تدوین بسته پیشنهادی بخش خصوصی و شورای گفتگو برای تحقق شعار «رونق تولید»

تدوین بسته پیشنهادی بخش خصوصی و شورای گفتگو برای تحقق شعار «رونق تولید»
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 31 فروردين 1398

رئیس اتاق ایران پیشنهاد کرد:

تدوین بسته پیشنهادی بخش خصوصی و شورای گفتگو برای تحقق شعار «رونق تولید»

 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: سال 1398، از سوی رهبر معظم انقلاب به نام «رونق تولید» نام گرفته است. این انتخاب شایسته باید در رویکردها و عملکردها نیز تحولی را رقم بزند اما نگرانیم، در آن بخش هایی که متولیان اجرایی باید این شعار را محقق سازند، با اتخاذ روش های مرسوم و معمول، نتیجه ای جز اسراف منابع را شاهد نباشیم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، غلامحسین شافعی در اولین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان، عنوان کرد: باید بپذیریم که با ساختارها ناقص و معیوب کنونی، تولید رونق نمی گیرد. طبق معمول، منابعی تخصیص می یابد و به واسطه آن، رونقی کوتاه مدت شکل خواهد گرفت اما چند صباح بعد، مجددا به همان شرایط گذشته باز می گردیم.

او عنوان کرد: باید برای یکبار هم که شده حداقل 5 درصد از اهداف رهبری در نامگذاری سال را محقق کنیم. اما دغدغه ما این است که تداوم شیوه های مرسوم موجود، به اتلاف منابع بیانجامد؛ چنانکه هم اینک نیز شاهد آن هستیم، دوباره شیب حرکت، به سمت تزریق منابع به واحدهای تولیدی، آن هم بدون مطالعه و بررسی کارشناسانه است.

* مادامی که به دنبال تغییر ساختار نباشیم، تزریق منابع منجر به رونق تولید نمی شود

شافعی خاطر نشان کرد: وقتی در کشور همه برنامه ریزی ها به‌گونه ای است که سیستم انگیزشی و پاداش دهی به سمت امور واسطه گری و دلالی سوق می یابد، چطور می توان به رونق تولید امیدوار بود؟ مادامی که به دنبال تغییر ساختار در عرصه تولید نباشیم، تزریق منابع منجر به رونق در این بخش نمی شود. از سوی دیگر، وقتی سودآوری کارهای غیرمولد، تضمین شده است و چندبرابر و بدون ریسک تلقی می شود، چطور می توان از تولید سخن گفت؟ باید فکری اساسی برای این وضعیت صورت بگیرد چرا که با این ساختار معیوب، تولید رونق نمی‌گیرد.

رئیس اتاق خراسان رضوی پیشنهاد کرد: شورای گفتگو و بخش خصوصی استان ظرف مدت یک ماه بسته پیشنهادی خود را برای تحقق شعار سال، جهت ارائه به شورای گفتگوی مرکز و مجلس شورای اسلامی آماده کرده و به تهران ارسال نماید.

*ضرورت هدایت کمک های فعالان اقتصادی به بازسازی بخش های زیربنایی در مناطق سیل‌زده

رئیس اتاق ایران در ادامه به وقوع سیل در برخی استان های کشور اشاره کرد و با تقدیر از کمک های فعالان اقتصادی به آسیب دیدگان سیل های اخیر، گفت: در جلسه ای در اتاق ایران از فعالان اقتصادی برای حضور در این عرصه دعوت کردیم و حدود 50 میلیارد تومان کمک برای سیل‌زدگان جمع آوری شد. تاکید داریم کمک هایی که در خراسان رضوی جمع آوری می شود، صرف امور اساسی و زیربنایی برای آسیب دیدگان شود.

شافعی در بخشی از این جلسه، از پیشنهاد تازه استان خراسان رضوی برای ایجاد شعب شورای گفتگو در شهرستان ها خبر داد و گفت: پیشنهاد تازه ای هم در استان ما و از سوی دبیرخانه شورای گفتگو مطرح شده و آن تشکیل شعب شورای گفتگو در شهرستان های استان است که در این جلسه روی آن بحث و تبادل نظر می کنیم.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی