در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی بررسی شد: راهکارهای کاهش اتکا به درآمدهای نفتی و مقابله با فرار مالیاتی

در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی بررسی شد:  راهکارهای کاهش اتکا به درآمدهای نفتی و مقابله با فرار مالیاتی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 03 مرداد 1398

در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی بررسی شد:

راهکارهای کاهش اتکا به درآمدهای نفتی و مقابله با فرار مالیاتی

 

 

دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، شانزدهمین جلسه خود را به صورت فوق العاده برگزار کرد تا به بررسی نظرات اداره کل امور مالیاتی و تشکل های بخش خصوصی استان، پیرامون راهکارهای کاهش اتکا به درآمدهای نفتی و مقابله با فرار مالیاتی بپردازد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی‌اکبر لبافی، رئیس این دبیرخانه در سیزدهمین جلسه از شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در اتاق بازرگانی خراسان رضوی در خصوص مفاد نشست مذکور اظهار کرد: یکی از اقدامات ما در این شورا ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی است. چند توافق را میان بخش خصوصی و دولتی در قالب مصادیق و راهکارها این موضوع استخراج کردیم که از سازمان امور مالیاتی پیگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از توافقات موجود اجرای قانون نظام مالیاتی کشور است. در قالب این نظام جامع می‌توان همه اطلاعات اقتصادی استان را به دست آورد. مسئله دیگر فشاری است که بنگاه‌های اقتصادی تحمل می‌کنند. این فشار ناشی از اعدادی است که برای مالیات استان‌ها پیش‌بینی می‌شود. پیشنهاد ما این است که مالیات‌پردازی باید در محل استقرار واحدهای تولیدی انجام بگیرد. همچنین اگر قرار است واحدهای تولیدی به استان‌های دیگر بروند، باید سهم مالیاتی آن به همان استان تخصیص پیدا کند. در حال حاضر بیش از 20 واحد سراغ داریم که در خارج از استان مستقر هستند و بررسی مالیات آن‌ها در مرکز صورت می‌گیرد.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در خراسان رضوی تاکید کرد: سهم مالیاتی بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری مسئله دیگری است که بر سر آن بحث های متعددی صورت گرفته است. این مراکز نیز در این استان فعالیت اقتصادی دارند اما مالیات‌پردازی آن در مرکز صورت می‌گیرد. این روند به استان فشار زیادی وارد می‌کند پس توافق ما با بخش دولتی این بود که سهم مالیاتی این مجموعه‌ها در درآمدهای استان توزیع شود.

لبافی تصریح کرد: نکته بعدی نرخ مالیات‌هایی است که باید با توجه به شرایط اقلیمی تعیین شود. کاهش حجم معافیت‌های مالیاتی از دیگر توافقات صورت گرفته در این جلسه است. ارتقای فرهنگ مالیاتی و تغییر مجازات کیفری به اقتصادی برای متخلفان مالیاتی از دیگر پیشنهادات ما بوده است.

وی افزود: در حال حاضر برخی قوانین وضع شده در مسیر اجرا با مشکل برخورد می کنند چرا که کار کارشناسی لازم بر روی آن ها صورت نگرفته است. پیشنهاد شد در این باب بررسی بیشتری انجام بگیرد. همچنین حجم قوانین ومقررات مالیاتی بسیار زیاد است و پیشنهاد می‌شود یک رویه شفاف، دقیق و قابل فهم برای بخش خصوصی و بخش‌های رسیدگی‌کننده تدوین شود. پیشنهاد دیگر ما، تفکیک وضعیت مالیاتی پیمانکاران صنعتی و خدماتی بود. در حال حاضر برخوردهای مالیاتی با پیمانکاران صنعتی به مثابه پیمانکاران خدماتی است.

لبافی خاطرنشان کرد:همچنین مقرر شد تا از مدارک متقن و ادله صحیح در جمع‌آوری اسناد مالیاتی استفاده شود.

*همه آنچه موجب فرار مالیاتی می‌شود

مهران مرشد، مسئول کمیته مالی و مالیاتی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، در ادامه این نشست اظهار کرد: یکی از نمونه‌های رایج فرار مالیاتی ظهور شرکت‌های کاغذی هستند که راهکارهای فرار مالیاتی را به خوبی در اختیار داشتند. مسئله دیگری که به این موضوع دامن زده، معافیت‌های مالیاتی می باشد.

وی تاکید کرد: خود فرارهای مالیاتی نیز مسئله‌ای است که به کاهش درآمدهای این بخش دامن می‌زند. باید توجه داشت هرگونه تلاش قانونی یا غیرقانونی برای نپرداختن مالیات، فرار مالیاتی به شمار می آید. در کنار این، نبود فرهنگ پرداخت مالیات پیش از انقلاب، عدم مدیریت صحیح دولت در ایجاد رفاه اجتماعی، نبود اطمینان مردم به مدیریت کشور، نبود سواد کامل مالیاتی توسط کارگزاران مالیاتی و عدم سلامت سیستم ها به فرارهای مالیاتی دامن می زند.

مرشد تصریح کرد: باید برای رفع این مسئله پایه‌های مالیاتی مناسب تعریف کرد؛ در حال حاضر شرکت‌های مختلفی در کشور فعالیت دارند که سود سالانه آن متجاوز از چند میلیون تومان نیست. در کنار آن ها، شرکت‌هایی هم هستند که سالانه چند میلیارد تومان سود کسب می‌کنند. مساله اینجاست که هر دوی این شرکت‌ها در یک فرآیند یکسان قرار گرفته و از آن ها مالیات‌ستانی صورت می گیرد. اینجاست که نبود پایه‌های مناسب مالیاتی اقتصاد کشور را آزار می‌دهد.

عضو انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات دیگر حوزه مالیاتی ستانی، مربوط به اخذ مالیات از تورم است. در حال حاضر دولت از تورم مالیات‌ستانی می‌کند که چنین مسئله‌ای نه تنها با فلسفه رونق تولید مغایرت داشته بلکه نابودکننده تولید کشور خواهد بود. این ماجرا موجب می‌شود فعال اقتصادی از محل سرمایه در گردش خود مالیات بپردازد.

مرشد تاکید کرد: نکته دیگر اصلاح روند معافیت‌های وسیع مالیاتی است. این معافیت‌ها باید ناظر بر فعالیت باشد. مسئله بعدی لزوم اصلاح قوانین و دستورالعمل‌هاست. خود تعدد آیین‌نامه‌ها بحثی است که به توسعه فساد دامن می‌زند.

این مشاور مالیاتی بیان کرد: برای رفع دیدگاه‌های منفی عموم نسبت به نظام مالیات‌ستانی باید نسبت به کارایی و اثربخشی مالیاتی در مردم اعتماد ایجاد کرد. ضروری است که به مردم گفته شود از محل مالیات آن‌ها چه زیرساخت‌هایی برای کشور ایجاد شده و می‌شود. باید فرهنگی که فرار مالیاتی را ارزش می‌داند، تغییر کند و این مسئله به یک ضدارزش تبدیل شود.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت وظیفه سازمان اخذ مالیات است نه وصول درآمد برای دولت. تا زمانی که دریافت مالیات به معنای تامین درآمد برای دولت باشد، وضعیت به همین منوال خواهد بود. باید فکری به حال شبکه‌های مجازی و اخذ مالیات از آن کرد.

*چه ایرادی دارد خوش‌حسابان تشویق شوند؟

پس از وی محمدحسین روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، اظهار کرد: در حال حاضر امید زیادی به تصمیم‌سازی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان وجود دارد. خط نهایی نتیجه‌گیری‌ها شورای گفت‌وگو است. متاسفانه یکی از مسیرهای اشتباه مالیات‌ستانی در کشور این است که هیچ مشوق و امتیازی برای پرداخت‌کننده وجود ندارد. از آن سو تمرکزی بر کسانی که فرار مالیاتی دارند، صورت نمی گیرد و انتهای این ماجرا فساد خواهد بود.

وی تاکید کرد: اگر قرار باشد روزی اسامی مالیات‌دهندگان و کسانی که مالیات نمی‌پردازند، منتشر شود، مودی مالیاتی جرات نمی‌کرد از کسی مالیات نگیرد.

روشنک با بیان اینکه چه ایرادی دارد خوش حسابان مالیاتی ارج و قرب پیدا کنند، گفت: ضروری است یکی از شاخص‌های تشویق، خوش‌حسابی باشد. در حال حاضر تنها تابلوداران هستند که مالیات می‌پردازند. 70 درصد درآمدها در اختیار کسانی است که اصلا مالیاتی نمی‌پردازند. این به هر دلیلی از جمله معافیت است.

در ادامه جلسه محمدامیر شعبانی، دبیر اتاق تعاون خراسان رضوی، با تاکید بر اینکه از 25 درصد تخفیف مالیاتی برای تعاونی‌ها، هیچ موردی اعمال نمی‌شود، گفت: به طور کلی در قانون مالیاتی کشور هیچ حمایتی از کارآفرین وجود ندارد. در حقیقت شخص کارآفرین تفاوتی با غیر آن ندارد.

احمد اثنی‌عشری، رئیس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق مشهد نیز در این نشست تاکید کرد: یکی از دلایل مالیات گریزی، امین ندانستن دولت در هزینه‌کرد منابع مالیاتی است. مودیان مالیاتی باید سراغ مالیات‌گریزان بروند. همچنین اخذ مالیات از کسانی که درآمدهایی دارند اما مالیات پرداخت نمی‌کنند، باید در دستور کار قرار گیرد.

*ترسی از فرار مالیاتی وجود ندارد

در ادامه عباس غلامرضانژاد، معاون مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی، تاکید کرد: در حال حاضر ترسی بابت فرار مالیاتی وجود ندارد چون سیستم کیفری مناسبی در این خصوص تعریف نشده است. باید این هراس از فرار مالیاتی به وجود بیاید. علاوه بر این به جهت شرایط کنونی کشور، از چنین مجموعه‌هایی حمایت‌هایی هم صورت می‌گیرد. در حال حاضر قوانین خوبی در حوزه مالیاتی در کشور وجود دارد اما به جهت شرایط غیرعادی کشور برخی از این موارد اجرا نمی‌شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر نحوه جلوگیری از فرار مالیاتی مبتنی بر اطلاعات است. باید طرح نظام جامع مالیاتی به طور کامل اجرا شود تا بتوان مالیات صحیح و منطقی را به طور کامل دریافت کرد. بخش خصوصی در خصوص فرارهای مالیاتی باید به ما کمک کند. یکی از راهکارهای افزایش درآمدهای مالیاتی رسیدگی به تراکنش‌های بانکی است.

* قوانین مالیاتی خوبی داریم اما فقدان یک سیستم اطلاعاتی کارآمد مشکلاتی را رقم زده است

افشین محمودیان‌مقدم، رئیس اداره حسابرسی اداره کل مالیاتی خراسان رضوی نیز در همین رابطه اظهار کرد: باید توجه داشت دولت نماینده مردم است. این تفکر که بخش دولتی از مردم جداست را باید برطرف کرد. شرایط کنونی در اقتصادهای نفتی رخ می‌دهد. کشور ما در منطقه‌ای واقع است که کشورهای همسایه آن دارای مزایایی برای جذب سرمایه هستند. باید به سمت بهشت مالیاتی حرکت کنیم اما این حرکت باید آگاهانه باشد. ما در کشور قوانین خوبی در حوزه مالیاتی داریم اما در عمل فقدان یک سیستم اطلاعاتی کارآمد مشکلاتی را رقم زده است.

وی افزود: مهم‌ترین عامل فرار مالیاتی هم نبود همین سیستم اطلاعاتی است. یکی دیگر از عوامل فرار نرخ‌های مالیاتی است. باید این نرخ با توجه به شرایط خاص و جغرافیایی تعیین تکیلف شود. در کنار همه این‌ها اگر نهادها و همه تشکل‌ها، همراه امور مالیاتی باشند و امور مالیاتی نیز خود را جدا از آنان نداند، می‌توان به جلوگیری از فرارها کمک زیادی کرد.

محمودیان‌مقدم نیز معافیت‌های مالیاتی را عاملی در افزایش فرارهای مالیاتی دانست و یادآور شد: باید قبول کرد امتیاز مالیاتی رانت است و رانت فساد می‌آورد. مالیات جایگاه امتیازدهی نیست و باید براساس قوانین ستانده شود.

رئیس اداره حسابرسی اداره کل مالیاتی خراسان رضوی با برشمردن راه‌های جلوگیری از فرارهای مالیاتی گفت: اجرای ماده 161 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، ساماندهی معافیت‌های مالیاتی، شفاف‌سازی هزینه‌های دولت، تغییر مجازات مالیاتی از کیفری به اقتصادی و... از جمله راهکارهایی هستند که باید براساس آن به کاهش فرارهای مالیاتی کمک کرد.

امیرمهدی مرادی، دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان، نیز در این جلسه تصریح کرد: در حال حاضر برخی مواد قانونی که بر لزوم تشویق خوش‌حسابان مالیاتی تاکید دارد به درستی اجرا نمی‌شود که باید فکری به حال آن کرد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی