دیوار ستبر تمرکزگرایی را بشکنیم تا توسعه منطقه ای در کشور محقق شود

دیوار ستبر تمرکزگرایی را بشکنیم تا توسعه منطقه ای در کشور محقق شود
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 18 بهمن 1397

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران:

دیوار ستبر تمرکزگرایی را بشکنیم تا توسعه منطقه ای در کشور محقق شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اگر این دیوار ستبر تمرکزگرایی قدرت در کشور شکسته نشود، در تلاش های توسعه ای راه به جایی نخواهیم برد. تمرکز امروز ما باید بر توسعه منطقه ای در ایران و توزیع قدرت در بخش های مختلف باشد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ غلامحسین شافعی در نشست مشترک شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و ستاد اقتصاد مقاومتی استان، با اشاره به برنامه استاندار خراسان رضوی در تعریف «مثلث توسعه اقتصادی» و برنامه ریزی وی برای توسعه این خطه در قالب 12منطقه ویژه؛ به مدد مشارکت کارآفرینان، نهادهای اقتصادی توانمند و سرمایه گذاران؛ عنوان کرد: الگویی کارآمدی پیشنهاد شده که تجربه اجرای آن در استان کرمان نیز محک خورده است اما مشابه این اقدام را نیز ما پنج سال پیش و در چارچوب اقدامات جامعه نیکوکاری ابرار برای خراسان جنوبی کلید زدیم. همچنین قریب به سه سال است که بر روی توسعه منطقه ای در اتاق ایران مطالعه می کنیم. با این وجود تلاش ما برای انتقال این تجارب به دولت و تحقق آن ها در چارچوب اقدامات اجرایی، راه به جایی نبرد و امروز هم این دغدغه وجود دارد که اگر تمرکز قدرت از مرکز فاصله نگیرد و دغدغه دولت توزیع آن و توانمند نمودن مناطق مختلف کشور نباشد؛ برنامه های مذکور نیز راه به جایی نبرد.

*بررسی شود چرا منابع انبوهی برای «توسعه» هزینه شد اما به این مهم دست نیافتیم؟

وی عنوان کرد:باید بررسی شود که چرا در این سال ها، منابع انبوهی با هدف تحقق امر «توسعه» هزینه شد اما به این مهم دست نیافتیم. مصداقش در بخش منابع اشتغال روستایی است که تاثیری در این حوزه نداشت و روستاهای ما به واسطه مشکل اقتصاد و اشتغال از جمعیت خالی می شوند.

شافعی از مقامات مسئول و متولیان امر در قوه مجریه خواست تا الگوی توسعه متوازن منطقه ای که مورد مطالعه اتاق ایران قرار گرفته و در خطه خراسان رضوی نیز در حال اجراست؛ مدنظر قرار داده و در جلسه ای با حضور وزرای مربوطه و رئیس سازمان برنامه و بودجه، زیرساخت های لازم برای تحقق آن بررسی و در ادامه فراهم شود.

وی تاکید کرد: باید توجه کنیم در این سالیان، اگر در هر گوشه ای از کشور، توسعه و پیشرفتی رخ داده، به واسطه آن بوده است که افزاد بانفوذی در آن بافت جغرافیایی حضور داشته اند و به نوعی زمینه ساز این پیشرفت ها شده اند و این امر در نگاه کلان توسعه ای نامتوازن را رقم زده است. متاسفانه مطالعه و بررسی دقیقی بر روی ظرفیت های منطقه ای انجام نگرفته تا به استناد پتانسیل ها و مزیت ها، تحولات رقم بخورد. در این راستا، به دنبال یک حرکت جدید هستیم تا عدالت اجتماعی در کل کشور پیاده شود و این اقدام توسط استاندار خراسان رضوی آغاز شده است.

رئیس اتاق ایران در ادامه گوشه چشمی داشت به سیستم فدراتیو در کشورهای توسعه یافته و اذعان کرد: مطالعات ما نشان می دهد عمده کشورها، حتی آن هایی که ساختار حکومتداری آن ها بر این ساز و کار مبتنی نیست نیز تقسیم بندی و توسعه منطقه ای را مورد توجه قرار داده و دنبال می کنند.

*در سهم مالیاتی استان بازنگری شود

شافعی در بخش دیگری از اظهارات خود به دغدغه مالیاتی فعالان اقتصادی و بنگاه های صنعتی در استان اشاره و عنوان کرد: واحدهای اقتصادی در خراسان رضوی مستقر که مشکلاتشان را این خطه بر دوش می کشد اما به واسطه فعالیت دفاترشان در پایتخت یا استان های دیگر، مالیاتشان را جای دیگری پرداخت می کنند و استان ما از این ظرفیت محروم می ماند. از وزیر اقتصاد تقاضا داریم تا دستور لازم را برای توقف رویه موجود و انتقال درآمدهای مالیاتی این شرکت ها و بنگاه های اقتصادی به استانمان صادر نمایند.

او در ادامه، موضوع سهم مالیاتی خراسان رضوی را مورد تاکید قرار داد و گفت: این سهم به صورت سالانه افزایش پیدا می کند اما در مسیر این رشد، به بعضی تحولات که در بستر اقتصاد این خطه رخ داده، توجهی نمی شود. حذف موسسات مالی و اعتباری که سهم پُررنگی در مالیات های استان داشته اند یا توقف پروژه هایی که عددی از مالیات استان، سهم آن ها بود؛ بخشی از این تحولات را شامل می شود اما همین ها در تعیین سهم مالیاتی خراسان رضوی مورد توجه قرار نگرفته اند.

وی تاکید کرد: ما در کشور یک بار ملی بر دوش می کشیم اما سهمی از این عدد ملی نداریم.

شافعی به حضور سالانه 25 تا 30میلیون زائر در مشهد اشاره کرد و گفت: درخواست داریم تا بررسی شود که حضور زائران در مشهد، به نفع بخش مولد آن، درآمدزا است یا هزینه ساز؟ در مجموع این مهم باید در تعیین و تبیین بودجه سنواتی استان مدنظر قرار گیرد.

تاکید پایانی رئیس اتاق خراسان رضوی بر توجه به طرح احیای جاده ابریشم از سوی چین بود، موضوعی که به اذعان وی، فرصتی مغتنم برای کشورمان به شمار می آید. وی در این خصوص گفت: در پروژه جاده ابریشم 62 کشور همراه شده اند که ایران هم یکی از این جوامع و کشورهاست. پروژه ای که اهمیت سیاسی و اقتصادی آن بسیار است. پروژه بین المللی راه جدید ابریشم فرصت مناسبی را در اختیار ایران قرار می دهد تا بستر تعاملات اقتصادی خود را توسعه ببخشد.

وی ادامه داد: توسعه زیرساخت های استان های خراسان رضوی نیز برای این طرح یک ضرورت است و می تواند به منبع خوبی برای درآمد این خطه و کشورمان بدل شود. توامان اگر غفلت کنیم، فرصت های ترانزیتی و تجاری مان را در روند توسعه این مسیر مهم اقتصادی از دست خواهیم داد.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی