نگاهی به دلایل موفقیت شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در کسب رتبه نخست در میان سایر استان‌ها

نگاهی به دلایل موفقیت شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در کسب رتبه نخست در میان سایر استان‌ها
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 19 اسفند 1397

تلاش مجدانه برای نجات بنگاه های اقتصادی و توسعه کشور

در هفته گذشته خبری در خصوص کسب رتبه نخست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در میان دیگر استان ها در 9 ماهه امسال منتشر شد.

ماجرا از این قرار است که رحمانی فضلی، وزیر کشور، در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان، گزارشی از عملکرد شوراهای استانی گفتگوی دولت و بخش خصوصی در 9ماهه 1397 منتشر کرده است؛ در این گزارش «خراسان رضوی» با اخذ 82.3 امتیاز رتبه نخست را در میان شوراهای گفتگوی استان های کشور کسب کرده و استان های آذربایجان شرقی، تهران و قزوین رتبه‌های دوم تا چهارم را از آن خود کرده اند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ براساس این گزارش، برگزاری منظم جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان (با حضور شخص استاندار و رئیس اتاق خراسان رضوی)، نتیجه و اثربخش بودن مصوبات، پیگیری و تلاش مستمر برای شناسایی قوانین مخل کسب و کار و ارائه پیشنهادات کاربردی برای رفع موانع موجود در سطح ملی؛ از جمله مولفه هایی هستند که به کسب این عنوان منجر شد.

در گزارش وزارت کشور همچنین آمده است؛ در 9ماهه سال 1397، تعداد 206 جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در استانهای سراسر کشور برگزار شده که منجر به صدور 1433مصوبه شده است.

*کسب رتبه کامل در انطباق وظایف شورا با چارچوب موضوعات

علی اکبر لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی درباره کسب این رتبه گفت: در ارزیابی اخیر که قالب های متفاوتی داشت، شاخص هایی چون انطباق وظایف و ماموریت های شورا، مصوبات و پیگیری ها و پیشنهادات ملی و استانی، وضعیت حضور موثر نمایندگان و به ویژه رئیس و دبیر جلسه و اجرای مصوبات موثر بوده است.

لبافی افزود: در دو سه سال اخیر با پیگیری های بیشتری که انجام شده، تحولی در حوزه دبیرخانه و شورا در استان خراسان رضوی به وجود آمده؛ نخست اینکه سعی شد مسائلی که مطرح می‌شود برگرفته از نظر بخش خصوصی و تشکل های خصوصی و دستگاه اجرایی باشد و پس از  کارشناسی، در شورا ارائه گردد؛ برهمین اساس، در ارزیابی امسال وزارت کشور، شورای گفتگوی استان در حوزه انطباق وظایف با چارچوب موضوعات عدد 100 را کسب کرد؛ این درحالی‌ست که میانگین کشوری در این زمینه 70 است. در خصوص برگزاری جلسات تعیین شده هم عدد کامل را کسب کردیم و در سایر حوزه ها هم رتبه مطلوبی به دست آوردیم و در مجموع همه این ها باعث شد تا امسال در ارزیابی 9 ماهه رتبه اول را با 82.3 درصد از 100 امتیاز در میان شورای گفتگوی سایر استان ها به دست آوریم.

وی یادآور شد: در کسب این رتبه و عملکرد شورای گفتگوی استان برخی از دستگاه ها به ما کمک کردند و برخی دیگر از همراهی عدول کردند که این موضوع باید بررسی شود و ببینیم کدام دستگاه ها یاری رسان بوده و راه حل ارائه دادند و آن هایی که از نظر کارشناسی حضور کم رنگی داشتند و یا با ما همراهی نکردند نیز مشخص شوند.

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اظهار کرد: هم اکنون در حال تهیه کارنامه سال 97 هستیم تا در کتابی دستاوردهای شورای گفتگو را تنظیم کنیم و نتیجه جلسات امسال را به طور شفاف منعکس نماییم. همچنین برای برنامه های سال 98 کتابچه ای آماده شده است.

*اثرگذاری مصوبات شورای گفتگوی استان در توسعه اقتصادی کشور

اما علی رسولیان، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز ضمن تقدیر از تلاش های مجدانه دبیرخانه شورای گفتگوی استان و تبریک برای کسب رتبه نخست در میان شوراهای کشور، یکی از دلایل کسب این رتبه را مطرح شدن موضوعات ویژه و عملیاتی در شورای استان و اثرگذاری این مباحث در توسعه اقتصادی خراسان و حتی کشور دانست و گفت: در شورای گفتگوی استان به دنبال حل مشکل تنها یک واحد و بنگاه نبودیم بلکه سیاست ما این بوده که موضوعات کلی که اقتصاد استان و کشور را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند مشکلات بسیاری از بنگاه های تولیدی را حل کند، مطرح نماییم.

وی از واحدهای تحت تملک بانک ها، نحوه فعالیت شوراهای حل اختلاف مالیاتی، نحوه واردات و اقداماتی که استاندارد و دامپزشکی در مرزها انجام می دهند و نحوه برخورد و یا دریافت حقوق تامین اجتماعی از پیمانکاران حوزه ساختمانی به عنوان برخی موضوعاتی که اثر تصمیم گیری در آن ها جامعیت داشته و بنگاه های زیادی را دربرمی گیرد، نام برد که در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان بررسی شده است.

رسولیان دومین دلیل کسب رتبه ممتاز کشوری توسط شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان را بحث اصلاح قوانین و مقررات و پیشنهاداتی که در سطح ملی بیان شده، عنوان و تصریح کرد: بخش عمده ای از تصمیماتی که در استان در بخش های مختلف کشاورزی، مالیات، تامین اجتماعی، واردات و صادرات و موضوعات مربوط به حوزه تولید و سرمایه گذاری اخذ کردیم، پیشنهاداتی در حوزه اصلاح قوانین و مقررات، ایجاد قوانین جدید و حذف قوانین زائد بود که به تهران منعکس شد و از طرفی، با ارتباط خوبی که شورای گفتگوی استان ما با مجلس برقرار کرده، تقریبا هر سال میزبان کمیسیون کشاورزی، کمیسیون صنعت و کمیسیون معدن مجلس بودیم و در نتیجه موضوعات شورا مستقیما وارد مجلس می شد.

وی به وجود نظم در برگزاری جلسات شورا در زمانه ای مشخص و تاثیر آن در کسب رتبه اول در میان شوراهای گفتگوی استانی نیز اشاره کرد و افزود: موضوع مهم دیگری که در این زمینه اثرگذار بوده، محوریت دبیرخانه شورای گفتگوی استان است؛ دبیرخانه ما شاید بیشترین جلسات را در سطح استان دارد و برگزاری منظم جلسات به صورت یک بار یا حتی دوبار در هفته و آنالیز مشکلات واحدها با حضور نمایندگان دستگاه های دولتی در کسب رتبه اثراتی داشته و باعث شده وزارت کشور به استان خراسان رتبه اول را بدهد.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری همچنین خاطرنشان کرد: نگاه جدی و صادقانه استاندار به بخش خصوصی و اعتقاد وی به اینکه سازمان های غیردولتی و بنگاه های اقتصادی باید کشور را بسازند و در توانمندسازی محلی روستاها و مناطق و پیرامون بنگاه ها اثرگذار باشند، در آینده فاز جدیدی را در فعالیت های شورای گفتگو ایجاد خواهد کرد؛ آقای رزم حسینی معتقدند که ما کارگزاران حکومتی موظفیم در مسیر حرکت بنگاه های اقتصادی تمام اقدامات را به کار ببندیم و با توجه به طرح مثلث توسعه اقتصادی استان و سایر ایده های وی، اتفاقات خوبی در حوزه شورای گفتگو شاهد خواهیم بود.

وی همچنین در خصوص عدم حضور برخی از مدیران دولتی در جلسات شورای گفتگو اظهار کرد: با مدیرانی که کمتر در جلسات شورا شرکت می کنند، صحبت می کنیم و به آنها تذکر می دهیم؛ البته قبلا هم تذکر دادیم و برای برخی ها اثرگذار بوده است. این را هم در نظر بگیریم که در برخی جلسات موضوعات تخصصی مطرح می شود و الزاما نیاز به حضور همه مدیران ندارد و مدیران و کارشناسان مرتبط با آن موضوع باید در آن جمع حاضر شوند. اما تمام تلاش ما این است مدیرانی که مرتبطند و می توانند در اخذ تصمیمات مشارکت کنند و نقش داشته باشند را موظف کنیم تا در شورا حضور یابند و مشارکته ا هم اخیرا جدی تر شده است که همین امیدواری بیشتری را برای گره گشایی از مشکلات بخش خصوصی در آینده، ایجاد می کند.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی