ترکیب صادرات ما تغییر نکرده است، این ارقام حمایت از آن دارند که نرخ ارزش گذاری گمرک ما اصلاح شده و در صادرات امسال 40 درصد توفیق داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: ما در همه حوزه ها صادرات داریم و شورای عالی صادرات نیز امسال تکلیف کرده تا حجم مبادلات تجاری مان با 15 کشور همسایه افزایش یابد؛ امروز 24 میلیارد دلار از صادرات 44 میلیارد دلاری ایران مربوط به 15 کشور است؛ در حالی که واردات این کشورها از دیگر کشورهای جهان 1200 میلیارد دلار می باشد و این یعنی فرصت مطلوبی پیش روی ما است که باید بدان توجه ای ویژه ای داشته باشیم.

قائم مقام وزیر صمت با اشاره به برگزاری نمایشگاه «فرصت تولید و رونق ساخت» از سوی این وزارتخانه به عنوان اولین نمایشگاه عرضه محور کشور در هفته گذشته گفت: 2000 قطعه ساخت داخل در این نمایشگاه عرضه شد و حجم قراردادها در مدت برگزاری آن به 85 میلیون دلار رسید و بر همین اساس نمایشگاه مرکزی را به نام «ساخت داخلی» ایجاد کردیم و هر هفته گزارش اقداماتی که مبنای ساخت داخل است ارائه می شود.

وی ادامه داد: امروز با توجه به مزیت صادراتی و جلوگیری از واردات، فرصت مناسبی برای بخش صنعت فراهم شده که باید از آن بهره بگیرد؛ امروز بهترین فرصت برای آن است تا به تولید داخلی اتکا کنیم. اگر موضوع ساخت داخل که وزارت صمت آن را آغاز نموده، تداوم یابد؛ میزان تولید معادل نیاز کشور خواهد بود و واردات کشور را متوقف خواهیم کرد و برهمین اساس، وزیر صنعت نیز دستور داده تا هر کالایی که مشابه آن در داخل تولید شد، وارداتش نیز ممنوع اعلام شود.

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی